Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@21:19:50 GMT

با ستاره‌های جنگ سرد دوم آشنا شوید

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۹۸۷۳۹

با ستاره‌های جنگ سرد دوم آشنا شوید

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،   بعد از سقوط امپراتوری شوروی، بسیاری ایالات متحده آمریکا را حاکم بلامنازع جهان تصور ، خصوصا که این سقوط همزمان شد با صدور تز «نظم نوین جهانی» از سوی جرج بوش (پدر) و به دنبال آن پرچمداری آمریکا در تشکیل یک نیروی نظامی بین‌المللی برای بیرون راندن عراق از کویت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آن سال‌ها همه شواهد از ادامه ترک‌تازی آمریکا در صحنه جهانی آن هم در غیاب یک رقیب قدرتمند حکایت داشتند، اما سربرآوردن قدرت‌های نوظهوری چون اتحادیه اروپا، چین و البته روسیه دوران پوتین، عصر جدیدی از رقابت جهانی موسوم به «جنگ سرد دوم» را رقم زد. جنگی که این بار نه لزوما با ‌های‌وهوی نظامی که با قدرت‌نمایی اقتصادی رخ نمود.

بیشتربخوانید:مایک پنس چین را با «جنگ سرد» تهدید کرد

جنگ سرد، از ریش فیدل تا شنود عروسکی

این‌که جنگ سرد دقیقا از چه زمانی آغاز شد را شاید نتوان به‌طور دقیق تعیین کرد. چیزی که مشخص است اختلاف‌نظر قدرت‌های اصلی پیروز در جنگ جهانی دوم یعنی شوروی و آمریکا بر سر اداره جهان پس از هیتلر، باعث تشکیل صف‌بندی‌های سیاسی جدید در جهان شد. در یک سمت این صف‌بندی‌ها جهان اول قرار داشت که آمریکا و متحدانش بودند. جهان دوم را شوروی و هم‌پیمانانش تشکیل می‌دادند و جهان سوم نیز مختص بی‌طرف‌ها بود. در دوران جنگ سرد منهای تخاصمات کلامی دو طرف و سیاست‌های محدود‌کننده‌ای که در عیان نسبت به هم اتخاذ می‌کردند، تقابلی زیرپوستی، پنهان و گاه خنده‌دار به سبک فیلم‌های جاسوسی نیز برای ضربه زدن به اردوگاه رقیب از سوی هر دوطرف ماجرا در جریان بود؛ از طرح نقشه‌ای در سازمان جاسوسی آمریکا «CIA»، برای از بین بردن ریش‌های فیدل کاسترو به‌عنوان یکی از متحدان تابلودار بلوک شرق تا تلاش دستگاه اطلاعاتی شوروی «KGB» برای جاسازی دستگاه شنود در عروسکی که کودکان یک مهدکودک در شوروی به سفیر آمریکا در این کشور هدیه دادند!

جنگ سرد دوم، با هنرنمایی ترامپ و پوتین

پس از پایان جنگ سرد، اصرار آمریکا برای در اختیار داشتن توامان مقام قاضی و جلاد در مناقشات جهانی، با دخالت‌های نظامی در عراق، یوگسلاوی و طراحی تحریم‌های یکجانبه علیه کشورهایی چون ایران، کوبا، کره‌شمالی و... نمود پیدا کرد. این یکه‌تازی‌ها با این‌که مخالفت ضمنی روسیه و حتی چین را در پی داشت، اما هیچ‌گاه در مختصات جنگ سرد اول جای نگرفت. اما اگر بخواهیم برای «جنگ سرد دوم» نقطه آغازی را برگزینیم، ورود چین به پوسته یک غول اقتصادی و ظهور ولادیمیر پوتین در روسیه درست‌ترین انتخاب‌ها خواهند بود. جنگ تجاری بین آمریکا و چین، همچنین ورود قدرتمندانه روسیه به مناقشات جهانی که در فرستادن نیروی نظامی به سوریه نمود پیدا کرد، بی‌شک ازجمله مهمترین اِلمان‌های جنگ سرد دوم به شمار می‌رود. این میان نکته‌ای که داغ ماندن تنور این جنگ را تضمین می‌کند، حضور فردی در طرف مقابل است که خلقیاتش کاملا با خصوصیات اخلاقی و رفتاری ستاره‌های جنگ سرد اول یعنی کسانی چون لیندون جانسون، ریچارد نیکسون و رونالد ریگان مطابقت دارد! چه کسی؟ جواب روشن است.

منبع: روزنامه شهروند

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حوادث بین الملل حاشیه های سیاسی دونالد ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۹۸۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جیندر ماهال: رندی اورتون بزرگترین ستاره در تاریخ WWE است

بخش‌هایی از مصاحبه جدید جیندر ماهال را می‌‌خوانید.

جیندر ماهال، ستاره هندوستانی دنیای کشتی کچ دیروز از کمپانی WWE اخراج شد. او به همین مناسبت مصاحبه‌ای با کریس فن ویلت ترتیب داد که بخش‌هایی از آن را می‌خوانید.

طرفداری | جیندر ماهال که سابقه قهرمانی جهان کمپانی WWE را نیز در کارنامه دارد، درباره اهمیت کسب این عنوان گفت:

فوق العاده بود. تنوع نژادی و نمایندگی گروه خاصی از مردم بودن اهمیت زیادی دارد. دوران کودکی و نوجوانی من هیچکس مشابه من در تلویزیون نبود. هندوستان و جنوب آسیا جمعیت بسیار زیادی دارند و قهرمانی من برای همه لحظه‌ای بزرگ بود. هنوز هرجایی که بروم مردم از آن صحبت می‌‌کنند و احترام زیادی به خاطر انجامش برایم قائل هستند.

جیندر در پاسخ به این سوال که چه اندازه ملیت او در قهرمانی‌اش تاثیرگذار بود، گفت:

شنیدم که بعضی بر این باور هستند که تنها به خاطر هندی بودنم این کمربند به من داده شد. اما زمانی که اخراج شدم، مگر هندی نبودم؟ اگر در خودم تغییراتی اعمال نکرده بودم و ذهنیتم را تغییر نداده بودم و این را در عمل نشان نمی‌دادم هرگز قهرمان جهان WWE نمی‌شدم. چه زمانی که اخراج شدم، چه زمانی که در گروه 3MB بودم و چه زمانی که برای نخستین بار به WWE رفتم همیشه ملیتم با من بود. به لطف گرت کالی همیشه هندوستان بازاری بزرگ برای WWE بود.

این کشتی گیر 37 ساله در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد بزرگترین کشتی گیر تاریخ WWE گفت:

به نظر من رندی اورتون بزرگترین تاریخ است. به ثبات و ماندگاری او نگاه کنید، به توانایی‌های عملکردی او در رینگ و به کاراکترهای مختلف او نگاه کنید. او کارکتر محبوب خوبی است و کاراکتر منفورش حتی از محبوبش نیز بهتر است. به اعتقاد من رندی بهترین است و من چیزهای زیادی از او یاد گرفتم.

قهرمان سابق جهان در پاسخ به سوالی درباره حواشی اخیر بین او و تونی خان پیش از بازی با سث رالینز گفت:

 اول درو مک اینتایر به من پیام داد و بعد چند پیام پشت سر هم دریافت کردم و با خودم گفتم باید توییتر را چک کنم و سپس توییت تونی خان را دیدم. تونی خان از تو ممنونم چرا که باعث شدی بازی من و سث رالینز جذاب‌تر شود. بعضی مردم فکر می‌کردند برای اینکه لج تو درآورده شود من پیروز آن دیدار خواهم بود.

 

از دست ندهید ????????????????????????

سرمربی پرسپولیس: من کاشف آلیسون بودم جنگ در دربی میلان؛ 3 اخراجی در 3 دقیقه! آشنایی با مالکان لیگ برتر و میزان ثروت آن‌ها مورینیو: به من می‌گفتند اتوبوس، حالا با همین سبک شده‌اند جادوگر!

دیگر خبرها

  • با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید | آغاز تا انجام اومااویا
  • لیگ ملت‌ها: ۲۹ ستاره منتخب پرافتخارترین تیم جهان
  • جنگ ترکیبی دشمن با هدف از بین بردن وحدت مسلمین انجام می شود
  • اگر فضا پر از ستاره است پس چرا اینقدر تاریک است؟!
  • در هوای مهاجرت ۷۰ میلیون ایرانی!/کلاه‌ها را به احترام ایران از سر بردارید/خطر دوقطبی شدن در موضوع تعطیلات
  • جیندر ماهال: رندی اورتون بزرگترین ستاره در تاریخ WWE است
  • تخریب کلامی ستاره جهانی ورزش ایران | اول چند مسابقه قهرمان شو بعد اینطور حرف بزن!
  • میل مضر تکیه‌زدن بر رأس هرم
  • حمله به ستاره ایرانی: دیگر به اینجا برنگرد!
  • قهرمانی در جام جهانی ستاره جنجالی را نابود کرد