Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اهمیت مسئله وحدت و ارتباط آن با ظهور امام زمان(عج) گفت: مسئله وحدت و اتحاد، مورد تأکید قرآن است و چون درراه تحقق اهداف دین است می‌تواند زمینه‌سازی برای ظهور امام زمان(عج) باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  حجت‌الاسلام عبداللهی استاد حوزه و دانشگاه به مناسبت هفته وحدت در گفتگو با دیار آفتاب؛ وحدت مسلمین را ازاین‌رو که در قرآن هم مورد تأکید قرارگرفته، مسئله مهمی دانست و گفت: در قرآن کریم آمده است "وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًاوَلَا تَفَرَّقُوا" ، یا درجایی دیگر می‌فرماید "وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا" یعنی با یکدیگر نزاع نکنید و درگیر نشوید چون سست می‌شوید یا به عبارتی دچار ضعف می‌شوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیشرفت اسلام درگرو وحدت شیعه و سنی است

عبداللهی پیشرفت دین اسلام را درگرو وحدت شیعه و سنی عنوان کرد و افزود: بنابراین اگر شیعه و سنی بتوانند دست‌به‌دست هم بدهند و بر روی اهداف مشترک دست بگذارند قاعدتاً می‌توانند تأثیرگذاری کاملی بر پیشرفت دین داشته باشند.

این استاد حوزه و دانشگاه، بنا به نص صریح قرآن تأکید بر مشترکات را عامل مهم حفظ وحدت بیان کرد و افزود: قرآن به مسلمانان می‌گوید که روی مشترکات خود حتی باکسانی که مسلمان نیستند، تکیه کنید، قرآن کریم می‌فرماید: قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْا إِلَىٰ کَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ یعنی مسلمانان به مسیحیان و به‌طورکلی غیرمسلمانان بگویند که به سمت چیزی بیایید که ما و شما در آن اشتراک داریم . أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ در مسئله توحید، مسئله پرستش خدا و ... روی این مسائل وحدت نظر داشته باشید. بنابه راهبرد قرآن باید مشترکات را بگیریم و مسائلی را که مورد اختلاف است را به علما و کسانی که اهل علم و تحقیق هستند واگذار کنیم.

وی برخی از مشترکات شیعیان و اهل تسنن را برشمرد و ادامه داد: شیعه و سنی هردو مسئله توحید را قبول دارند، مسئله نبوت را می‌پذیرند، به معاد عقیده دارند، به عظمت ائمه علیهماالسلام و لزوم حب اهل‌بیت معتقدند. این‌ها مواردی است که مورد عقیده تمام فرقه‌های اسلامی است. اگر ما روی این مشترکات مانند قرآن، قبله، دین، پیغمبر و ... که در بین ما واحد است تکیه کنیم، می‌توانیم این وحدت را در جامعه تحقق عینی ببخشیم.

عبداللهی عدم وحدت را نقطه‌ضعفی برای جهان اسلام دانست و اظهار کرد: با توجه به اینکه فرقه‌های بزرگ اسلام شیعه و اهل تسنن هستند، قاعدتاً اگر این فرق مختلف بتوانند دست‌به‌دست هم بدهند و وحدت خود را حفظ کنند زمینه قدرت جهان اسلام را مهیا کرده‌اند.

این استاد حوزه و دانشگاه، بیان کرد: طبیعی است که هرگاه اجزا و افراد جامعه واحد جهانیِ اسلامی دچار تفرقه شوند این ضعف را برای کل جامعه جهانی اسلام به بار می‌آورد، اگر بتوانند بر نقاط مشترک تکیه کنند، با توجه به اینکه اجزا و افراد دین و کتب اسلام قدرت و قوت پیدا می‌کنند درنهایت به قدرت و قوت کل جهان اسلام منتهی می‌شود.

وی مشترکات با غیرمسلمانان را نیز بااهمیت دانست و افزود: مسئله اتحاد و وحدت به معنای این نیست که افراد از اعتقادات خود دست‌بردارند، به این معناست که با یکدیگر درگیر نشوند. پلورالیسم به معنای حقانیت و معنای نجات به‌صورت کلی امر درستی نیست اما پلورالیسم به معنی هم‌زیستی مسالمت‌آمیز امری است که مورد تائید اسلام است.

این استاد حوزه با اشاره به اینکه زندگی کردن در کنار یکدیگر به معنای مسالمت‌آمیز حتی با افرادی که مسلمان نیستند مورد تائید اسلام است گفت: بنابراین مسئله وحدت و اتحاد به این معنا نیست که به دین یکدیگر دربیاییم و یا دست از دین خود برداریم، به این معناست که باید بر مشترکات خود  تکیه کنیم و راه تحقق وحدت در جامعه همین است.

این استاد حوزه شناختن عوامل تفرقه‌افکن را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: کسانی که در این میان‌بر طبل اختلاف می‌کوبند کسانی اند که خیرخواه شیعه یا خیرخواه اهل سنت نیستند. بلکه کسانی هستند که با هر دو گروه مخالف هستند.

وحدت زمینه‌ساز ظهور امام عصر (عج) است

عبداللهی با تأکید بر اهمیت مسئله وحدت و ارتباط آن با ظهور امام زمان(عج) گفت: مسئله وحدت و اتحاد، مورد تأکید قرآن است و چون درراه تحقق اهداف دین است می‌تواند زمینه‌سازی برای ظهور امام زمان(عج) باشد، حضرت هم با ظهور خود درصدد تحقق دین در جامعه هستند.

این استاد حوزه با اشاره به اینکه حفظ وحدت تنها یک مسئله مصلحتی و موقت نیست خاطرنشان کرد: بلکه با توجه به آنچه گفته شد، ابتدا آیات قرآن بر این مسئله تأکید دارد و از آیات و روایات ما مسئله حفظ وحدت برمی‌آید معلوم می‌شود که وحدت شیعه و سنی یک مسئله موقتی، فعلی، مصلحتی و ... نیست. بلکه یک مسئله اساسی است.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۹۴۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرآن همه چیز ماست

حسینعلی شریف، موذن، استاد پیشکسوت قرآنی و مولف کتب مختلف آموزش قرآن کریم درباره اقدام صداوسیما در تولید برنامه‌های قرآنی امثال «محفل» گفت: همانطور که امام راحل فرموده بودند انقلاب اسلامی برگرفته از قرآن است، باید تمام شئونات زندگی‌مان با قرآن پیوند بخورد. 

شریف ادامه داد: واقعاً جای برنامه «محفل» در صداوسیما خالی بود. با هرکسی که در محافل قرآنی و حتی غیر قرآنی صحبت می‌کنم، می‌بینم از برنامه رضایت داشتند. آنقدر باید برنامه جذاب باشد، تا مخاطب بعد از دیدن آن گرایشش به قرآن بیشتر شود. 

استاد پیشکسوت قرآنی در پاسخ به هجمه‌های به راه افتاده از سوی دشمنان که می‌گویند قرآن ارتباطی با جامعه ایران ندارد، توضیح داد: قرآن همه چیز ماست. اگر قرآن می‌تواند تمام مشکلات ما را حل کند، چرا ما آن را در اولویت قرار ندهیم؟ در گذشته تمام بزرگوارانمان کارشان را با قرآن آغاز می‌کردند و بعد به سایر اولویت‌هایشان می‌پرداختند. ما باید زندگی‌مان را با قرآن تطبیق دهیم. البته ساخت برنامه‌های قرآنی نیازمند حضور کارشناسان و متخصصان قرآنی است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

دیگر خبرها

  • حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد
  • حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب
  • ضرورت جریان شناسی تحریف تاریخ ایران
  • قرآن همه چیز ماست
  • حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا
  • حرکت به سمت بیانیه گام دوم انقلاب وظیفه اصلی فرماندار کاشان
  • لزوم تحلیل استراتژیک مسئله حجاب و عفاف برای مقابله با بدحجابی/استاد قانون‌گریز راه به‌جایی نمی‌برد
  • تأکید استاندار لرستان بر همدلی بین نخبگان و مردم
  • توسعه بدون وحدت بین مسئولان و مردم امکان‌پذیر نیست
  • وحدت در بین مردم شیعه و سنی گلستان مثال زدنی است