Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@08:09:37 GMT

موسیقی ایران از حالت تک قطبی خارج شود

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۰۱۸۱۱

موسیقی ایران از حالت تک قطبی خارج شود

تهران- ایرنا- خواننده ارکستر چکاوک با تاکید بر لزوم حمایت از تمام شیوه های آوازی موسیقی ایرانی، گفت: مسئولان ما باید به موسیقی اصیل ایرانی هم بها بدهند تا فضای آوازی موسیقی کشور از حالت تک قطبی خارج شود تا مردم خود بتوانند موسیقی مورد علاقه خود را با آزادی انتخاب کنند.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، نشست خبری کنسرت گروه چکاوک روز سه‌شنبه با حضور سرپرست و خوانندگان این ارکستر در تالار وحدت برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در ابتدای این نشست «رضا شایسته» با اشاره به بیست سال فعالت مستمر گروه خود تعامل همیشگی با رسانه‌ها را از عوامل موفقیت این گروه موسیقی دانست.
او سپس به رپرتوار اجرایی کنسرت جدید گروه خود اشاره کرد و گفت: طبق روال همیشگی گروه چکاوک، آثار قدیمی را اجرا خواهیم کرد اما آثار اجرایی این کنسرت برای اولین بار است که بعد از انقلاب اسلامی به صورت زنده اجرا خواهد شد.
شایسته، رپرتوار اجرایی این کنسرت را که قرار است 8 آذرماه در تالار وحدت برگزار شود سورپرایز این گروه قلمداد کرد و از فاش کردن آن سرباز زد.
وی در ادامه سخنان خود اوضاع کنونی موسیقی اصیل ایرانی را بسیار وخیم توصیف کرد و مهم‌ترین علت آنرا تاثیر مستقیم و منفی مافیایی موسیقی ایران بر جریان موسیقی سنتی دانست.
سرپرست گروه چکاوک در ادامه سخنان خود به گرایش وسیع خوانندگان سنتی به موسیقی پاپ اشاره کرد و گفت: امروز پاپ اجرا کردن تنها شرط استقبال مردم از کنسرت‌هاست، کما اینکه یکی از پرمخاطب‌ترین خوانندگان جوان موسیقی اصیل ایرانی هم گرایش‌های غیر قابل انکاری به موسیقی پاپ پیدا کرده است.
وی در ادامه به فضای تک قطبی در آواز ایران اشاره کرد و ضمن گلایه از فضای پرورش شاگردان آواز موسیقی ایران گفت: بعد از انقلاب تنها به یک خواننده لقب، استاد داده شده و تمام خوانندگان جوان به سمت شیوه او گرایش پیدا کرده‌اند اما کاش شرایط عرصه خوانندگی در موسیقی ایران به سمت رقابتی مدیریت می‌شد تا بسیاری از خوانندگان مطرح موسیقی ایران هم در این فضای رقابتی مجالی برای عرض اندام می‌یافتند.
شایسته در ادامه سخنان خود به دوره‌ای اشاره کرد که خوانندگانی چون اکبر گلپایگانی و ایرج، مجال هنرنمایی داشتند و گفت: هنگام پخش آواز اکبر گلپایگانی از رادیو و تلویزیون، خیابان‌های تهران خلوت می‌شد، اکبر گلپایگانی هنرمندی بود که مردم را با آواز ایرانی آشنا کرد.
این هنرمند موسیقی در ادامه سخنان خود گفت: امروزه شاهدیم که حضور ویولن ایرانی هم در موسیقی ما به مرور کمرنگ می‌شود و این در حالیست که بیش از هشتاد درصد آثار ماندگار موسیقی ایرانی متعلق به هنرمندانی است که ویولن می‌نواختند.
سرپرست گروه چکاوک در ادامه سخنان خود گفت: مافیای موسیقی ایران امروزه با بها دادن به موسیقی پاپ باعث شده تا موسیقی ایرانی از سبد فرهنگی مردم به تدریج حذف شود.
شایسته ادامه داد: در حالیکه در همه دنیا این دولت‌ها هستند که از موسیقی فاخر خود حمایت می‌کنند در ایران با شرایطی روبه‌رو هستیم که هنرمندان موسیقی فاخر به سمت فعالیت‌های سودآور مانند حضور در عرصه موسیقی عوام‌زده بروند و مردم ما امروزه فضای طرب‌انگیز و موسیقی مخرب را برای تغییر حال و روحیه خود انتخاب کرده‌اند.
وی شرط ادامه فعالیت گروه‌های مستقل موسیقی ایرانی را حمایت از این طیف هنری دانست و گفت: اگر این حمایت‌ها صورت نپذیرد ارکسترهای خصوصی و مستقل آرام آرام از صحنه هنری ایران حذف خواهند شد.
به گزارش ایرنا، در ادامه این نشست، مجید افروز خواننده ارکستر چکاوک به شاگردی خود در کلاس‌های درس اکبر گلپایگانی اشاره کرد و گفت: من این افتخار را داشتم که مستقیما در کلاس‌های آواز گلپایگانی شرکت کنم و جزء اولین خوانندگانی هستم که آثار او را بازخوانی کرده است.
او در ادامه به لزوم حمایت از تمام شیوه‌های آوازی موسیقی ایرانی اشاره کرد و گفت: مسئولان ما باید به این سبک و شیوه هم بها بدهند تا فضای آوازی موسیقی ایران از حالت تک‌قطبی خارج شود تا مردم خود بتوانند موسیقی مورد علاقه خود را با آزادی انتخاب کنند.
وی در ادامه گفت: مافیای موسیقی ایران اجازه مطرح شدن به شاگردان گلپایگانی را نمی‌دهد حتی در دفتر موسیقی هم در دوره‌ای به شیوه گلپا خواندن دلیلی بود برای اینکه به اثر، مجوز ندهند.
در ادامه این نشست، مجید حسین‌خانی دیگر خواننده ارکستر چکاوک گفت: سال‌ها از طریق ایرج بسطامی مکتب آوازی شجریان را آموخته‌ام و همیشه با این مشکل روبه‌رو بودم که از موسیقی ایرانی حمایت درخور توجهی صورت نگرفته است و این عدم حمایت کار را به جایی رسانده که مردم از آواز ایرانی فاصله گرفته‌اند.
این خواننده، آثار گذشته موسیقی ایرانی را هویت موسیقی ما دانست و گفت موسیقی پاپ امروز به شدت مخرب شده و بیش از هشتاد درصد خوانندگان پاپ ما به جای خوانندگی نوحه‌خوانی می‌کنند.
او هشدار داد اگر از خوانندگان موسیقی ایرانی حمایتی صورت نگیرد این طیف هنری ایران ناچار یا سراغ کارهای دیگری خواهند رفت یا گوشه‌نشینی را انتخاب خواهند کرد.
وی افزود: امروزه برخی خوانندگان مانند همایون شجریان به واسطه استفاده از نام پدر خود به این سطح از شهرت رسیده‌اند در حالیکه این خواننده از سطح هنری پدر خود بسیار پایین‌تر قرار دارد.
حسین‌خانی با تاکید بر ضرورت حمایت صدا و سیما از موسیقی ایرانی گفت: چرا سال‌هاست این پرسش که چرا ساز موسیقی از تلویزیون نمایش داده نمی‌شود بی‌جواب مانده است، مگر نه اینکه ارتباط حسی مردم با موسیقی از طریق دیدن ساز تقویت می‌شود؟
این خواننده در ادامه سخنان خود به موضوع انتخاب خواننده برای تیتراژهای تلویزیونی اشاره کرد و گفت: انتخاب خواننده برای تیتراژهای تلویزیونی به شدت رابطه محور است و این رابطه‌های غیر کارشناسانه باعث شده است حتی خوانندگان تیتراژهای سریال‌های تلویزیونی، فالش بخوانند.
این هنرمند در ادامه سخنان خود این پرسش را مطرح کرد که چرا نباید به خوانندگانی مانند ایرج مجوز اجرای کنسرت داده شود؟
فراهنگ**9494** 1055

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي موسيقي ايراني همايون شجريان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۰۱۸۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید فیلم‌های غیراخلاقی از دختران ۱۵ تا ۲۶ ساله ایرانی برای مردان خارجی | انهدام باند بزرگ قاچاق زنان و دختران ایرانی به ترکیه و گرجستان + جزئیات

به گزارش همشهری آنلاین، سردار سعید منتظرالمهدی؛ سخنگوی فراجا با تشریح گوشه‌ای از دستاوردهای پلیس در مبارزه با انواع جرایم سازمان‌یافته و شبکه‌ای اظهار کرد: پلیس به‌عنوان آخرین و مهمترین حلقه در لبه برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی، از آخرین وضعیتِ زیر پوستِ شهر مطلع است و مطابق آن اقدام و عمل می‌کند.
وی با تأکید بر این که اقدامات و مأموریت‌های پلیس به‌ویژه پلیس امنیت عمومی فراجا در راستای حفظ سلامت جامعه و ارتقاء امنیت و آرامش در دو بخش جرایم آشکار و پنهان پیگیری می‌شود؛ افزود: در یکی از این جرایم بینِ‌بخشی (نیمه‌آشکار و نیمه‌پنهان) به پروژه "سرویس اسکورت" و انهدام شاخه خارجی باند فساد و فحشاء که اقدام به شناسایی، جذب و انتقال دختران برای خدمات جنسی و قاچاق آنها به خارج از کشور می‌نمودند اشاره کنم که از نقاط درخشان کارنامه کاری همکارانم در پلیس امنیت عمومی فراجا است.
به‌گفته منتظرالمهدی، در فاز اول این پرونده ۲۴ نفر، در فاز دوم ۵۷ نفر دستگیر و در فاز سوم نیز تعداد زیادی شناسایی شده‌اند که پرونده آنها در دست اقدام و پیگیری است.
معاون فرهنگی و اجتماعی فراجا در ادامه به «پروژه کینگ» که شبکه‌ای سازمان‌یافته برای قاچاق زنان به کشورهای ترکیه و گرجستان بود، اشاره کرد و گفت: ارتباطات آنها با باندهای تجارت مستهجن و غیراخلاقیِ خارج از کشور مشخص شد و در نهایت پلیس اعضای اصلی را در تهران، البرز، پایانه فرودگاهی و گذرگاه مرزی بازرگان دستگیر کرد و تحویل مراجع قضائی داد.
سخنگوی پلیس با اشاره به پرونده «چَتِر بِیت» که اقدام به تهیه فیلم‌های مستهجن و مروّج فساد به‌صورت برنامه زنده برای شبکه‌ها و سایت‌های منتشرکننده محتوای غیراخلاقی می‌کرد، گفت: متأسفانه برخی از دختران کم‌سن‌وسال و جوان (۱۵ تا ۲۶ سال) در دام سرکرده شبکه «چَتِر بِیت» که در قالب کارآفرینی برای جوانان در رشته‌های کامپیوتر، زبان انگلیسی، طراحی سایت و شبکه و... تبلیغ می‌کرد گرفتار آمده بودند و آن شبکه پس از شناسایی، ساماندهی و آموزش، اقدام به تولید فیلم‌های جنسی زنده برای مردان با ملّیت‌های مختلف آلمانی، فرانسوی، آمریکایی، اوکراینی، روسی، انگلیسی و... می‌کردند.
معاون فرهنگی و اجتماعی فراجا در ادامه با اشاره به پرونده بزرگ و چندوجهی «رافائل» که با هدف تغییر ذائقه فرهنگی مردم به‌سوی ابتذال و حیازدایی از جامعه عفیف دختران و زنان ایرانی دست به کار شده بودند، گفت: پلیس توانست با انواع اقدامات فنی ۲ سرشبکه اصلی، ۵ پل ارتباط داخل و خارج، ۸ عکاس و فیلمبردار فیلم‌های مستهجن و ۵۰ مدل را شناسایی و دستگیر و سکوهای تبلیغاتی آنان را مسدود کند.
وی خاطرنشان کرد: البته کار به‌روی این پرونده به اتمام نرسیده است؛ رافائل از سرشاخه‌های اصلی خارج از کشور است که تبعه یکی از کشورهای آمریکای جنوبی و ساکن کشورهای همسایه است و تعاملات وسیعی با انواع باندهای فساد، فحشا و سایت‌های شرط‌بندی با گردش مالی بالا در خارج کشور دارد و در این سو نیز ارتباط گسترده‌ای با تولیدکنندگان محتواهای مبتذل ایرانی و سطحِ یک این پرونده که به خارج کشور تردد داشتند، دارد؛ پلیس در این پرونده و به‌طور خاص از مسیر سازمان جهانی اینترپل و سایر راه‌های قانونی و بین‌المللی در حال پیگیری است.
سخنگوی پلیس در ادامه سراغ پرونده «لِوِل آپ دنس» که به‌بهانه اجرای مسابقه رقص در کشورهای همسایه اقدام به شناسایی دختران برای اهداف غیراخلاقی، فیلم‌های مستهجن، قاچاق انسان و تشکیل شبکه‌های فحشا و... می‌کردند، رفت و گفت: پشت‌پرده برخی از تبلیغات به‌ظاهر مفرّح و کم‌خطر، اقدامات غیرقانونی و غیراخلاقی گسترده‌ای است که مستقیماً خانواده‌ها را تهدید می‌کند.
وی تصریح کرد: پلیس امنیت عمومی به پرونده «سایه» همان خانه فساد یکی از مناطق مرفه تهران که زیرشاخه‌های متعددی داشت، ورود کرد که پس از رصد و پایش اطلاعاتی دقیق صورت‌گرفته در فاز یک این پرونده ۸ زن و ۲ مرد از سرشبکه‌های اصلی و دایرکنندگان فحشا شناسایی، دستگیر و به دستگاه قضا تحویل داده شدند و در فاز دوم که گستردگی جغرافیایی یافته، اما تمرکز و عمده فعالیت‌هایش در تهران بود، نیز ۵ زن و یک مرد در تور اطلاعاتی گرفتار و دستگیر شدند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کد خبر 847045 برچسب‌ها دختران خبر ویژه فراجا فساد زنان

دیگر خبرها

  • پخش زنده دعای ندبه و کمیل خارج از ایران ادامه خواهد داشت
  • مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
  • حمایت ۲۲۰ ایرانی خارج از کشور از ایتام مازندرانی
  • مأموریت‌های مستشاران ایرانی در سوریه ادامه دارد
  • تولید فیلم‌های غیراخلاقی از دختران ۱۵ تا ۲۶ ساله ایرانی برای مردان خارجی | انهدام باند بزرگ قاچاق زنان و دختران ایرانی به ترکیه و گرجستان + جزئیات
  • قطبی: می‌خواهیم بازی به بازی پیشرفت کنیم
  • پخش زنده فیلم‌ دختران ایرانی برای مردان خارجی‌ | ماجرای تکان‌دهنده خانه‌های فساد | قاچاق دختران به خارج ا پروژه‌های کینگ، چتربیت و رافائل چه بودند؟
  • نبرد بزرگ دو کشتی‌گیر ایرانی با هم در خارج از کشور | جنگ برای سهمیه المپیک
  • سامانه بارشی امروز از زنجان خارج می‌شود
  • آتش‌بازی ادامه‌دار در کافا؛ دختران ایرانی، ترکمنستان را در هم کوبیدند!