Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-04-25@11:38:45 GMT

گیاهی که عقل را افزون می کند

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۰۱۳۹۷

پیامبر خدا صلّى الله علیه و آله در مورد خرفه می‌فرمایند: عَلَیکُم بِالفَرفَخِ؛ فَهِیَ المِکیَسَةُ؛ فَإِنَّهُ إن کانَ شَیءٌ یَزیدُ فِی العَقلِ فَهِیَ. بر شما باد خُرفه، که زیرکى دهد و اگر تنها یک چیز باشد که عقل را افزون مى‌کند، همان است.به گزارش بلاغ،دیگر نامهای رایج خرفه عبارتند از: بقلة الحمقا، بوخله، فرفین، فرفهن، خفرج، پرپهن.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  خرفه حاوی مواد لعابی، پکتین و مواد چرب است. در خرفه مقادیر قابل توجهی منیزیم، آهن، آلومینیوم، کلسیم، منگنز، پتاسیم، سدیم، تانن و فسفر یافت می‌شود.   خواص و اثرات دارویی گیاه خرفه   * طبع خرفه از نظر حکمای طب سنتی سرد و خنک ملایم می‌باشد. خرفه دارای اثرات ادرارآور (مدر)، ضد بیماری آسکوربوت (بیماری که بر اثر کمبود ویتامین C به وجود می‌آید)، تصفیه کننده خون، رفع تشنگی و تب‌بر می‌باشد.   * مصرف خام یا پخته خرفه در رفع التهاب‌های داخلی بدن مانند التهاب دستگاه گوارش و دستگاه تناسلی ــ ادراری مفید است.   * جوشانده حاصل از مخلوط خرفه با کاهو یا گل‌گاوزبان، اثر مفیدی در رفع تشنگی و احساس گرما دارد.   * خرفه در موارد سرفه‌های مقاوم مزمن، بی‌خوابی، خونریزی دوران قاعدگی، رفع التهابات داخلی بدن، دفع اخلاط خونی، ناراحتی‌های عصبی و خونریزی‌های لثه‌ها (در خونریزی‌های لثه که معمولاً در بیماران دچار کمبود ویتامین C به وجود می‌آید با جویدن برگهای تازه خرفه می‌توان این مشکل را برطرف نمود) به کار می‌رود.   * خوردن تخم یا دانه خرفه برای درمان بواسیر و مشکلات صفراوی مفید است.   نکته   خرفه به‌علت دارا بودن مقدار فراوان اسید چرب امگا3 (منبع گیاهی خوبی از امگا3) ارزش بسیار دارد، زیرا کلسترول را پایین می‌آورد و خطر لخته خونی و حمله قلبی را کاهش می‌دهد.   * جهت دفع کرم مصرف مقدار 60 تا 120 گرم شیره تازه خرفه و یا جوشانده دانه آن با آب یا شیر به بیماران توصیه می‌شود.   * ضماد (مرهم) حاصل از برگهای له‌شده یا پخته و یا شیره برگ خرفه جهت بهبود سوختگی (در استعمال خارجی، برگهای له‌شده خرفه یا شیره آن را روی اعضای دچار سوختگی قرار می‌دهند)، میخچه پا، ورم چشم و سردردهای میگرنی مفید است (برگها و ساقه‌های این گیاه برای رفع سردرد ضماد مفید و مؤثری است).   * دم‌کرده خرفه به‌مقدار 25 گرم در یک لیتر آب برای رفع عصبانیت بسیار مفید می‌باشد.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۰۱۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشانه‌های کمبود ویتامین K

آفتاب‌‌نیوز :

کمبود این ویتامین در بزرگسالان نادر است، اما ممکن است در افرادی که دارو‌هایی مصرف می‌کنند که با این ویتامین تداخل دارند (نظیر آنتی بیوتیک ها، دارو‌های ضدتشنج مثل فنی توئین و دارو‌هایی که از جذب چربی جلوگیری می‌کنند مثل اورلیستات) و یا شرایطی که فرد دچار سوءجذب باشد (مثل افراد مبتلا به سندرم روده کوتاه، فیبروز سیستیک، بیماری سلیاک یا کولیت اولسراتیو)، رخ دهد.

کمبود ویتامین کا در نوزادان تازه متولد شده نیز ممکن است، مشاهده شود، زیرا این ویتامین از جفت عبور نمی‌کند و شیر مادر حاوی مقدار اندک از این ویتامین است. مقدار محدود پروتئین‌های لخته‌کننده خون در بدو تولد، در صورت عدم مصرف مکمل‌های ویتامین K، خطر خونریزی را در نوزادان افزایش می‌دهد.

شایع‌ترین علائم کمبود این ویتامین عبارت است از:

- طولانی‌تر شدن زمان لازم جهت لخته شدن خون

- خونریزی

- کاهش تراکم استخوانی و یا پوکی استخوان

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • نوشیدن آب هنگام خوردن مفید است یا مضر؟ + فیلم
  • نشانه‌های کمبود ویتامین K
  • حکم قرض به شرط پرداخت مبلغ اضافه
  • این دانه خون را تصفیه و سرفه را درمان می کند
  • برداشت توت از باغات شهر منصوریه بهبهان+فیلم
  • دعای دفع حشرات؛ مفید برای از بین بردن مورچه، ملخ، موش و…
  • سفر به تهران قدیم؛ شیره‌کش‌خانه‌های سیار در تهران لو رفتند(+عکس)
  • آبیاری غیرمتعارف و ظروف پلاستیکی چالش مهم محیط زیست
  • عوارض جدی مصرف زیاد دارچین
  • سفر رئیس‌جمهوری به پاکستان سبب ارتقای روابط دو طرف در حوزه انرژی می‌شود