Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی مرکز نور، ­مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) برای نخستین بار برای تقریب مذاهب اسلامی و اتحاد مسلمین، نرم‌افزاری دربردارنده مهم‌ترین منابع حدیثی شیعه و اهل سنت، با عنوان کتابخانه احادیث فریقین را تولید کرد و در اختیار حدیث پژوهان، عالمان و سایر محققان علوم اسلامی در جامعه علمی قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) پیش از این، نرم‌افزار‌های کتابخانه‌‎ای و دانشنامه‌ای مختلفی برگرفته از منابع فریقین را تولید و عرضه کرده است که از آن جمله می‌توان به «جامع تفاسیر نور» و «مشکات» در تفسیر و علوم قرآن، «نورالسیره» و «دانشنامه نبوی» و «دانشنامه علوی» در تاریخ و سیره، «کتابخانه کلام اسلامی» و «درختواره کلام» در علم کلام اسلامی، «عرفان»، «نور الحکمه» و «کتابخانه حکمت اسلامی» در فلسفه و عرفان و نرم‌افزار‌های متنوع دیگر در موضوعاتی همچون: نجوم اسلامی، جغرافیای جهان اسلام، اخلاق اسلامی، طب، قواعد ادبیات عربی اشاره کرد.

در این میان، تولید نرم‌افزاری که دربردارنده احادیث فریقین باشد، بیش از همه رشته‌های علوم اسلامی ضرورت داشته و قابل توجه بوده است.

هدف اصلی از تولید این نرم‌افزار، تسریع دسترسی و تسهیل پژوهش در منابع مهم حدیثی شیعه و اهل سنت در کنار یکدیگر است؛ به‌گونه‌ای که محققان هریک از مذاهب اهل سنت و امامیه اسلامی بتوانند با بهره‌گیری از کارآمدترین و جدیدترین ابزار‌های رایانه‌ای به پژوهش‌های فقهی و اعتقادی بپردازند.

از ویژگی‌های این نرم افزار، عرضه مجموعه‌ای کامل از مهم‌ترین مصادر اصیل و متقدم حدیثی شیعه و اهل سنت از ویژگی‌های ارزشمند این نرم‌افزار است.

۲۰ عنوان کتاب در ۱۳۷ جلد، شامل کتاب‌های «نهج البلاغه»، «صحیفه سجادیه»، «المحاسن»، «الکافی»، «من‌لایحضره‌الفقیه»، «التهذیب»، «الاستبصار»، «الخصال»، «معانی الأخبار»، «ثواب الأعمال و عقاب الأعمال»، «صحیح البخاری»، «صحیح مسلم»، «سنن النسائی»، «سنن الترمذی»، «سنن ابی‌داود»، «سنن ابن ماجه»، «موطأ مالک»، «سنن الدارمی»، «المجتبی من السنن» و «مسند احمد» محتوای این نرم افزار را تشکیل می‌دهند.

همچنین با انتخاب بهترین چاپ‌های دارای تحقیق و فرمت‌گذاری تخصصی تمام متون کتب، به‌گونه‌ای تلاش شده است که این برنامه به عنوان مرجعی جامع و قابل اطمینان، همه نیاز‌های حدیثی محققان علوم اسلامی، دانشجویان و دیگر علاقه‌مندان به مطالعات حدیثی را برطرف کند.

در راستای تلاش برای طراحی و عرضه کاربردی‌ترین ابزار‌های نوین پژوهشی در حوزه مطالعات حدیثی، ابزار کاربردی مشابه‌یاب در این نرم‌افزار ارائه شده است؛ به‌گونه‌ای که کاربران برنامه با انتخاب یک حدیث، سایر احادیث مشابه را در منابع دیگر همراه با ملاحظه و تنظیم درصد و میزان تشابه بیایند و نتایج یافت‌شده را با یکدیگر مقایسه کنند.

انتخاب زبان برنامه به دلخواه کاربر، شامل فارسی، عربی و انگلیسی، امکان تغییر اندازه صفحه نمایش در نمایشگر‌های مختلف، انتقال مطالب کتاب به word، امکان نمایش و مقایسه هم زمان دو کتاب دلخواه، امکان انجام جستجو‌های ساده و پیشرفته، ارائه واژه‌یاب پیشرفته و لغت‌نامه هوشمند دربردارنده بهترین کتب معناشناسی، حاشیه نویسی، یادداشت برداری از مهم‌ترین امکانات و ابزار‌ها که در این برنامه در اختیار کاربر قرار گرفته است.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نرم افزار کتابخانه احادیث فریقین به نشانی www.noorsoft.org/fa/software/view/۱۵۰۵۶ مراجعه کنند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: مرکز نور هفته وحدت نرم افزار کتابخانه احادیث فریقین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۹۴۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشارکتاب «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا (ع)

      به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، «نقاشی قشنگ»  به نویسندگی لعیا اعتمادی نویسنده حوزه کودک و نوجوان  یکی از جلد‌های مجموعه ۱۲ جلدی «یک قصه، یک حدیث» است. هر داستان این مجموعه بر اساس یکی از احادیث امام رضا (ع) است.   نویسنده کتاب لعیا اعتمادی داستان را براساس سخنان ارزشمند امام رضا (ع) مبنی بر اینکه تدبیر قبل از عمل، تو را از پشیمانی باز می‌دارد. نوشته  است.   ماجرای این قصه در مدرسه دخترانه و روابط بین دو همکلاسی روایت می‌شود که یکی از آنها علاقه‌مند است تا با هم دوست باشند و برای همین کاری انجام می‌دهد که از قضا این عمل باعث ناراحتی همکلاسی می‌شود.    کتاب «نقاشی قشنگ» در ۲۴صفحه، مصور، گلاسه و قطع وزیری همراه با تصویرگری حدیث جزایری منتشر شده و با قیمت ۴۰ هزار تومان در فروشگاه‌های کتاب و محصولات فرهنگی به‌نشر در مشهد و سراسر کشور در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.   هم چنین افراد می‌توانند با مراجعه به سایت www.behnashr.com این اثر و سایر آثار انتشارات به‌نشر را مشاهده و خریداری کنند.

دیگر خبرها

  • همه اقوام کشور با وحدت کامل برای اقتدار نظام اسلامی شجاعانه ایستاده‌اند
  • شاهد وحدت قابل توجهی بعد از وعده صادق هستیم
  • انتشارکتاب «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا (ع)
  • دشمنان وحدت و تقریب امت اسلامی را هدف گرفته اند
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ لزوم وحدت و تقریب بین همه ادیان و مذاهب
  • تأکید استاندار لرستان بر همدلی بین نخبگان و مردم
  • تاریخ ولادت امام رضا (ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث
  • «نقاشی قشنگ» با حدیثی از امام رضا(ع) برای بچه‌ها
  • «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا(ع) کتاب شد
  • خانه‌های دین و زندگی نقطه وحدت است