Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-03-29@01:04:28 GMT

حقایق جنجالی در مورد عجایب هفتگانه جهان (+عکس)

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۹۵۸۳۷

حقایق جنجالی در مورد عجایب هفتگانه جهان (+عکس)

پول‌نیوز -لیست عجایب هفتگانه‌ی جهان یکی از پرطرفدارترین موضوع‌ها بین گردشگران و همین طور یکی از پرجنجال‌ترین موضوع‌ها بین کشورها است.







آیا دوست دارید که در مورد لیست عجایب هفتگانه‌ی جهان بیشتر بدانید؟ از باغ‌های بابیلون (Gardens of Babylon) تا اعماق اقیانوس‌ها مانند صخره‌های مرجانی استرالیا گرفته، همه در لیست عجایب هفت گانه‌ی جهان هستند زیرا این لیست بسیار متنوع بوده و توسط افراد مختلف و به شکل‌های متفاوتی تعریف شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ولی سئوالی که باقی است این افراد برای تهیه‌ی این لیست از چه فاکتورهایی استفاده می‌کنند. چه کسی تصمیم می‌گیرد که عجایب هفت گانه کدام‌ها هستند. امروزه عجایب هفت گانه کدام‌ها هستند؟

با توجه به اینکه هدف از تعریف عجایب هفتگانه‌ی جهان در واقع مشخص کردن هفت مورد از عجیب‌ترین و خارق‌العاده‌ترین بناهای جهان بوده است، تعداد زیادی مکان د ر این لیست قرار گرفته‌اند. نام لیست اصلی که سال‌ها مورد توجه بوده لیست عجایب هفت‌گانه‌ی باستانی است.

این عجایب هفت‌گانه شامل جاذبه‌هایی است که در کتاب راهنمایی به نام دیدنی‌های هلینیک (Hellenic sightseers) نام برده شده است. عجایب هفتگانه‌ی اصلی در منطقه‌ی مدیترانه و بین‌النهرین (به خاطر مسافت کمی که در قدیم گردشگران قادر بودند بپیمایند) واقع شده بود.

علت انتخاب عدد هفت شاید به این دلیل بوده است که یونانی‌ها باور داشتند این عدد مقدس است. بعضی از محققان باور دارند که عدد هفت برگرفته از تعداد پنج سیاره‌ی شناخته شده در آن زمان به اضافه‌ی ماه و خورشید بوده است.

عجایب هفت‌گانه‌ی باستانی شامل هرم بزرگ جیزه، غول رودس، باغ‌های معلق بابیلون (Hanging Gardens of the Babylon)، فانوس اسکندریه (The lighthouse of Alexandria)، بنای مغول هالیکارناسوس (The Mausoleum at Halicarnassus)، مجسمه‌ی زئوس در المپیا و معبد آرتمیس (Temple of Artemis) بود.

وجود یکی از عجایب هفتگانه‌ی جهان هنوز مشخص نیست. باغ‌های معلق بابیلون در بعضی از کتاب‌ها به عنوان یکی از این عجایب نام برده شده‌اند ولی از آنجایی که امروزه هیچ اثری از آنها باقی نمانده و هیچ مرجع دست اولی وجود ندارد که به آنها اشاره کرده باشد، بسیاری بر این باور هستند که اصلا چنین باغ‌های وجود نداشته‌اند.

از این عجایب هفتگانه‌ی باستانی، تنها موردی که امروزه پا برجاست، هرم بزرگ جیزه است. دومین لیست عجایب هفت گانه‌ای که تهیه شده مربوط به عجایب قرون وسطی است. در مورد این لیست اتفاق نظر وجود ندارد و تعداد زیادی جاذبه هستند که در این لیست وجود دارند.

در لیست عجایب هفت گانه‌ای که مربوط به قرون وسطی بوده و بیشتر رایج است، کولوسئوم، دیوار بزرگ چین، برج چینی نانجینگ (Porcelain Tower of Nanjing)، کاتاکومب‌های شقوفا (Catacombs of Kom el Shoqafa)، مسجد ایاصوفیه، برج کج پیزا و استون هج قرار دارند. بعضی افراد اعتقاد دارند که تاج محل، صومعه کلونی (Cluny Abbey) و کلیسای الی (Ely Cathedral) و قلعه‌ صلاح الدین باید به این لیست اضافه شوند.

وقتی صحبت از تهیه‌ی لیست جدید عجایب هفتگانه‌ی جهان به میان می‌آید بسیاری دلخور می‌شوند و عده‌ای هم دوست ندارند که عجایب هفتگانه‌ی قدیم جای خود را به عجایب جدیدی بدهند. یکی از لیست‌های عجایب هفتگانه‌ی جدید توسط انجمن مهندسین عمران آمریکا تهیه شده است. آنها در سال ۱۹۹۴ میلادی لیستی تهیه کردند که مربوط به بهترین و زیباترین سازه‌ی عمرانی در قرن بیستم میلادی بود. آنها در این لیست برج سی ان، برج امپایر استیت آمریکا، پل گلدن گیت، کانال پاناما، سد ایتاپو (Itapu Dam)، تونل کانال (Channel Tunnel) و کارهای زویدرزی (Zuiderzee Works) را قرار دادند.

در نوامبر سال ۲۰۰۶ میلادی، آمریکا لیست عجایب هفتگانه‌ی جدیدی اعلام کرد که در این لیست نام کاخ پوتالا (Potala Palace)، یخ‌های قطبی، منطقه‌ی محافظت شده‌ی دریایی پپهانونواکیا (Papahānaumokuākea Marine National Monument)، بقایای مایاها و همین‌طور گرند کانیون در لیست دیده می‌شد.

لیست عجایب هفت گانه گیج کننده شده است. لیست دیگری توسط CNN ارائه شده است که نام لیست عجایب هفتگانه‌ی طبیعی گرفته و شامل گرند کانیون، آئورورا (Aurora)، صخره‌های مرجانی استرالیا، بندر ریودژانیرو (Harbor of Rio de Janeiro)، قله‌ی اورست، آتشفشان پاریکوتین (Parícutin volcano) و آبشار ویکیتوریا هستند.

در سال ۲۰۰۱ میلادی، انجمنی بی‌طرف سوئیسی مامور بررسی عجایب هفت گانه شدند که بعد از اعلام لیست نهایی، مصر از اینکه هرم در لیست عجایب هفت گانه نبود ناراحت شد و به همین علت اهرام مصر را به عنوان عجایب افتخاری قرار دادند. این لیست شامل دیوار بزرگ چین، پترا، مجسمه‎ی مسیح، ماچو پیچو، چیچن ایتزا (Chichen Itza)، کولوسئوم، تاج محل و برج پیزا بود.

آخرین لیست عجایب هفت گانه‌ای که ارائه شده است بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ میلادی طی یک نظرسنجی عمومی تهیه شد. (این نظرسنجی توسط موسسه‌ی سویسی انجام شد). برای دیدن این عجایب باید بسیار سفر کرد. این لیست شامل آبشار ایگواسو (Iguazu Falls)، خلیج ها لانگ (Ha Long Bay)، جزیره‌ی ججو (Jeju Island)، پورتو پرینسسا (Puerto Princesa)، رودخانه‌ی زیرزمینی، کوه تیبل (Table Mountain)، کومودو و جنگل آمازون است.

فقط جاذبه‌های طبیعی و بناهای قدیمی نیستند که در تهیه‌ی این لیست‌ها مورد بررسی قرار گرفته‌اند بلکه ساختمان‌های جدیدی هم که ساخته شده‌اند در نظرسنجی عجایب هفتگانه‌ی جهان شرکت داشتند.

در سال ۱۹۸۹ میلادی موسسه‌ای به نام CEDAM (موسسه‌ای مربوط به غواصی) ‌لیست عجایب هفتگانه‌ی زیر آب را ارائه داد. این لیست شامل آکواریوم ملی واشنگتن، صخره‌های مرجانی بلیز (Belize's Barrier Reef)، صخره‌های مرجانی بزرگ (Great Barrier Reef)، دریچه‌های دریای عمیق (Deep-Sea Vents)،‌ اکوادور، جزایر گالاپاگوس (Galápagos Islands)، دریاچه‌ی بایکال، روسیه، دریای سرخ شمالی (Northern Red Sea)، آفریقا است.

‌عجایب هفتگانه‌ی دنیای صنعتی (Seven Wonders of the Industrial World)، کتاب معرف نویسنده‌ی انگلیسی دبورا کادبری (Deborah Cadbury) است. این کتاب عجایب متفاوتی را ارائه می‌دهد که شامل سیستم آب و فاضلاب لندن، پل بروکلین، کانال پاناما و سد هوور (Hoover Dam) هستند.

عجایب هفتگانه‌ی جهان از نظر هالیوود هم به دور نمانده است. در سال ۱۹۵۶ میلادی در فیلمی به نام عجایب هفتگانه‌ی جهان شخصی به نام لوول توماس (Lowel Thomas) در جستجوی این عجایب که طبیعی یا ساخته‌ی دست بشر بودند می‌پرداخت.

در سال ۱۹۹۹ میلادی بحث از این هم فراتر رفت تا جایی که یک مجله‌ی ستاره‌شناسی عجایب هفت گانه را به عجایب هفتگانه‌ی منظومه‌ی شمسی تعمیم داد. در این لیست یکی از قمرهای زحل به نام انسلادوس (Enceladus )، اقیانوس‌های کره‌ی زمین، کمربند آستروئید (The Asteroid Belt )، حلقه‌های زحل، سطح خورشید، نقظه‌ی قرمز رنگ و آتشفشان الیمپوس مانز مریخ (Olympus Mons on Mars) قرار دارند.

این لیست بسیار گیج کننده بوده و بسیاری از کشورها لیست مخصوص به خود را دارند. بسیاری از کشورها عجایب جهان را در قالبی هفت گانه ارائه داده‌اند ولی امروزه لیست هشت تایی هم که شامل یک جاذبه‌ی افتخاری است بسیار رواج پیدا کرده است.
بسیار عجیب است که در یکی از لیست‌ها نام انسانی هم به چشم می‌خورد. آندره‌ی غول پیکر (Andre the Giant) هم به خاطر قد ۲۲۴ سانتی‌متری و وزن ۲۴۰ کیلوگرمی در بعضی از لیست‌ها حضور دارد.
همان‌طور که مشخص است این لیست ثابت نبوده و حتی بعضی نام کینگ کونگ را هم در این لیست قید کرده‌اند.




منبع:کجارو

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: گردشگری پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۹۵۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علیرضا رضایی از لیست نساجی کنار گذاشته شد

کادر فنی نساجی دروازه‌بان این تیم را از لیست خارج کرد.

طرفداری | با صلاح‌دید کادر فنی تیم فوتبال نساجی، علیرضا رضایی، دروازه‌بان این تیم از لیست این تیم کنار گذاشته شد.

رضایی که در برخورد با حسین قهاری دچار آسیب دیدگی از ناحیه همسترینگ زانو شد تا ۶ هفته قادر به همراهی این تیم نخواهد بود.

قرار است یک دروازه‌بان برزیلی جایگزین رضایی در نساجی شود.

از دست ندهید ????????????????????????

گل تماشایی ستاره آلمان در ثانیه 7 / فیلم این بازیکن شماره 7 جدید تیم ملی پرتغال شد / عکس تشویق زیدان و کاسیاس در بازی اسطوره‌های رئال مادرید / فیلم رویانیان: پیروزی را من پرسپولیس کردم! زور صداوسیما به داور ژاپنی نرسید / فیلم

دیگر خبرها

  • یک سال از آخرین باخت رودری گذشت؛ اگه می‌تونی شکستش بده!
  • تشریح راهکار‌های شش گانه مشارکت مردم در تحقق جهش تولید
  • ادامه پیگیری اولویت‌های پنج گانه وزارت علوم در سال ۱۴۰۳
  • راهکارهای شش‌گانه مشارکت مردم در تحقق جهش تولید
  • حقایق عجیب در مورد زندگی ژاپنی‌ها
  • فعالیت ستاد سیل خدمات شهری در کنار ستاد سفر شهر اصفهان
  • وارونه جلوه دادن حقایق به سبک آمریکایی، از جنگ عراق تا فاجعه غزه
  • علیرضا رضایی از لیست نساجی کنار گذاشته شد
  • اعلام مسیرهای ده‌گانه راهپیمایی روز قدس در پایتخت
  • سیاست‌های اقتصادی بر مبنای حقایق اقتصادی جامعه اتخاذ شود