Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-19@10:16:07 GMT

دومین جشنواره ملی عکس معدن برگزیدگان خود را شناخت

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۹۳۶۶۹

دومین جشنواره ملی عکس معدن برگزیدگان خود را شناخت

اختتامیه دومین جشنواره عکس معدن عصر روز دوشنبه ۲۸ آبان در خانه هنرمندان برگزار شد. ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹ فرهنگی موسیقی و تجسمی نظرات

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، این مراسم با حضور هادی مظفری مدیر کل تجسمی سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید مصاحبی دبیر دومین جشنواره عکس معدن، محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران، مهدی کرباسیان رئیس سابق هیات عامل ایمیدرو، بابک برزویه عضو هیات داوران جشنواره و جمعی دیگر از فعالان معدنی و هنری برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در ابتدای این نشست مجید مصاحبی دبیر دومین جشنواره عکس معدن درباره ایده به وجود آمدن این جشنواره گفت: بنابر تحقیق ما، حجم عکس های آرشیوی که به جشنواره‌هایی با موضوعات تخصصی مثل معدن می‌رسد، کم است. سال نخست 1900 عکس به جشنواره رسید که از میان آنها 73 اثر را روی دیوار داشتیم. در سال دوم نیز با 1980 اثر مواجه شدیم، اما تولید عکس ها به کمک تورهایی بود که ستاد جشنواره آنها را هدایت کرده بود و در نهایت 45 اثر روی دیوار داشتیم که با رأی و تایید هیات داوران آثاری از این میان انتخاب شده است.

مصاحبی ادامه داد: با توجه به اینکه از معدن به عنوان کاری خشن در جامعه یاد می‌شود، تنها یک ذهن پویای هنری می تواند زیبایی های این کار را به رخ بکشد. عکس و فیلم و کارهای هنری از این دست می تواند پیوندی میان کارمندان و مسئولان حوزه معدن برقرار کند.

او درباره مزایای عکاسی از معادن عنوان کرد: با کمک هنر عکاسی بانک اطلاعات مصوری از حوزه معدن جمع‌آوری می‌شود که در آینده جامعه می‌توانند از آن استفاده کند. این اتفاق به کمک دوستان بزرگ در حوزه معدن و هنر میسر شده است و خواهشمندم که این اتفاق خوب در سال‌های آینده تداوم پیدا کند.

تئاتر معدن را تا سال آینده راه اندازی می کنیم

در ادامه محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران گفت: امسال توانستیم بخشی از هنرمندان را کنار خود داشته باشیم و به تصویر کشیدن کار در معدن، خشونت جا افتاده در ذهن جامعه را تلطیف می‌کند. زبان معدنکاران در تمام دنیا یکی است و آن شکرگزاری است. این نعمتی است که خداوند به ما داده و اگر ما لایقیم، سپاسگزار او هستیم. آوردن هنرمندان عکاس در کنارمان به ما اجازه می‌دهد که در معدن کار خلاف نکرده و محیط زیست خود را تخریب نکنیم.

او درباره اهمیت کار هنرمندان و عکاسان افزود: هنرمندان ما این سختی‌ها را به تصویر می‌کشند و افتخار می‌کنیم هنرمندان خوبی در کشور داریم و می توانیم با زبان هنر آنها خود را به جامعه معرفی کنیم.

بهرامن با بیان اینکه بسیاری از افراد جامعه نمی دانند که اصلاً معدن چیست و چه کاری در آن انجام می دهند، افزود: تصور عامه از ما این است که انسان های خشن چروکیده و با چهره های سیاه شده هستیم، اما معدنکار مسئولیت اجتماعی انجام می‌ دهد و کارهایش در جهت حفظ نعمت های خداوند و توسعه اقتصادی کشورش است.

رئیس خانه معدن ایران از راه‌اندازی تئاتر معدن در سال آینده خبر داد و گفت: ما به بچه های هنرمند قول دادیم که تا سال آینده تئاتر معدن را راه اندازی کنیم. ما باید هنرمندان را در کنار خود داشته باشیم تا جامعه را با او در محیط های کاری خود آشنا کنیم.

سال آینده عکس های حوزه معدن را طبقه بندی کنید

در ادامه این نشست مهدی کرباسی درباره جایگاه هنر و ارتباط آن با صنعت و اجتماع گفت: هنر و زیبایی شناسی جزو فطرت بشر است و زمانی که ما گل زیبا یا منظره زیبایی را می بینیم، در واقع به فطرت خودمان برمی گردیم. ایران و ایرانی همیشه با هنر بوده و با آن زیسته است. هنر شاخه های مختلفی در قالب سینما نقاشی، عکس و موسیقی دارد.

او با بیان اینکه معدن و معدن شناسی نوعی علم به حساب می‌آید، افزود: معدن و معدنکاری به خصوص اگر معدن زغال سنگ یا زیر زمینی باشد، بسیار سخت است، اما اگر شما بتوانید این کار سخت را با هنر ممزوج کنید، هم جایگاه معدن و معدنکاران و هم هنر عکاسان را مشخص می کند.

رئیس سابق هیأت عامل ایمیدرو با اشاره به اهمیت معدن و هنر عکاسی عنوان کرد: شاید کسانی که به عنوان عکاس به معدن می آمدند، به این دقت وارد معدن نشده بودند و تازه زمانی که با تورهای عکاسی به داخل معدن آمدند، روی بحث عکاسی معدن و اینکه می‌تواند یک هنر باشد، توجه کردند.

کرباسی افزود: وقتی هنر با اقتصاد و معدن ممزوج شود آینده درخشانی دارد و از طرف دیگر هنرمندان به عنوان یک زمینه کاری به عکاسی معدن توجه می کنند.

او با ارائه پیشنهادی ادامه داد: برای سال آینده عکس های حوزه معدن را از قبیل: عکس های محیط زیست، کارگران و معدن طبقه بندی کنید.

کرباسی با تأکید بر اهمیت هنر در دنیا توضیح داد: معمولاً انقلاب هایی در دنیا موفق بودند که هنرمندان توانستند به این حوزه‌ها نزدیک شوند. تاثیر یک فیلم سینمایی یا تئاتر در جامعه بیشتر از پنج سخنرانی است. فیلم هایی که در رابطه با جنگ تحمیلی مثل «از کرخه تا راین» ساخته شد، بسیار روی کسانی که در جنگ حاضر نبودند، تأثیرگذاشت. همچنین قطعه موسیقی «ایثار» از مجید انتظامی تاثیر جنگ و شکوه ایثار را به تمام افراد جامعه منتقل می کند.

در ادامه با حضور فعالان حوزه هنر عکاسی و معدن از محمد اسلامی راد به عنوان پیشکسوت عکاسی معدن تجلیل شد.
 
در پایان مراسم نیز برگزیدگان دومین جشنواره عکس معدن به شرح زیر اعلام شد:  فرناز دمنابی،مجید محمدی، شعبانعلی بهرامی، فرجاد جولابی، ابوذر قیس نژاد

انتهای پیام/

R1356/P1356/S4,40/CT12 واژه های کاربردی مرتبط عکس

منبع: تسنیم

کلیدواژه: عکس عکس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۹۳۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گسترش مخاطبان تئاتر با اجرای آثار جشنواره رضوی در شهرهای مختلف

به گزارش خبرنگار مهر، نجمه محرابی که در دومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی موفق به کسب رتبه برتر بخش بازیگری زن شده بود، یادآور شد: نمایشی که در آن موفق به کسب این رتبه شدم «هشت‌خان» به کارگردانی آدینه رحیم‌نژاد بود و قصه واقعی زوجی از غرب کشور را روایت می‌کرد که به واسطه عنایت امام رضا (ع) صاحب فرزندی می‌شوند و نذر می‌کنند هر ساله به زیارت ایشان مشرف شوند. ادای این نذر ادامه داشت تا اینکه فرزند به سربازی می‌رود و با آغاز جنگ تحمیلی به شهادت می‌رسد. پیکر این شهید اشتباها به مشهد می‌رود که داستان واقعی از زندگی شهید غلامرضا مردانی از خطه غرب کرمانشاه است.

این هنرمند عرصه تئاتر خیابانی با بیان اینکه سال گذشته اولین تجربه حضورش در این جشنواره رقم خورد، گفت: تجربه خوبی در این جشنواره داشتم و جیرفت میزبانی را بر عهده داشت که خوب میزبانی کرد.

محرابی بر ارتباط موضوعی آثار رسیده به این بخش جشنواره با حوزه سیره رضوی صحه گذاشت و بر اهمیت ارتباط محتوایی نمایشنامه ها با اهداف جشنواره نیز تاکید کرد.

وی کیفیت آثار را در بخش خیابانی خوب ارزیابی کرد و گفت: نمایشنامه‌ها و آثار موضوع‌محور مذهبی همواره از حساسیت خاصی برای اجرا برخوردار است که باید مورد توجه هنرمندان این حوزه باشد.

وی با بیان اینکه چنین جشنواره‌های تخصصی و موضوع‌محور خواه‌ناخواه دارای محدودیت‌هایی است، متذکر شد: همین محدودیت‌ها گاهی به نوبه خود یک نوع افتخار برای هنرمندان این عرصه محسوب می‌شود.

محرابی معتقد است با وجود و استمرار چنین جشنواره‌هایی بیش از پیش می‌توان شاهد گسترش تولیدات هنری عرصه فرهنگ و سیره رضوی بود.

وی یادآور شد: نوع ارتباط خاصی که تماشاگران با این جنس کارها برقرار می‌کنند نشات گرفته از عنایت امام رضا (ع) است که در این نوع کارها اثرگذار است.

وی درباره حذف بخش رقابتی سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی گفت: اینکه هر گروه نمایشی در شهر خودش به اجرا برود کار بسیار خوبی است که تماشاگران خود را گسترش خواهد داد.

آیین اختتامیه سومین جشنواره تئاتر خیابانی رضوی اردیبهشت سال آینده همزمان با ایام میلاد با سعادت حضرت رضا (ع) با حضور هنرمندان این عرصه برگزار شد.

کد خبر 6058613 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • گسترش مخاطبان تئاتر با اجرای آثار جشنواره رضوی در شهرهای مختلف
  • دومین جشنواره ملی شکوه شاهنامه در اردیبهشت ماه‌ ۱۴۰۳ برگزار می‌شود
  • تجلیل از برگزیدگان جشنواره رازی
  • جشنواره تخم مرغ‌های رنگی در لاهیجان
  • برگزیدگان جشنواره ابوذر در کرمانشاه معرفی شدند
  • معرفی برگزیدگان جشنواره قرآنی باران وحی در شیراز
  • تجلیل از برگزیدگان جشنواره فیلم ۱۰۵ ثانیه در بندرعباس
  • برگزاری بزرگترین جشنواره عکاسی از المان‌های شهری در مشهد
  • کانون بسیج هنرمندان آستارا در گیلان برتر شناخته شد
  • برگزاری دومین جشنواره «ایده تا محصول صنعت ارتباطات»