Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس سیاست خارجی گفت: ترزا می به دنبال وقت کشی است تا شاید بتواند روند برگزیت را متوقف کند و زمزمه هایی از برگزاری مجدد رفراندوم برای هم برگزیت به گوش می رسد.

 

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  بهار آینده انگلیس به صورت رسمی از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد. زمانی که بحران سوریه به اوج خود رسید و همزمان با این موضوع موج مهاجران از کشورها و مناطق مختلفی که با جنگ و تنش به سمت اروپا، افزایش پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در اظهاراتی پیشنهاد داد تا هر یک از کشورهای اتحادیه اروپا تعدادی از پناهندگان را بپذیرند که این موضوع با مخالفت برخی از احزاب و گروه‌های انگلستان رو به رو  و منجر به مطرح شدن قانون برگزیت شد. در ادامه گفت‌وگویی در این رابطه ارائه شده است.

به گزارش خبرنگار  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید جلال ساداتیان کارشناس مسائل سیاست خارجه و سفیر اسبق ایران در لندن درباره آغاز زمینه‌‌های خروج انگلستان از اتحادیه اروپا گفت: زمانی که بحران سوریه آغاز شد، عده‌ای که اهل مناطق درگیرجنگ بودند به سمت شمال سوریه و مرز ترکیه راهی شدند، آنکارا در ابتدا تعدادی از آنها را پذیرفت ولی زمانی که متوجه شد تعداد پناهنده‌ها در حال افزایش است تصمیم گرفت آنها را در داخل مرز سوریه اسکان دهند و برای اینکه بتواند این برنامه را اجرا کند به نوعی وارد خاک سوریه شد.

  ساداتیان ادامه داد:پس از آن که تروریست‌ها به مناطق مختلف سوریه رفتند تعداد پناهنده‌ها به شدت افزایش پیدا کرده و بخشی از آنها از طریق دریای مدیترانه خود را به سواحل شرقی مدیترانه و جنوب شرقی می‌رساندند که از آن طریق وارد اروپا شوند؛ زمانی که این روند افزایش پیدا کرد و بخشی از آنها از طریق ترکیه و بخشی دیگر از طریق دریای مدیترانه به سمت کشورهای مختلف اروپایی رفتند و قصد کردند که به سمت کشورهای غربی‌تر اروپایی بروند، اتحادیه اروپا و به خصوص آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان اظهار کرد که باید ورود افراد جنگ‌ زده به اتحادیه اروپا را بین کشورها سهمیه بندی کرده و این گونه نباشد که تمام فشار این پناهنده‌ها به برخی کشورها وارد شود و هرکشوری باید تعدادی از آنها را بپذیرد.

وی درباره نظرات متفاوتی که در بین احزاب  انگلستان نسبت به پذیرش پناهجویان وجود داشت، توضیح داد: برخی احزاب ملی‌گرای انگلستان در قبال پذیرفتن پناهندگان مناطق جنگ زده‌ سوریه موضع گرفتند، مانند بوریس جانسون که وزیر خارجه قبلی و در حقیقت رهبر حزب ناسیونالیست بریتانیا بود که البته آن زمان شهردار لندن بود، او اعلام کرد که اگر قرار است آنها به مهاجران پناه بدهند باید این موضوع  به رفراندوم کذاشته شود. رفراندوم هم به این صورت بود که آیا انگلستان در اتحادیه اروپا مانده و این تعداد پناهنده‌ را پذیرا باشد یا اینکه از این اتحادیه خارج شود؛ پس از همه پرسی، خروج انگلستان با یک رأی ضعیف و اختلافی کم پذیرفته شد  و این پاسخ مثبت به طور خلاصه به برگزیت یا همان بریتانیا اگزیت، مشهور شد.

کارشناس مسائل سیاست خارجه با بیان اینکه  بعد از   موافقت با برگزیت در داخل انگلستان محقق شد عده‌ای گفتند که این کار اساسا مشکل داشته و باید مجددا رفراندوم برگزار شود. برخی کشورها در اتحادیه اروپا مانند آلمان و فرانسه مخالف برگزیت بودند، عده‌ای هم در داخل انگلستان مانند کامرون که نخست وزیر آن زمان بود بلافاصله استعفا داند. پس از آن ترزا می از حزب محافظه کار پذیرفت تا نخست وزیر شود، اما اعلام کرد که به دلیل پیچیدگی‌های قوانین اتحادیه اروپا، خروج انگلستان از اتحادیه اروپا  سه سال زمان خواهد برد.

وی افزود:  ترزا می برای تحقق برگزیت یک وزیر به کابینه‌اش معرفی کرد، اما در جریان گفت‌وگوها برخی احساس کردند که او قصد وقت کشی دارد تا بلکه فرصتی پیش بیاید که بتواند روند خروج را متوقف کند؛ وی مدام مطرح می‌کرد که این کار پیچیدگی‌های زیاد و جنبه‌های حقوقی فراوان دارد ولی درمورد اینکه این جنبه‌ها دقیقا شامل چه مواردی می شود دقیقا مشخص نشد؛ اما مواردی نظیر مباحث مربوط به  تبادل نیروهای کارگری، سرمایه گذاری‌های مشترک انگلستان با اتحادریه اروپا پس از برگزیت و اینکه چه بخش هایی باید باقی بماند، رفت و آمدهای مرزی، تعرفه‌های تجاری و... به چه صورت انجام خواهد همگی  مورد بررسی قرار گرفته اند.

ساداتیان با تاکید براینکه انگلستان هیچ گاه واحد پولی مشترک با اتحادیه اروپا و ویزای شنگن را نپذیرفت، گفت:  حتی زمانی که بریتانیا عضو اتحادیه اروپا بود هم در برخی مسائل مشترک با این اتحادیه نظیر یورو ویزای شینگن را نپذیرفت و مرزها و ویزای خود را حفظ کرد، اما در برخی از روابط مانند فرستادن نماینده به پارلمان اروپا، مشارکت در شورای آن که همان هیئت دولت اروپا است همکاری داشت، اما در حال حاضر به نظر می‌رسد که همه گروهها در انگلستان نسبت به خروج از اتحادیه اروپا رضایت ندارند و زمزمه هایی مبنی بر برگزاری مجدد رفراندوم در این کشور به گوش می رسد .

کارشناس مسائل سیاست خارجی در  رابطه با نوسانات قیمت طلا در انگلستان که گفته می شد به بحث برگزیت مربوط بوده است، اظهار کرد: حزب محافظه کار و وزیر سابق برگزیت در انگلستان استعفا داده  و اظهار کردند که ترزا می برای  خروج از اتحادیه اروپا تعلل می‌کند؛ دو تن دیگر از وزرا هم به دنبال همین مسائل از کابینه خارج شدند. به نظر می‌رسد این فشار از جانب آمریکا بر لندن وارد می‌شود؛ زیرا در چند روز گذشته امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه این موضوع را مطرح کرد که ما باید یک ارتش اروپایی و مجزا از ناتو داشته باشیم؛ علت این امر هم به دلیل اظهارات ترامپ در سفر آخر وی به اروپا بود که عنوان کرده بود فرانسوی‌ها از انجام تعهدات خود به ناتو کوتاهی کرده و باید بودجه‌ای که در اختیار  ناتو قرار می‌داند را تا حدود دو برابر افزایش دهند زیرا عمده هزینه‌های این ارتش را آمریکا پرداخت می‌کند. این موضوع با واکنش منفی اروپایی‌ها روبه‌رو شد که در همین راستا بحث ارتش اروپایی را مطرح کردند؛ البته لازم به ذکر است که در بحث برجام، انگلستان در کنار اتحادیه اروپا ایستاد و پیش تر تعهد خود را اعلام کرده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سیاسی سیاست خارجی برگزیت انگلستان برگزیت انگلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۹۷۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتحادیه اروپا باید رژیم اسرائیل را تحریم کند

وزیر امور خارجه گفت: اتحادیه اروپا باید مسوولانه عمل کرده و رژیم اسراییل را تحریم کند.

به گزارش مشرق، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا برای وضع تحریم علیه ایران در حساب رسمی خود در برنامه ایکس نوشت: مایه تأسف است که اتحادیه اروپا در ایجاد محدودیت غیرقانونی بیشتر علیه ایران سریع تصمیم می‌گیرد، فقط به این دلیل که ایران از حقش برای دفاع از خود در برابر تجاوزات گستاخانه رژیم اسرائیل استفاده کرده است.

وزیر امور خارجه همچنین نوشت: اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایتکار اسرائیل پیروی کند. در حالی که رژیم اسرائیل به نسل‌کشی فلسطینیان با ارتکاب جنایات جنگی ترکیبی و حملات موشکی و ایجاد قحطی ادامه می‌دهد، واکنش اتحادیه اروپا به آن تقریباً چیزی بیش از کلمات توخالی نیست.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: اتحادیه اروپا باید مسوولانه عمل کرده و رژیم اسرائیل را تحریم کند.

دیگر خبرها

  • ببینید | دفاع جانانه برخی از نمایندگان اتحادیه اروپا از ایران
  • اعتصاب در بزرگترین فرودگاه انگلیس
  • اتحادیه اروپا تیک‌تاک را به دلیل یک برنامه جدید تهدید می‌کند
  • اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می کند
  • بورل: به همکاری با آنروا ادامه می دهیم
  • اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می‌کند
  • تحولات اوکراین|توقع کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • اتحادیه اروپا باید رژیم اسرائیل را تحریم کند
  • تظاهرات گسترده در حمایت از فلسطین در اسپانیا
  • فوری؛ حزب‌الله عراق از آغاز مجدد حملات به نیروهای آمریکایی خبر داد + اولین تصاویر | حمله با ۵ موشک