Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-16@15:17:18 GMT

تازه های نشر شاهد و ایثارگر رونمایی شد

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۹۹۸۱۱

تازه های نشر شاهد و ایثارگر رونمایی شد

تازه های نشر شاهد و ایثارگر امروز رونمایی شد و از مولفان آثار تقدیر به عمل آمد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، تازه های نشر شاهد و ایثارگر امروز ۲۹ آبان ماه۱۳۹۷ با حضور معاون فرهنگی وزارت علوم‌‌رونمایی شد و از مولفان این آثار تقدیر به عمل آمد.

 

امروز آثار پازل، آخرین زره پوش، مهرنگاران و مجموعه مقالات همایش نماز رونمایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

تغییر سبک زندگی با ادبیات ایثار و شهادت

 

در این ‌مراسم، میثم نیلی، مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: فرهنگ ایثارو شهادت میتواند جامعه را از فضای دنیایی و مسابقه رفاه زدگی دور کند.

 

وی افزود:مسابقه رفاه زدگی بر جامعه حاکم شده است این شرایط می تواند با ادبیات ایثار و شهادت تغییر کند.

 

نیلی تاکید کرد: باید سبک زندگی و خاطرات شهدا الگوی ویژه برای عبور این دوره باشد.

 

پایان پیام/260

منبع: شبستان

کلیدواژه: هفته وحدت استان همدان ارومیه ارزانی جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان وحدت آذربایجان غربی حسن روحانی شیراز هفته بسیج ایثارگران شهدا رونمایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۹۹۸۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتابی که با آن تنها گریه کردم

  این اثر،سرگذشت زندگی بانویی است متولد۱۳۳۰خورشیدی به نام اشرف‌سادات منتظری که مثل بسیاری از بانوان هم‌نسل خود زندگی ساده و معمولی داشته است؛ در نوجوانی ازدواج سنتی داشته، آفتاب، مهتاب‌ندیده بوده، اهل مدارا و سازش با زندگی، وفادار به همسر، عاشق فرزندان و در یک کلام کدبانو و همسری فداکار بوده است. این تعریف اولیه‌ای است که کتاب از یک زن بدون تحصیلات آکادمیک در دوره‌ای که مرزبندی عمیق وشکاف جدی بین زنان جامعه ایرانی وجود داشته، به ما می‌دهد. اشرف‌سادات در این مرزبندی در طیف زنان مذهبی و سنتی قرار می‌گیرد.اما قصه این زن به پستوی خانه ومطبخ ختم نمی‌شود؛ او گرچه واحدهای درسی جنبش مدنی و مبارزه را در هیچ دانشگاه و گروه سیاسی نگذرانده اما دروجود خود چیزی به نام «من هستم» را به‌خوبی به نمایش می‌گذارد.او در سطح زنانگی خود فرزندانی به دنیا می‌آورد ولی ازاتفاقات اطراف جامعه غافل نیست. «خانم سادات» در بستر اتفاقات سیاسی جامعه، زن مذهبی سجاده‌نشین و فارغ از تحولات اجتماعی و سیاسی ایران نیست. اودغدغه‌های فرهنگی و مذهبی خود را دارد و می‌کوشد تا همراه مردم در این تحولات سهمی داشته باشد. گرچه همسرش در این راه چندان نقش فعالی ندارد اما مانع راه و حرکت «زن» نمی‌شود. 
   
زنی آزادیخواه
قصه حضور شجاعانه اشرف‌سادات منتظری در تحولات سیاسی ایران در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی از صف نماز جماعت مسجد شکل گرفت. مکانی که بستر تغییرات اندیشه‌ای بسیاری از ایرانیان دهه‌های ۴۰ و ۵۰ بود. حضور او در راهپیمایی‌ها، خلاقیت‌هایی که برای پیشبرد اهداف خود پیاده می‌کرده، همراه‌کردن خواهران و بعدها همسرش برای حضور در میدان و حتی مهاجرت‌های کوتاه‌مدت از قم به تهران برای حضور در صحنه مبارزات با پشتوانه‌های مذهبی و اندیشه ظلم‌ستیزانه این زن همراه بوده است. این‌که زنی جوان با چند فرزند قد و نیم‌قد، در همه عرصه‌های سیاسی قبل و بعد از انقلاب ۵۷ حضور داشته، خواندنی است. اشرف‌سادات نه یک زن چریک و نه وابسته جریان‌های سیاسی معاصر بوده، بلکه تنها زنی آزادیخواه بوده که می‌خواست کشور بر مدار دین و آزادی اداره شود، ظلم حاکمیت روح او را رنجانده و از یک زن خانه‌دار به زنی میدان‌دار در عرصه مبارزه و بعد کمک به جبهه بدل شده است. 
   
«تنها گریه کن» فقط قصه محمد نیست
میان قصه پرفرازونشیب زندگی خانم منتظری تولد یک پسر به‌نام محمد با بیماری جدی مغزی اصل ماجرای کتاب است. محمد که به ادعای مادر، شفایافته رسول‌ا... است، همدم و محرم راز مادر می‌شود و زمانی که پا به سن نوجوانی می‌گذارد، جنگ تحمیلی اوج می‌گیرد و او را وارد دنیای جدید مبارزه برای وطن و دین می‌کند. قصه شهادت محمد معماریان مثل قصه شهادت بسیاری از جوانان دهه ۶۰ غم‌انگیز و تاثیرگذار است. اما «تنها گریه کن» فقط قصه محمد نیست، قصه مادری است که او را تربیت کرده است. محمد مصداق سخن ناب علی(ع) است که «فرزندان ما آن چیزی نمی‌شوند که ما می‌خواهیم، بلکه آن کسی می‌شوند که ما هستیم». او مانند مادرش به‌دنبال آزادی است. این همان خط سیری است که از کتاب می‌توان دریافت. راوی و نویسنده کتاب تلاش خود را برای اثرگذاری نقش تربیتی مادر و پدر در تربیت فرزندان کرده‌اند که یکی از نکات ارزنده کتاب، تاکید بر همین نقش است؛ گرچه رنگ ولعاب جایگاه«حاج‌حبیب» به‌عنوان همسرحامی اشرف‌سادات و پدر خانواده می‌توانست پررنگ‌تر باشد.موضوع زندگی اشرف‌سادات منتظری؛ مادر شهید محمد معماریان که خانه و زندگی خود را در دوران جنگ به پایگاه بسیج حضرت زهرا(س) تبدیل و زندگی خود و فرزندان را وقف خدمت به جبهه کرده، از چنان جذابیتی برخوردار است که می‌توان سوژه تولیدات هنری دیگری فراتر از یک کتاب نحیف باشد. آنچه با مطالعه کتاب به‌خوبی قابل درک است، اهتمام نویسنده به روایت سبک زندگی زنان دوران انقلاب و جنگ است. سبکی که گمشده زندگی امروز جامعه ماست و شاید بسیاری از ما در کودکی ناظر بیرونی آن در لباس آن دوران بودیم. 
   
پراکنده‌گویی، خواننده را آزار می‌دهد!
ردپای توجه و دقت خانم اکرم اسلامی؛ نویسنده کتاب به دو مسأله مهم سبک زندگی زن مسلمان ایرانی در دوران دفاع‌مقدس و اهمیت تربیت فرزندان در بستر خانواده و جامعه را در تمام فصول کتاب می‌توان دید. اما با وجود این ویژگی ارزنده و قابل تقدیر، آنچه هنگام «خواندن کتاب»، خواننده را درگیر می‌کند، پراکنده‌گویی‌های راوی است. البته برای یک خانم مسن که مشکلات بسیاری را پشت سرگذاشته است، این امر کاملا طبیعی به نظر می‌رسد اما نویسنده اثر می‌توانست با پرسشگری‌های مداوم به راوی اجازه خروج از بحث را ندهد و هر فصل کتاب را در همان خط سیری که خود در نظر داشته، حفظ کند. این پراکنده‌گویی یکی از مشکلاتی است که با وجود جذابیت شخصیت و داستان زندگی خانم منتظری، خواننده کتاب را آزار می‌دهد.نکته دیگر این‌که، یکی از مسائلی که با وجود نقل ماجرا توسط راوی، نویسنده باید با زیرکی آن را به گونه‌ای نقل می‌کرد که شائبه‌ای در ذهن خواننده کتاب بر جای نگذارد، ماجرای رؤیای صادقه اشرف‌سادات در صبح عاشوراست. اصل رؤیای صادقه و دیدار با آیت‌ا... گلپایگانی می‌توانست پایان قصه خانم سادات کتاب باشد. 

دیگر خبرها

  • کتابی که با آن تنها گریه کردم
  • شهادت قائم مقام وزیر فرهنگ به نجابت جامعه هنری کشور
  • علت عدم حضور وزیر کار در مجلس چه بود؟
  • هر روز شاهد تغییر و جابه‌جایی مدیران در شهرداری هستیم
  • رونمایی از لوح ثبت ملی آیین پخت سمنوی سادات البرز
  • ۵ نکته از کن ۲۰۲۴؛ سهم اندک هالیوود تا تمرکز بر حضور سلبریتی‌ها
  • عملیاتی نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی باعث شادابی مردم شد
  • بازگشت آندره اونانا به سن سیرو برای تماشای مسابقه اینتر - کالیاری / عکس
  • حُسن خلق و آثار و برکات آن در زندگی انسان ها
  • «رستگاری»؛ پرداخت سطحی و روایتی خطی از دنیای پس از مرگ