Web Analytics Made Easy - Statcounter

روسیه با غرب بر سر اختیارات جدید ناظر بین‌المللی تسلیحات شیمیایی به اختلاف خورده و دچار تنش شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ سازمان منع تسلیحات شیمیایی با اختیارات جدید می‌تواند انگشت اتهام خود را به سوی عاملان حملات شیمیایی همانند آنهایی که در سوریه و سالزبری رخ داد، نشانه بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چین، ایران و روسیه خواستار رای لحظه آخری درباره بودجه این سازمان شده و گفتند که باید یک گروه از کارشناسان نقش جدید سازمان منع تسلیحات شیمیایی را مورد بررسی دقیق قرار دهد.

اما آمریکا و انگلیس این کشورها را به تلاش برای برگشت به گذشته متهم کرده و گفتند که این اقدام در مقصر دانستن سوریه باید همانطور که برنامه ریزی شده، در اوایل سال آتی میلادی انجام گیرد.

غرب پس از آن این اختیارات جدید را به سازمان منع تسلیحات شیمیایی داده که یکسری رخدادها در سوریه و همچنین حمله با عامل اعصاب به جاسوس سابق دو جانبه روس و دخترش در سالزبری انگلیس در مارس رخ داد.

الکساندر شولگین، فرستاده روسیه گفت که غرب مدعی استفاده دمشق و مسکو از سلاح شیمیایی است و این دروغ و بهانه‌ای برای استفاده از موشک‌هایش در سوریه است.

وی همچنین گفت که تصمیم ژوئن غیرمشروع و فراتر از کنوانسیون تسلیحات شیمیایی و توافق ۱۹۹۷ در توقف جهان از استفاده از تسلیحات سمی است.

فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه نیز این مساله را که کشورش از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده، رد کرد.

کنت وارد، سفیر آمریکا نیز گفت که ادعای روسیه درباره غیرمشروع بودن اختیارات سازمان منع تسلیحات شیمیایی یک ریاکاری است.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی در لاهه با مذاکرات پرتنشی بر سر تیم تحقیقاتی جدیدی که سال آینده کار خود را آغاز خواهد کرد تا مقصر حملات شیمیایی در سوریه را پیدا کند، مواجه است.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی یک تیم کوچک اما بسیار قوی را تشکیل داده که مسؤول شناسایی عاملان حملات شیمیایی در سوریه و شامل ۹ یا ۱۰ عضو است.

رئیس این تیم انتخاب شده و این گروه در اوایل سال آتی میلادی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. این گروه با حکمی که به اعضای آن اجازه می‌دهد به سوریه برگردند می‌خواهد مقصر تمامی حملات شیمیایی از سال ۲۰۱۳ تاکنون در این کشور را پیدا کند.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی قرار است به زودی گزارش کاملی را درخصوص حمله شیمیایی ماه آوریل به شهر دومای سوریه منتشر کند. گزارش اولیه حاکی از آن بود که گاز کلر در جریان این حمله شناسایی شده اما گاز اعصاب نه.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سازمان تسلیحات شیمیایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۹۷۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه ۲ پایگاه تروریست‌ها در سوریه را منهدم کرد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروی هوایی این کشور در سوریه ۲ پایگاه تروریست‌ها را در صحرای استان حمص منهدم کرد.

به گزارش مشرق، «یوری پوپوف» معاون مرکز هماهنگی روسیه در سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد: حملات هوایی ارتش روسیه ۲ پایگاه تروریست‌هایی را که منطقه التنف در مرز سوریه با عراق و اردن را ترک کرده و در منطقه صعب العبور حومه شرقی استان حمص و منطقه العمور در این استان پنهان شده بودند، هدف قرار داد.

به گفته وی، در منطقه التنف روزانه ۹ مورد نقض حریم هوایی توسط جنگنده‌های «اف -۱۵»، تایفون، تاندربولت و هواپیماهای اطلاعاتی از نوع «ام سی ۱۲ دبلیو» که همگی متعلق به ائتلاف تحت سرکردگی آمریکا موسوم به «ائتلاف ضد داعش» هستند، ثبت شده است.

نظامیان آمریکایی به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش از سال ۲۰۱۴ میلادی برخی نواحی در مناطق جزیره و التنف سوریه را اشغال و در آنجا پایگاه‌های نظامی ایجاد کردند اما واقعیت‌های میدانی و اطلاعاتی بعداً تأیید کرد که این نظامیان از پایگاه‌ها به عنوان مرکزی برای حمایت از گروه های تروریستی در منطقه استفاده می کنند.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • هشدار روسیه به آمریکا درباره «نتایج رویارویی دو قدرت اتمی»
  • پوتین رزمایش هسته‌ای برگزار می‌کند
  • پوتین دستور تمرینات نظامی جهت استفاده از سلاح هسته‌ای را صادر کرد
  • رزمایش اتمی روسیه با «تسلیحات غیر راهبردی»
  • تسلیحات ممنوعه صهیونیستی پیکر شهدای غزه را ذوب می‌کند
  • گزارشی از حملات توپخانه‌ای اشغالگران به حومه درعا در سوریه
  • فایننشال تایمز: اروپا نگران تشدید اقدامات «خرابکارانه و خشن» روسیه است
  • روسیه ۲ پایگاه تروریست‌ها در سوریه را منهدم کرد
  • ۲ پایگاه متعلق به تروریست‌ها در سوریه منهدم شد
  • انهدام ۲ پایگاه متعلق به تروریست‌ها در سوریه