Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@01:04:55 GMT

توسعه با پرواز محدود

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۹۲۴۶۱

توسعه با پرواز محدود

خبرگزاري آريا - بيرجند - ايرنا - پروازهاي فرودگاه بيرجند که از نظر قدمت سومين فرودگاه کشور به شمار مي رود، در ماه هاي اخير کاهش چشمگير داشته است و تداوم اين وضعيت، استان در حال توسعه خراسان جنوبي را با چالش هاي جدي مواجه مي کند.

به گزارش ايرنا، فرودگاه بيرجند در حالي نام بين المللي را با خود به يدک مي کشد که تنها مقصد پروازي آن شهرهاي مشهد و تهران است و اخيرا از پروازهاي اين مقاصد نيز کاسته شده طوري که تعداد پروازهاي زمستاني از 19 به 10 در هفته کاهش يافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


لغو مکرر پروازها هميشه مورد اعتراض مردم استان بوده است. مطالبه برحق مردم خراسان جنوبي از اين جهت است که چرا هميشه اين استان بايد در صدر کنسلي يا لغو پروازهاي شرکت هاي هواپيمايي قرار گيرد.
مسئولان معتقدند اکنون 90 درصد پروازهاي کل کشور در 10 فرودگاه انجام مي‌شود و باقي فرودگاه ‌ها که اعتبار زيادي براي احداث آنها هزينه شده است سهم ناچيزي در اين بخش دارند در حالي که با توجه به زيرساخت هاي فرودگاه بيرجند توجه به بخش پروازي آن مي تواند باعث رونق منطقه باشد.
يک فعال بخش خصوصي با بيان اينکه مشکلات بايد از پايه بررسي شود گفت: يکي از مشکلات فرودگاه بيرجند در حوزه پروازها نبود تيم هندلينگ پروازي بخش خصوصي است.
احمد کاشاني در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: اگر استان از شرکت هاي بزرگ هندلينگ کشور که تجربه کار در فرودگاه هاي ديگر دارند براي پشتيباني پروازها در فرودگاه بيرجند استفاده کند شايد به ورود برخي شرکت هاي هواپيمايي بتوان اميدوار بود.
وي ارتباط گيري موثر را راهکار اين مشکل دانست و افزود: فاصله پروازي بيرجند- تهران يکي از پربازده ترين مسيرهاي اقتصادي است لذا اين موضوع مي تواند براي ايران اير که تنها شرکتي مستقر در فرودگاه بيرجند است انگيزه اقتصادي داشته باشد.
اين فعال بخش خصوصي با بيان اينکه بايد مسئولان پا را از نامه نوشتن فراتر بگذارند گفت: انتظار مي رود نمايندگان و مسئولان استانداري با نگاه تخصصي وارد تعامل اقتصادي با ايرلاين ها شوند.
وي با اشاره به مشوق هايي که ايرلاين ها براي پرواز در مناطق محروم دريافت مي کنند افزود: مجوز پرواز اروپايي يکي از همين مشوق هاست که مي تواند براي خراسان جنوبي به عنوان منطقه محروم نيز يک امتياز باشد.
کاشاني تاکيد کرد: اگر مسئولان با شرکت ايران اير از باب گفت و گو و تعامل اقتصادي وارد شوند قطعا پذيراي پيشنهادات خواهد بود.
وي با بيان اينکه بيرجند براي تيم جديد ايران اير ناشناخته است گفت: دعوت از مسئولان ايران اير به بيرجند براي درک شرايط استان از نزديک و ديدار با بخش هاي مختلف مي تواند يک فرصت مغتنم باشد که نياز است پيگيري جدي در اين خصوص انجام شود.
اين فعال اقتصادي در خراسان جنوبي اضافه کرد: در چهار سال اخير برنامه هاي کوتاه مدت حوزه پروازي فداي آرزوهاي بلندمدت شده است.
وي با تاکيد بر قوي شدن پروازهاي برنامه اي در گام اول افزود: براي گام هاي بعدي مي توان از پروازهاي چارتري نيز استفاده کرد که نياز است سرمايه گذار قوي پاي کار باشد.
کاشاني با اشاره به تجربه موفق فرودگاه هاي همجوار مثل کرمان، يزد، زاهدان و بجنورد در استفاده از پروازهاي برنامه اي اظهار داشت: اين پروازها ريسک براي سرمايه گذار ندارد لذا با توجه به مسير اقتصادي بيرجند - تهران به راحتي مي توان روي آن برنامه ريزي کرد.
**از بخش خصوصي در صنعت هوايي حمايت مي کنيم
نماينده مردم بيرجند، خوسف و درميان در مجلس شوراي اسلامي نيز چند روز قبل در نشست خبري و در پاسخ به سوال خبرنگار ايرنا درباره برنامه نمايندگان براي حمايت از بخش خصوصي در زمينه پروازهاي چارتري گفت: بخش خصوصي اگر در صنعت هوايي ورود کند طبق مقررات از آنها حمايت مي کنيم اما مسئوليت مستقيم در اين بخش با سازمان هواپيمايي کشوري است.
حجت الاسلام سيد محمد باقر عبادي ادامه داد: تعداد پروازها از نوروز امسال کاهش يافته که در اين خصوص با وزير راه و شهرسازي و ديگر مسئولان مربوط صحبت کرده ام.
وي گفت: پرواز مادر در بيرجند ايران اير است که بسياري از هواپيماهاي آن از رده خارج شده اند و بعضي مشکل قطعه دارند به همين دليل آمار هواپيماهاي اين خط هوايي بسيار کم است.
عبادي تاکيد کرد: بايد با شرکت هاي هواپيمايي ديگر پيگير باشيم تا پروازهاي خود را در بيرجند افزايش دهند و ايران اير پرواز مادر ما نباشد.
**بايد دغدغه پرواز در استان ايجاد شود
مديرکل فرودگاه هاي خراسان جنوبي نيز با اين اعتقاد که براي ايجاد برنامه منظم در فرودگاه بيرجند بايد دغدغه پرواز در همه سطوح استان ايجاد شود گفت: علت اصلي لغو پروازهاي ايران اير کمبود شديد ناوگان در اين شرکت هواپيمايي است.
هادي سلامي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اينکه ايران اير چون ايرلاين اصلي کشور است بيشتر از ساير شرکت ها در تحريم ها آسيب ديده است تاکيد کرد: خراسان جنوبي بايد غير از اين ايرلاين به شرکت هاي ديگر نيز متکي باشد.
وي جذب ساير ايرلاين ها براي ايجاد خط پروازي در خراسان جنوبي را مستلزم کمک همه جانبه در استان دانست و افزود: معمولا سه راهکار براي اين جذب وجود دارد که مهمترين آن داشتن بازار مناسب براي ايرلاين ها در هر منطقه است.
مديرکل فرودگاه هاي خراسان جنوبي ادامه داد: راهکار ديگر اين است که فعالان گردشگري و آژانس ها بتوانند از طريق اجاره صندلي يا چارتر زمينه حضور ايرلاين ها را فراهم کنند.
وي مدل ديگر جذب ايرلان را رايزني مقامات استاني با شرکت هاي هواپيمايي عنوان کرد و افزود: مسئولان مي توانند با ارتباط از طريق وزارتخانه يا ترغيب هاي اقتصادي زمينه اين حضور را فراهم کنند.
سلامي با اشاره به زيرساخت هاي فرودگاه بيرجند گفت: الان شرايط بسيار مطلوب با رعايت استانداردهاي لازم در اين فرودگاه فراهم شده که در نوع مشابه خود کم نظير يا بي نظير است.
وي با تاکيد بر اينکه حتي زيرساخت براي پرواز هواپيماهاي بدنه وسيع حج تمتع هم در فرودگاه بيرجند فراهم است افزود: از آنجا که توسعه استان، حضور سرمايه گذاران و حتي مسئولان ارشد کشوري به پروازهاي مناسب در مرکز استان بستگي دارد استفاده از زيرساخت هاي فراهم شده، مهم است.
وي يادآور شد: در گذشته پروازها از 9 پرواز در هفته به 22 پرواز افزايش داشته اما در اين مقطع شاهد کاهش چشمگير پروازها هستيم.
سلامي بيان کرد: هم اکنون 10 پرواز از فرودگاه بيرجند و 2 پرواز از فرودگاه طبس در هفته انجام مي شود.
**رايزني با شرکت ها و خريد هواپيما 2 راهکار پيش رو
معاون هماهنگي امور عمراني استاندار خراسان جنوبي نيز گفت: تا زماني که نتوانيم مشکل زيرساخت حمل و نقل را حل کنيم در بسياري از بخش ها عقب خواهيم بود.
سيد مجتبي علوم مقدم تصريح کرد: محدوديت هاي ايرلاين ها و مشکلات موجود موجب شده که کنسلي پروازها را در دستور کار قرار دهند که پيگيري هايي هم از سوي استان براي اين موضوع شده است.
وي ادامه داد: با ايرلاين هاي مختلف وارد گفت و گو شده ايم و مکاتبات لازم نيز انجام شده است که بايد منتظر پاسخ آن بود.
معاون استاندار خراسان جنوبي با تاکيد بر اينکه بايد شرايط ورود ايرلاين ها فراهم شود افزود: اين مشکل حل خواهد شد چون يک دغدغه بزرگ براي مسئولان بوده و حتي تردد خود ما را هم با مشکل مواجه کرده است.
وي خريد دو پرواز و هواپيما براي استان را يک راهکار عنوان کرد و گفت: مي توان با خطوط هوايي قرارداد بست که از اين هواپيما در خط خود استفاده کنند.
علوي مقدم اضافه کرد: اگر در شرايط عادي بوديم حتما زمان مي داديم ولي براي اين موضوع خاص نمي توان زمان گذاشت.
وي با تاکيد بر اينکه مردم بايد بدانند که ما بيکار ننشسته ايم افزود: پيشرفت هر استان به تعداد پرواز و بستر فرودگاهي آن است که زمينه ورود سرمايه گذار، پزشکان و اساتيد دانشگاه را هم فراهم مي کند.
معاون عمراني استاندار خراسان جنوبي با بيان اينکه پرواز چارتري در حال حذف شدن است اظهار داشت: بايد به متقاضيان از منابع تسهيلات داده شود که در تلاش هستيم مقدمات آن را فراهم کنيم.
وي گفت: در کوتاه مدت حضور شرکت هاي هواپيمايي در استان و براي دراز مدت خريد هواپيما را پيگيري خواهيم کرد.
رئيس هيات مديره مرکز مطالعات و تحقيقات شهرسازي و معماري ايران نيز گفت: نخستين شرکت هواپيمايي خراسان جنوبي به نام « اوج سپهر کوير» به ثبت رسيد.
حسين اژدري در نشست شوراي اسلامي شهر بيرجند در هفته جاري با اشاره به راه اندازي يک هندلينگ در بيرجند از 2 سال گذشته اظهار داشت: ثبت اولين شرکت هواپيمايي استاني يکي از اقدامات اين هندلينگ بوده که اميدواريم ظرف سه تا 6 ماه آينده با خريد هواپيما، پايه فرودگاهي بيرجند را به عنوان زيرساخت اساسي توسعه استان فعال کنيم.
وي ضمن تقدير از مديران استاني و ملي در شروع اين حرکت بيان کرد: اميد است در زمان تعيين شده بتوانيم با پروازي از بيرجند به مشهد اين هواپيمايي استان را عملياتي کنيم.
با توجه به شرايط موجود توسعه خراسان جنوبي در گرو حمل و نقل مناسب است که به نظر مي رسد اگر تقويت پروازهاي استان با توجه به زيرساخت فرودگاهي با جديت بيشتر دنبال شود بتوانيم از ظرفيت هاي موجود با جذب گردشگر و سرمايه گذار در راستاي استاني آباد گام برداريم.
گزارش از عصمت برزجي
9893 * 6054
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۹۲۴۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه پرواز‌های فرودگاه شیراز؛شنبه هشتم اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس، برای اطلاع از تاخیر یا تغییر برنامه پروازی شیراز به سایت فرودگاه به نشانی https://shiraz.airport.ir مراجعه کنید.

پروازهای ورودی داخلی:

پروازهای خروجی داخلی:

پروازهای ورودی خارجی:

پروازهای خروجی خارجی:

دیگر خبرها

  • همه کارهایی که باید قبل از پرواز انجام داد
  • علت فرود اضطراری پرواز استانبول-تهران در ارومیه
  • دلیل فرود اضطراری پرواز استانبول تهران چه بود؟
  • شوخی مردم با موضوع «جت شخصی»/ کمک «ایر تاکسی» به صنعت هوایی
  • آغاز ۵ پرواز فوق العاده فرودگاه بجنورد
  • اولین پرواز مسافربری خودروی پرنده در جهان
  • اولین پرواز مسافربری خودروی پرنده در جهان را ببینید
  • فناوری‌های وارسی پروازی در فرودگاه گرگان انجام شد
  • برنامه پرواز‌های فرودگاه شیراز؛شنبه هشتم اردیبهشت
  • برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان(۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)