Web Analytics Made Easy - Statcounter

نجمی رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: همه ساله با شروع فصل سرما موضوع وارونگی هوا شدت می‌گیرد که بر اثر آن میزان آلاینده‌ها در کلانشهرهای کشور افزایش می‌یابد و آلودگی هوا تشدید پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت برای کنترل آلودگی هوا و ارتباط و تعامل بیشتر با سازمان‌های ذیربط مثل محیط زیست اقدامات مؤثری را انجام داده و در این رابطه اداره مستقلی در این وزارتخانه راه‌اندازی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقدامات وزارت بهداشت برای کاهش آلودگی هوا

رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت تأکید  کرد: وزارت بهداشت برای کاهش آلودگی هوا و مشکلات ناشی از آن  برنامه پنج ساله‌ای را با سازمان‌های دیگر تدوین کرده است؛ خروج کارخانه‌ها از کلانشهرها به مناطق اطراف، خروج خودروهای فرسوده و جایگزینی آن‌ها با خودروهای مناسب و استانداردسازی بنزین که طی چند سال اخیر به پیشرفت‌های خوبی رسیده است از جمله اقدامات وزارت بهداشت برای کنترل آلودگی هوا و کاهش بیماری‌های ناشی از آن است.

نجمی اظهار کرد: استفاده کمتر از وسایل نقلیه شخصی و گسترش حمل و نقل عمومی از جمله برنامه‌های در دست اجرای وزارت بهداشت است و این وزارتخانه به طور جدی  برنامه‌ کاهش آلودگی هوا را رصد می‌کند.

وی بیان کرد: همه افراد جامعه در معرض خطر آلودگی هوا هستند زیرا در هوای آلوده میزان رادیکال‌های آزاد بدن افزایش پیدا می‌کند و این رادیکال‌ها به سلول‌های بدن آسیب جدی وارد می‌کنند بنابراین همه گروه‌های سنی از جمله کودکان سالمندان و حتی زنان باردار در معرض خطر جدی قرار دارند.

دسته بندی گروه‌های خطر در آلودگی هوا

رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت افزود: کودکان، افراد سالمند، بیماران قلبی ریوی و زنان باردار هنگام آلودگی هوا بیشتر در معرض خطر قرار دارند و این افراد باید به هشدار‌های وزارت بهداشت توجه بیشتری داشته باشند.

وی اضافه کرد: وقتی آلودگی  هوا به دلیل وارونگی افزایش پیدا می‌کند افراد به ویژه گروه‌های خطر از منازل خود کمتر خارج شوند و میزان خروج از محیط منزل را در شبانه‌روز به حداقل برسانند اما  در صورت نیاز به بیرون رفتن باید از ماسک مناسب استفاده شود، ماسک‌های کاغذی زیاد مؤثر نیست و مردم به ویژه گروه‌های خطر باید از ماسک‌های فیلتردار استفاده کنند.

رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت ادامه داد: مردم و به خصوص گروه‌های هنگام رسیدن به خانه در روزهای آلودهخ باید لباس‌های خود را تعویض کنند و برای برطرف شدن  هر نوع آلودگی استحمام کنند.

ضرورت شستن دهان و چشم در روزهای آلوده

وی با اشاره به اینکه در زمان وارونگی هوا افراد باید چشم، مجرای داخلی بینی و دهان خود را برای رفع هر گونه آلودگی شستشو دهند، اظهار کرد: در هنگام بروز آلودگی هوا افراد به ویژه گروه‌های خطر پنجره‌های منازل خود را بسته نگه دارند و از انجام فعالیت‌های شدید و کارهای سنگین مثل ورزش کردن در هوای آزاد  جدا پرهیز کنند.

نجمی اضافه کرد: ورزش کردن و انجام فعالیت‌های سنگین در محیط باز در هنگام وارونگی هوا باعث می‌شود که هوای آلوده بیشتری به ریه‌ها وارد شود به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند که از انجام کارهای سنگین در محیط باز اجتناب شود.

توصیه‌های تغذیه‌ای در زمان آلودگی هوا

رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت ادامه داد: در شرایط آلودگی هوا همه افراد به ویژه گروه‌های خطر سعی کنند از شیر و مواد لبنی کم چرب استفاده کنند و مصرف میوه و سبزیجات را بیشتر از روزهای قبل در برنامه غذایی خود قرار دهند.

وی گفت: در هوای آلوده مردم باید از سبزیجات تازه استفاده کنند تا آنتی اکسیدان‌های این مواد غذایی باعث تخریب رادیکال‌های آزاد موجود در هوای آلوده و مانع از آسیب‌رسانی این رادیکال‌ها شود.

نجمی یادآوری کرد: مصرف فرآورده‌های پروتئینی مانند مرغ و ماهی در شرایط آلودگی هوا در پیشگیری از بیماری‌ها بسیار مؤثر است زیرا این مواد غذایی حاوی کلسیم، فسفر، منیزیم و روی هستند.

رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت افزود: همه افراد به ویژه گروه‌های پر خطر جامعه در هنگام شرایط آلودگی هوا از مصرف فست فود، نوشابه، چیپس خودداری کنند.

انتهای پیام /

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت بهداشت اخبار سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۹۶۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک «کام» تلخ تا مرگ زودرس/ فقط «دخانیات» تحریم نشد!

به گزارش خبرنگار مهر، گرایش افراد نوجوان و جوان به ویژه خانم‌ها به سمت مصرف مواد دخانی، زنگ خطری برای نظام سلامت کشور تلقی می‌شود. زیرا، عوارض دود مواد دخانی، به قدری خطرناک و پُر عارضه است که در نهایت منجر به افزایش مرگ‌های زودرس می‌شود. همچنین، خساراتی که به اقتصاد درمان کشور تحمیل می‌کند؛ به قدری سنگین و غیر قابل جبران است که ستون‌های نظام سلامت را شکننده می‌سازد. از همین رو، لازم است نسبت به روش‌های کنترلی در کاهش مصرف مواد دخانی، اقدامات عاجلی در پیش گرفته شود.

آمارها و گزارش‌های وزارت بهداشت، نشان می‌دهد که سن مصرف مواد دخانی در کشور رو به کاهش است و این در حالی است که گرایش خانم‌ها به مصرف مواد دخانی، در مقایسه با آقایان، شتاب بیشتری گرفته است.

سالانه در کشور بیش از ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار نفر، مبتلا به سرطان می‌شوند که ۸۰ هزار نفر از این افراد بر اثر ابتلاء به این بیماری‌ها فوت می‌کنند.

شریف ترکمن نژاد مشاور علمی جمعیت مبارزه با دخانیات گفت: هیچ موضوعی به اندازه دخانیات پیچیده نیست و تنها صنعتی که بعد از انقلاب اسلامی ایران، تحریم نشد فعالیت شرکت‌های دخانی بود.

به گفته وی، سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار تولید می‌شود که به ازای هر یک میلیون نخ سیگار یک انسان کشته می‌شود.

ترکمن نژاد افزود: با توجه به اینکه مصرف دخانیات باعث آسیب‌های سیاسی، اقتصادی و زیست محیطی بی‌شماری می‌شود، دولتمردان به دنبال نسل بدون دخانیات هستند.

وی خاطرنشان کرد: تا ۵ سال آینده در کشورهای پیشرفته سیگار پیدا نمی‌شود و افراد سیگاری سعی خواهند کرد از طریق کشورهای در حال توسعه و جهان سوم نیاز خود را برطرف کنند.

مشاور علمی جمعیت مبارزه با دخانیات با اشاره به اینکه هدف گیری شرکت‌های تولید دخانیات در کشور ما بر روی زنان و دختران است، رواج مصرف سیگار بین زنان و دختران ایرانی را نشان دهنده توفیق آنان برشمرد.

ترکمن نژاد افزود: از ۶ ماه پیش طرح بدون دخانیات با برنامه ۲۰ ساله در جمعیت مبارزه با دخانیات مطرح شد و این طرح با تخصیص یک صندلی در شورای انقلاب فرهنگی گام اولیه را برداشت و در حال برداشتن گام‌های بعدی است.

وی با اشاره به استراتژی سازمان جهانی بهداشت برای کنترل و کاهش مصرف دخانیات، به تبیین اصول این استراتژی پرداخت که شامل ارائه خدمات ترک دخانیات، آگاه سازی دیگران در برابر مخاطرات دخانیات، افزایش مالیات و قیمت مواد دخانی بودند.

ترکمن نژاد یادآور شد: هدف اصلی این اصول و برنامه‌های پیشگیری در مصرف دخانیات، محدودیت در عرضه آن است.

وی، نیکوتین را یکی از اعتیادآورترین محصولات دخانی دانست و گفت: با استفاده از ابزارهای قانونی نظیر ممنوعیت مصرف سیگار در اماکن عمومی و جلوگیری از صدمه زدن افراد سیگاری به افراد غیرسیگاری، می‌توان مصرف سیگار را کنترل و کاهش داد.

در همین حال، بهزاد ولی زاده رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت ضمن تاکید بر ممنوعیت تبلیغ دخانیات، از پیگیری وزارت بهداشت برای افزایش نرخ جرایم تخلفات دخانیاتی خبر داد و گفت: پیشنهاد افزایش جرایم با احتساب میزان تورم از سوی وزارت بهداشت به معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارسال شده و پیگیر اخذ مصوبه هیأت وزیران هستیم.

وی با بیان اینکه شرکت‌های توزیع‌کننده محصولات دخانی قانون‌پذیر نیستند، افزود: اگرچه ضوابطی در ارتباط با استندهای نگهداری سیگار ابلاغ کرده‌ایم اما نظارت‌های میدانی بیانگر این است ضوابط به درستی اجرا نمی‌شود.

ولی‌زاده در مورد جرایم تخلفات تبلیغاتی دخانیات، گفت: بیشترین ارقام جرایم در قانون جامع کنترل دخانیات برای تبلیغات در نظر گرفته شده است که در آخرین دور بازنگری جرایم در سال ۱۳۹۸ به ۴۴ میلیون تومان افزایش یافته است.

بر اساس قانون «جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات»، جرایم قانون جامع کنترل دخانیات باید هر ۳ سال یکبار بازنگری شود. جرایم این قانون برای آخرین بار در سال ۹۸ بازنگری شد. پیشنهاد افزایش جرایم با احتساب میزان تورم از سوی وزارت بهداشت به معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارسال شده است و پیگیر اخذ مصوبه هیأت وزیران هستیم.

کد خبر 6079892 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • ثبت آلودگی هوا در ۳ شهر خوزستان
  • چگونه می‌توان بیماری دیابت را کنترل کرد؟
  • دوره تغذیه و مدیریت بیماری‌های قارچی نخیلات در تنگستان برگزار شد
  • آلودگی هوا در ۲ شهر خوزستان
  • کنترل کیفیت آب شرب با استاندارد‌های ملی و بین المللی در مازندران
  • آلوده‌ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳
  • یک «کام» تلخ تا مرگ زودرس/ فقط «دخانیات» تحریم نشد!
  • برگزاری کلاس آموزشی بهداشت و پرورش کرم ابریشم در نیشابور
  • بیماری هموفیلی قابل کنترل است
  • مشکلات آلودگی آب سرخون به نفت هنوز وجود دارد