Web Analytics Made Easy - Statcounter

با هر پکش، 4000 ماده سمی به بدن وارد می‌شود حتی اگر با طعم آلبالو، لیمو و نعناع باشد.

به گزارش ایسنا، اگر یک پاییزی به پارک‌های سطح شهر یا مناطق تفریحی بروید نوجوانان و جوانانی را می‌بینی که مشغول قلیان کشیدن هستند، در منطقه تفریحی پارک کوثر ایلام نیز این معضل مشاهده می‌شود، به طوری‌که آنچه بیشتر در این منطقه تفریحی نمایان است، حضور جوانان و نوجوانانی است که به‌صورت دسته جمعی مشغول به کشیدن قلیان هستند و حضورشان بیشتر از خانواده‌هایی که برای تفریح به این مکان عمومی می‌روند و هر سه نفر دور 2 قلیان جمع شده و جوانی را می‌گذرانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متأسفانه این قلیان برای نشان دادن میزان صمیمیت در میان آن‌ها دست به دست می‌چرخد و مصرف می‌شود.

یکی از این جوانان گفت‌: ما تفریح دیگری نداریم، شما کجا را سراغ دارید که 5 نفر با هزینه کمی سرگرم شوند؟

تصور این جوانان این است که با هر «پک» که به قلیان می‌زنند آرامش به آن‌ها داده می‌شود و هرچه این پک عمیق‌تر باشد، آرامش‌شان بیشتر است.

دیدگاه غلط دیگر این افراد این است که چون دود قلیان تنها وارد دهان و سپس خارج می‌شود، دیگر آسیبی به ریه‌ها نمی‌رسد، اما دود از طریق مخاط دهان جذب بدن می‌شود و آثار بد خود را بر جا می‌گذارد.

واقعاً اگر در گذشته تنها آنهایی که به قهوه‌خانه می‌رفتند از قلیان و نحوه‌ی استفاده از آن اطلاع داشتند و هم‌اکنون با ممنوعیت عرضه قلیان در قهوه‌خانه‌ها و در دسترس نبودن آن در این اماکن، مجبور به مهیا کردن قلیان و استفاده در خارج از قهوه‌خانه‌ها به‌صورت عمومی شدند. حالا با نشستن بخشی از افرادی که استفاده از قلیان در قهوه‌خانه و سفره‌خانه‌ها کار شب و روز و تفریح و سرگرمی آن‌ها بود، در پارک‌ها و محیط‌های عمومی و محل تفریحات خانوادگی شهروندان، این فرهنگ به همه جامعه عرضه می‌شود.

برای خانواده‌های جامعه ما نیز «قلیان‌کشی» جوانان عادی شده و در برخی خانواده‌ها به‌صورت دسته جمعی در کنار هم زن و مرد و پسر و دختر با هم قلیان می‌کشیدند. گرایش بیش از حد مردم به قلیان موجب شد تا بسیاری از خانواده‌ها به آن به چشم یک تفریح نگاه کنند و مضّرات آن را به طور کامل نادیده بگیرند و در مقابل تمایل کودکان و نوجوانانشان به قلیان واکنش نشان ندهند. همین موضوعات نیز موجب شد تا سن مصرف قلیان در کشور تا حد چشمگیری کاهش پیدا کند.

خانواده‌ها باید بدانند که مصرف قلیان که آسیب‌های اجتماعی پنهان دارد از آن جهت چهره منفوری به خود نگرفته که اغلب آن را بی‌ضرر و غیر اعتیادآور دانسته ‌یا آن را کم‌ضررتر از مصرف سیگار قلمداد می‌کنند.

تفریح این روزهای بسیاری از جوانان ایرانی صدای قل‌قل قلیان و بازی با دودهای غلیظی شده که هر کدام طعم و بوی خاصی دارند. عرضه قلیان با طعم‌های نظیر دوسیب آلبالو، پرتقال نعنا، لیمو نعناع و هلو که از محبوبیت ویژه در میان جماعت قلیان‌کش برخوردار است.

در جامعه سنتی استان ما اکنون قلیان کشیدن دختران و زنان نیز عادی شده و این طور که پیش می‌رود سن افرادی که قلیان می‌کشند به 15 سال رسیده و قلیان کشیدن جوانان و نوجوانان و دختران تهدیدی برای نسل بعد است.

امروزه تفریح و سرگرمی 80 درصد جوانان و حتی نوجوانان قلیان کشیدن شده، قلیان‌کشی که اوایل در پستوی خانه‌ها و خارج از دید اطرافیان بود اکنون تفریح همیشگی جوانان ما در پارک‌ها و اماکن عمومی شده است.

قلیان‌کشی اکنون دروازه‌ای برای ورود بسیاری از جوانان به دنیای دخانیات و مصرف دیگر مواد مخدر شده است.

جامعه‌شناسان بر این باورند که در میان خانواده‌ها، استفاده والدین از قلیان به‌همراه نوجوانان و جوانان به امری طبیعی بدل شده تا حدی که کودکان 12 ساله نیز با این موضوع آشنا هستند و شاید در حضور مادر یا پدرشان پکی به قلیان‌های متنوع با طعم‌های مختلف می‌زنند.

در گذشته قلیان تنها در قهوه‌خانه‌های سنتی بود و تفریح افراد پیر و مسن بود و در آن زمان افراد جوان و کم سن و سال شرم داشتند که وارد این قهوه‌خانه‌ها شوند، اما اکنون افراد مسن شرمسار و ناراحت‌ از حضور جوانان و نوجوانان در قهوه‌خانه‌ها یا جمع شدن در پای قلیان در اماکن تفریحی هستند.

امید آن که مسئولان امر برای جمع کردن این قلیان‌ها چاره‌ی بهتری بیندیشند نه راهکاری که امروز فقط آن را از گوشه قهوه‌خانه‌ها به میان پارک‌ها آورد.

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات اعتقاد دارد که شیوع اعتیاد به قلیان میان نوجوانان و جوانان را بیشتر به‌علت  نبود آگاهی مصرف‌کننده از زیان‌های آن است.

دکتر «غلامرضا حیدری» در گفت‌وگو با ایسنا با تأکید بر ضرورت ارتقاء آگاهی‌ها و تکرار برنامه‌های اطلاع‌رسانی گفت: مواد سمی موجود در قلیان نه تنها کمتر از سیگار نیست، بلکه مواد سرطان‌زا و خطرناک‌تری مانند قطران و آلاینده‌هایی مانند مونوکسیدکربن و نیکوتین نیز در قلیان بیشتر است.

او با اشاره به وجود 4000 ماده سمی در دود قلیان، افزود: آب قلیان هیچ تأثیری بر کاهش مواد سمی موجود در دود تنباکو ندارد.

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات با بیان این‌که احتمال بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات در زنان و مردان به یک میزان است، افزود: در عین حال زنان دارای قدرت باروری و تولید مثل هستند. مصرف دخانیات در زنان موجب کاهش تخمک‌گذاری و برهم خوردن سیکل باروری آن‌ها می‌شود و تولیدمثل آن‌ها را به خطر می‌اندازد. هم‌چنین مصرف دخانیات در دوران بارداری هم به مادر و هم جنین آسیب می‌رساند.

«قباد آبانگاه»، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: نگاه اشتباه خانواده و جوانان به‌مصرف تفریحی قلیان به‌عنوان گذران اوقات فراغت را یک توجیه غلط برشمرد و ادامه داد: شایع‌ترین عامل مرگ قابل پیشگیری در کشور، مصرف دخانیات است که علاوه‌بر بیماری‌های مرتبط با تنباکو و مصرف اشتراکی قلیان می‌تواند به افزایش ابتلا به میکروب سل و ویروس‌هایی مانند هپاتیت منجر شود.

او هم‌چنین عرضه قلیان در اماکن عمومی مانند کافی‌شاپ‌ها، چایخانه، سفره‌خانه و قهوه‌خانه‌ها را تهدیدی در مقابل سلامت عمومی جامعه دانست و خاطرنشان کرد: واحد سلامت محیط این مرکز، ضمن ارایه آموزش‌های لازم به گروه‌های مختلف مردم در زمینه زیان‌های قلیان در صورت نیاز با متصدیان مراکز عرضه‌کننده قلیان برخورد قانونی دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دخانيات قلیان منطقه ایلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۹۲۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاروان خانه‌های ورزشی روستایی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای چهارمحال و بختیاری، مدیرکل ورزش جوانان استان گفت: میز تنیس روی میز، راکت توپ، صفحه شطرنج و تاتمی بخشی از اقلام ورزشی ارسالی به این ۱۵ روستاست.
سلیمی افزود: پیش از این خانه‌های ورزشی ۴۳۰ روستای چهارمحال و بختیاری مجهز شده بود و حالا این ۱۵ روستا به آن اضافه شده است.
وی افزود: با تجهیز این خانه‌های روستایی سرانه ورزش روستایی یک دهم درصد افزایش پیدا کرده است.
معاون توسعه و امور ورزش استان چهارمحال و بختیاری هم گفت: این تجهیزات ورزشی توزیع شده و جوانان روستا‌های هدف می‌توانند با امکانات ورزشی استاندارد اوقات فراغت خود را سپری کنند.
طرح توزیع اقلام ورزشی در خانه‌های روستایی در دیگر نقاط استان هم اجرا خواهد شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

دیگر خبرها

  • ۹ عادت معمولی که شما را چاق می‌کند
  • فواید بی نظیر یک فنجان قهوه اسپرسو
  • ۹ عادت‌ معمولی که شما را چاق می‌کند
  • مالیات بر ارزش افزوده ۱۰ درصد شد
  • برای داشتن میانسالی خوب، این دو نوشیدنی را فراموش نکنید
  • ۵ سرگرمی و ایده جذاب برای استقبال خانوادگی از نوروز
  • فواید نوشیدن چای و قهوه برای میانسالی
  • کاروان خانه‌های ورزشی روستایی
  • راه حل دانشمند ایرانی برای یک مسئله ۲۰ ساله/ محدودیت‌های مواد شفاف جاذب انرژی کشف شد
  • راه حل دانشمند ایرانی برای یک مسئله ۲۰ ساله/ کشف محدودیت‌های مواد شفاف جاذب انرژی