Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-18@00:43:54 GMT

کشتی «همکاری آسیا و اقیانوس آرام» لنگر کشید

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۹۳۶۶۳

کشتی «همکاری آسیا و اقیانوس آرام» لنگر کشید

 بیست و ششمین نشست غیررسمی سران سازمان اپک ۱۸ نوامبر- ۲۷ آبان در پاپوآ گینه نو برگزار شد. در این نشست با موضوع «استفاده از فرصت های فراگیر و به آغوش گرفتن آینده دیجیتالیسم»، حاضران در این درباره موضوعات مختلفی مانند آینده دیجیتالیسم، رشد فراگیر، افزایش ارتباطات و اتصالات، چشم انداز توسعه پس از تحقق اهداف بوگور تبادل نظر کرده و به توافقات زیاد و نتایج مثبت رسیده و پیامی مبنی بر حفاظت و پشتیبانی از تجارت آزاد، نظام چندجانبه تجاری و روند جهانی شدن اقتصاد ارسال کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قابل توجه است که راه حل چین برای تشخیص جهت توسعه اقتصاد جهان و یافتن خط مشی مدیریت جهان متکی بر اصول پنج گانه رویکرد باز، توسعه، فراگیری، نوآوری و برنامه ریزی در این نشست مورد استقبال قرار گرفت.

نخست، منطقه آسیا و اقیانوسیه بار دیگر در مسیر توسعه خود در میان یک دوراهی قرار گرفته است: جوامع اقتصادی مختلف برای همکاری نیز با فرصت های ناشی از انقلاب علمی و فنی جدید و اصلاحات صنعتی از یک سو و چالش های ناشی از ضد جهانی شدن و حمایت گرایی تجاری و عقب ماندگی مدیریت اقتصادی رو به رو هستند. شی جین پینگ در نشست، از جوامع اقتصادی خواست برای ایجاد اقتصاد با رویکرد باز در آسیا و اقیانوسیه و تسهیل و آزادسازی تجارت و سرمایه گذاری تلاش کنند. دوم، کلید همکاری آسیا و اقیانوسیه در نوآوری است. اقتصاد دیجیتالی در کانون دور جدید انقلاب صنعتی که در حال رخ دادن است، قرار گرفته است. رئیس جمهوری چین در این باره یادآور شده است: اقتصاد دیجیتالی زمینه جدید توسعه آسیا و اقیانوسیه یا حتی جهان در آینده خواهد بود. باید به یافتن محرک و مسیر جدید رشد اقتصادی و افزایش زیرساخت های دیجیتالی و تقویت دسترسی پذیری اقتصاد دیجیتالی پرداخت. این اظهارات نشانگر دیدگاه درست چین به آینده اقتصاد دیجیتالی آسیا و اقیانوسیه و رویکرد باز چین در این زمینه است.سوم، توسعه آسیا- اقیانوسیه نیازمند فراگیری است

تنوع منطقه آسیا- اقیانوسیه برجسته است و ناکامی در فراگیری یکی از چالش‌های بزرگ پیش روی توسعه این منطقه محسوب می شود. به طور مثال، همه نوع اقتصادها می خواهند سوار قطار سریع اقتصاد دیجیتال شوند؛ اما به علت آن که آستانه برای توسعه اقتصاد دیجیتال نسبتا بالا است، با توجه به ضعف برخی از اقتصادها در زیرساخت دیجیتال، انباشت تکنولوژی و استعداد، آنان در این زمینه در موقعیت نامطلوب قرار دارند. به این سبب، «کسب فرصت فراگیری» یکی از موضوعات داغ و محوری این دور نشست سران است.

رییس جمهور چین در این راستا از همه کشورها خواست تا ضمن توجه به واقعیت متنوع بودن، به راه‌های توسعه انتخاب شده همدیگر احترام بگذارند؛ به طور عمیق طرح اتصال متقابل را اجرا و برای همه کشورها فرصت و فضای توسعه مشترک ایجاد کنند تا هدف مبنی بر توسعه متوازن‌تر، رشد پایدارتر، تحقق فرصت برابرتر و ایجاد جامعه فراگیرتر در منطقه آسیا- اقیانوسیه محقق شود.

نشست سران اپک در پاپوآ گینه نو به پایان رسیده است اما کشتی بزرگ توسعه آسیا- اقیانوسیه دوباره حرکت می کند. همه اقتصادها تنها از طریق پایبندی بر ایده های نو، نوآوری و فراگیری و استمرار بر توسعه مشترک، حل و فصل اختلافات از طریق مذاکره و مشورت و همچنین برخورد با چالش‌های مشترک، می توانند این کشتی بزرگ آسیا- اقیانوسیه را به سمت آینده بهتر حرکت دهند.

کد خبر 4463426

منبع: مهر

کلیدواژه: اپک انقلاب صنعتی رشد اقتصاد جهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۹۳۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویزای زیارتی یا گردشگری برای کشور‌های عضو شانگهای برقرار شود

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، پیش نشست اجلاس وزیران فرهنگ کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای، با حضور کارشناسان و نمایندگان فرهنگی کشور‌های عضو به صورت برخط برگزار شد.

در این نشست با بررسی تمهیدات لازم برای برگزاری جلسه وزیران فرهنگ کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای، پیشنهاد‌های متنوع کارشناسان برای ارتقای روابط فرهنگی این کشورها، مطرح و بررسی شد.

قرار است بیست و یکمین نشست وزیران فرهنگ کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای، اردیبهشت ماه امسال در قزاقستان برگزار شود.

در این نشست برخط که به ریاست قزاقستان برگزار شد، کارشناسان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، هند، چین، پاکستان، تاجیکستان، روسیه، ازبکستان و قزاقستان حضور داشتند. قرقیزستان که عضو نهم سازمان همکاری شانگهای است، در این نشست حضور نداشت.

عادل خانی، مدیرکل توسعه روابط فرهنگی آسیا و اقیانوسیه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که با همراهی پرویز قاسمی، رئیس اداره همکاری فرهنگی سازمان‌های بین المللی و مردم نهاد در این نشست حضور داشت، گفت: جمهوری اسلامی ایران از برگزاری جشنواره‌های مشترک فرهنگی بین کشور‌های عضو سازمان، استقبال و آمادگی خود برای اعزام گروه‌های هنری جوان و توانمند، برای حضور در چنین رویداد‌هایی اعلام می‌کند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو اصلی سازمان همکاری شانگهای، از اجرایی کردن برنامه‌های فرهنگی بین کشور‌های عضو استقبال می‌کند و در همه آنها حضور خواهد داشت.

خانی گفت: در زمینه توسعه همکاری‌های فرهنگی بین کشور‌های عضو سازمان، ویزای زیارتی یا گردشگری برای شهروندان این کشورها، برقرار شود تا از این طریق، توسعه فرهنگی، شتاب گیرد.

سایر کارشناسان حاضر در این نشست برخط، با موافقت با این پیشنهاد ایران، اعلام کردند که این موضوع به صورت مکتوب و مدون در اجلاس آتی وزیران فرهنگ کشورها، بررسی و در قالب یک توافق نامه، به امضا برسد.

بر همین اساس، مباحث حقوقی و دیپلماتیک این پیشنهاد با هماهنگی وزارت خانه‌های امور خارجه و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشورمان، پیگیری، تدوین و به سایر کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای، ارائه می شود. 

مدیرکل توسعه روابط فرهنگی آسیا و اقیانوسیه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بخش دیگری از این نشست برخط با اشاره به ابتکار قزاقستان در طرحی برای ارائه زیارتگاه‌های معنوی کشور‌های عضو سازمان گفت: معرفی یکی از زیارتگاه‌های کشور‌های عضو، ایده بسیار خوبی است و در این چارچوب، ما یکی از اماکن برجسته دینی کشورمان را معرفی کرده‌ایم و پیشنهاد ما این است که در نشست ماه آینده وزرای فرهنگ، این ابتکار، اجرایی شود.

براساس این ابتکار، قزاقستان به عنوان رئیس دوره‌ای اجلاس وزرای فرهنگ، از ویدئو‌ها و عکس‌های یک زیارتگاه معرفی شده از سوی کشور‌های عضو، اثری تصویری تولید و به صورت بین المللی آن را منتشر خواهد کرد. این طرح توسط رئیس جمهوری قزاقستان در اجلاس سران شانگهای ۲۰۲۳ در دهلی نو مطرح شده است.

اهداف این طرح، تقویت و حفظ دوستی ملل، بازشناسی و معرفی ظرفیت‌های گردشگری، تبلیغ و ترویج بنا‌های میراث معنوی و فرهنگی کشور‌های عضو، عنوان شده است.

در بیست و یکمین نشست اجلاس وزیران فرهنگ کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای، علاوه بر تبادل نظر برای تعیین چشم انداز توسعه همکاری‌های فرهنگی چند جانبه، پیشرفت اجرای موافقت نامه بین دولت‌های عضو سازمان در زمینه همکاری فرهنگی نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.

در بخش‌های دیگر این نشست نیز، هریک از کارشناسان، درباره پیشنهاد‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه گسترش همکاری‌های فرهنگی، نکاتی را مطرح و پیشنهادات خود را نیز در این راستا ارائه کردند. قرار است جلسه حضوری این نشست، پیش از برگزاری اجلاس وزیران فرهنگ کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای، در شهر آلماتی؛ پایتخت قزاقستان برگزار شود.

دیگر خبرها

  • معرفی حریفان ایران در مسابقات قایقرانی آب‌های آرام آسیا
  • برپایی رویداد «مانوین» با نگاهی نوآورانه به نیازهای روز جامعه
  • ال‌ نینو رو به پایان است؟
  • سلطه شیر بختیاری بر کشتی جهان؛ میرزازاده غول ترکیه‌ای را به زیر کشید
  • نشست مشترک آژانس‌های گردشگری شهرستان گرگان 
  • هدفگذاری برای ایجاد ۶۰ تعاونی با ۱۶۰۰ فرصت شغلی طی امسال
  • ویزای زیارتی یا گردشگری برای کشور‌های عضو شانگهای برقرار شود
  • رقیب آمریکایی کنار کشید؛ زارع شانس اصلی طلای المپیک
  • بررسی مستندی از زندگی پری صابری/ فیلمی که ساختش ۴ سال طول کشید
  • سرنوشت حساب افراد در شبکه‌های اجتماعی پس از مرگ آنها چیست؟