Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: بسیاری از گردشگرانی که به خراسان جنوبی سفر می کنند برای دیدن جاذبه ها و جذابیت های خاورستان باید کوله بار سفر بربندند و فراتر از بیرجند، قائن و فردوس و نهبندان به روستاهای استان سر بزنند.

در خراسان جنوبی قلعه زیبای کهن را باید در روستای فورگ، شگفتی ها و آداب و رسوم دیرینه را در ماخونیک و  آب و هوای دل نشین به همراه یک زیارت معنوی را در مصعبی و کریموی سرایان جست و جو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در بین همه روستاهای زیبا، جذاب و دیدنی خراسان جنوبی نام دو روستای خراشاد در شهرستان بیرجند و چنشت در شهرستان سربیشه بسیار به گوش می رسد.

خراشاد به واسطه صنایع دستی منحصر به فرد آن و هنر دست زنان این روستای هدف گردشگری که همان توبافی است کاندیدای ثبت جهانی شد و ارزیابان یونسکو نیز چندی پیش از کارگاه های موجود توبافی بازدید کردند.

روستای چنشت نیز از جهت وجود آرامگاه امام زاده و سیدی واجب التعظیم از سلاله نیکان، غار تاریخی چنشت، آداب و رسوم منحصر به فرد و رنگ و طرح سنتی لباس های دختران و زنان چنشت که آنجا را به سرزمین رنگ ها معروف کرده، مورد توجه گردشگران است.

مسیر خراشاد به چنشت می تواند به عنوان جاده گردشگری استان مطرح شود

نکته قابل توجه این است که بسیاری از صاحب نظران و گردشگران بر این عقیده هستند که اگر مسیر و جاده ای قابل دسترس  و بهسازی شده بین خراشاد و چنشت وجود داشته باشد، آن جاده نقش مهمی در رونق گردشگری این استان ایفا خواهد کرد.

با وجود چنین جاده ای گردشگران می توانند در مدت زمان کوتاهی از دو روستای گردشگری خراسان جنوبی بازدید کنند و از طرف دیگر مسیر دسترسی مردم بیرجند به روستای چنشت و روستای کاهین نیز کوتاه تر می شود.

این در حالی است که در شرایط فعلی از شهرستان بیرجند که به واسطه مرکزیت استان، معمولا محل اولیه اسکان گردشگران است، برای سفر به چنشت ابتدا باید به روستای کاهین در شهرستان سربیشه و از آنجا به چنشت رفت.

رضا جهان زاده  از هم وطنان  لر کشور که به واسطه مسائل کاری چند سالی است در بیرجند زندگی می کند، به خبرنگار مهر گفت: از آنجایی که در بیرجند آشنا و فامیلی نداریم معمولا روزهای تعطیل برای گذران اوقات فراغت به روستاهای خراسان جنوبی می رویم.

اوقات فراغت را با گردشگری در روستاهای خراسان جنوبی پر می کنیم

وی اظهار کرد: من و همسرم بیش از بسیاری از اهالی خراسان جنوبی روستاهای خراسان جنوبی را دیده ایم و از دهسلم تا ماژان و روستاهای منطقه درح بازدید کرده ایم.

جهان زاده  با اشاره به اینکه به خراشاد و چنشت نیز مسافرت کرده است، بیان کرد:  من ابتدا به روستای کاهین و بعد از آن به چنشت رفتم ولی به نظرم علی رغم جذابیت های چنشت به ویژه در مورد غار تاریخی آن، جاده دسترسی به این روستا بسیار سخت است.

وی با اشاره به ضروت سهل الوصول بودن مسیرهای دسترسی به روستاهای هدف گردشگری یادآور شد: خراسان جنوبی روستاهای بسیار جذاب و دیدنی دارد که و فراهم شدن زیر ساخت های بیشتر بی شک منجر به رونق گردشگری می شود.

براتی از جمله هم استانی هایی است که چنشت دیار مادری او است. وی در گفت و گو با مهر گفت: بهسازی جاده خراشاد به چنشت برای مردم دو روستا بسیار مفید خواهد بود.

وی اظهار کرد: در حال حاضر مسیر اصلی روستای چنشت از سمت روستای گردشگری کاهین نیز مشکلاتی دارد.

براتی بیان کرد: در اطراف جاده چنشت سنگ های بزرگی قرار دارد که شاید در تابستان مشکلی ایجاد نکند ولی در زمستان و هنگام باران و برف احتمال ریزش آن در مسیر جاده وجود دارد که در این زمینه باید تدبیری اندیشیده شود.

وی با اشاره به اینکه ما همه اهالی یک استان هستیم و پیشرفت هر نقطه از خراسان جنوبی پیشرفت همگان محسوب می شود، ادامه داد: از مسئولان درخواست می کتیم که به چنشت نیز مانند دیگر روستاهای هدف گردشگری نگاه کنند.

اتصال خراشاد به چنشت مسیر گردشگری را سهل تر می کند

حسین عباس زاده معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  خراسان جنوبی که در یک نشست خبری برای اولین بار پیشنهاد بهسازی مسیر روستای خراشاد به چنشت را مطرح کرد، به خبرنگار مهر بیان کرد:  بر اساس تجربه کسانی که مسیر خراشاد به چنشت را طی کرده اند، این مسیر صعب العبور بوده و برای همه وسائل نقلیه قابل استفاده نیست.

وی اظهار کرد: اگر اتصال دو روستای خراشاد به چنشت فراهم شود بی شک گردشگران زیادی می توانند در مدت زمان کوتاه از جاذبه های گردشگری  این دو روستای مهم و اثر گذار خراسان جنوبی بازدید داشته باشند.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: صنایع دستی خراشاد و ارزیابی آن برای ثبت جهانی و فعالیت ۱۷۰ کارگاه صنایع دستی، آداب و رسوم و لباس های سنتی مردم خراشاد از جمله جاذبه های این دو روستا است.

اعطای مجوز دو اقامتگاه بوم گردی در چنشت

حسن رمضانی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در این زمینه به خبرنگار مهر، اظهار کرد: خراشاد به واسطه صنایع دستی برای مردم خراسان جنوبی شناخته شده است و حضور ارزیابان یونسکو نیز بر شهرت این روستا افزوده است.

وی بیان کرد: چنشت نیز از جمله روستاهای هدف گردشگری با جذابیت های بالا است و برای حضور گردشگران در این روستا و اسکان آنان افراد درخواست ایجاد اقامتگاه بوم گردی داده اند که تا کنون دو مجوز صادر شده است.

نامه نگاری برای بهسازی جاده خراشاد به چنشت

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی نیز با تأیید اینکه بهسازی مسیر روستای خراشاد به چنشت در رونق گردشگری مؤثر است، ادامه داد: در این زمینه از طرق مختلف  با راه و شهر سازی مکاتبه کرده ایم که تا کنون نتیجه ای نداشته است.

بی شک یکی از مهمترین زیر ساخت های گردشگری راه و حمل و نقل است،  این مهم را نباید فقط در لغو پروازهای فرودگاه بیرجند جست و جو کرد، بلکه گاه صعب العبور بودن یک جاده روستایی گردشگر را از بازدید منصرف می کند.

کد خبر 4462170

منبع: مهر

کلیدواژه: خراسان جنوبی گردشگری میراث فرهنگی خراسان جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۹۶۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستور تخلیه روستای نوده شهرستان زیرکوه صادر شد


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، به دلیل سرریز شدن سد خاکی قدیمی این روستا و احتمال شکستگی آن، و با بررسی مدیریت بحران، هلال احمر و دیگر دستگاه ها، دستور تخلیه روستا از سوی مدیریت بحران صادر شد.

۶۰ خانوار ساکن روستای نوده زیرکوه هم اکنون در حال تخلیه و اسکان در شهر آبیز هستند.

مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی: به دلیل ادامه بارش‌ها تا صبح فردا، نیرو‌های امدادی و خدمات رسان در بیشتر نقاط استان به ویژه زیرکوه، خوسف، نهبندان و طبس آماده باش کامل هستند.

دیگر خبرها

  • عملیات تخلیه سیلاب در شهرستان زیرکوه ادامه دارد
  • تخلیه برخی از روستاهای شهرستان زیرکوه به علت سیلاب
  • تلاطم رودخانه علی سالار در بشرویه + فیلم
  • شکسته شدن دو سد خاکی در خراسان جنوبی
  • امدادرسانی ۱۶ تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه
  • امدادرسانی هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به ۴ شهرستان گرفتار در سیلاب
  • دستور تخلیه روستای نوده شهرستان زیرکوه صادر شد
  • حفظ اصالت و هویت روستاهای هدف گردشگری در قوچان
  • آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود
  • آب‌رسانی به بیش از ۵۰۰ روستای خراسان رضوی با همت خیرین