Web Analytics Made Easy - Statcounter

دادستان دیوان محاسبات در واکنش به تخلف بعضی مدیران از قانون منع بکارگیری بازنشستگان به تسنیم گفت که همه بازنشستگان حتی آن عده‌ای که اعاده به خدمت شده‌اند، شامل این قانون می‌شوند و باید مناصب خود را ترک کنند.

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، طرح "اصلاح قانون منع بکارگیری بازنشستگان" در تاریخ 24 شهریور امسال با رأی اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و پس از بیان نظرات موافقان و مخالفان تصویب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور نیز قانون منع بکارگیری بازنشستگان را در روز سه‌شنبه 27 شهریور امسال برای اجرا، به سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد.

طبق قانون منع بکارگیری بازنشستگان، افراد بازنشسته پس از ابلاغ قانون، 60 روز فرصت داشتند که از مسئولیت‌شان کناره‌گیری کنند، که این تاریخ در روز 27 آبان، یعنی دو روز پیش پایان یافته است. اما به تازگی و طبق تحقیقات، تعدادی از مسئولان رده بالای دولتی بعد از اجرای این قانون و پایان مهلت 60 روزه  حاضر به کناره‌گیری از مسئولیت نیستند و با توجیه‌های مختلف از اجرای قانون سر باز می‌زنند. برخی مدیران دولتی، با توجیه "اعاده به خدمت" قصد کناره‌گیری از مسئولیت را ندارد.

بر همین اساس "فیاض شجاعی"، دادستان دیوان محاسبات، توضیحاتی درباره وضعیت فعلی بکارگیری بازنشستگان پس از اجرای قانون مطرح کرده و گفته است از تاریخ ابلاغ ماده واحده قانون منع بکارگیری بازنشستگان، یعنی 15 خرداد 1395 که به موجب تبصره 5 آن، ماده 91 تا استخدام کشوری مصوب 31 تیر 1345 نسخ صریح شده است، عملا اعاده به خدمت بازنشستگان به نحو مطلق منتفی است.

وی افزود: به عبارت دیگر از تاریخ مذکور، برای اعاده بازنشستگان به خدمت دولتی، هیچ  مبنا و جواز قانونی وجود ندارد. این امر بیانگر این است که اطلاق و عمومیت بکارگیری بازنشستگان، شامل بکارگیری در قالب اعاده به خدمت بازنشستگان نیز می‌شود.

دادستان دیوان محاسبات با اشاره به تفسیر مجلس از قانون منع بکارگیری بازنشستگان،گفت: در مقطع دیگری، مجلس اراده‌اش را مبنی بر اینکه منع اشتغال یا بکارگیری بازنشستگان شامل اعاده به خدمت هم می‌شود، به موجب تفسیر ماده 8 قانون تعدیل نیروی انسانی که در سوم خرداد 1373 اعلام کرده و براساس آن در پاسخ به این سؤال که آیا منظور از ممنوعیت اشتغال بکار بازنشستگان، شامل اعاده به خدمت بازنشستگان نیز می‌گردد یا خیر؟، به صراحت و در قالب ماده واحده‌ای اعلام کرده است که ممنوعیت اشتغال بکار بازنشستگان موضوع این قانون، شامل اعاده به خدمت بازنشستگان موضوع ماده واحده قانون اعاده به خدمت کارکنان بازنشسته دولت که در 18 بهمن سال 1360 نیز تصویب شده، است.

شجاعی ادامه داد: در نهایت در حال حاضر به غیر از بند (چ) ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه که صرفا درباره جانبازان عزیز، آن هم مشروط بر اینکه پیش از موعد یا به صورت عادی بدون سنوات ارفاقی و قبل از تاریخ 21 اسفند 1395 و با سن کمتر از 65 سال و 35 سال خدمت بازنشسته شده باشند، می‌توانند به خدمت اعاده شوند و با تکمیل خدمت 35 سال، دوباره ه بازنشسته می‌شوند.

دادستان دیوان محاسبات در پایان خاطرنشان کرد: هیچ مبنای قانونی دایر بر بکارگیری بازنشستگان در قالب اعاده به خدمت در عموم مشاغل و مناصب دستگاه‌های موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری وجود ندارد. همه بازنشستگان بکارگیری شده تحت عنوان اعاده به خدمت، به جز جانبازان با شرایط مذکور، بایستی حداکثر از تاریخ 26 آبان 1397، مناصب و پُست‌های خود را کنار بگذارند.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: دیوان محاسبات دیوان محاسبات کشور فیاض شجاعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۹۳۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر فوری وزیر کار برای بازنشستگان/ زمان افزایش حقوق بازنشستگان اعلام شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، صولت مرتضوی در مورد زمان اعمال افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: طبق آنچه قانون تصویب کرده است باید در فروردین ماه افزایش حقوق بازنشستگان اعمال شود و کام بازنشستگان عزیزمان هم ان‌شاالله شیرین شود.

ایلنا در گزارشی نوشت: وی در پاسخ به این سوال که در رابطه با بازنشستگان کشوری و لشکری وضعیت پرداخت‌ها چگونه است، گفت: در نورد بازنشستگان کشوری هم به همین شکل است و اعزایش حقوق‌ها در فروردین اعمال می شود اما در مورد بازنشستگان لشکری موضوع دست ما نیست و قطعا هر چه قانون باشد اجرا می‌شود.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888635

دیگر خبرها

  • خبر خوش وزرات کار به بازنشستگان تامین اجتماعی
  • دیدار نوروزی مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با مدیرکل دیوان محاسبات استان
  • زمان اعمال افزایش حقوق بازنشستگان در پرداخت‌ها
  • بازدید رئیس کل دیوان محاسبات از سازمان برنامه و بودجه و خزانه داری 
  • (ویدیو) وزیر کار: کارگرِ کارگران هستیم
  • بازدید دستغیب از سازمان برنامه و بودجه و خزانه داری کل کشور
  • خبر فوری وزیر کار برای بازنشستگان/ زمان افزایش حقوق بازنشستگان اعلام شد
  • کارزارهایی برای ابطال دستمزد ۱۴۰۳ و استیضاح وزیر کار
  • تاریخ اعمال افزایش حقوق بازنشستگان مشخص شد
  • بی‌اطلاعی عجیب هالند از ساده‌ترین قانون فوتبال