Web Analytics Made Easy - Statcounter

حبیب‌الله صابری‌نسب، پیشکسوت و چهره برتر قرآنی کشور در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی پیرامون ادامه موضوع سبک زندگی اظهار کرد: لسان در آموزه‌های دینی ما دارای فضای گسترده‌ای است و بعنوان عنصری تاثیرگذار در سعادت یا شقاوت انسان‌ها مورد نظر قرار می‌گیرد لذا فردی که می‌خواهد به سبک زندگی اسلامی دست پیدا کند نباید از لسان غفلت کند و باید توصیه‌های قرآن کریم در این خصوص را مرور کند و در زندگی به کار بندد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقش سخن در شناخت انسان
حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند:«الْمَرْءُ مَخْبُوءٌ تَحْتَ لِسَانِهِ؛ مرد در زير زبانش نهفته است» و این کلام مولا از نقش سخن در شناخت انسان حکایت دارد. شعرا نیز این فرموده امام را با شعر تا مرد سخن نگفته باشد/عیب و هنرش نهفته باشد، تصدیق می‌کنند.
وی ادامه داد: در قرآن کریم در ارتباط با بحث «‌لسان» در آیه 22 سوره مبارکه روم «‌مِنْ آيَاتِهِ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافُ أَلْسِنَتِكُمْ وَأَلْوَانِكُمْ؛ یکی از آیات (قدرت) او خلقت آسمان‌ها و زمین است و یکی دیگر اختلاف زبان‌ها و رنگ‌های شما آدمیان» اشاره شده است‌ و سبک سخن گفتن را باید از کلام امام علی (ع) و آیات قرآن استفاده کرد.

قول سدید
پیشکسوت و چهره برتر قرآنی کشور افزود: با دقت در آیات قرآن کریم می‌توان این نکته را دریافت که انواع سخن گفتن و سبک و روش زندگی برای انسان‌ها بیان شده است، به طور مثال‌ خداوند در سوره مبارکه احزاب می‌فرماید:«‌يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا؛ ای اهل ایمان، متّقی و خدا‌ترس باشید و همیشه به حقّ و صواب سخن گویید.» در این آیه کلمه سدید به معنای محکم‌، استوار‌، خلل‌ناپذیر و ... است بنابراین قرآن به ما می‌آموزد که قولمان سدید و محکم باشد.

قول حسن
صابری‌نسب بیان کرد: درآیه 83 سوره مبارکه بقره «‌وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا؛ و به زبان خوش با مردم تکلّم کنید» منظور بیان خبر خوب و عالی و راهنمایی به کارهای خوب و قرآنی و سبک زندگی است که این آیه بیان می‌کند. در حدیثی از پیامبر‌اکرم‌(ص) نقل شده است که ‌می‌فرمایند:« با پول و سرمایه نمی‌توان در قلب مردم اثر گذاشت اما، با حسن‌خلق می‌توان در عمق جان انسان‌ها نفوذ کرد. در حدیثی ازحضرت علی‌‌(ع) نقل شده است که می‌فرمایند:« چه بسا افرادی که با حُسن خلق‌، اخلاق خوب و قول‌ حَسن عزت پیدا کردند و انسان‌هایی با قول غیر‌حَسن ذلیل شدند».

قول معروف
وی اظهار کرد: سبک دیگر زندگی «قول معروف» است‌‌، در قرآن کریم این بحث در چندین آیه از قبیل آیه 225 سوره مبارکه بقره «‌لا يُؤَاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمَانِكُمْ وَلَٰكِنْ يُؤَاخِذُكُمْ بِمَا كَسَبَتْ قُلُوبُكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ؛ خدا شما را به سوگندهای لغو مؤاخذه نکند و لیکن به آنچه در دل دارید مؤاخذه خواهد کرد و خدا بسیار آمرزنده و بردبار است» یا در آیه 5 سوره نساء« وَلَا تُؤْتُواالسُّفَهَاءَ أَمْوَالَكُمُ الَّتِي جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِيَامًا وَارْزُقُوهُمْ فِيهَا وَاكْسُوهُمْ وَقُولُوا لَهُمْ قَوْلًا مَعْرُوفًا؛ و اموالی که خدا قوام زندگی شما را به آن مقرّر داشته به تصرّف سفیهان ندهید و از مالشان نفقه و لباس به آن‌ها دهید و با آنان سخن نیکو و دلپسند گویید» و آیه 8 سوره نساء «‌وَإِذَاحَضَرَ الْقِسْمَةَ أُولُو الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينُ فَارْزُقُوهُمْ مِنْهُ وَقُولُوا لَهُمْ قَوْلًا مَعْرُوفًا» اشاره شده است.

قول کریم
پیشکسوت و چهره برتر قرآنی کشور در ارتباط با قول کریم گفت: در چهار قسمت از قرآن پس از عبادت خداوند اطاعت پدر و مادر«‌وَ‌بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»بیان شده است به طوری که خداوند در آیه 23 سوره مبارکه اسراء می‌فرماید:« وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا؛ خدای تو حکم فرموده که جز او را نپرستید و درباره پدر و مادر نیکویی کنید و چنان‌که یکی از آن‌ها یا هر دو در نزد تو پیر‌و‌سال‌خورده شوند (که موجب رنج و زحمت تو باشند) زنهار کلمه‌ای که رنجیده‌خاطر شوند مگو و بر آن‌ها بانگ مزن و آن‌ها را از خود مران و با ایشان به اکرام و احترام سخن‌گو» اشاره شده است.

قول‌الحق
صابری‌نسب افزود: در قسمت دیگری از قرآن در خصوص نوع دیگری از سبک زندگی یعنی «قول‌الحق» سخن عقل‌پذیر، صحیح و کامل اشاره شده است‌.

قول لیّن
این استاد دانشگاه ادامه داد: «قول لین» نیز در آیاتی مانند آیه 44 سوره طه خداوند به حضرت موسی (ع) می‌فرماید« فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَيِّنًا لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَىٰ؛ و با او کمال آرامی و نرمی سخن گویید، باشد که متذکر شود یا (از خدا) بترسد (و ترک ظلم کند.» بیان شده است.
وی بیان کرد: سبک‌های زندگی‌ای که از سخن پیامبرگرامی اسلام(ص)‌، امیر‌المومنین علی(ع) و آیه‌های قرآن بیان می‌شود، به منظور این است که سبک و سیاق زندگی تمامی انسان‌ها قرآنی باشد.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن خبرگزاری بین المللی قرآن خبرگزاری ایکنا ایکنا مرکزی صابری سبک زندگی اسلامی لسان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۹۳۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰ هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: ۲۰ هزار نفر در این استان حافظ قرآن و از پنج جزء تا کل قرآن کریم را حفظ هستند.

  حجت الاسلام مهدی رمضانی افزود: نوزدهمین آزمون سالانه اعطای مدرک تخصصی حفظ ۱۰، ۲۰ و کل قرآن کریم، ۱۴ اردیبهشت ماه امسال در ۶ شهر استان خراسان رضوی برگزار خواهد شد.   وی با بیان اینکه هزار و ۶۱۸ نفر در این آزمون ثبت نام کرده اند، ادامه داد: حدود هزار و ۳۰۰ نفر از این افراد بانوان هستند.   رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: این آزمون در شهرهای مشهد، خواف، نیشابور، تربت جام، کاشمر و سبزوار برگزار خواهد شد.      

 

دیگر خبرها

  • ۲۰ هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی
  • دعا برای زیاد شدن نور چشم | دستورالعمل برای زیاد شدن نور چشم
  • سخنگوی شورای شهر: باید به نمای خانه ها دقت بیشتری شود | معماری خیلی از ساختمان ها در شان شهر ایرانی اسلامی نیست
  • توجه ویژه به معماری ایرانی_اسلامی در شهر تهران
  • ترویج معارف قرآنی، دلیلی بر کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • کاشت ۴۰ نوع پیاز گل لاله در اراک
  • مسیریابی سعادت بشر با پویش زندگی با آیه‌ها
  • فساد در زنجیره تأمین داده‌های فضای مجازی
  • جشنواره «نقالان سوره» بر روی مهم‌ترین مخاطب هنر دست گذاشته است
  • مسابقه حفظ جزء سی‌ام قرآن کریم ویژه سوادآموزان