Web Analytics Made Easy - Statcounter

قزوین - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: فصل اول پژوهشهای باستان شناسی دولتخانه صفوی با هدف خواناسازی سازه های معماری و شناسایی اجزا و عناصر تشکیل دهنده این مجموعه به پایان رسید.

محمدعلی حضرتی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مجموعه نفیس و باشکوه دولتخانه صفوی یادگار تختگاهی حکومت صفویه در قزوین است که در دل بافت تاریخی این شهر واقع شده و به دلیل وجود آثار ارزشمندی چون سردر عالی قاپو، کاخ موزه چهلستون، گرند هتل، مدرسه امید، مرکز اسناد و کتابخانه که در این مجموعه مستقر شده، از برجسته ترین آثار تاریخی کشور به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با تاکید بر ضرورت انجام فعالیت‌های تخصصی باستان‌شناسی پیش از اجرای طرح ساماندهی و احیای مجموعه دولتخانه ،اظهار داشت: دولتخانه صفوی به لحاظ پیشینه تاریخی، اهمیت معماری و نوع تزئیناتی که در آن به کار رفته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و پیش از هرگونه اقدام برای ساماندهی و احیای این مجموعه عظیم تاریخی باید پژوهش‌های باستان‌شناسی جهت تجسم فضایی محوطه برای عموم مردم انجام شود و تعیین محور اصلی باغ‌ها و عمارت‌های معروف آن نیز بنابر اسناد و اطلاعات باستان‌شناختی به دست آمده در کاوش‌ها صورت پذیرد.
وی با اشاره به اجرای فصل اول پژوهش‌های باستان‌شناسی در مجموعه دولتخانه صفوی، افزود: فصل اول پژوهش‌های باستان‌شناسی و گمانه‌زنی در مجموعه تاریخی دولتخانه صفوی با هدف خوانا سازی سازه‌های معماری و لایه‌های زمانی و شناسایی اجزاء و عناصر تشکیل دهنده این مجموعه به عنوان مرکز حکومت صفوی در تیرماه سال 97 با ایجاد پنج گمانه در نقاط مختلف این محوطه آغاز شد که در پی آن در حیاط چوگان بخشی از سازه‌های معماری، پاشویه و حوض که احتمالا مربوط به اواخر دوره صفوی و دوره قاجار بود کشف شد و امیدواریم بتوانیم ساختار کلی و کاربری دقیق این سازه را با پیگردی‌های آتی مشخص نماییم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین، مجموعه دولتخانه صفوی را بزرگترین سایت مطالعات باستان شناسی در دل بافت تاریخی این شهر خواند و خاطرنشان کرد: با انجام مطالعات باستان‌شناسی در مجموعه تاریخی دولتخانه و تبدیل آن به سایت موزه، این امکان برای مردم و گردشگران ایجاد می شود تا در طول مسیر خود با گذشتن از چندین حیاط و محوطه از آثار و بقایای به‌جا مانده از دوره‌های مختلف (صفوی، افشاریه، زندیه و قاجاریه) بازدید نمایند.
3013

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي باستان شناسي دولتخانه صفوي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۹۶۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۳۶۰ نفر از موزه‌های خراسان شمالی بازدید کردند

ایسنا/خراسان شمالی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: ۳۳۶۰ نفر طی دور نخست سفرهای نوروزی از موزه های این استان بازدید کردند.

محمدرضا قهرمانیان در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: برای سفرهای نوروزی امسال مسافران و گردشگران از موزه باستان شناسی و مردم شناسی عمارت مفخم، موزه اسناد و نسخ خطی آینه خانه مفخم، موزه مروم شناسی جاجرم، موزه قلعه جلال لدین جاجرم، موزه فرش و باستان شناسی شیروان و موزه مردم شناسی فاروج بازدید کرده اند.

وی افزود: موزه باستان شناسی عمارت مفخم در نوزوز امسال بعد از گذشت شش سال از وقوع زمین لرزه شدید در استان بازگشایی شد.

قهرمانیان از به نمایش گذاشتن حدود ۳۰۰۰ شیء تاریخی در موزه های این استان طی ایام نوروز خبر داد.

وی بیان کرد: در مخزن موزه های این استان ۷۰۰۰ شیء تاریخی وجود دارد که ۳۰۰۰ شیء  به نمایش گذاشته می شوند.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مجموعه تاریخی شیخ احمد جام، نقطه عطفی در بازآفرینی و تحول هنر و معماری خراسان
  • کاروانسرای شاه عباسی کرج یادگاری از دوره صفوی
  • اسرائیل با حذف میراث باستانی به دنبال نفی تاریخ فلسطین است
  • کشف حلقه گمشده تاریخ در فلات ایران
  • ۳۳۶۰ نفر از موزه‌های خراسان شمالی بازدید کردند
  • معرفی دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان/از رمز و راز حمام «شیخ بهایی» تا معرفی مقبره ناشناخته شاعر معروف
  • «چغازنبیل» بزرگترین اثر معماری شناخته شده از تمدن ایلام میانه
  • فلک الافلاک شاهکار معماری لرستان
  • آیین سنتی سمنوپزان در دولتخانه صفوی قزوین برگزار می‌شود
  • کهن‌ترین گنبد جهان در ۷۰ کیلومتری مشهد