Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-24@19:47:43 GMT

هشدار اسپانیا به انگلیس درباره عدم حمایت از برگزیت

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۹۸۶۹۱

ساعت24-وزیر خارجه اسپانیا ضمن تاکید بر لزوم مذاکره مادرید و لندن در زمینه مالکیت جبل‌الطارق گفت که اگر چنین نشود و این موضوع در توافق مورد نظر نیاید، کشورش از برگزیت حمایت نخواهد کرد.

اسپانیا تهدید کرد که در پی اختلاف این کشور با بریتانیا در زمینه مالکیت جبل الطارق، روند مذاکرات برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) را مسدود می‌کند و از این توافق حمایت نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، «جوزپ بورل» وزیر خارجه اسپانیا در این مورد گفت: «اسپانیا می‌خواهد که مستقیم با بریتانیا درباره آینده تنگه واقع در شبه‌جزیره ایبری مذاکره کند. چنین چیزی باید هم در توافق برگزیت و هم در بیانیه‌ای سیاسی که درباره آینده روابط میان بریتانیا و اتحادیه اروپا صادر خواهد شد، ذکر شود.در غیر این صورت، ما نمی‌توانیم از توافق حمایت کنیم».

مردم بریتانیا (انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلندشمالی) در ماه جولای سال ۲۰۱۶ با شرکت در همه‌پرسی رای به خروج از اتحادیه اروپا داده بودند و مذاکرات دو ساله خروج ماه مارس سال ۲۰۱۷ شروع شد و اواخر ماه مارس ۲۰۱۹ لندن باید رسما از اتحادیه اروپا خارج شود.

هفته گذشته بعد از بیش از یک سال و نیم مذاکره لندن و بروکسل اعلام کردند بر سر پیش‌نویس برگزیت توافق کرده‌اند. در پی آن دو وزیر دولت انگلیس و چند تن از اعضای دولت در وزارت‌خانه‌های متعدد در مخالفت با طرح «ترزا می» نخست‌وزیر بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا استعفا کردند. چند ماه پیش از این نیز دو وزیر اصلی دولت انگلیس در اعتراض به طرح پینشهادی ترزا می که به گفته مخالفانش بریتانیا را مستعمره اتحادیه اروپا می‌کند، از سمت خود کناره‌گیری کرده بودند. 

جبل‌الطارق بخشی از یک شبه‌جزیره‌ در جنوب اسپانیا است و کنترل آن از ۳۱۳ سال پیش در اختیار بریتانیا بوده اما اسپانیا هم مدعی مالکیت آن است. در سال ۱۹۶۹ در پی یک همه‌پرسی اکثر ساکنان جبل‌الطارق به حاکمیت بریتانیا رای داده بودند ولی از سال ۱۹۷۰ مجددا تسهیلاتی برای عبور و مرور ساکنان به خاک اسپانیا در نظر گرفته شد.

در سال ۲۰۰۶ میلادی به منظور حل مشکلات تاریخی در زمینه‌های حمل و نقل هوایی و ترانزیت توافقنامه‌ای بین «میگل انخل موراتینوس» وزیر خارجه اسپانیا، «جفری هون» رئیس اداره اروپای وزارت خارجه بریتانیا و «پیتر کاروانا» رئیس دولت جبل الطارق در شهر «کوردوبا» در مغرب به امضاء رسید که به بسیاری از اختلافات تاریخی میان بریتانیا و اسپانیا خاتمه داد.

منبع: فارس

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۹۸۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق اتحادیه اروپا برای تشدید تحریم‌های ایران

آفتاب‌‌نیوز :

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که اعضای شورای وزیران امور خارجه اتحادیه در نشست امروز (دوشنبه)، درباره تشدید تحریم‌ها علیه تهران به توافق رسیدند.

جوزپ بورل در نشست با خبرنگاران، در لوگزامبورگ، عنوان کرد که تحریم‌های پیشنهادی، ممنوعیت انتقال قطعات مورد نیاز برای تولید پهپاد و موشک در ایران و صادرات آن به آنچه گروه‌های نبابتی ایران در منطقه خواند، شامل می‌شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «ما درباره گسترش تحریم پهپادی ایران به نحوی که تولید موشک و احتمال انتقال آن‌ها به روسیه را شامل شود، به توافق سیاسی دست یافتیم.»

این مقام اروپایی ادامه داد که حوزه تحریم‌ها نیز بر اساس پیشنهاد اعضای شورا، کل منطقه خاورمیانه و دریای سرخ را شامل می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • توافق آلمان و انگلیس برای تقویت همکاری‌های دفاعی
  • انگلیس ۱۶۰۰۰ سرباز و جنگنده در لهستان مستقر می‌کند
  • اعتصاب در بزرگترین فرودگاه انگلیس
  • نخست وزیر انگلیس: پیروزی پوتین امنیت تمام اروپا را تهدید خواهد کرد
  • سوناک: پیروزی پوتین امنیت تمام اروپا را تهدید خواهد کرد
  • سوناک: پیروزی پوتین به قیمت امنیت تمام اروپا تمام می شود
  • وعده انگلیس برای ارائه بزرگترین بسته کمکی به اوکراین
  • توافق اتحادیه اروپا برای تشدید تحریم‌های ایران
  • بلژیک: اروپا در آستانه توافق بر سر دارایی های خارجی روسیه است
  • تظاهرات گسترده در حمایت از فلسطین در اسپانیا