Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ دانش‌های جدید و نوظهور فناوری اطلاعات امروزه، عرصه‌های مختلف زندگی بشر را تحت تاثیر خود قرار داده‌اند و کشورهای بسیاری در حوزه فرهنگ و هنر، برای بیان اهداف و مقاصد خود از ابزار جدید رایانه‌ای استفاده می‌کنند. در این میان، بازی‌های رایانه‌ای به علت جذابیت‌ها، اثرگذاری و تعاملاتی که در مراحل مختلف آن وجود دارد، ابزار بسیار مناسب و قدرتمندی جهت نیل به این اهداف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

‌بازی‌های رایانه‌ای به دلیل برخورداری از کارکردهای متفاوت در ایجاد انبساط، نشاط، هیجان و پرکردن ایام فراغت اقشار مختلف جامعه مخصوصا کودکان و نوجوانان از اقبال بالایی برخوردار شده است و به همین دلیل تأثیرات فراوان این بازی‌ها روی قشر کودک و نوجوان به عنوان گروهی که از آموزش‌پذیری و گیرایی بسیار بالایی برخوردارند، بر کسی پوشیده نیست.

حال با توجه به بسط و گسترش بازی‌های رایانه‌ای در میان اقشار پایه‌ای جامعه، یعنی کودکان و نوجوانان، این بازی‌ها توانسته‌اند ابزارهای بسیار مناسبی جهت القای تفکر خاص و جهت‌‌دهی آینده یک جامعه جدا از سرگرمی و اثرگذاری حتی در صنعت، اشتغال و درآمدزایی هم باشند. در حال حاضر، این بازی‌ها در میان کودکان و نوجوانان جای خود را به عنوان یک سرگرمی باز کرده‌اند و مهمترین مسئله در کشور تطابق این صنعت با شاخصه‌های فرهنگی و معیارهای اسلامی آن و همچنین نقش آن در عرصه اشتغال پایدار است.

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به تازگی طرح همگرا را برای توجه و حمایت بیشتر به صنعت بازی‌ها آغاز کرده است. برهمین اساس حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در‌ گفت‌وگو با ایکنا؛ در خصوص ضرورت پرداختن به شاخصه‌های فرهنگی در این طرح گفت: شاخصه‌های فرهنگی در عرصه بازی‌های رایانه‌ای شامل مباحث بسیار مفصلی است که کاربرگی متشکل از صد سوال است. در این خصوص با 3 یا 4 کارشناس فرهنگی که حوزه گیم را به خوبی می‌شناختند، در طول 2 تا 3 ماه گذشته تمام بازی‌ها و تیم‌هایی را که به همگرا ارائه شده است با این شاخصه‌ها ارزیابی کردند.

وی با بیان اینکه شاخصه‌های فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی از وطن‌پرستی گرفته تا توجه به مقدسات و محصولات از این دست را به سوالاتی تبدیل کرده‌ایم، ادامه داد: نمی‌توان بدون پاسخ دادن به این سوالات بگوییم که بازی‌های رایانه‌ای این شاخصه‌ها را دارند یا خیر و لذا باید سعی کنیم این گفتمان را به سوالاتی تبدیل می‌کردیم تا طبق آنها بازی‌ها بررسی و به سوالات پاسخ داده شود. البته سعی می‌کنیم این کاربرگ‌ها را در سایت بنیاد هم منتشر کنیم تا مردم بدانند که این سوالات به چه شکل بوده و به چه شکل شاخصه‌های فرهنگی ‌از طریق این کاربرگ‌ها ارزیابی و به آنان پاسخ داده شده است.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر جایگاه خانواده‌ و نقطه نظرات گیمرها در شاخصه‌های همگرا هم گفت: ما منکر نقش خانواده‌ها در این عرصه نیسیتم، اما الان مسئله را نباید برای همگرا به سمت خانواده‌ها ببریم، چراکه همگرا رویکرد صنعت‌محور و خانواده‌ها دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی دارند.

کریمی قدوسی اضافه کرد: زمانی‌که ما 10 درصد از امتیازات بازی‌های را به مسائل فرهنگی و شاخصه‌های آن اختصاص داده‌ایم که در آن کارشناسان فرهنگی نظرات خودشان را ارائه می‌کنند، قطعا نظرات و مسائل خانواده را در این خصوص می‌بینیم؛ اما ممکن است شرکتی برای بازار خارج از ایران بازی بسازد که در این خصوص خانواده ایرانی مخاطب محصول این شرکت‌ها نیست، به‌همین خاطر نمی‌گویم به حوزه خانواده نگاه نمی‌کنیم اما باید نگاهمان بیشتر معطوف به صنعت بازی در همگرا باشد.

وی در ادامه گفت: بار زیادی از جریان همگرا و بار اصلی آن روی شرکت و تیم است و ما شرکت و تیم را با نیروهایش می‌شناسسیم و در این خصوص ما امتیاز زیادی را به تیم‌ها و شرکت‌ها می‌دهیم و سعی کرده‌ایم فرهنگ بیمه کردن را هم در شرکت‌های بازی‌سازی را در قالب همگرا برای اشتغال پایدار تقویت کنیم.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با تاکید بر اینکه باید حوزه بازی‌سازی در کشور به رسمیت بیشتری شناخته شود، افزود: بیشتر شرکت‌ها و تیم‌هایی که در حوزه بازی‌سازی فعال هستند بازی‌سازان را بیمه نمی‌کنند و هیچ الزامی هم برای بیمه کردن وجود ندارد بر همین اساس آینده شغلی مناسبی در انتظار بازی‌ساز نخواهد بود. بر همین اساس در قالب همگرا با امتیازاتی که به بازی‌سازان ارائه کرده‌ایم به سمت این می‌رویم که افراد به خاطر دریافت حمایت‌های بیشتر به این فکر کنند که برخی از نیروهای خودشان را بیمه کنند.

وی ادامه داد: بیمه‌کردن، بخشی از اشتغال پایدار را در کشور ایجاد و تقویت می‌کند تا اینکه شما بخواهید استخدام شرکتی بشوید که در قالب یک قرارداد بدون بیمه مشغول به فعالیت شوید. هدف بنیاد این است که نیروهای انسانی شاغل را در حوزه بازی‌های رایانه‌ای افزایش دهد و اگر می‌خواهد این مهم صورت بپذیرد منطقا باید به سمت رسمی کردن این نیروها پیش برود؛ این موضوع یکی از مهمترین مواردی است که ما در همگرا به دنبال آن هستیم.

کریمی قدوسی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تعاملات این مرکز با سازمان اوقاف برای ایجاد اشتغال پایدار و استفاده از ظرفیت وقف در حوزه علم و فناوری، هم به ایکنا گفت: واقعیت این است که ما خیلی به سمت تعامل با سازمان اوقاف نرفته‌ایم و خیلی هم به آن فکر نکرده‌ایم، چراکه احساس می‌کنیم کارکرد سازمان اوقاف بیشتر در حوزه مسائل غیر از آی‌تی است. متاسفانه در جریان وقف در عرصه علم و فناوری نبوده‌ام و از شما ممنون هستم که این ایده را ارائه کردید و حتما سعی می‌کنیم که گفت‌وگویی را با رئیس سازمان اوقاف در این خصوص داشته باشیم تا شاید بتوانیم از این طریق به بازی‌سازان کشور کمک کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا فناوری اطلاعات کریمی قدوسی بازی های رایانه ای بازی بازی موبایلی خانواده شاخصه های فرهنگی فرهنگ و جامعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۹۷۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقد و بررسی کتاب به من نگو فرمانده برگزار شد

نشست نقد و بررسی کتاب به من نگو فرمانده، سرگذشت خاطراتی از شهید محمود حاج مهدی‌ئی با حضور استاد محمد قاسمی‌پور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان یزد، شامگاه امروز _دوشنبه سوم اردیبهشت_ با حضور جمعی از اهل کتاب استان یزد چهارمین نشست نقد و بررسی کتاب سره با محوریت نقد و بررسی کتاب " به من نگو فرمانده" در محل حوزه هنری استان یزد برگزار شد.

محمد قاسمی‌پور، کارشناس، استاد و نویسنده کتاب هنر انقلاب اسلامی در این نشست با بیان اینکه مقدمه کتاب قوی، دقیق و هنرمند نیست گفت: مقدمه کتاب شعاری است در صورتی که باید شرح احوالی از روند کار و سبک نوشتاری خود اشاره می‌شد.

وی با اشاره به اشکالاتی در ویرایش که به سلیقه ویراستار انجام شده است افزود: فصل‌ها در فهرست کتاب نیز بدون عنوان هستند و خوانش و پیوندی در فصل‌های کتاب وجود ندارد.

قاسمی‌پور گفت: با توجه به اینکه شهید دارای دو نام محمود و ماشاالله بودند در مطالب شاهد این هستیم که در بیان خاطرات مدام چرخش صدا زدن و نام بردن شهید هستیم.

وی همچنین با بیان اینکه لهجه یزدی را باید شنید ولی لهجه اصفهانی قابلیت نوشتاری راحت‌تری دارد بیان کرد: ویراستاری به این دلیل که خود لهجه و گویش یزدی نداشته است در اعراب گذاری‌ها را دچار کاستی شوند.

کارشناس ادبیات انقلاب تصریح کرد: به خوبی در بخش‌هایی از کتاب محاوره و زبان شکسته استفاده شده است و این یکی از قواعد است که مجاز است از محاوره و شکسته نویسی استفاده برد. در ادامه حضار به بیان نظرات و نکات، انتقادات و ایراداتی که به کتاب وارد بود پرداختند.

نشست نقد کتاب "به من نگو فرمانده" با حضور احسان عابدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، حسین دشتی معاون فرهنگی اداره کل ارشاد، سالکی مدیر حوزه هنری استان یزد و جمعی از نویسندگان و شاعران استان یزد برگزار شد.

کد خبر 747051

دیگر خبرها

  • نقد و بررسی کتاب به من نگو فرمانده برگزار شد
  • راهکارهای برخورد با تخلفات فرهنگی در آموزش و پرورش بررسی شد
  • کودکتان را در گرداب بازی‌های رایانه‌ای رها نکنید
  • نشست بررسی نحوه خروج اتباع غیر مجاز
  • بررسی طرح رصد در مناطق مختلف پایتخت در شورا
  • بررسی بهای خدمات فرهنگی در کمیسیون‌های شورای شهر تهران
  • ابررایانه چیست؟
  • رایانه شاخ سال 2000 (عکس)
  • انتقاد رییس اتاق اصناف تهران از نحوه برخورد با بی‌حجابی در واحد‌های صنفی
  • نقش راهبردی اقتدار فرهنگی در حیات اجتماعی شیعیان بررسی می شود