Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@16:37:55 GMT

صنعت برق در مسیر خصوصی سازی/تولید ۶۰ درصدی این بخش

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۹۸۵۶۳

صنعت برق در مسیر خصوصی سازی/تولید ۶۰ درصدی این بخش

روند خصوصی سازی یه دليل بهبود فرآيند خدمت رساني به مشتركين برق در سايركشورها اعمال می شود در ایران نیز این روند در بخش هاي توليد و توزيع برق مورد توجه سياستگذاران است تا جایی که امروز ۶۰ درصد برق کشور توسط بخش خصوصی تولید می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، انرژی در دنیای امروز از مسائل اساسي و زيربنايي است و ساختار اقتصادي و سياسي كشورها به چگونگي دسترسي به انرژي، نحوه مصرف و قيمت آن بستگي دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در كشورهاي مختلف با سطوح اقتصادي متفاوت، اعم از توسعه يافته و در حال توسعه و ... انرژي و مسائل مربوط به آن در كليه جهت گيري ها و سياست گذاري ها و برنامه هاي توسعه عميقاً تأثير گذار است.

 

در حال حاضر در كليه كشورها موتور محرك هرگونه تحول اقتصادي، امنيت انرژي و سهولت دسترسي به آن است. استفاده از انواع انرژي ها و به عبارت بهتر استفاده از سبد انرژي با تركيب هاي گوناگون علاوه بر آنكه امنيت انرژي را تأمين مي کند مسائل جديدي در اقتصاد انرژي و توجيه پذيري اقتصادي برخي از انواع انرژي تا به خصوص انرژي هاي تجديد پذير را مطرح مي كند.

 

برق يكي از انواع انرژي است كه به دليل مشخصه هاي خاص خود، بيشتر از ساير انواع انرژي ها مورد توجه است. با داشتن اطلاعاتي در مورد ميزان برق مصرفي، شدت انرژي، تركيب مشتركين برق و منحني بار درجه توسعه يافتگي هر كشوري تعيين مي شود.

 

فرآيند توليد و در دسترس قرار گرفتن برق شامل سه مرحله اصلي توليد، انتقال و توزيع است. نحوه مديريت و مالكيت هر يك از اين سه بخش در ساختار اقتصادي برق اثر عمده اي دارد. در نظر است در آينده هر سه بخش توليد و انتقال و توزيع واگذار شوند ولی فعلاً بخش انتقال در دستور واگذاري قرار ندارد. اگرچه به لحاظ برخي از مسائل مربوط به رعايت حفاظت از محيط زيست و اهميت ويژه امنيت انرژي در حال حاضر حتي در كشورهاي توسعه يافته نيز مسئله نوع مالكيت دولتي يا خصوصي مورد بحث قرار گرفته است و روند خصوصي سازي يك بار ديگر در حال بازنگري و بررسي است اما به دليل بهبود فرآيند بهره برداري و خدمت رساني به مشتركين برق، روند خصوصي سازي همچنان درسايركشورها مورد عمل است و در ساختار اقتصادي كشورها از جمله ايران روند خصوصي سازي در بخش هاي توليد و توزيع برق مورد توجه سياستگذاران است.

 

در همین راستا وزیر نیرو در گفتگو با ایرنا اعلام کرده است: «60 درصد برق کشور توسط بخش خصوصی تولید می شود و این نشان از اهمیت والای فعالیت این بخش در جامعه است

«رضا اردکانیان» با اشاره به اینکه بخش خصوصی از واحدهای موثر صنعت برق کشور است، گفت: «توسعه مشارکت این بخش از اولویت های اساس دولت تدبیر و امید است.»

 

یادآور می شود: با توجه به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری، شرکت توانیر متعهد شده تا تلفات برق را به زیر 10 درصد کاهش دهد./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: حسن روحانی هفته وحدت ارومیه آذربایجان غربی خراسان جنوبي بیرجند همایش برادری جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان سفر استانی استان همدان رضا اردکانیان برق خصوصی سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۹۸۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۷ درصدی جوجه ریزی در واحدهای مرغداری سیستان وبلوچستان

ایسنا/سیستان و بلوچستان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت در نشست قرارگاه مرکزی امنیت غذایی گفت: با همت بخش خصوصی و در راستای ارتقای تولید، از ابتدای فروردین تاکنون ۲ میلیون و ۲۸۶ هزار قطعه جوجه در واحدهای مرغداری انجام که این میزان جوجه ریزی نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۷ درصد افزایش دارد.

سید محمد رضا سیدحسینی تصریح کرد: با این میزان جوجه ریزی ۳۹۰۰ تن گوشت مرغ تولید و روانه بازار مصرف می شود.

وی گفت: به منظور افزایش ضریب خوداتکایی استان به گوشت مرغ ۳۲۷ واحد ۲۰ هزار قطعه ای مرغ گوشتی و ۱۵ واحد مرغ تخم گذار ۲۰ هزار قطعه ای با سرمایه‌گذاری بیش ۲۶۰۰ میلیارد تومان بخش خصوصی در حال ساخت است.

حسینی خاطرنشان کرد: هم اکنون ۴۰۰ واحد مرغداری ۲۰ هزار قطعه ای فعال با ظرفیت ۸ میلیون قطعه در هر دوره در استان سیستان وبلوچستان مشغول تولید هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تابستان چقدر کمبود برق داریم؟
  • توسعه کشور و مردمی سازی صنعت نفت و گاز بدون نیاز به مدیریت و بودجه دولت
  • افزایش ۶۲ درصدی تولید انرژی در نیروگاه ری
  • رشد ۱۷ درصدی جوجه ریزی در واحدهای مرغداری سیستان وبلوچستان
  • خطوط ناخوانا در واگذاری سرخابی‌ها!
  • فعالیت هنرستان انرژی اتمی هرمزگان از مهر ماه سال جاری آغاز می‌شود
  • رشد بیش ‌از یک‌درصدی تولید انرژی ‌الکتریکی در نیروگاه شهیدرجایی
  • بهینه‌سازی مصرف انرژی، از مهم‌ترین راهبردهای صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳
  • بهینه‌سازی مصرف انرژی، مهم‌ترین راهبرد صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳
  • رشد بیش از یک درصدی تولید انرژی الکتریکی در نیروگاه شهید رجایی قزوین