شهربانو امانی: حناچی، گزینه انتخابی یک شورای هزار نفره است
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۹۴۸۴۵
شهربانون امانی با بیان اینکه شاید در ظاهر انتخاب حناچی توسط ما ۲۱ نفر انجام شد، گفت: ولی در حقیقت این انتخاب و انتخابهای گذشته ماحصل یک جمع بزرگتر است. جمعی شاید بیش از هزار نفر! ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴ اجتماعی تهران نظرات
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، شهربانو امانی در جریان یکصد و سومین جلسه شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود اظهار کرد: پیشاپیش آغاز هفته وحدت و میلاد باسعادت پیامبر عظیم الشان محمد مصطفی(ص) را خدمت همکاران و مردم عزیز شهر تهران تبریک عرض میکنم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: شورای پنجم، با گذشت حدود 14 ماه از حیات رسمی خود، برای سومین بار اقدام به انتخاب شهردار کرد. یک انتخاب شورایی دیگر که در ظاهر توسط ما 21 نفر انجام شد ولی در حقیقت، این انتخاب و انتخابهای گذشته، ماحصل و میانگین اندیشه یک جمع بسیار بزرگتری از مردمی است که هرکدام به دلیل خود، دغدغه شهر و مدیریتش را دارند.
امانی گفت: در این انتخاب، جامعه بزرگتری نسبت به انتخاب شهردار حساس شده بود و در قالب رسانهها، شبکههای اجتماعی، مصاحبهها، تماسها و پیامها و دیدارهای حضوری تاثیر میگذاشت به طوریکه به جرات میتوان این انتخاب را میانگینی از نظرات یک جمع بسیار بزرگ دانست. جمعی شاید بیش از هزار نفر و نتیجتا، شورایی هزار نفره، شور کرد و بواسطه ما 21 نفر، شهردار انتخاب شد.
رئیس کمیته ایمنی و حمل و نقل شورا گفت: به نظر من، این پدیده اجتماعی بسیار باارزشی است که چنین تکاپو و سرزندگی بالایی در آن موج میزند و مطالعه کنندگان فضای اجتماعی ایران را دعوت میکنم که تحرک اجتماعی چند هفته گذشته تهران را مطالعه کنند.
وی متذکر شد: زنجیره اقدامات شورایی و دموکراتیزه ما زمانی تکمیل میشود که نه تنها در زمان انتخاب، همه، سهم و مشارکت داشته باشیم بلکه پس از انتخاب نیز، همه تمکین کنیم. حتی اگر اختلاف، یک رای باشد. حتی اگر کاندیدای ما جزو کاندیداها نباشد.
امانی با بیان اینکه نفع رفتار جمعی شورایی و نفع دموکراسی، صرفا در انتخاب شورایی و دموکراتیک تجلی پیدا نمیکند خاطر نشان کرد: اگر به این نفع قائل هستیم، آن را باید در هر دو حلقه زنجیر بیابیم. یعنی هم در انتخاب و هم در تمکین وگرنه، به سان بازی کودکانهایست که نوع و قوانین بازی را با هم انتخاب میکنند ولی در نهایت به برهمزدن بازی ختم میشود.
وی افزود: همانطور که نفع انتخاب مشارکتی را همگان خواهیم برد، نفع تمکین نیز همگانی است و این رفتار، شایسته امت رسول اکرم(ص) است که 1400 سال پیش، ما را به آن امر نموده است. اگر حداقل تمکین را دوری از کارشکنی بدانم، حداکثر آنرا همراهی و همکاری و یاری میبینم. این دو دو سر طیف رفتار اجتماعی شورایی یا رفتار اجتماعی مبتنی بر دموکراسی است.
این عضو شورا گفت: از همگان سپاسگزارم که در این مدت، تک تک ما را تحت تاثیر نظراتشان قرار دادند. چه مخالفین مخالف و چه موافقین موافق. اکنون که هیجانات فروکش کرده، جز اندکی سیاهی، باقی را زیبایی بزرگی میبینم که نمود سرمایه اجتماعی ماست و آن اندک را که آقای آخوندی ضد رسانه خواندند، به حساب تمرین کممان در مدیریت شورایی جامعه و پایین بودن شفافیت اجتماعی میگذارم که به امید آینده، سهمش رو به افول است.
امانی اظهار داشت: فراموش نکنیم که این عقلانیت و خرد جمعی، با مرکزیت نهاد شوراست که منسجم و موثر میشود و نمود پیدا میکند. روی سخنم با اهالی دولت و مجلس است که توجه بیشتری به نهاد شورا داشته باشند. نهاد شورا، یک مجرای بسیار پرظرفیت برای بروز خرد جمعی و انرژی اجتماعی است. ملتها، بدون خرد جمعی، کارهایشان به بیراهه خواهد رفت و بدون انرژی اجتماعی، سرمایهای برای رشد نخواهند داشت و نکته جالب روزگار ما این است که به مدد شبکههای اجتماعی، نهاد شورا و رسانه چنان درهم تنیده شدهاند که حتی میتوان، شفافیت اجتماعی را نیز بعد از رسانه، به حساب شوراها گذاشت.
وی در ادامه افزود: با وجود این 3 ظرفیت بزرگ در این نهاد، از دولتمردان و مجلسیان باتدبیر و هوشمند، این توقع را دارم که نه تنها در امور مرتبط با توسعه کشور و استان و شهر، بلکه حتی برای ظرفیتسازی تبلیغی در ایام انتخابشان، به این نهاد، بپردازند.
امانی اضافه کرد: این صحنه، آوردگاه اندیشه ها و ظرفیت ها در این زمان و این مکان بود و هیچ مرحله ای از مراحل انتخاب، به معنی شکست فرد یا اندیشهای نیست. محدود بود به زمان و مکان حاضر.بیشک، همه اندیشهها و همه ظرفیتها، بالاترین سرمایههای عرضه شده در این میدان محدود بودند و همگی، سهمی از خلق این زیبایی. قرعه انتخاب، توسط این شورای هزار نفره به نام دکتر حناچی زده شد. یک اعتماد مهم به بدنه شهرداری که بسیار کم سابقه است و در عین حال بسیار امید بخش. این انتخاب را هم به ایشان و هم به همه شهروندان تهران تبریک عرض میکنم و برای رسیدن به بیشترین نفع اجتماعی، همگان را به تمکینی با چاشنی همکاری دعوت میکنم.
انتهای پیام/
R1491/P1014142/S2,25/CT11منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۹۴۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فیک بیوتی
تبلیغات ومدشدن محدود به اینها نیست وبه سایز واندازه بدن هم رسیده تاکار وکاسبی جراحان زیبایی حسابی سکه شود؛ جراحیهایی که امروزه بیرویه شدهاند و بهجرات میتوان گفت یک اپیدمی خطرناکند.بهواقع باید گفت درهیچ قرنی به اندازه قرن اخیر، معیارهای زیبایی متغیر نبودند. قرن اخیر را میتوان دوره اپیدمی جراحیهای زیبایی و دستکاری درظاهر آدمها نامید. تغییراتی که از شکل و ظاهر بینی گذر کرده و به رنگ پوست، سایز بدن، برجستهسازی نقاط مختلف بدن وصورت وحتی رنگ چشمها هم رسیده است؛ تجارت کثیفی که جز افسردگی، سرخوردگی و...برای افراد وبیهویتی و بیاعتبار کردن ارزشهای واقعی جوامع عایدی دیگری نداشته؛ هرچند سود این تجارت در جیب صاحبان صنایع میرود، البته سلبریتیها هم در این تجارت سود میکنند، چون همچنان میتوانند دیده شوند.دنیای مجازی وترویج جرایهای زیبایی جراحیهای زیبایی دردنیای امروز پدیدهای بسیار گسترده واپیدمیک است که رسانهها،سلبریتیها ودنیای مجازی نقش مهمی درافزایش این پدیده،بهخصوص دردهههای اخیر داشتهاند. مصطفی آبروشن به جامجم میگویدباپیشرفت فناوری وعلم پزشکی،امکانات متنوعی برای انجام این نوع جراحیها وجود دارد و این امر باعث شده تعداد افرادی که به جستوجوی زیبایی و جذابیت هستند، بهشدت افزایش یابد.این آسیبشناس اجتماعی میگوید سلبریتیها بهعنوان گروههای مرجع ومحبوب درجامعه،تأثیر بسزایی بر نگرش افراد دارند و بارفتارو ظاهر خود،الگو و الهامبخش بسیاری از افراد هستند، بنابراین بسیاری از جوانان بهدنبال شباهت به سلبریتیها هستند و تلاش میکنند تا ظاهر و سبک زندگی آنها را تقلید کنند.به گفته آبروشن،دنیای مجازی نیز نقش مهمی درترویج جراحیهای زیبایی داردو شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، فضای گستردهای برای نمایش زندگیهای لوکس و بهظاهرمتقاعدکننده فراهم کرده است.او میافزاید: افراد دراین فضا با مشاهده عکسها، فیلمهای سلبریتیها وشخصیتهای معروف،تحت فشارقرارمیگیرندتا به آنچه استاندارد زیبایی تعریف شده،دست یابند.این فضا باعث شده تا جوانان زیادی به جستوجوی روشهای متنوع برای بهبود ظاهر خود باشند.این جراحیها مد و پرستیژ اجتماعی تلقی میشود
این جامعهشناس باتاکید براین مسأله که زیبایی ظاهری با جلوههای مختلف و متنوع آن یکی ازارزشهای مهم اجتماعی درهمه جوامع دنیا بهشمار میآید ودرتعاملات اجتماعی تاکید زیادی برآن میشود،به شکلی که عدم مدیریت بر بدن یا محرومیت فرد از زیبایی، به شکل ضمنی ممکن است باعث طرد اجتماعی فرد شود وتسری وپیامد این افکار از منظر روانشناختی اشخاص را دچار انزوا، پریشانی و ناکامی کند، میگوید: هرقدر فاصله وضعیت موجود چهره با وضعیت مطلوب و آرمانی بیشتر باشد، شخص دچار اختلال ذهنی شده و اعتمادبهنفس خود را ازدست میدهد،براین مبناجوان امروزی میل شدیدی دارد تامتمایزو پسندیدهتر در جامعه ظاهر شود.بنا برنظر این آسیبشناس هرقدر فراوانی افرادی که به جراحیهای زیبایی روی میآورند، بیشتر میشود، به همان اندازه انگیزه برای افرادی که تمایلی به این کار نداشتهاند نیز بیشتر میشود؛ زیرا در وضعیت یادشده، این الگوی رفتاری بهعنوان یک مد و پرستیژ اجتماعی تلقی میشود و با توجه به آنچه در جامعه ما در حال رخدادن است،درمییابیم که افراد ناخواسته این الگوی تقلیدی رادرذهنشان ضرورتانگاری میکنند و جراحی زیبایی را جزو اولویتهای زندگی قرار میدهند.جامعه ایران تمایل دارد در هر حوزهای قالبهای سطحی مدرنیته را بهعنوان سبک زندگی انتخاب کند.در جامعه ما شکل طبیعی بدن نهفقط از تاثیرپذیری مدرنیته بینصیب نمانده، بلکه رکورددار بالاترین عملهای زیبایی در جهان شده که این الگوی رفتاری جمعی معیاری برای بازنمایی وضعیت اجتماعی و فرهنگی جامعه است. به گفته آبروشن جامعه تودهوار ایران تمایل دارد تا درهر حوزهای قالبهای سطحی مدرنیته را که بیشتر جنبه نمایشی دارد، بهعنوان سبک زندگی انتخاب کند. افراد در دنیای مدرن، بهخصوص در شبکههای اجتماعی به علت شناختهای سطحی و گذری، ناگزیر بر مبنای وضعیت ظاهریشان مورد قضاوت و انتخاب قرار میگیرند؛ بر این اساس افراد میکوشند که فرم طبیعی بدن خود را به شکل پذیرفتهشده اجتماعی تغییر دهند؛ چراکه از منظر افرادِ جامعه، این تلقی وجود دارد که زیبایی ظاهری با ویژگیهای شخصیتی شایسته و مطلوب رابطه معناداری دارد، به عبارتی چهره زیبا نشان از شخصیت زیبا دارد.
زنان برای بالا بردن شانس دیدهشدن دست به جراحی میزنند
بنابرنظر این آسیبشناس اجتماعی کسانی که باورهای سنتی زیباشناختی دارند،تصویری کاملا پسندیده ازظاهر خوددارند و برعکس کسانی که اندیشههای مدرن را در سر میپرورانند، تصویری غیرقابل تحمل از فرم بدن خود دارند.با توجه به الگوهای پذیرفتهشده مدرن، فرم بدن باید لاغر، جذاب، متناسب وجوان به نظر برسدکه درجامعه ما به علت باورهای فرهنگی، دینی و عرفی اینگونه خصوصیتها کمتر قابل عرضه در حوزه عمومی است.در نتیجه جوانان و دختران در واکنش به این محدودیتهای قانونی که هر نوع کامجویی زن و مرد رادرچارچوب نظام خانواده تعریف کرده، به جراحیهای مختلف بدن، بهخصوص جراحی بینی و صورت جهت تاثیرگذاری بیشتر روی آوردهاند. به عبارتی در جامعهای که به علت منعیات اجتماعی و فرهنگی زن بهطور آزادانه قدرت انتخاب در همسریابی ودوستی با جنس مخالف را نداشته و نگاهی شیءواره درمورد زنان حاکم بوده،بدیهی است که زنان تلاش میکنند به اشکال مختلف خود راعرضه کنند.براین اساس تنها عضوی ازبدن که امکان وقابلیت عرضه درحوزه عمومی را دارد، مورد توجه افراطی قرارمیگیردبنابراین زنان سعی میکنندبیشترین تغییرات ومدیریت را درقرص صورت اعمال کنند تا شانس دیدهشدن و مورد انتخاب قرار گرفتن را به شکل معناداری افزایش دهند.