Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-03-19@05:53:23 GMT

وضعیت تولید صنایع در ۶ ماهه ۹۷، اعلام شد

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۰۰۰۱۴

وضعیت تولید صنایع در ۶ ماهه ۹۷، اعلام شد

 

به گزارش اتاق خبر، براساس جدیدترین آمار اعلامی تا پایان نیمه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، از میان ۳۱ گروه کالایی منتخب صنعتی، تولید ۲۲ گروه کالایی با رشد منفی، هشت گروه با رشد مثبت و یک مورد بدون تغییر بوده است.

براساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، در بین این ۳۱ گروه کالایی؛ اتوبوس، مینی‌بوس و ون با رشد ۲۴.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۷ درصدی، روغن موتور صنعتی تصفیه اول با رشد ۱۴.۴ درصدی و کارتن با رشد ۱۴.۴ درصدی، بیشترین میزان رشد تولید را در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته‌اند.

همچنین تولید کمباین با رشد منفی ۶۲.۴ درصدی، ماشین لباسشویی با رشد منفی ۳۹.۵ درصدی و انواع تلویزیون با رشد منفی ۲۹.۶ همراه بوده و این محصولات بیشترین میزان رشد منفی را در بین کالاهای منتخب صنعتی به خود اختصاص داده‌اند.

گفتنی است که انواع سواری با رشد منفی ۱۶ درصدی، وانت با رشد منفی ۱۵.۸ درصدی، کامیون کشنده با رشد منفی ۱۰.۷ درصدی، کمباین با رشد منفی ۶۲.۴ درصدی، تراکتور با رشد منفی ۹.۵ درصدی، روغن ساخته شده نباتی با رشد منفی ۹.۷ درصدی، داروی انسانی با رشد منفی ۸.۰۸ درصدی، پودر شوینده با رشد منفی ۰.۷ درصدی، لاستیک خودرو با رشد منفی ۴ درصدی، انواع کاغذ با رشد منفی ۶.۹ درصدی، نئوپان با رشد منفی ۱۸.۲ درصدی، فیبر با رشد منفی ۰.۱ درصدی، سموم دفع آفات نباتی با رشد منفی ۱۹.۹ درصدی، فرش ماشینی با رشد منفی ۱.۸ درصدی، چرم با رشد منفی ۰.۲۴ درصدی، انواع پای‌پوش با رشد منفی ۰.۰۳ درصدی، انواع تلویزیون با رشد منفی ۲۹.۶ درصدی، یخچال و فریزر با رشد منفی ۱۵.۷ درصدی، ماشین لباسشویی با رشد منفی ۳۹.۵ درصدی، کولر آبی با رشد منفی ۸.۴ درصدی، الکتروموتور با رشد منفی ۵.۳ درصدی و سیگارت با رشد منفی ۱۶ درصدی مواجه شده‌اند.

در این بین تولید اتوبوس، مینی‌بوس و ون با رشد ۲۴.۷ درصدی، کارتن با رشد ۱۴.۱ درصدی، روغن موتور تصفیه اول با رشد ۱۴.۴ درصدی، دوده با رشد ۵.۴ درصدی، پتروشیمی با رشد ۲.۵ درصدی، نخ سیستم پنبه‌ای و ترکیبی الیاف مصنوعی با رشد ۲.۲ درصدی، الیاف و تاپ پلی‌استر با رشد ۱.۸ درصدی و نخ پلی‌استر با رشد ۴.۲ درصدی مواجه شده‌اند ضمن آن‌که تولید الیاف اکریلیک تغییری نسبت به مدت مشابه سال گذشته نداشته است.

در ذیل جدول مربوط به آمار تولید کالاهای منتخب صنعتی آمده است:

 

 

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: وزارت صنعت معدن و تجارت واحدهای تولیدی تولید کالاهای منتخب صنعتی و معدنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۰۰۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۴.۵ درصدی تولید ناخالص داخلی/ رشد اقتصادی بدون نفت ۳.۳ درصد

بررسی مولفه های رشد اقتصادی کشور در۹ ماهه ۱۴۰۲ حکایت از تداوم روند رو به بهبود فعالیت‌های اقتصادی در امتداد رشد اقتصادی سال ۱۴۰۱ دارد. بر این اساس، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص" در ۹ ماه سال جاری از رشد ۴.۹ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل برخوردار بوده و بخش غیرنفتی در همین دوره رشد ۳.۵ درصدی را تجربه کرده است.

به گزارش ایسنا، بر اساس محاسبات مقدماتی اداره حساب‌های اقتصادی بانک مرکزی، تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه (به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵) در سه ماهه سوم سال ۱۴۰۲ به رقم ۳۹۷۱.۸ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به سه ماهه سوم سال ۱۴۰۱، رشد ۴.۳ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین رشد اقتصادی بدون نفت طی دوره مذکور معادل ۳.۳ درصد بوده است.

بررسی وضعیت سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی (به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵) مبین آن است که در سه ماهه سوم سال ۱۴۰۲ "تشکیل سرمایه ثابت ناخالص" از رشد ۴.۹ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل برخوردار گردیده است؛ به‌طوری که در دوره مزبور، رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در دو زیربخش اصلی "ماشین‌آلات" و "ساختمان" به ترتیب معادل ۷.۲ و ۳.۳ درصد بوده است. 

در مجموع عملکرد تولید ناخالص داخلی کشور در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ "با احتساب نفت" و "بدون احتساب نفت" به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵ به ترتیب به ۱۲۰۸۳.۰ و ۱۰۹۶۸.۳ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب با افزایش ۴.۵ و ۳.۵ درصدی همراه بوده است.

تحقق رشد اقتصادی ۴.۵ درصدی در ۹ ماهه ۱۴۰۲ در امتداد رشد اقتصادی چهار درصدی سال ۱۴۰۱ حکایت از تداوم روند رو به بهبود فعالیت‌های اقتصادی در کشور دارد.

بررسی عملکرد رشد اقتصادی بر حسب گروه فعالیت‌های اقتصادی (به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵) نشان می‌دهد، رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه سوم سال ۱۴۰۲ حاصل تحقق رشد مثبت ارزش افزوده در تمامی گروه‌های اصلی بوده است.

لازم به توضیح است در دوره مزبور، رشد محقق شده گروه‌های "نفت و گاز"، "صنایع و معادن"، "خدمات" و "کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری" نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۱۴.۵، ۴.۱، ۳.۶ و ۰.۶ درصد است. 

بررسی تولید ناخالص داخلی برحسب اقلام هزینه نهایی (به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵) در سه ماهه سوم سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد، "هزینه‌های مصرف نهایی بخش خصوصی" و "تشکیل سرمایه ثابت ناخالص" به ترتیب از نرخ‌های رشد ۰.۷ و ۴.۹ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل برخوردار بوده‌اند.

در این فصل "هزینه‌های مصرف نهایی بخش دولتی" نسبت به فصل مشابه سال ۱۴۰۱ کاهش ۶.۲ درصدی را تجربه نموده است. در این دوره رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص به تفکیک "ماشین آلات" و "ساختمان" به ترتیب معادل ۷.۲ و ۳.۳ درصد بوده است.

بررسی عملکرد رشد اقتصادی بر حسب گروه فعالیت‌های اقتصادی در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد، رشد ارزش افزوده گروه‌های "خدمات"، "نفت و گاز"، "صنایع و معادن" و "کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری" نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۴.۰، ۱۶.۳، ۳.۹ و ۰.۷ درصد بود که به ترتیب از سهمی معادل ۲.۲، ۱.۳، ۰.۹، و ۰.۱ واحد درصد در رشد اقتصادی ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ برخوردار بوده‌اند.

در دوره مزبور ارزش افزوده بخش "صنعت" به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵ از افزایش ۴.۲ درصدی نسبت به ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ برخوردار بود؛ به‌طور مشخص در این بخش رشد شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی ۱۰۰ نفر کارکن و بیشتر ‏‏‏‏- با اختصاص سهم حدود ۷۰ درصد از ارزش افزوده بخش صنعت‏‏‏‏- نسبت به ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ معادل ۳.۵ درصد بود.

بررسی عملکرد رشد شاخص مزبور به تفکیک رشته فعالیت‌های صنعتی (بر حسب کدهای ISIC دو رقمی) نشان می‌دهد که در نه‌ماهه سال ۱۴۰۲ از مجموع ۲۴ گروه اصلی، ۱۹ گروه (با ضریب اهمیت ۶۶.۸ در‏صدی از شاخص کل) از رشد مثبت تولید برخوردار بوده‌اند؛ از جمله صنایعی که بیشترین سهم را در رشد محقق شده این دوره داشته‌اند می‌توان به "صنایع تولید فلزات اساسی"، "صنایع تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم‌تریلر"، "صنایع تولید مواد غذایی" و "صنایع تولید محصولات کانی غیرفلزی" اشاره کرد. 

بررسی تولید ناخالص داخلی برحسب اقلام هزینه نهایی در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد، "هزینه‌های مصرف نهایی بخش خصوصی" و "تشکیل سرمایه ثابت ناخالص" به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵ به ترتیب از نرخ‌رشد ۴.۲ و ۴.۵ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل برخوردار بوده‌اند که رشد محقق شده "تشکیل سرمایه ثابت ناخالص" در دوره مزبور عمدتاً متاثر از رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در دو زیربخش "ماشین‌آلات" و "ساختمان" به ترتیب معادل ۷.۱ و ۲.۹ درصد بوده است.

همچنین لازم به اشاره است که "هزینه‌های مصرف نهایی بخش دولتی" در نه‌ماهه سال ۱۴۰۲ نسبت به دوره مشابه سال قبل، کاهش ۱.۶ درصدی را تجربه کرده است.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بومی‌سازی تولید شیرآلات صنعتی ضداسید در کرج
  • مزیت‌ها و قابلیت‌های استان مرکزی در آینه اقتصاد
  • بومی سازی تولید شیرهای صنعتی ضد اسیدی
  • از رشد ۳٫۵ درصدی بخش غیرنفتی تا رشد ۴٫۹ درصدی تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در نه‌ماهه سال ۱۴۰۲
  • رشد اقتصادی ۹ ماهه ۴.۵ درصد شد/ رشد ۴.۹ درصدی تشکیل سرمایه
  • رشد ۴.۹ درصدی تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در ۹ماهه سال ۱۴۰۲
  • افزایش ۴.۵ درصدی تولید ناخالص داخلی/ رشد اقتصادی بدون نفت ۳.۳ درصد
  • رشد اقتصادی بدون نفت ۳.۵ درصد شد
  • رشد اقتصادی ۹ ماهه با نفت ۴.۵ و بدون نفت ۳.۵ درصد شد
  • رشد ۳.۵ درصدی بخش غیرنفتی در نه‌ماهه سال ۱۴۰۲