Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-24@23:57:39 GMT

انتقاد ظریف به اروپایی‌ها برای تسهیل تجارت با ایران

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۹۶۱۵۷

انتقاد ظریف به اروپایی‌ها برای تسهیل تجارت با ایران

وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای از اینکه اقدامات کشورهای اروپایی برای کمک به تجارت با ایران به کندی پیش می‌رود انتقاد کرد.

به گزارش مشرق، «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران بعد از دیدار با «جرمی هانت»، وزیر امور خارجه انگلیس گفته ایران نه تنها در برابر تحریم‌های آمریکا دوام خواهد آورد، بلکه پیشرفت هم خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از خارج کردن ایران از توافق هسته‌ای برجام، تحریم‌هایی که به موجب این توافق رفع شده بودند را در دو نوبت بازگرداند. دومین بسته این تحریم‌ها که بخش‌های بانکی، صادرات نفت و کشتی‌رانی را هدف گرفته‌اند از 14 آبان‌ماه اجرایی شد.

بیشتر بخوانید:

ظریف: روسیه شریک عالی ایران است فیلم/ حاشیه جالب دیدار ظریف و وزیر خارجه انگلیس

به نوشته روزنامه گاردین، ظریف بعد از دیدار با جرمی هانت در تهران، درباره تحریم‌های آمریکا گفت: «ما به فشار و مقاومت در برابر فشار عادت داریم. تحریم‌ها همیشه لطمه می‌زنند و به مردم عادی آسیب می‌رسانند، ولی به ندرت می‌توانند باعث تغییر سیاست‌ها شوند و این مشکلی بوده که تحریم‌های آمریکا همیشه با آنها مواجه بوده است.»

وزیر خارجه ایران همچنین تأکید کرد تحریم‌ها، نمی‌توانند سیاستمداران را پای میز مذاکره بیاورند، بلکه عزم آنها برای مقاومت را تقویت می‌کنند. 

ظریف گفت: «ما مطمئناً دوام می‌آوریم. نه تنها دوام می‌آوریم، پیشرفت می‌کنیم. تلاش کرده‌ایم اثر تحریم‌ها بر مردم را کاهش دهد، ولی مردم عادی و اقتصاد ایران لطمه خواهد دید.»

وی همچنین به گاردین گفت که صنعت نفت ایران بازار خود را پیدا خواهد کرد. ظریف تصریح کرد: «همیشه برای نفت ایران بازار وجود دارد، بستگی به شرایط و قیمت دارد. معتقدم ایران همیشه نفت خواهد فروخت.»

وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از سخنانش از اینکه اقدامات کشورهای اروپایی برای کمک به تجارت با ایران به کندی پیش می‌رود انتقاد کرد.

 «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره اقدامات کشورهای اروپایی برای راه‌اندازی کانال ویژه تسهیل مبادلات مالی با ایران با بیان این ادعا که تلاش‌ها برای راه‌اندازی این مکانیسم در جریان هستند گفت که نمی‌تواند تاریخی برای آن مشخص کند. 

پیش از این کشورهای اروپایی گفته بودند قصد دارند این ساختار ویژه را چند روز پیش از اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران در روز 5 نوامبر (14 آبان‌ماه) راه‌اندازی کنند. کشورهای اروپایی گفته‌اند این مرکز قرار است به تسهیل مبادلات مالی با ایران کمک کند.

در روزهای گذشته رسانه‌ها گفته‌اند هیچ کشوری تا کنون برای میزبانی مکانیسم ویژه مالی ایران و اروپا اعلام آمادگی نکرده است. کشورهای اروپایی در تلاش بوده‌اند اتریش و لوکرامبورگ را برای میزبانی آن متقاعد کنند اما این کشورها هم درخواست‌ها در این باره را رد کرده‌اند. 

ظریف گفت: «مسئله‌ای که مهم است این است که کشورهای اروپایی به تعهدات سیاسی‌شان عمل کرده‌اند، اما متأسفانه، در زمینه اقدامات عملی، آنها بسیار کند عمل کرده‌اند. هانت به من تعهد داد که انگلستان به توافق هسته‌ای اعتقاد دارد ولی ما نیاز به قدری اقدامات عملی هم داریم.»

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: قانون بازنشستگان بازار سکه و ارز ظریف اتحادیه اروپا اروپا تحریم های ایران دونالد ترامپ محمد جواد ظریف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۹۶۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی بندر چابهار برای تسهیل تجارت اقتصادی با کشور تاجیکستان

معاون وزیر حمل و نقل تاجیکستان و هیأت همراه که به منظور بررسی همکاری های لجستیکی جمهوری تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران در خصوص حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت به تهران سفر کرده است از بندر شهید بهشتی چابهار بازدید کردند.

در این سفر هیات تاجیک ضمن بازدید و آشنایی با امکانات و زیر ساخت های بندر چابهار، با مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان و مسئولان منطقه آزاد و حمل و نقل جاده‌ای دیدار و در خصوص مراودات تجاری و توسعه ترانزیت کشور جمهوری تاجیکستان از طریق بندر شهید بهشتی مذاکره کردند.

در این نشست مشترک، عسکری نسب مدیرکل بنادرو دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با تشریح ظرفیت ها و پتانسیل های بالای چابهار که می تواند پل ارتباطی کشور تاجیکستان برای دسترسی به اقیانوس هند باشد بر آمادگی این بندر برای تسهیل تجارت فعالین اقتصادی کشور تاجیکستان در این بندر و همچنین واگذاری محوطه های پسکرانه جهت سرمایه‌گذاری آن کشور تاکید کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • حضور ایران در بریکس تاکنون مثمرثمر بوده است
  • آمادگی بندر چابهار برای تسهیل تجارت اقتصادی با کشور تاجیکستان
  • ظرفیت تجارت ایران و آفریقا به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • انتقاد شورای اروپایی و سازمان ملل از قانون ضد مهاجرتی انگلیس
  • استقبال از کتاب جدید ظریف/ وزیر خارجه سابق ایران: امیدوارم این کتاب گامی هر چند کوچک به سوی درک بهتر سیاست خارجی و بهبود جایگاه ایران در جهان باشد
  • آخرین تحولات اوکراین | درخواست کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • انتقاد تند روزنامه دولت از کریمی قدوسی : همین افراد دستمایه ایران هراسی و تحریم می‌شوند
  • ◄ افزایش حجم تجارت ایران با 15 کشور همسایه در سال 1402
  • افزایش بودجه نظامی کشورهای اروپایی به بالاترین رقم از زمان جنگ سرد
  • ادعای رئیس‌جمهوری لهستان درباره راهبرد آتی روسیه