Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-27@04:33:03 GMT

چاپ بیروت پرچم‌دار نوگرایی است

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۹۹۳۵۶

چاپ بیروت پرچم‌دار نوگرایی است

چهره‌های شاخص حوزه فرهنگ و ادبیات انقلاب اسلامی در آئین رونمایی از مجموعه «چاپ بیروت» در باشگاه کتاب فرهنگسرای انقلاب اسلامی از لزوم نوگرایی در سبک شاعران معاصر سخن گفتند. ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰ فرهنگی ادبیات و نشر نظرات

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، ، نشست نقد و بررسی کتاب «چاپ بیروت» سروده علی داوودی، عصر دوشنبه با حضور حجه الاسلام محمدرضا زائری، علی محمد مودب و با اجرای میلاد عرفان پور در فرهنگسرای انقلاب اسلامی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدا حجت الاسلام زائری که آشنایی طولانی با فرهنگ کشور لبنان دارد به صحبت درباره جهات مختلف برجستگی این کتاب پرداخت.

زائری: رنگ شرقی در ادبیات ما کم رنگ است

زائری به لزوم پرداختن به حوزه ادبیات لبنان اشاره کرد و گفت: آشنایی با فرهنگ این کشور موضوعی است که از طرف شعرا و ادیبان معاصر ما مورد غفلت قرار گرفته است. رنگ حوزه های مختلف جغرافیایی ادبیات ما غربی است و رنگ شرقی که به فرهنگ ما نزدیک تر است کمرنگ است و به دلیل اشتراکات بین دو فرهنگ می تواند برای مخاطب جذاب باشد.

وی در ادامه افزود: این کتاب سفرنامه شاعرانه و هنرمندانه ای است از لبنان که عناصر مختلفی از فضای فرهنگی و اجتماعی این کشور در اشعار کتاب دیده می شود. مانند غذاهای پخت شده در لبنان که در دنیا معروف است، طبیعت، مد، هنر و رسانه های لبنان. شعرای لبنانی بعضا برای ما شناخته شده نیستند و لبنان به دلیل فرهنگ مشترکی که با ما دارد می تواند سوژه های نابی برای پرداختن باشد و این ظرفیت تا به حال ناشناخته باقی مانده است. بعد از انقلاب اسلامی به دلایلی فقط از پنجره سیاست به لبنان نگریسته شده و این ظرفیت بکر مانده است.

زائری در ادامه به زندگی مسالمت آمیز مذاهب مختلف در کنار هم در لبنان اشاره کرد و افزود: ارتباط بین مسیحیان و مسلمانان در لبنان بسیار واقعی و قابل لمس است. شعرای مسیحی در لبنان هستند که برای پیامبر اکرم (ص)، امام علی(ع) و امام حسین (ع) سروده دارند. در این کتاب به خوبی به قرابت پرداخته شده است. اگر این کتاب با ترجمه خوب و روان ارائه شود به دلیل نگاه های مشترکی که وجود دارد، می تواند برای مردم لبنان هم جذاب باشد.

مودب: این کتاب علم نوگرایی را بالا نگه می دارد

در ادامه نشست باشگاه کتاب فرهنگسرای انقلاب اسلامی علی محمد مودب از دیگر شعرای سبک سپید درباره خاصیت نوگرایی در کتاب «چاپ بیروت» سخن گفت.

وی درباره نیاز ادبیات معاصر به سبک های جدید در شعر یادآور شد: در سال های اخیر جریان نوگرایی در ادبیات انقلاب اسلامی کمرنگ شده است و نسل جدید بیشتر به سبک غزل واره سروده می گوید. در دنیای امروز و با این تغییرات سرسام آور در همه ارکان زندگی نیاز به نوگرایی و نوشدن در ادبیات معاصر بیشتر احساس می شود. زندگی در حوزه فرم و سبک، مفاهیم و ارزش ها دچار تغییرات شده و با سبک های قدیمی نمی توان این مفاهیم را انتقال داد. اگر سنت گرایی در شعر غلبه کند شاعر در انتقال مفهوم در می ماند. این کتاب بشارتی است که عَلَم نوگرایی را بالا نگه دارد و می تواند چشمه اتفاقات متفاوتی در ادبیات معاصر باشد. این کتاب پیشنهادهایی دارد که می گوید جریان شعر دنباله رو مد نباشد.

مودب در ادامه با اشاره به نیاز شناخت مخاطب نسبت به پیرامونش افزود: رسانه های دشمن با شبهه افکنی و ایجاد سئوال در مورد لبنان و فلسطین و تولید محتوای غلط در جواب این سوالات باعث شده اند دید مردم ما نسبت به لبنان اشتباه باشد و این کتاب در شناخت بهتر لبنان به مخاطب کمک خواهد کرد چراکه یک بیت شعر می تواند اثری بیشتر از چندین ساعت مستند داشته باشد.

در پایان این نشست، علی داوودی، سراینده مجموعه شعر چاپ بیروت درباره این کتاب گفت: مهمترین مسئله انسان ها مواجهه با جهان پیرامون است و برای این مواجهه باید جهان را شناخت و این می تواند از وظایف ادبیات و هنرمند باشد که آن را به مخاطب بشناساند. ما با لبنان از لحاظ سیاسی، فرهنگی و اجتماعی اشتراکات زیاد داریم که نادیده گرفته شده است.

ما بیشتر مشغول خودمان هستیم و برای شناخت بهتر خود باید جهان را بشناسیم. و در نگاه من با دید بیگانه بیروت پر بود از حرف های ناگفته که تلاش کردم به شکل شعر درآورم.

در ادامه نشست شاعر مجموعه به خواندن قطعاتی از کتاب پرداخت.

در پایان با حضور مهمانان و مخاطبان برنامه آئین رونمایی از کتاب «چاپ بیروت» برگزار شد. «چاپ بیروت» تازه‌ترین مجموعه شعرعلی داوودی شاعر معاصر است که در مجموعه شهرستان ادب به چاپ رسیده است. مجموعه، شعری سپید است که به دو بخش تقسیم شده است؛ منظومه‌ای به نام از «تنهایی موج‌ها» که شعری است در سه اپیزود روایی و«گزارش از خاک مقدّس» که به کشتگان عاشق تقدیم شده است و شامل پنج شعر سپید کوتاه به یاد ماندنی است. این مجموعه سفرنامه شاعرانه مولف از سفر به بیروت است.

سفر به سرزمین تجارت و شعر با «چاپ بیروت»

 

انتهای پیام/

R1386/P1013149/S4,35/CT12 واژه های کاربردی مرتبط کتاب و ادبیات

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کتاب و ادبیات کتاب و ادبیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۹۹۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایتی از پیشتازی نصف‌جهان و اهالی آن در عرصه شعر و ادبیات

یک دانشیار زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه اصفهان سال‌ها زبان بومی خود را داشته است، گفت: خاقانی از افرادی بود که هیچکس را به شاعری قبول نداشت اما در برابر شاعری به نام سنایی سر تعظیم فرو می‌آورد؛ در همین راستا باید بگوییم سنایی خود را شاگرد استادی چون ابوالفتح اصفهانی می‌داند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد ابراهیم ایرج‌پور شامگاه سه‌شنبه _چهارم اردیبهشت_ در برنامه تلویزیونی بهار بهار با اشاره به فرهنگ غنی اصفهان در حوزه‌های مختلف اظهار کرد: حقیقت این است که اصفهان در حوزه‌های مختلف حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و ادبیات نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی افزود: دریای سخنی که در اصفهان جوشیده تا اقصی نقاط جهان را پیموده و در همین راستا برنامه‌های بسیاری می‌توان از آن ساخت.

این دانشیار زبان و ادبیات فارسی با اشاره به سیر تاریخ ادبیات، شعر و فرهنگ اصفهان تصریح کرد: بعد از اسلام و در چند دوره تاریخی، اصفهان به‌عنوان پایتخت قرار گرفته و از مهم‌ترین این دوره‌ها می‌توان به دوره صفوی و سلجوقی اشاره داشت که رنگ و بوی ادبیات بیشتر بر مشام می‌رسد.

ایرج‌پور با نگاهی به سبک‌شناسی در شعر فارسی عنوان کرد: شعر فارسی از لحاظ سبک شناسی چند دوره عمده دارد که سبک خراسانی آغازین است چراکه زبان فارسی نو یا دری از خطه خراسان سرچشمه گرفته و طبیعتاً شعر فارسی نیز از آن دوره و مکان برخاسته است.

وی با اشاره به اینکه دوره بعدی سبک عراقی است که دو مکان عرب و عجم دارد، گفت: منظور از عراق عجم جایی است که ما در آن قرار داریم و شامل قسمت میانی ایران همچون اصفهان، ری، همدان، اراک و مواردی از این دست است که سبک عراقی برخاسته از این ناحیه است؛ همچنین سبک بعدی هندی است و بعد از آن دوره بازگشت را داریم.

این دانشیار زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه اصفهان سال‌ها زبان بومی خود را داشته و فارسی مشهور پس از دوره صفوی رایج شده است، اظهار کرد: خاقانی از افرادی بود که هیچکس را به شاعری قبول نداشته اما در برابر شاعری به نام سنایی سر تعظیم فرو می‌آورد؛ در همین راستا باید بگوییم سنایی خود را شاگرد استادی چون ابوالفتح اصفهانی می‌داند که به دو زبان شعر می‌گفته.

ایرج‌پور با بیان اینکه در سبک عراقی شاعران بزرگی همچون کمال‌الدین اصفهانی را داریم، ادامه داد: در دوره صفوی و سبک هندی که معروف به سبک اصفهانی است، چون از شعر کمتر استقبال می‌شد شاعران زیادی به هند رفتند اما ویژگی اصلی سبک هندی این است که پرورندگان آن همچون صائب و شاعران زیادی همچون او از اصفهان برخاستند.

وی با بیان اینکه پس از سبک هندی دوره بازگشت را داریم که در آن شاعران دانشمند با محوریت مشتاق اصفهانی کنار هم آمدند و انجمنی بنیانگذاری کرده و دوره جدیدی را در شعر آغاز کردند، تصریح کرد: اگرچه در این دوره تقلید و تکرار وجود داشته اما استاد صفا و سایر افرادی همچون او می‌گویند چه بسا زبان فارسی به طور کلی دچار نابودی می‌شد و این افراد تنها کسانی بودند که با بازگشت خود به شاعران بزرگ سعی کردند این زبان را پاس داشته و آن را حفظ کنند.

این دانشیار زبان و ادبیات فارسی با بیان داستانی از سفرنامه ناصرخسرو در ۱۰۰۱ سال پیش و در طی سفر کوتاه خود به اصفهان گفت: امید به اینکه بازگردیم و این شهر را بشناسیم و برای فرهنگ خود وقت بگذاریم چراکه فرهنگ، هنر و ادب ما غذای روح است که از آن غافل هستیم.

ایرج‌پور اظهار کرد: ما شهر، فرهنگ و داشته‌های اصفهان را نمی‌شناسیم در همین راستا معرفی کردن مهم‌ترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم تا جایگاه آن را شناخته، به او احترام بگذاریم و در حفظ و پویایی آن تلاش کنیم.

در بخشی دیگر از این برنامه نیز محمد قدسی استاد دانشگاه و حوزه اظهار کرد: از دیرباز شاعرانی همچون سعدی، مولانا، حافظ، صائب و افرادی از این دست را داشتیم که مطالعاتی در مورد معارف دینی داشتند و با دقت نظرهای خود در روایات و آیات و با آمیختن تخیل، شعر فارسی را ارائه و برای ما فرهنگ ساختند.

وی ادامه داد: در ابتدا به نظر می‌رسد که شاعر و شاعر شدن شدن ساده است، غافل از اینکه شاعری اگر بخواهد تمام ابعاد فرهنگی را داشته باشد باید مطالعات سنگینی کند، به خواندن هیچ کتابی بسنده نکند، رنج، تحقیق و تفحص کند، از شاعران پیشین خود الهام بگیرد و روز به روز ذوق خود را تقویت، خلوت سحر و تقوا داشته و مانند سعدی، مولانا و… جامعیت داشته باشد.

این استاد دانشگاه و حوزه تصریح کرد: هر عصری ویژگی‌ها و نقطه نظرات خود را دارد اما اگر شاعری بخواهد در عصر مدرنیته فرهنگ‌سازی کند باید خیلی رنج بکشد تا معارف خود یعنی قرآن و روایات را به اضافه زبان نو که جوان ما آن را بفهمد، تلفیق کند.

قدسی با بیان داستانی افزود: نام قدیمی اصفهان جی بوده و افتخار داریم که از جی ما سلمان فارسی برخاسته؛ همچنین لازم به ذکر است که در ۷۶۰ کتاب، از اصفهان سخن گفته شده و این عجیب است و نشان از مهم بودن آن در دوره‌ها و سلسله‌های مختلف دارد.

کد خبر 747389

دیگر خبرها

  • سوپرلیگ بسکتبال غرب آسیا| شکست سنگین شهرداری گرگان در بیروت
  • واکنش تند بیروت به فرود یک هواپیما با عبارت حک‌شده «تل‌آویو»
  • تصاویر نادر رنگی از اوج قدرت آلمان نازی / ماشین‌های خودران در نیم قرن پیش / زنجیره اتفاقات پس از ترور رفیق حریری / تماشای زیبایی‌های جهان از آسمان با کیفیت 4K
  • اعتراض آوارگان فلسطینی به سیاست‌های آنروا
  • فردا: مصاف نخست شهرداری گرگان در خانه الریاضی
  • معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان
  • یادداشت| پیمانه‌ای که پُر شد
  • روایتی از پیشتازی نصف‌جهان و اهالی آن در عرصه شعر و ادبیات
  • صغیر اصفهانی، شاعری که اندیشه‌ای کبیر داشت
  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها