Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-18@14:34:28 GMT

از شوی سیاسی تا واقعیت امروز زنان

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۹۵۱۲۹

از شوی سیاسی تا واقعیت امروز زنان

یکی از مسائل مهم زنان در کشور ما این است که نمی‌دانیم مهم‌ترین چالش نیمی از پیکره جامعه چیست؟ شاید بهتر باشد تیمی متشکل از خبره‌ترین پژوهشگران و محققان در حوزه مسائل زنان گرد هم آیند و در نهایت تعیین شود چه چیز یا چه چیز‌هایی را می‌بایست در اولویت و خط اصلی کار‌های خود قرار دهیم.

به یقین پس از یافتن پاسخ این سئوال، راهگشای کلیدی و مهمی برای پیمودن مسیر خواهیم یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اخیرا بسیاری از اخبار مربوط به زنان که در خوش بینانه‌ترین حالت برای مدتی کوتاه فضای رسانه‌ای کشور را به خود مشغول داشته است، حضور زنان در اماکن عمومی همچون ورزشگاه هاست.

اینکه زنان در شهر‌ها دسترسی مشابه مردان به فضا‌های عمومی شهری (ورزشگاه) را داشته باشند، خواسته به حق و مبرهنی است؛ که خیلی زودتر از این‌ها دست یافتنی به نظر می‌رسید. اما زمانی که به زنان و مسائل مربوط به آنان می‌پردازیم، تنها قشر خاصی مد نظرمان باشد و زنان را با چالش‌های ریز و درشتشان در گوشه و کنار کشور فراموش کرده و به معضلاتی که همچنان سال هاست گریبان گیر آنهاست، نپردازیم و از فرصت رسانه برای احقاق حقوقشان استفاده نکنیم، جفایی است که در حق این پیکره عظیم صورت می‌گیرد.

در مصادیق بی شماری که مسئله زنان به درجه اضطرار رسیده، هنوز هم در بایکوت خبری قرار داریم. گاهی چنین تصور می‌شود وضعیت به شکلی پیش می‌رود که فقط به دنبال شوی سیاسی هستیم و بسیاری از اولویت‌ها را که انتظار می‌رود روند رو به پیشرفتی در زمینه‌هایی همچون کاهش آزار و اذیت زنان، تجاوز به عنف، اسید پاشی و اشتغال و ... داشته باشیم؛ رها ساخته ایم. مسائلی که در برخی از شهر‌ها و روستا‌ها به دغدغه اصلی زنان تبدیل و با این وجود همچنان در پس سکوت پنهان شده است.

در این شرایط اجتماعی و در جامعه‌ای که به نظر می‌آید زنان پیشاپیش طرد شده اند، عدم وجود جریان‌های حمایتی و فقدان حمایت‌های اجتماعی و قانونی ثمره‌ای جز شدت یافتن فرهنگ سکوت در میان زنان ندارد.

این روز‌ها تعداد زیادی از مسئولان در صفحات اجتماعی شان و دیگر رسانه‌ها به حضور زنان در اماکن عمومی مانند ورزشگاه‌ها صحه می‌گذارند. شایسته‌تر است اکنون که رسانه‌ها قدرتی مضاعف در انعکاس واقعیت‌ها یافته اند، سرنوشت قوانین منع خشونت و آزار زنان، پرونده‌های نیمه بسته تجاوزات، وضعیت اشتغال زنان و راهبرد‌های جلوگیری از فقیرتر شدن آن‌ها نیز پوشش خبری بیشتری یابد.

زنان ایرانی اولویت‌های مهمی برای خود در نظر گرفته اند، اما گویی این موارد با آنچه بعضی رسانه‌ها و مسئولان پیگیری می‌کنند فاصله زیادی دارد.

ورود به ورزشگاه حق آنان است، اما دغدغه آن‌ها نیست! یا بهتر بگوییم اولویت شان نیست. این را بپذیریم اگر تاکنون زنان به جایی که شایسته آن هستند، نرسیده اند؛ هدف نداشته اند، پیکار نکرده اند، پس دست از ظاهرنگری برداریم و فارغ از هر تظاهری چه نیکوست زنان تریبون‌هایی بدست آورند و توانمندی هایشان را به جامعه بشناسانند و زنان لایق‌تر و آگاه‌تر تربیت کنند نه اینکه از شور جوانی آن‌ها در حرکات شتاب زده که معمولا آتشش زود فروکش می‌کند استفاده شود. به راستی که مسائل اساسی حقوق زنان در پس عملکرد اشتباه برخی مدعیان روشنفکری در هاله‌ای از فراموشی دیرینه جای خوش کرده است.

آنچه بدیهی به نظر می‌آید، ضروری است از تلاش زنان برای ارتقای جایگاه خود در جامعه، کسب حقوق مساوی در کسب و کار، بدست آوردن منصب‌های مدیریتی، قبول آن‌ها در جامعه به عنوان موثرترین عنصر جامعه یاد شده و قابلیت‌های وجودی زنان به منصه ظهور در اجتماع گذارده شود و به دور از هر فرافکنی و جوسازی بپذیریم هنوز زنان نتوانسته اند به طور مستقل پشت یکدیگر بایستند و خواهان پذیرفته شدن خود در اجتماع باشند و همچنان وجود خویش را در جامعه مردانه باور نکرده اند. این خودباوری صرفا حضور در مجامع و سخنرانی نیست.

چنین انتظار می‌رفت که با طرح مسائل اساسی‌تر و حادتری حق خواهی خود را در پیش بگیریم و اذعان به این نکته که بی گمان مسائل اصلی تری در راه پیشرفت زنان در جامعه وجود دارد که پس از مرتفع‌تر شدن آن‌ها به مسائل دیگر پرداخته شود.

تاریخ را هر چه ورق می‌زنیم به جایی نمی‌رسیم، تنها راه، همت زن ایرانی در بروز توانایی‌ها و جسارت او در رشد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه است.

آری، دغدغه اصلی زندگی زنان ورود به ورزشگاه نیست!

* مهدیه ملک شیخی کارشناس ارشد علوم تربیتی

منبع: پارسینه

کلیدواژه: زنان ورود زنان به ورزشگاه اشتغال زنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۹۵۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عمده‌ترین تخلف روانشناسان دارای پروانه عدم رعایت تعرفه ‌هاست

علی فتحی آشتیانی در پاسخ به این سوال که در دوره گذشته اسامی روانشناس نماها اعلام شد، در این دوره چه اقدامی برای برخورد با این افراد صورت خواهد گرفت؟ گفت: در خصوص فعالیت روانشناسی‌نماها در گذشته اقداماتی صورت گرفته بود که این اقدامات خوب بود، اما اینکه چقدر این اقدامات موثر بود باید بگویم که ما با این اقدامات انجام شده اثربخشی زیادی را شاهد نیستیم و این فعالیت‌ها همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: باید راهکارهای دیگری برای آن پیدا کنیم. با نظارت بیشتر و فعال کردن کمیسیون‌های بدوی و تجدید نظر برای افرادی که مرتکب تخلف در این زمینه می‌شوند و یا با بالا رفتن سطح آگاهی و سطح سواد سلامت روانی جامعه که مردم بدانند سراغ چه کسی باید بروند و سراغ چه کسی نباید بروند می‌توانیم با این روانشناس‌نماها مقابله کنیم.

وی ادامه داد: در واقع شاید اگر ما بجای اینکه نگاه تنبیهی داشته باشیم این بعد را تقویت کنیم یعنی سطح سواد سلامت روانی جامعه را بالا ببریم که مردم خودشان بدانند که به سراغ این افراد نباید بروند کار راحت‌تر انجام شود و بهتر می توانیم جلوی فعالیت این گونه افراد را بگیریم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره تخلفات روانشناسان دارای پروانه گفت: خوشبختانه تخلفات جدی نداریم و عمده تخلفاتی که مطرح می‌شود مسائل مالی است و تخلفاتی که در معاونت انتظامی ما ثبت می‌شود، عدم رعایت تعرفه‌های مصوب دولت است و این از شایع‌ترین مشکلاتی است که ما با آن مواجه هستیم.

فتحی آشتیانی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه اختلال افسردگی و اضطراب شایع‌ترین اختلالات روانی جامعه است، با توجه به وضعیت اقتصادی کشور آینده سلامت روان جامعه را چطور پیش‌بینی می‌کنید، گفت: مسائل روانشناختی چند بعدی است. بعد اجتماعی، زیستی و معنوی و… هر یک از این بعدها بر روان انسان تاثیر خود را برجای می‌گذارد.

وی ادامه داد: اگر مسائلی که در اجتماع وجود دارد مانند مسائل اقتصادی، حل نشود طبیعتا بر مسائل روانی تاثیرگذار است. هر چقدر هم که مسائل معنوی و ارزش‌ها کاهش پیدا کند تاثیر خود را بر روان فرد می‌گذارد در تحقیقات هم آمده است، افرادی که باورهای دینی دارند کمتر درگیر مشکلات روانشناختی می‌شوند. بنابراین بعد معنویت می‌تواند روی سلامت روانی و اجتماعی تاثیرگذار باشد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: اگر بخواهیم به این موضوع به صورت کلی نگاه کنیم روندی که تاکنون داشته‌ایم روند پیش‌رونده بوده است در واقع روندی بوده است که به دلیل مشکلات اجتماعی و اقتصادی موضوعاتی مانند پرخاشگری بیشتر شده است این‌ها از موضوعاتی است که در واقع پیامدهای مسائل اقتصادی و اجتماعی می‌تواند باشد.

منبع: خبرگزاری ایلنا

دیگر خبرها

  • عمده‌ترین تخلف روانشناسان دارای پروانه عدم رعایت تعرفه ‌هاست
  • داستان‌های عامه ما، ریشه در واقعیت دارند/ ردّپای کهن الگوها در روایت‌های زنان/ مضامین متنوع لالایی‌ها و شعرهای زنانه
  • خودم را محدود به هیچ عرصه‌ای نمی‌کنم!/ علاقه‌مند به مسائل سیاسی روز هستم
  • دولت‌ها مسئولیت سعادت افراد جامعه را بر عهده دارند
  • مطهری: دولت‌ها مسئولیت سعادت افراد جامعه را بر عهده دارند
  • «لایحه امنیت زنان» در هزار توی آمدن یا نیامدن به صحن علنی مجلس
  • اتفاقی عجیب برای تماشاگران زن در تبریز
  • ماجرای سرقت وسایل زنان هوادار تراکتورسازی از امانات ورزشگاه (+عکس)
  • ماجرای سرقت وسایل زنان هوادار تراکتورسازی از امانات ورزشگاه
  • ماجرای سرقت وسایل زنان هوادار تراکتورسازی در اولین تجربه حضور در ورزشگاه