Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست «بیت آیت‌الله منتظری و حوادث دهه 60» از سوی گروه تاریخ انجمن اندیشه و قلم و با حضور مرتضی باقری، مصطفی ایزدی، عباس سلیمی‌نمین و مجتبی لطفی برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی انجمن اندیشه و قلم، در این نشست که روز چهارشنبه 30 آبان‌ماه ساعت 16 در مجتمع فرهنگی الرحمن برقرار است، عباس سلیمی‌نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران و مجتبی لطفی از شاگردان آیت‌الله منتظری و از اعضای بیت ایشان با یکدیگر مناظره می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین مرتضی باقری از مؤسسین واحد نهضت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و پژوهشگر تاریخ و مصطفی ایزدی نویسنده و فعال سیاسی سخنرانی خواهد کرد.

«بخشی از مهم‌ترین فراز و فرودهای سیاسی دهه اول انقلاب، تحت تأثیر تقابلی است که میان رهبر فقید انقلاب اسلامی و یکی از برجسته‌ترین شاگردان ایشان در دهه شصت شکل گرفت؛ تقابلی که از اختلاف در پیشبرد و نحوه مدیریت جنگ آغاز و در نهایت در جریان نامه اعتراضی آیت‌الله منتظری به امام خمینی(ره) درخصوص نحوه برخورد با زندانیان سیاسی، منجر به عزل وی از جایگاه قائم مقامی رهبری شد.

تأسیس بسیاری از نهادها همچون دانشگاه امام صادق(ع)، نهاد نمایندگی قائم مقام رهبری در دانشگاه و تصویب اصول مهمی همچون ولایت فقیه در قانون اساسی را باید از مواریث فکری و اجرایی آیت‌الله منتظری دانست. شهید محمد منتظری، فرزند ارشد آیت‌الله منتظری، نماد گرایشی است که امروز آن را تحت عنوان رادیکالیسم انقلابی مورد نقد قرار می‌دهند؛ کسی که در جریان بمب‌گذاری در ساختمان حزب جمهوری اسلامی به‌همراه شهید بهشتی به‌دست منافقین به شهادت رسید.

با این وجود از مهم‌ترین نکات مغفول در پاسخ به چرایی عزل آیت‌الله منتظری، واکاوی نقش نیروهای سیاسی و اعضای بیت قائم مقام رهبری است. آنچه امروز نیروهای منتقد مرحوم منتظری از آن به‌عنوان نفوذ عوامل استحاله‌کننده و منحرف در بیت ایشان وعامل اصلی سوءاستفاده از جایگاه و موقعیت وی قلمداد می‌کنند.

ماجرای فعالیت‌های سیدمهدی هاشمی و نقش وی در برخی حوادث مهم دهه 60، هرچند با دفاع آیت‌الله منتظری از او که برادر دامادش بود، منجر به جدایی قائم مقام و امام شد، اما این پرسش که «بیت آیت‌الله منتظری در حوادث دهه 60 چه نقشی را ایفا کرد؟» همچنان سؤالی پرابهام است که هر بار به بیانی، سر باز می‌کند و به پرسش‌ها می‌افزاید.

نشست «بیت آیت الله منتظری و حوادث دهه 60» درصدد است به پرسش‌هایی پیرامون ارتباط بیت آیت‌الله منتظری با افشای ماجرای مک فارلین، مسائل سپاه، تنش‌ها با عربستان و حادثه حج خونین مکه، اختلافات آیت‌الله منتظری با امام خمینی بر سر مسائلی از قبیل جنگ تحمیلی، مسائل زندان‌ها و اعدام‌های 67 که در نهایت به عزل قائم‌مقام انجامید، پاسخ دهد.

حضور همه علاقه‌مندان، صاحب نظران و اهالی رسانه در این نشست آزاد است. این نشست در مجتمع فرهنگی الرحمن به نشانی خیابان سپهبد قرنی، نرسیده به کریمخان زند، کوچه شهید دهقانی‌نیا (خسرو سابق)، مسجد الرحمن، برگزار می‌شود.

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۹۶۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌های بزرگداشت سالروز سفر مقام‌ معظم رهبری به کردستان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان، برنامه‌های بزرگداشت سالروز سفر مقام‌ معظم رهبری به کردستان و سالروز آزادسازی خرمشهر را تشریح کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، فرزاد حسنی خونسار صبح امروز در جلسه برنامه‌ریزی بزرگداشت سالروز سفر رهبر معظم انقلاب به کردستان که در استانداری برگزار شد، از برگزاری نمایشگاه کتاب و عکس در سنندج خبر داد و اظهار داشت: این اقدام با موضوعات مرتبط با تاریخ و فرهنگ کردستان همزمان با سالروز سفر حضرت آقا؛ 22 اردیبهشت ماه به استان انجام خواهد شد.

وی برگزاری میزگرد، سخنرانی، نشست‌های بصیریتی و کارگاه‌های معرفتی درباره اهمیت و تاثیرات سفر به‌ویژه در بخش‌های نوجوانان با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها را از دیگر برنامه‌های بزرگداشت سالروز سفر رهبر معظم انقلاب به کردستان عنوان کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان از برگزاری مسابقه متن ادبی از سفر حضرت آقا مرتبط به نوجوانان و جوانان خبر داد و تصریح کرد: تمام تلاشمان این است که برنامه‌های این ایام در خور و شان و باشکوه برگزار شود.

وی افزود: باید برنامه‌ها و آیین سالروز ورود رهبر معظم انقلاب اسلامی به استان هر سال باشکوه‌تر از سال پیش برگزار شود.

گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر

حسنی با اشاره به برنامه‌های در نظر گرفته شده برای گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر در کردستان، از معرفی کتاب‌های مرتبط با این حوزه و عملیات پرافتخار و مسابقه کتابخوانی در استان خبر داد و عنوان کرد: تمرکزمان بر روی کتابی "شهری در آسمان" است که به واقعیت‌ها، محاصره، سقوط و باز پس‌گیری خرمشهر می‌پردازد.

وی عنوان کرد: جامعه هدف این کتاب؛ تمامی رده‌های سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان خواهد بود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان تجلیل از نویسندگان و تثبیت‌گران حوزه دفاع‌مقدس به ویژه حاضران یا روایت‌کنندگان عملیات بیت‌المقدس را برنامه پایانی متناسب با این ایام ذکر کرد و ابراز داشت: امیدواریم بتوانیم در کنار ترویج فرهنگ کتابخوانی، دستاوردها و اقدامات صورت گرفته در بخش‌های فرهنگی را برای نسل جوان امروزی به خوبی تبیین کنیم.

گفتنی است، رهبر معظم انقلاب اسلامی 22 تا 28 اردیبهشت ماه سال 88 مهمان مردم استان کردستان بودند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری مسابقات باشگاهی تنیس روی میز بزرگسالان لرستان
  • امام جمعه یاسوج از خدمات امدادگران هلال احمر در صحنه حوادث قدردانی کرد
  • تشکیل کارگروه مشترک پلیس و شهرداری، برای رفع نواقص نقاط پرتصادف تهران
  • نشست خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران برگزار می‌شود
  • نشست خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود
  • انتخابات مرحله دوم دوازدهمین دوره مجلس در قائم‌شهر تمام‌الکترونیک برگزار می‌شود
  • انتخابات مرحله دوم دوازدهمین دوره مجلس در قائمشهر تمام الکترونیک برگزار می‌شود
  • آئین تجلیل و رونمایی از تالیفات نویسندگان فرهنگی وحدتیه برگزار شد
  • برنامه‌های بزرگداشت سالروز سفر مقام‌ معظم رهبری به کردستان
  • واکنش مقام اتحادیه اروپا به حوادث گرجستان