Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-20@06:12:39 GMT

چشم امید مردم مناطق محروم به اردوهای جهادی

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۹۷۹۳۰

چشم امید مردم مناطق محروم به اردوهای جهادی

خبرگزاری مهر؛ گروه جامعه: در سال های اخیر کلمه گروه های جهادی برای بسیاری از مردم به لغتی آشنا تبدیل شده است. این لفظ شاید برای مردم مناطق محروم کشور نیز ملموس تر باشد. گروه هایی که بدون هیچ گونه منفعت مالی اقدام به خدمت رسانی در شهرهای مختلف و نقاط محروم کشور کرده و به بهبود وضعیت زندگی ساکنین شهرهای و روستاهای کم تر شناخته شده می پردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه های جهادی اغلب با هم یاری اقشار مختلف مردم از جمله دانشجویان، بسیجیان و جوانان در کشور رشد کرده و تاکنون نیز خدمات قابل توجه ای را در نقاط نیازمند کشور به انجام رسانده اند.

به همین منظور به گفتگو با حجت الاسلام سید امیر عبدالملکی مسئول گروه جهادی «الکفیل» و از اعضای گروه جهادی «جامعه وعاض انقلابی» پرداختیم. در این نشست درباره مجموع فعالیت های این گروه در شهرهای مختلف، کمک رسانی به افراد نیازمند حاشیه شهرها و اقدامات این گروه در جریان زلزله کرمانشاه بحث شد.

گروه جهادی الکفیل از چه زمانی فعالیت جدی خود را آغاز کرد و انگیزه اصلی این گروه از شروع به انجام فعالیت های جهادی چیست؟

گروه جهادی «الکفیل» و «جامعه وعاض انقلابی» از حدود ۲ سال گذشته فعالیت های جهادی خود را در زمینه انجام اقدامات جهادی از جمله ساخت و ساز، کمک رسانی مالی، توزیع غذا، کمک به ادامه تحصیل کودکان محروم و غیره آغاز کرده است. انگیزه و علت اصلی تشکیل این دو گروه نیز پس از فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر اقدام آتش به اختیار گروه های انقلابی بود. پس از این فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی گروه الکفیل با همکاری جمعی از نیروهای انقلابی، بسیجی، دانشجویان، طلاب و کارمندان تشکیل شد تا فرمان رهبر انقلاب را اجرایی کند.

البته پیش تر اعضای این دو گروه جهادی در قالب موسسات خیریه دو طفلان و حضرت زینب (س)، به صورت غیر رسمی در زمینه کمک به افراد نیازمند فعالیت می کردند. اما از زمان تشکیل گروه الکفیل اعضای این گروه ها به صورت جدی به انجام فعالیت هایی از جمله امور خیریه، تامین جهیزیه برای خانواده های نیازمند، کمک به ایتام، انجام خدمات درمانی در مناطق محروم و توزیع سبد کالا در نقاط محروم پرداخته اند.

گروه جهادی الکفیل در جریان زلزله کرمانشاه چه فعالیت هایی داشته و چه میزان توانسته به افراد زلزله زده یاری رساند؟

اصلی ترین فعالیت های گروه جهادی ما از ۲۱ آبان و مصادف با زلزله کرمانشاه آغاز شد. مجموعه طلاب و مبلغین نیز از روز حضور رهبر معظم انقلاب در منطقه کرمانشاه فعالیت های جهادی خود را شروع کرد. برخی مناطق نیز نقاط صفر مرزی بودند و شامل قبایلی بود که صدام آن ها را به عنوان گروگان گرفته و رفتارشان با عراقی ها عجین شده بود. زمانی که ما وارد این مناطق شدیم بسیاری از آنان ما را قبول نکردند و می کفتند که ما نیاز به کمک شما نداریم و کشورهایی از جمله عربستان، قطر و کویت به ما کمک خواهند کرد. حتی برخی از آنان گفته بودند در صورت حضور در این مناطق ما را با تیر خواهند زد. 

اما گروه جهادی الکفیل فارغ از این تفکرات و با هدف همبستگی میان شیعه و سنی در این مناطق حضور یافت. ساکنین این شهرها و روستا ها نیز پس از مشاهده حضور طلاب و روحانیون ما بسیار متعجب شدند. اعضای گروه جهادی ما در این مناطق به ساخت و ساز و کمک رسانی های مختلف به مردم پرداختند. پس از تعامل اعضا با مردم این مناطق بسیاری از آنان که تحت تاثیر تفکرات وهابی بودند، نگاهشان اصلاح شد و در حال حاضر نیز تعدادی از آنان در انجام اقدامات تامین امنیتی با سازمان ها همکاری می کنند.

گروه جهادی الکفیل و جامعه وعاض انقلابی در جریان کمک رسانی به مردم زلزله زده کرمانشاه با همکاری مردم و خیرین تعداد زیادی کانکس به این مناطق منتقل کردیم. به علاوه اعضای گروه نیز ساخت و سازهای فراوانی را در روستاها و شهرهای مختلف کرمانشاه انجام داده اند. پس از یک سال هنوز مردم در چادر و کانکس مستقر هستند. بنیاد مسکن هیچ فعالیت چشم گیری برای ساخت و ساز خانه های زلزله زدگان انجام نداده و اغلب خانه های ترمیم شده در کرمانشاه با همت مجموعه برکت آستان قدس رضوی، سپاه و بسیج انجام شده است.

متاسفانه در سال گدشته تعداد زیادی از افراد این منطقه به دلیل عدم وجود وسایل گرمایشی مناسب مشکلات فراوانی داشتند. به همین منظور گروه جهادی الکفیل و با همت حجت الاسلام بی آزار تهرانی تعداد زیادی وسایل گرمایشی برای فصل سرما و کولر برای فصل تابستان میان زلزله زدگان توزیع کرد.

پس از زلزله کرمانشاه استان کرمان نیز دچار زلزله شد اما به دلیل همزمانی این واقعه با مسئله کرمانشاه، بسیاری از مردم و مسئولین از مردم کرمان غافل شدند. آیا گروه جهادی الکفیل در کمک رسانی به مردم این شهر نیز فعالیتی انجام داده است؟

گروه الکفیل و جامعه وعاض انقلابی به کمک بسیج و سپاه از جمله اولین مجموعه هایی بودند که از اولین روزای وقوع زلزله کوه بنان کرمان در این مناطق حضور پیدا کردند. اعضای گروه نیز با حضور در این منطقه روستا به روستا به مردم سر زده و نیازهای بسیاری از مردم را تامین کردند. علاوه بر فعالیت های جهادی تعداد زیادی کانس و اقلام مختلف نیز به کرمان منتقل کردیم. تنها در یک نوبت حدود ۱۲۰ کانکس بزرگ برای استقرار مردم تهیه شد. نزدیک به چنیدین کامیون ۱۸ چرخ شامل انواع اقلام از جمله پتو، وسایل گرمایشی، مواد غذایی و مایحتاج اولیه نیز به کوه بنان ارسال شد.

با توجه به سوابق گروه جهادی الکفیل، خدمات بسیار زیادی از این گروه در کمک رسانی به افراد حاشیه شهرهای بزرگ از جمله مردم نیازمند حاشیه تهران، ورامین و رباط کریم دیده شده است. درخصوص این اقدامات نیز توضیح می دهید؟

بله. یکی از اصلی ترین اقدامات گروه ما شناسایی افراد نیازمند حاشیه تهران و شهرهای اطراف است. اعضای گروه نیز با تحقیق و بررسی دقیق خانواده های مستعد یاری، فعالیت های مختلفی برای کمک به آن ها انجام می دهند.

به عنوان مثال بین دو هفته تا یک ماه به خانواده های نیازمند مناطق گفته شده، افراد معلول و مسن که تحت تکلف هیچ سازمانی نیستند سبد کالا، مواد غذایی و لباس رسانده می شود. تمامی این اقدامات نیز با کمک خود اعضای گروه و خیرین صورت می گیرد و هیچ کمکی از سازمان های دولتی دریافت نکرده ایم.

در اقدامی دیگر حدود ۵۰۰ نفر از افراد بی بضاعتی که در جنوب تهران و ابتدای جاده ورامین زندگی می کردند شناسایی شدند که در وضعیت بسیار نامناسبی زندگی می کردند به طوریکه حتی دستشویی یا حمام نداشتند. اعضای گروه ما نیز با انجام فعالیت های عمرانی، آب رسانی، لوله کشی تهیه حمام و سرویس بهداشتی و تامین مواد غذایی کمک زیادی به مردم کردند.

در اقدامی دیگر و در روز جهانی شیر مادر، تعداد بسیار زیادی شیر خشک تهیه شد و مادرانی که توانایی شیر دادن به نوزاد خود را نداشتند و هزینه خرید شیر خشک را نیز دارا نبودند، توزیع شد. خرید و توزیع این اقلام در غالب یک فراخوان با عنوان حضرت علی اصغر (ع) انجام و خیرین جامعه در تامین هزینه آن نقش به سزایی داشتند. این اقدام در زمانی که مافیای شیر خشک آن را احتکار کرده بودند و یافتن آن مشکل شده بود انجام شد. به علاوه اعضای گروه ما ماهانه بیش از ۲۵ هزار کارت نان را میان خانواده های بی بضاعت منلطقی همچون دولت آباد و شهر ری توزیع می کنند.

جوانان و دانشجویان چه میزان در فعالیت های جهادی شما مشارکت دارند؟

خوشبختانه تا کنون دانشجویان و افراد جوان انقلابی و غیره استقبال بسیار خوبی از فعالیت های جهادی داشته و نقش چشم گیری در اردوهای ما دارند.

گروه جهادی الکفیل تعداد زیادی اردوی پزشکی در مناطق مختلف کشور برگزار کرده است. این اردوها با همکاری دانشجویان پزشکی و به ویژه دندان پزشکی برپا می شود. به عنوان مثال به مدت سه روز در هفته دانشجویان دندان پزشکی با کمک هزینه خیرین و با تجهیزات کامل که قیمت بسیار بالایی هم دارند، در مناطق بررسی شده حضور پیدا کرده و به صورت رایگان به مردم خدمت رسانی می کنند.

گروه های پزشکی دیگر نیز از جمله متخصصان زنان و زایمان با همکاری گروه جهادی ما در مناطق محرومی که توسط گروه شناسایی شده اند حضور می یابند و زنان این مناطق را ویزیت می کنند. پزشکان و متخصصان دیگر از جمله متخصصان اطفال، گوارش و پوست و مو نیز همواره در اردوهای ما حضور داشته و به مردم خدمت رسانی می کنند. به علاوه حتی نسخه های دارویی نیز به صورت رایگان و با هزینه خود گروه در اختیار نیازمندان قرار می گیرد.

گروه دیگری از دانشجویان نیز همواره با گروه جهادی ما همکاری دارند. این گروه شامل دانشجویان رشته های مختلف هستند که به منظور اشتغال زایی و افزایش توان درسی کودکان بی بضاعت، در اردوهای ما شرکت می کنند، است.

به دنبال این رویه یک جنبش اشتغال زایی نیز برای ایجاد بستر به مشغول به کار شدن نیازمندان ایجاد شد. در این جنبش افراد و دانشجویان نخبه به شهرهای مقصد رفته و برای کودکان و محصلین کلاس های کمک آموزشی، درسی و کنکور برگزار می کنند. این کلاس ها تاکنون در حاشیه و مناطق جنوبی شهر تهران، شهرری، ورامین، روستاهای کرمان و سیستان و بلوچستان و اهواز برگزار شده است. به علاوه اقدامات زیادی برای ثبت نام و تامین هزینه تحصیل دانش آموزان این مناطق صورت گرفت است.

از تمامی دانشجویان و نخبگان دانشگاهی نیز تقاضا می کنم در صورت امکان با مراجعه به آدرس ما در فضای مجازی برای کمک به کودکان نیازمند با ما همکاری کنند.

به علاوه از تمامی ارگان ها و سازمان هایی که توانایی هرگونه کمک به مجموعه جهادی ما را دارند نیز تقاضای یاری داریم.

در حاشیه بسیاری از شهرهای بزرگ تعداد زیادی از اتباع دیگر کشورها ساکن هستند که اغلب در وضعیت بدی به سر میبرند، آیا خدمات گروه جهادی شما تنها محدود به ایرانیان است یا به این افراد نیز کمک می کنید؟

در تفکر مجموع ما هر فرد نیازمندی حق استفاده از خدمات ما را دارد و در این میان هیچ تفاوتی بین نژاد و ملیت وجود ندارد. بسیاری از افراد افغانی یا پاکستانی نیز در کشور ما زندگی می کنند که واقعا نیاز به کمک دارند.

تعدا زیادی از اتباع این دو کشور که در مناطق حاشیه ای تهران از جمله ابتدیا جاده ورامین، کهریزک و اطراف شهر ری ساکن هستند، توسط اعضای گروه شناسایی شده و همواره خدمات گوناگون به آن ها ارائه می شود. نزدیک به ۵۰ سال است که این افراد بدون هیچ گونه هویت و شناسنامه ای در این مناطق زندگی می کنند که از ابتدایی ترین امکانات نیز محروم اند. نزدیک به ۵۰۰ خانواده نیازمند در مناطق ذکر شده شناسایی شده اند که بسیاری از آنان حتی شب ها در بیابان می خوابند و اغلب به دلیل استفاده از آب چاه مشکل گوارشی دارند. گروه جهادی الکفیل تا کنون خدمات مختلفی از جمله خدمات پزشکی، تحصیلی، مذهبی، فرهنگی، آموزش سبک زندگی و غیره به این افراد ارائه داده است.   

به علاوه تعداد زیادی از افغانیان و خانواده های لشکر فاطمیون نیز که در منطقه کویرآباد، دولت خواخ تهران، رباط کریم و اطراف حرم حضرت عبد العظیم حسنی مستقر هستند شناسایی شده اند که هیچ گونه خدمات درمانی ندارند. تاکنون نیز با همکاری درمانگاه صدیقه اطهر خدمات درمانی متعدد به این افراد ارائه شده است.

تازه ترین اقدامات گروه جهادی الکفیل که در ماه های اخیر انجام شده یا در آینده نزدیک قرار است به وقوع بپیوندند چیست؟

عبدالملکی: یکی از جدیدترین فعالیت های گروه ما توزیع بیش از ۵۰۰ وعده غذای گرم میان نیازمندان و ۱۱۰ سبد کالا بود که این امر با همکاری مجموعه مهر حیدری یکی از اعضای هیت های مذهبی شرق تهران انجام گرفت.

در خصوص برنامه های پیش رو نیز قرار است هفته آینده و مصادف با ولادت پیامبر اکرم (ص) یک اردوی جهادی به منلقط جنوبی تهران و توزیع بیش از ۲۰۰ سبد کالا در این مناطق انجام شود.

در ماه های پایانی سال و بهمن ماه نیز برنامه ای برای جمع آوری لوازم بی استفاده افراد را در نظر داریم. این لوازم برای بسیار یاز افراد مناطق محروم آرزو بوده و قرار است با رساندن آن ها به افراد بی بضاعت به این افراد کمک کنیم.

مردم و سازمانهایی که قصد همکاری با مجموعه شما را دارند چگونه می‌توانند با شما ارتباط برقرار کنند؟

افراد علاقه مند به همکاری با مجموعه جهادی ما می توانند با آدرس اینترنتی ما به نشانی الکفیل در برنامه اینستاگرام مراجعه کرده و در یاری رساندن به افراد نیازمند کشورمان شریک شوند.

به علاوه ساختمان مجموعه و هیت الکفیل نیز در خیابان ۱۷ شهریور، خیابان شهید عجب گلی، ساختمان موسسه فرهنگی مذهبی دو فلان مسلم و حضرت زینب (س) که متشکل از افراد خیر و خانواده های ایثارگران است نیز پذیرای هموطنانی که قصد همکاری با مجموعه ما را دارند، است.

کد خبر 4462657

منبع: مهر

کلیدواژه: اردوهای جهادی گروههای جهادی محرومیت زدایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۹۷۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساماندهی ظرفیت مردمی و گروه های جهادی اولویت بنیاد مسکن اردبیل

مهدی پورجم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در سال گذشته بالغ بر دو میلیارد و ۸۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان کمک های غیرنقدی در قالب مصالح ساختمانی، نیروی انسانی، تخفیفات در اجرا، خدمات فنی و مهندسی از خیرین و نیکوکاران استان جذب شده و برای تامین مسکن محرومین اختصاص یافته است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر کمک‌های نقدی و غیرنقدی نیز خیرین استان در سال گذشته تعداد سه قطعه زمین به صورت رایگان در مجموع به متراژ ۹۸۳ مترمربع به دفتر مشارکت های مردمی حساب ۱۰۰ حضرت امام (ره) استان اردبیل برای تامین مسکن افراد نیازمند و مستمند به ترتیب در شهرستان های کوثر، گرمی و خلخال، واگذار و هبه شده است.

مدیر حساب ۱۰۰ امام (ره) بنیاد مسکن استان اردبیل افزود: ساماندهی ظرفیت مردمی و گروه های جهادی در سطح استان از برنامه های اصلی این نهاد انقلابی است که برای این کار نیز تعدادی از جهادگران اعلام آمادگی کرده اند.

پورجم بیان کرد: با برنامه ریزی های متفاوت و به روز در سال جاری از جمله طراحی پوستر QR در حوزه ترویج و ترغیب مشارکت مردمی، تدوین کلیپ های کوتاه با محتوای به روز از روند احداث و تکمیل مسکن محرومین، راه اندازی پویش کمک به محرومین در حد یک توان، برنامه ریزی برای خودیاری در خانه سازی، توزیع و جانمایی نیروی انسانی فاقد مسکن برای تولید مساکن ارزان‌قیمت و… سعی کرده ایم به شکل های مختلف با بهره گیری از منویات مقام معظم رهبری مشارکت های مردمی در تولید و ساخت مسکن محرومین را ارتقا داده و عملکرد این نهاد انقلابی را به صورت شفاف برای عموم مردم متبلور کنیم.

وی افزود: در سال گذشته در راستای تسهیل مشارکت مردمی در تمامی ادارات بنیاد مسکن شهرستان های استان پایانه خدمات فروش یا دستگاه پوز تهیه کرده ایم تا خیران در واریز کمک های خود زمان کمتری را صرف کنند.

پورجم ادامه داد: با تمهیدات انجام شده در سطح کشور و حمایت مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان، شاهد بسترسازی مناسب برای اقدامات موثری در این حوزه هستیم که امیدواریم با کمک عموم مردم و مشارکت خیرین و همراهی مسئولان استانی آمار بی مسکنی و بد مسکنی را در استان اردبیل به حداقل برسانیم.

مدیر دفتر مشارکت های مردمی بنیاد مسکن استان اردبیل اظهار کرد: در راستای تبیین جایگاه حساب ۱۰۰ امام (ره) بنیاد مسکن استان اردبیل اولین همایش استانی با حضور مسئولان و خیرین استانی در شهرستان مشگین شهر برگزار می شود.

کد خبر 6081990

دیگر خبرها

  • سپاه با روحیه جهادی و ایثارگری امید و غیرت مردم ایران اسلامی است
  • تجلیل از دندانپزشکان جهادگر در همدان
  • فعالیت ۷۴۰ گروه جهادی در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد
  • مسئولان به جامعه نخبگان توجه داشته باشند
  • پزشکان جهادی در مناطق کم برخوردار
  • فعالیت‌های محرومیت‌زدایی ۱۵ گروه جهادی دانشجویی در گنبدکاووس
  • فعالیت ۷۴۰ گروه جهادی در مناطق مختلف استان
  • خدمات رسانی گروه جهادی حیدریون در مناطق کم برخوردار
  • فعالیت هزارو ۵۷۲ گروه جهادی در نوروز و رمضان ۱۴۰۳
  • ساماندهی ظرفیت مردمی و گروه های جهادی اولویت بنیاد مسکن اردبیل