Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-24@12:02:55 GMT

حوادث رانندگی جزو ۵ عامل اصلی مرگ ایرانیان

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۹۹۰۵۸

نماینده سازمان بهداشت جهانی گفت: در سال ۲۰۰۴ میلادی در میان ۱۰ علت اصلی مرگ و میر در دنیا، تلفات جاده‌ای در رتبه ۹ قرار داشت که این تلفات در حال حاضر در ایران جزو پنج علت اصلی مرگ و میر به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، دکتر کریستف هلمن روز سه شنبه طی سخنانی در دانشگاه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (امین) اظهارکرد: آسیب‌های جاده‌ای یکی از مهمترین مشکلات بهداشت عمومی و عامل مهم مرگ و میر و آسیب در سراسر جهان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: بیش از یک میلیون و ۲۵ هزار نفر در سال جاری زندگی خود را در جاده‌ها در سراسر دنیا از دست داده اند و ده‌ها میلیون نفر به شدت مجروح شده اند.

هلمن افزود: «جاده‌ها داستان‌هایی دارند»، شعار امسال روز جهانی یادبود قربانیان حوادث جاده‌ای است و طبق گفته‌های بازماندگان، زندگی آن‌ها برای همیشه دگرگون شده است. البته با استفاده از زیر ساخت‌ها و وسایل نقلیه ایمن تر، قوانین قوی‌تر و اجرای موثرتر آنها، ترویج رفتار رانندگی ایمن و غیرتهاجمی و مراقبت‌های پزشکی اضطراری بهتر، باید این حوادث ناگوار را به اقدامات موثر بدل کنیم.

وی افزود: با افزایش خودروها، انتظار می‌رود که سوانح ترافیکی جاه‌ای افزایش یابد. اگر چه نمونه‌های موفقیت آمیزی در سطح جهان وجود دارد که توانسته است علی رغم افزایش سریع خودروها، سوانح ترافیکی جاده‌ای کاهش دهد.

هلمن اظهار داشت: اگر روند فعلی در ایران بدون هیچ گونه مداخله‌ای ادامه پیدا کند، آسیب‌های جاده‌ای به طور چشمگیری افزایش می‌یابد و بیشترین صدمه، متوجه آسیب پذیرترین افراد جامعه می‌شود؛ بنابراین اقدامات فوری، مناسب و هدفمند ضروی است.

نماینده سازمان بهداشت جهانی ادامه داد: به منظور کاهش تلفات و صدمات جاده ای، کشور‌های عضور سازمان ملل متحد، چندین قطعنامه و اهداف تعریف شده در آن‌ها را برای بهبود ایمنی جاده‌ها در سراسر جهان، به امضا رسانده اند.

وی افزود: سومین هدف توسعه پایدار کشور‌ها (تامین سلامتی برای همه) این است که تعداد تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای تا سال ۲۰۲۰ باید ۵۰ درصد کاهش یابد. در ایران در سال ۱۳۹۷، یک روند افزایشی ۱.۷ درصدی مشاهده شده است. اگر چه با توجه به روند کاهشی که در سال‌های قبل مشاهده شده بود، هنوز به کاهش تلفات جاده‌ای امیدواریم.

وی اظهارکرد: اصلی‌ترین توصیه‌ها برای کاهش تلفات جاده‌ای و آسیب‌های ناشی از آن عبارتند از: تدوین طرح‌های پیشگیرانه، حمایت طلبی، تقویت سیستم پایش و ارزشیابی، هماهنگی و همکاری‌های فرابخشی و نیز گسترش مشارکت اجتماعی، این استراتژی‌های بین المللی همه به خوبی تعریف شده و مورد وفاق در دنیا است، اجرای این استراتژی ها، نیازمند تعهدی بالا و مناسب سازی با زمینه موجود است.

نماینده سازمان بهداشت جهانی تصریح کرد: حمایت طلبی کلی، طیف گسترده‌ای از ذینفعان را در بر می‌گیرد، از جمله سیاستگزاران، عوامل اجرایی و مردم. تاکید بر این نکته لازم است که سیستم پایش و ارزشیابی کارآمد و موثر برای ردیابی عملکرد، ضروری است. علاوه بر این با توجه به اینکه تلفات جاده‌ای وابسته به شبکه‌ای پیچیده از

عوامل مرتبط با یکدیگر است، برای حل مشکلات به رویکردی فرابخشی نیازمندیم.
وی افزود: به منظور نجات جان میلیون‌ها نفر، مجمع عمومی سازمان ملل سند دهه اقدام برای ایمنی جاده‌ها (۲۰۲۰ - ۲۰۱۱) را معرفی کرد. این سند شامل پنج محور اصلی است که عبارتند از: مدیریت ایمنی جاده ها، بهبود ایمنی زیر ساخت‌های جاده ای، وسایل نقلیه ایمن تر، بهبود رفتار افراد در جاده‌ها و بهبود اقدامات پس از تصادف است.

وی ادامه داد: به منظور یاری رساندن به کشور‌ها در دستیابی به اهداف توسعه پایدار، با رهنمود برنامه جهانی، «دهه اقدام» چارچوبی را برای سیاستگزاری، اجرا و حمایت طلبی ارائه می‌دهد.

نماینده سازمان بهداشت جهانی افزود: جمهوری اسلامی ایران، برنامه راهبردی ایمنی جاده‌ها (۲۰۲۰- ۲۰۱۱) را در راستای پنج محور یاد شده، تدوین کرده است. این برنامه ۱۴ هدف راهبردی دارد که عمدتا در مورد مدیریت سرعت، ایمنی رانندگان و عابران پیاده، توسعه بانک اطلاعاتی جامع برای تصادفات است. لازم به ذکر است که ظرف ۲ سال آینده این برنامه راهبردی نیاز به بازبینی خواهد داشت و WHO (سازمان بهداشت جهانی) آماده است تا در روند بازنگری آن مشارکت کند.

هلمن تاکید کرد: در جمهوری اسلامی ایران WHO با وزارت بهداشت و آموزش پزشکی و سایر ذینفعان، در زمینه اجرای موارد مهم برنامه کشوری برای ایمنی جاده ها، همکاری می‌کند. بهبود مراقبت‌های پزشکی اضطراری، گزارش ایمنی جاده‌ها و کار بر روی سیستم جامع ثبت مصدومیت‌های جاده ای، از مهمترین فعالیت‌های WHO است. همچنین در مدیریت سرعت، انتقال دانش و تجربیات بین المللی، در دستور کار WHO قرار دارد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: حوادث رانندگی مرگ و میر ایرانیان تلفات جاده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۹۹۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوم فروردین؛ تلخ ترین روز تصادفات نوروزی امسال / افزایش شمار جانباختگان در معابر درون شهری

سردار سید تیمور حسینی با اشاره به آمار اعلام شده از سوی سازمان پزشکی قانونی از شمار جانباختگان حوادث رانندگی در نوروز ۱۴۰۳ گفت:‌ طرح نوروزی پلیس در جاده‌های کشور از ۲۵ اسفند آغاز شده و تا ۱۵ فروردین ادامه پیدا کرد. در این مدت نیز متاسفانه ۱۰۶۵ نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند.

وی با بیان اینکه به‌طور میانگین در این ۲۰ روز، روزانه حدود ۵۳ نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند، گفت: این آمار در مقایسه با طرح نوروزی سال ۱۴۰۲ که شمار جانباختگان ۱۱۷۵ نفر بود، ۱۱۰ نفر یا به عبارتی معادل ۹.۴ درصد کاهش داشته است.

رئیس پلیس راهور فراجا به تشریح آمار تفکیک شده از قربانیان حوادث رانندگی در معابر درون شهری و برون شهری نیز پرداخت گفت:‌ در طول اجرای طرح نوروزی سال ۱۴۰۲، تعداد ۹۴۲ نفر در حوادث رانندگی رخ داده در معابر برون شهری یا به عبارت بهتر در حوزه استحفاظی پلیس راه‌ها جان خود را از دست دادند که این آمار در نوروز امسال به ۸۰۷ تن رسیده و ۱۳۵ مورد کاهش داشت.

کاهش قربانیان حوادث رانندگی در جاده و افزایش قربانیان در شهرها

حسینی افزود:‌ شمار جانباختگان حوادث رانندگی در جاده‌های برون شهری در نوروز ۱۴۰۳ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۱۴.۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد و این بیانگر این است که مسافران نوروزی توجه بیشتری به قوانین و مقررات رانندگی داشتند.

وی درباره شمار جانباختگان تصادفات رخ داده در معابر درون شهری در نوروز ۱۴۰۳ نیز گفت:‌ متاسفانه در نوروز امسال شمار جانباختگان در معابر درون شهری ۲۵ نفر در مقایسه با نوروز ۱۴۰۲ افزایش داشت و شمار قربانیان با افزایشی ۱۰.۷ درصدی از ۲۳۳ مورد فوتی در نوروز سال ۱۴۰۲ به ۲۵۸ مورد در نوروز امسال رسید.

رئیس پلیس راهور فراجا اضافه کرد: در مجموع می‌توان گفت که ۲۴.۲ درصد از کل جانباختگان حوادث رانندگی در نوروز در تصادفات معابر درون شهری و ۷۵.۸ درصد نیز در تصادفات معابر برون شهری یا همان جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند.

اعلام روزهای دارای بیشترین تصادف مرگبار در طرح نوروزی ۱۴۰۳

حسینی همچنین درباره روزهای دارای بیشترین تصادف مرگبار در نوروز امسال نیز گفت: آمارهای پزشکی قانونی نشان می‌دهد که بیشترین مرگ‌های ناشی از تصادفات رانندگی نوروز امسال در روزهای سوم فروردین ۱۴۰۳ و ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ رخ داده است.

وی همچنین درباره جنسیت جانباختگان نیز گفت:‌ ۷۶ درصد فوتی‌های ناشی از تصادفات در نوروز امسال مرد و ۲۴ درصد هم زن بودند.

رئیس پلیس راهور فراجا تعداد مصدومان ناشی از تصادفات رانندگی در روزهای اجرای طرح نوروزی ۱۴۰۳ را ۱۷ هزار و ۲۴۴ نفر  اعلام کرد و گفت: در شمار مصدومان نیز با کاهشی در حدود چهار درصد مواجه بودیم.

حسینی در پایان با تاکید بر اینکه حتی یک مورد فوتی در تصادفات رانندگی هم از نظر پلیس زیاد است و نباید رخ دهد، گفت: لازم است تمامی دستگاه‌ها به وظایف خود در این حوزه عمل کنند. ما امیدواریم که این روند کاهشی تا پایان سال و با شتاب بیشتری ادامه پیدا کند و در همین راستا نیز از تمام دستگاه‌ها و نهادها می خواهیم که به وظایف قانونی خود در این حوزه عمل کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ایمنی لیفتراک چیست و چه نکاتی را باید رعایت کرد؟
  • تشریح برنامه‌های روز ملی ایمنی حمل‌ونقل در سیستان و بلوچستان
  • اهتمام علوم پزشکی تبریز در کاهش حوادث ترافیکی از مسیرهای علمی
  • کاهش شمار قربانیان حوادث رانندگی در نوروز امسال
  • سوم فروردین؛ تلخ ترین روز تصادفات نوروزی امسال / افزایش شمار جانباختگان در معابر درون شهری
  • کاهش ۹.۵ درصدی مرگ در تصادفات نوروز ۱۴۰۳
  • مصدومیت سالانه نیم میلیون نفر در تصادفات/کاهش ۱۴ درصدی تلفات
  • کاهش آمار مجروحان و مصدومان حوادث در طرح سلامت نوروزی
  • تعویض ۷۰۰ بولارد در منطقه ۶ اصفهان
  • افزایش تلفات جانی در سیلاب های اخیر افغانستان