Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری دیروز در افتتاحیه پانزدهمین اجلاس فناوری رسانه، با بیان این‌که سرمایه گذاری در حوزه پژوهش باید به حل مشکلات بیانجامد افزود: بخش عمده هزینه های هنگفت در حوزه پژوهش نقش چندانی در حل مشکلات کشور ایفا نکرده است. باید با اصلاح بنیادین فرهنگی و فکری هزینه پژوهش به جای ساخت پژوهشگاه ها در خلق و تربیت پژوهشگر خلاق و کارآمد هزینه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ستاری، مهم‌ترین مؤلفه موفقیت کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و خلاق را نوآوری این کسب و کارها برشمرد و گفت: با تزریق پول به حوزه پژوهش یا کسب و کار، اشتغال محقق نمی‌شود و در اقتصاد دانش‌بنیان، نوآوری به عنوان مهم‌ترین مؤلفه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان حرف نخست را می‌زند.

ستاری به پررنگ شدن نقش شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها در صنایع نرم و فرهنگی به خصوص رسانه اشاره کرد و گفت: توانمندی‌های خلاقانه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی نشان می‌دهد، نقش کسب‌وکارهای دانش بنیان فناور در حوزه سخت افزاری و نرم‌افزاری رسانه پررنگ تر از گذشته است؛ اما این توانمندی در حوزه نرم‌افزاری نیز با تکیه به نوآوری‌های جوانان خلاق و دانشگاهی، بیش از گذشته شکوفا شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، با اشاره به ظرفیت نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده ایران همپای کشورهای پیشرفته دنیا، دانشجویان حوزه علوم انسانی را ظرفیتی برای توسعه صنایع نرم و فرهنگی به فناوری‌های حوزه رسانه دانست و افزود: ظرفیت علوم انسانی که به عنوان مهمترین زیرساخت نرم افزاری و فکری حوزه رسانه به شمار می رود باید به حل مسئله با ایده های خلاقانه و کارآمد بپردازد و آن‌چه موجب می‌شود تا کشور در تولید محتوای فرهنگی و رسانه ای دست برتر را داشته باشد توجه به نوآوری و سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه علوم انسانی، صنایع نرم و فرهنگی است.

رئیس ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز، تصریح کرد: باید ظرفیت بخش خصوصی مدرسه کارآفرینی و نوآوری تزریق شود که حضور و تمایل بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه دانش بنیان، خلاق و استارتاپی، با مساعدسازی محیط کسب و کار و فرهنگ سازی ارزش واقعی سرمایه گذاری در این حوزه ها اتفاق می‌افتد.

ستاری، مهم‌ترین دغدغه کم‌رنگ بودن نقش پژوهش در رونق صنایع را بومی‌سازی نشدن سرفصل‌های دانشگاهی از یک سو و صنعت از سوی دیگر عنوان کرد و گفت: طی سالیان اخیر دانشگاه بر مبنای یک مدل غربی در کشور استنباط و پیاده‌سازی شده است از مهمترین مشکلات این امر، ناکارآمدی دانشگاه ها در کمک به صنایع بومی و دارای قدمت کشور مانند صنایع دستی و فرهنگی بوده است. اما با توجه به اینکه صنایع دستی کشور بر پایه ویژگی های فرهنگی بومی و تاریخ غنی این مملکت شکل‌گرفته علی رغم همه مشکلات راه خود را ادامه داده است.

وی افزود: برای برخورداری از یک صنعت پویا، کارآمدی و رقابتی باید بتوانیم علاوه بر ماشین سازی طراحی بهینه سازی ایده پردازی توانمندیهای خود را تجاری سازی کنیم چون این صنعتی است که می‌تواند زمینه‌ساز عرضه محصولات جدید خلاقانه و رقابت پذیر به دنیا باشد.

گفتین است در این رویداد حضور ۸۰ شرکت دانش بنیان و ۴۰ کسب و کارهای نو (استارت آپ) دستاوردهای خود را ارائه کرده‌اند.

انتهای پیام/

169 / 279 نوآوری پژوهش دانش بنیان رسانه رسانه نرم

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: نوآوری پژوهش دانش بنیان رسانه رسانه نرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۹۸۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده همکاری با دولت برای استقرار شهر جهانی نوآوری در اصفهان هستیم

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مدیریت شهری اصفهان تمام قد آماده پشتیبانی و همکاری با دولت برای استقرار شهر جهانی نوآوری و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و خلاق کشور در اصفهان است.

مصطفی نباتی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: به‌تازگی رئیس جمهور دستوری به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داد مبنی بر اینکه پیشنهادی را برای راه‌اندازی شهر جهانی نوآوری و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و خلاق کشور که ماده واحده آن در جلسه ۸۹۶ بیست‌وچهارم بهمن ۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی و بر اساس مصوبه جلسه ٤٦١ هفدهم بهمن ۱۴۰۲ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی بنا به پیشنهاد شورای هنر به تصویب رسیده است، ارائه دهد.

وی افزود: با توجه به این موضوع درخواست و پیشنهاد ما از تمام جریان ذی‌نفع در استان اصفهان این است که یکپارچه پیگیری کنند تا شهر جهانی نوآوری با محوریت ظرفیت‌های میراثی و بالقوه فعلی اصفهان شکل گیرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: با توجه به اینکه اصفهان، شهر خلاق صنایع دستی و عضو شبکه جهانی «شهرهای یادگیرنده» یونسکو، پایتخت صنایع دستی کشور و مقصد گردشگری بیشتر گردشگران داخلی و خارجی است و علاوه بر آن، بیشترین میراث ثبت شده جهانی را دارد و بیشترین تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان را به نسبت سرانه جمعیتی در کشور در استان اصفهان داریم، همچنین پیشرو در تأسیس پارک‌های علمی و فناوری است و ظرفیت‌های مختلف فرهنگی و هنری در این شهر وجود دارد، بی‌شک زیبنده است که شهر جهانی نوآوری و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و خلاق کشور نیز باشد.

نباتی‌نژاد با بیان اینکه با توجه به این موضوع و سابقه فعالیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اصفهان، به‌طور ویژه از استاندار اصفهان و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان درخواست می‌کنیم این موضوع را پیگیری کنند تا محقق شود، گفت: امیدواریم همدلی و هماهنگی لازم بین وزارت ارشاد و استانداری اصفهان وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: مدیریت شهری نیز تمام قد آماده پشتیبانی و همکاری با دولت برای استقرار شهر جهانی نوآوری و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و خلاق کشور در اصفهان است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: امکان دارد شهر تجلی مجازی هم داشته باشد، اما پیگیری، ابتکار، سیاست‌گذاری و عرض اندام فعالیت‌های منسجم و منظم موضوع می‌تواند توسط کل اکوسیستم نوآوری اصفهان پایه‌گذاری شود.

کد خبر 745450

دیگر خبرها

  • خام فروشی ثروت‌ها و منابع طبیعی را یکی از مشکلات جامعه است
  • ۵۰ درصد مواد اولیه تولید دارو در کشور وارداتی است
  • آماده همکاری با دولت برای استقرار شهر جهانی نوآوری در اصفهان هستیم
  • معاون اول رئیس جمهور: حمایت از حرکت‌های دانش بنیان، وظیفه همه وزارتخانه‌ها است
  • شرکت‌های دانش بنیان، نماد اصلی جهش تولید و مشارکت مردم/ حمایت از حرکت‌های دانش بنیان، وظیفه همه وزارتخانه‌ها
  • مخبر: پارک علم و فناوری پردیس باید به شهری در تراز جهانی تبدیل شود
  • پارک علم و فناوری پردیس باید به شهری در تراز جهانی تبدیل شود
  • دانش بنیان کردن، راه‌حل حذف نگاه‌های سطحی از دیپلماسی فرهنگی
  • خط تولید پروتز‌های مفصل زانو و لگن گشایش یافت
  • مسئولان با عزمی آهنین گره‌گشای مشکلات مردم باشند