Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگر حوزه جامعه و جمعیت درباره طرح افزایش سن ازدواج گفت: این طرح فاز دوم پروژه تحدید نسل ایرانیان است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، هم اکنون طرح افزایش حداقل سن ازدواج با دلایلی همچون آمار طلاق بالا در گروه سنی زیر 18 سال، مرگ و میر مادران باردار، ترک تحصیل، رعایت نشدن حقوق کودکان، فقدان بلوغ اجتماعی و فکری و اجباری بودن ازدواج‌ها در این گروه سنی در صحن مجلس رای پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای بررسی اصالت علمی و فرهنگی این طرح و بررسی افزایش سن ازدواج در اسناد بین‌المللی با حسین مروتی پژوهشگر حوزه جامعه و جمعیت به گفتگوی تفضیلی پرداخته‌ایم که مشروح قسمت اول آن  در خدمت مخاطبان قرار می‌گیرد.

عده‌ای خائنانه از رشد صفر جمعیت دفاع کرده‌اند/با رشد صفر جمعیت چگونه می‌خواهید اقتصاد را جلو ببرید؟           

یعنی دقیقا کسانی از تعهد به اجرای رشد صفر جمعیت مطلع بودند؟

مروتی- به نظر می‌رسد که برخی از این افراد از تعهد بین‌المللی رشد صفر جمعیت آگاه بوده‌اند و در همین راستا تلاش نیز می‌کرده‌اند. به عنوان نمونه دکتر میرزایی –رئیس کنونی انجمن جمعیت شناسی-  در اردیبهشت 1389، ضمن مصاحبه‌ای می‌گوید: «گرچه باروري در مقايسه با گذشته كنترل شده‌تر است، اما آهنگ رشد جمعيت در كشور همچنان بالاست و بايد متعادل شود!».

 وی در پاسخ به اين سؤال كه نرخ مناسب رشد جمعيت چه رقمي است، می‌گوید: «در بهترين حالت، آهنگ رشد جمعيت بهتر است، صفر يا چند دهم درصد باشد!» یعنی اظهار نظری کاملا غیرکارشناسانه و غیرعلمی!

با رشد جمعیت صفر شما چگونه می‌خواهید اقتصاد را جلو ببرید، این بدترین حالت ممکن برای جمعیت یک کشور است.

افراد وابسته به بنیاد صهیونیستی راکفلر در مجلس پیگیر تحدید نسل ایران هستند

خاطرم هست که یکبار احمدی نژاد رئیس جمهور وقت نسبت به پروژه کاهش جمعیت هشدار داد واکنش‌ها نسبت به آن چگونه بود؟

مروتی- در سال 1389 و 18 سال پس از زمانی که باید سیاست تحدید نسل متوقف می‌شد، زمانی که رئیس جمهور وقت دکتر احمدی‌نژاد در یک سخنرانی عمومی پرده از پروژه کنترل جمعیت برداشت، یکی از مجریان پروژه تحدیدنسل، در مجلس شورای اسلامی نظر رئیس جمهور را در مورد پروژه کنترل جمعیت رد می‌کند.

این فرد  مسئول یکی از نهادهایی است که به ارتباط با بنیاد راکفلر (یکی از دو بنیاد مهم غربی که پروژه کنترل جمعیت جهانی را راهبری می‌کنند) شناخته شده است، وی در سخنرانی سراسر غیرکارشناسی می‌گوید: «تغییر سیاست جمعیتی نظام اسلامی به دولت و مجلس مربوط نیست و جزء سیاست‌های کلی نظام است که باید در مجمع تشخیص مصلحت بررسی و سپس توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شود.»

تعهد به مجامع بین المللی بدون هماهنگی با داخل کشور/ هدایت دشمن برای نیل به اهدافش

هیچ وقت علت عدم توقف پروژه کاهش جمعیت توسط مجریان آن عنوان نشد؟

مروتی- خود یکی از سرکردگان پروژه کاهش جمعیت در ایران یعنی دکتر ملک افضلی در مصاحبه با صندوق بین‌المللی پول پرده از راز مخالفت‌های‌شان با توقف پروژه کاهش جمعیت در ایران برمی‌دارد و علت مخالف‌های‌شان را تعهد سیاسی عنوان می‌کند که به مجامع بین‌المللی از جمله کنفرانس جمعیت و توسعه قاهره (ICPD)، سند توسعه هزاره (MDGs) داده بودند؛ تعهداتی که در کشور ذی‌نفعان زیادی داشته و دارد؛ تعهد نخست تا سال 2014 معتبر بود و تعهد دوم تا سال 2015. به دنبال همین تعهدات در شمایل دیگر و در ابعاد گسترده‌تری «سند توسعه پایدار 2030» مطرح شد.

جالب این است که دکتر ملک افضلی برای نیل به مقصودش دشمن را حتی راهنمایی هم می‌کند و می‌گوید: ... اگر ما می‌خواهیم موضوع جمعیت را همین گونه که هست حفظ کنیم به گسترش جدی‌تر تنظیم خانواده در موضوع کنترل جمعیت، مباحث ایدز و بیماری‌های مقاربتی نیاز داریم. از اینجاست که متوجه علت تخصیص بودجه‌های کلان و تبلیغات رسانه‌ای گسترده به مباحثی چون آموزش جنسی و یا انتقال ایدز به روش جنسی می‌شویم.

به خاطر نگرانی از عصبانیت مجامع بین‌المللی جمعیت کشور را کاهش دادند اما سقط جنین را نه!

چقدر مفاد تعهدات بین المللی با نیازهای جامعه ما تطابق دارند؟

مروتی- شاخص‌ها در این تعهدات بین المللی دچار نقصان و ضعف‌های زیادی  هستند  و صرفا خواست سندهای بین المللی را پوشش می‌دهد نه نیازهای مردم ما را. مثلا شاخص مرگ و میر مادر ناشی از بارداری و زایمان (MMR) شاخصی است که اکنون آمار آن در کشور نزدیک  300 مورد در سال است.

جامعه پزشکی اذعان دارد که مدیریت وزارت بهداشت به شدت بر روی این شاخص حساسیت نشان می‌دهد که تعداد این مرگ و میرها زیاد نشوداما همین وزارت بهداشت هیچ برنامه‌ای برای مقابله با بیش از 220 هزار مورد سقط جنین غیرقانونی سالانه ندارد!

 به این علت که آمار مرگ و میر مادر یک شاخص مهم بین‌المللی است که دولت باید هرساله آن را به سازمان جهانی بهداشت گزارش بدهد، اما آمار سقط جنین اصلا جزء شاخص‌های مورد بازخواست نهادهای بین‌المللی نیست که لازم باشد برای آن تدبیری بیندیشیم!

شاخص مسئولان ما برای مدیریت پاسخگویی به مجامع بین المللی است/ منافع ملی و مصالح اجتماعی؛فدای رضایت غربی‌ها

چرا مقوله جمعیت از برنامه ششم توسعه حذف شد؟ چرا قانون تنظیم خانواده علیرغم کاهش جمعیت لغو نشده است؟

مروتی- دکتر فاطمه رخشانی (معاون بهداشت وزارت بهداشت در دولت دهم) می‌گوید که علت مخالفت مدیران وزارت بهداشت با سیاست‌های افزایش جمعیت، این است که نگرانند با افزایش موالید، شاخص‌هایشان را از دست بدهند یعنی حاضرند منافع کشور را به خاطر خوش خدمتی به خارج زیرپا بگذارند! و ظاهرا امکان جمع‌آوری اطلاعات به شکل بدون واسطه برای مجامع بین‌المللی وجود دارد.

در همین راستا است که «آمار پوشش وسایل ممانعت از بارداری در بین زنان 15-49 ساله» به عنوان یکی از شاخص‌های اهداف توسعه هزاره و طبق بند هفتم از هدف سوم سند توسعه پایدار 2030، ایران باید دسترسی همگانی به ابزار کنترل جمعیت و ارائه آموزش جنسی را تضمین کند.

لذا با این اوصاف و اعتراف عینی دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت به تعهدات بین‌المللی، نباید از حذف مقوله جمعیت از برنامه ششم توسعه و یا عدم لغو قانون تنظیم خانواده برای ساماندهی جمعیت کشور توسط مجلس تعجب کرد.

البته این فعالیت‌ها به جمعیت محدود نمی‌شود مولاوردی معاون زنان سابق ریاست جمهوری به شدت پیگیر افزایش تعداد نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی بود،زیرا «درصد نمایندگان زن در مجلس قانونگذاری»یکی از شاخص‌های مورد سوال کنفرانس قاهره و از شاخص‌های اهداف توسعه هزاره است نه اینکه دنبال استفاده از زنان کارآمد باشند.

افزایش سن قانونی ازدواج نه در مسائل داخلی بلکه در تعهدات بین‌المللی چون سند توسعه پایدار 2030 ریشه دارد

جایگاه افزایش سن ازدواج در اسناد بین المللی چیست؟

مروتی- اجازه داریم این سوال را بپرسیم چرا عده‌ای در دولت و مجلس به شدت پیگیر «افزایش سن قانونی ازدواج» هستند، کاری به افزایش هر ساله سن ازدواج در کشور و بیش از 20 میلیون جوان مجرد ندارند؟

زیرا دولت، در بند سوم از هدف پنجم سند توسعه پایدار 2030 دولت متعهد شده که آنچه به تعبیر آنها ازدواج زودهنگام  ولی در حقیقت ازدواج در سن نیاز است را حذف کند و در این مسئله، مورد بازخواست نهادهای بین‌المللی قرار می‌گیرد؛ ولی هیچ نهاد بین‌المللی، ایران را بابت افزایش روزافزون سن ازدواج جوانانش که جمعیت بسیار بسیار بیشتری را به خود اختصاص می‎دهد، مواخذه نمی‌کند.

پذیرش اسناد افزایش سن ازدواج از  معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تا خود رئیس جمهور

برخی از تعهدات بین المللی در زمینه افزایش سن ازدواج را ذکر می‌کنید؟ا

مروتی- خانم مولاوردی در اسفند 1392 پس از حضور در اجلاس کمیسیون مقام زن سازمان ملل گزارشی را در صفحه مجازی خود منتشر کرد که: "در اهداف توسعه هزاره، دولت‌ها مسئولیت جمعی خود را در رابطه با تضمین، حفظ و احترام به کرامت انسانی، برابری و عدالت در سطح جهانی به رسمیت شناخته‌اند. ارتقای توسعه و ریشه کن کردن فقر، تحقق و ارتقای برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان از جمله عوامل مؤثر برای تحقق حقوق بشر در عرصه جهانی دانسته شده است."

اطلاع از این تعهدات در بالاترین رده دولت نیز وجود دارد، چنان که رئیس جمهور نیز در مراسم تصویب سند دستور کار توسعه پس از ۲۰۱۵، در مقر سازمان ملل گفته بود: «خانم‌ها و آقایان؛ جمهوری اسلامی ایران پیش از این، مجدانه و عمیقاً به تحقق اهداف توسعه هزاره، یاری رسانده و مشارکت فعالی در تدوین دستور کار توسعه پس از 2015 داشته، و از این به بعد نیز همکاری سازنده‌ای برای اجرای تعهدات خود در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد داشت.

سازمان ملل و  بانک جهانی حق دخالت در امورد داخلی ایران را ندارند

آیا برنامه‌هایی که به حل مشکل ازدواج جوانان کمک می‌کند هم هدف این مجامع بین المللی واقع شده است؟

مروتی- زیاده خواهی‌های صندوق بین‌المللی پول به اینجا متوقف نمی‌شود و حتی خواستار توقف طرح مسکن ارزان قیمت مهر نیز می‌شوند طرحی که با همه اشکال‌ها نقاط قوت زیادی داشت و بسیار بهتر از بلاتکلیفی جوانان در حال ورود به زندگی مشترک بود.

مارتین سری سولا معاون بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول در دومین گزارش بررسی سالیانه سلامت اقتصاد ایران که در تاریخ 15/01/1393 بر روی سایت صندوق قرار گرفته، نوشته است: «بانک مرکزی ایران برای کاهش و تثبیت نرخ تورم در هفت ماه گذشته، پایه پولی را به شدت در کنترل گرفته است. این تلاش با «توافق برای حذف تامین مالی طرح مسکن مهر» -پروژه بلندپروازانه مسکن ارزان قیمت که از سال 2007 کلید خورد- از ترازنامه بانک مرکزی، پشتیبانی می‌شود.»

نگاه به بیرون از مرزها برای کشور مشکل آفرین شده است

اما سوال اساسی این است که آیا امضای اسناد کنفرانس جمعیت و توسعه، اهداف توسعه هزاره، سند توسعه پایدار 2030 و امثالهم، از لحاظ حقوقی برای کشور الزام‌آور است؟

مروتی- خیر اما آنقدر با تشویق ها و تنبیه‌های بین‌المللی همراه می‌شود که چاره ای جز اجرای این اسناد برای مسئولینی که نگاه‌شان برای حل مشکلات به بیرون از مرزها است، نمی‌گذارد. 

دولت دنبال اجرای اسناد بالادستی نظام در حوزه خانواده و ازدواج نیست چون کسی در عرصه بین‌الملل این اسناد را از مسئولان ما مطالبه نمی‌کند

چرا دولت بجای اسناد بین المللی به دنبال اجرای اسناد بالادستی کشور نیست؟

مروتی- در تاریخ 20/08/1395 وزرای آموزش و پرورش و علوم و معاون زنان رئیس جمهور از «سند ملی آموزش 2030» رونمایی می‌کنند و بلافاصله در آذرماه، «چارچوب عمل ملی آموزش 2030» منتشر می‌شود. در صفحه 75 از این برنامه که طراحانش مدعی هستند بومی شده است، آمده که باید «آموزش جامع جنسی» در برنامه‌های آموزشی کشور ادغام شود! آیا مدعیان بومی کردن این سند می‌دانند که مفهوم آموزش جامع جنسی چیست؟! 

به هر حال در مدت زمان کمتر از یک سال، یک سند استعماری در کشور به مرحله اجرا می‌رسد و باز این سوال مطرح می شود، چرا دولت یازدهم که برای اجرای سند غیرالزام آور مزبور (با بیش از صد مورد تعارض با اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی ایران) سر از پا نمی‌شناسد، در این چهار سال هیچ فعالیت قابل ذکری برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نداشته است؟ پاسخ تکراری است. کسی در عرصه بین‌الملل بابت سند تحول بنیادین، دولتمردان را مواخذه نمی‌کند.

فاز اول کنترل جمعیت با موفقیت در ایران اجرا شد و ادامه دارد

کاهش فرزند خواهی پروژه کنترل جمعیت چقدر موفق انجام شده است؟

مروتی- بحث کنترل جمعیت به عنوان یک تجربه پیش روی ماست که به ما می‌گوید اسناد بین‌المللی چگونه وارد کشورها می‌شوند و به جمعیت کشور مقصد آسیب جدی وارد می‌کند.

در مرحله اول پروژه کنترل جمعیت باید تعداد بچه‌ها و فرزندخواهی کاهش پیدا می‌کرد یعنی خانواده‌هایی که دوست داشتند 6 بچه یا بیشتر داشته باشند را به جایی می رساندند که علنا بیش از 2 فرزند را نخواهند و امروز به این هدف خود نائل شده‌اند و متوسط کودکانی که در کشور توسط خانواده‌ها خواسته می‌شود 2.29 است لذا به این هدف اولیه که مردم بیش از 2 بچه نخواهند رسیده اند

اما سوال این است قرار بود جمعیت کم شود تا وضعیت اقتصادی خوب شود اما چرا با اینکه پروژه کنترل جمعیت را بیش از موارد خواسته شده از سیاس‌ت های تعدیل اقتصادی بانک جهانی پیاده کرده اند و باز هم اصرار دارند آن را ادامه دهند وضعیت اقتصادی کشور مطلوب خانواده‌ها نیست؟

فاز دوم پروژه کنترل جمعیت این است که هیچ ازدواجی صورت نگیرد

گفتید افزایش سن ازدواج بخشی از پروژه کنترل جمعیت است، چگونه؟

مروتی- فاز دومی که در پروژه کنترل جمعیت پیگیر آن هستند این است که هیچ ازدواجی در ایران صورت نگیرد و سن ازدواج را افزایش دهند، مرحله اول که فرزندخواهی بود به هدف خود رسیدند اما فاز دوم برنامه‌شان این است که ازدواجی صورت نگیرد لذا شاهدیم که سند 2030 یونسکو کاملا این مهم را پوشش می‌دهد، هر چند که دولت تظاهر می‌کند که اجرای سند 2030 یونسکو متوقف شده است اما شواهد و سیاست‌های اجرایی، طرح‌ها و لوایح مطرح شده در مجلس خلاف این را ثابت می‌کند.

گسترش شبکه فن اطلاعات وابسته به خارج، از مفاد سند 2030 یونسکو است/ افزایش سن ازدواج به توقف یک سوم از ازدواج‌های موفق می‌انجامد

در زمینه کاهش ازدواج موثرترین ابزار چه چیزی است؟

مروتی- از 17 بند سند 2030 یونسکو حدود 10 بند مربوط به وابستگی فضای سایبر به خارج از کشور است و در این 10 بند شبکه فن اطلاعات به خارج از کشور وابسته می‌شود، تا از طریق آن بتوانند در جهت افزایش فساد اخلاقی استفاده کنند و جوان‌ها خود به خود ازدواج را کنار بگذارند، همانگونه که فرزندخواهی را به نحوی کاهش دادند که جوان احساس نیاز به فرزند نکند و به سمت آن نرود فرد نیاز به ازدواج در خود نبیند و نیاز خود را از طرق دیگری غیر از ازدواج پاسخ دهد.

یکی از راه‌های این هدف هم افزایش سن قانونی ازدواج است چرا که 30 درصد از موفق‌ترین ازدواج‌ها در ایران در بازه زیر سن 18 سال رقم می‌خورد و تصور کنید اگر این ازدواج‌ها از جامعه حذف شود بحث طلاق به کجا خواهد انجامید؟

نمایندگان مجلس چشم‌شان را روی 20 میلیون جوان مجرد بسته‌اند/ قانون تسهیل ازدواج سال 84 تصویب شده اما مسکوت است

افزایش سن ازدواج در آمار مجردین کشور تاثیر سوء ندارد؟

مروتی-  در شرایطی که این وضعیت فضای مجازی، آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت ماست و در حالی که این همه مشکل در زمینه ازدواج وجود دارد عده‌ای هم در مجلس اصرار دارند که مشکلی به مشکلات کشور اضافه کنند که بسیاری از این اصرارها در راستای تعهدات بین المللی است.

این افراد چشم خود به روی بیش از 20 میلیون جوان مجردی که در سن ازدواج هستند و حتی چندین میلیون‌شان دارند وارد به سن تجرد قطعی می شوند، می‌بندند و از آن سو شبانه روز پیگیر افزایش سن ازدواج می‌شوند.

متاسفانه شاهدیم نه دولتیان ما و نه مجلسیان ما پیگیر قانون تسهیل ازدواج که سال 84 تصویب شده است نیستند در حالیکه میلیون‌ها جوان مجردِ خواستار ازدواج، روی دست جامعه باقی مانده است.

عبارت ازدواج کودکان بین عده‌ای در داخل با متن اسناد غیرقانونی بین‌المللی مشترک است

عبارت ازدواج کودکان دقیقا در کدام اسناد آورده شده است؟

مروتی- در سند 2030 یونسکو بحث آزادی نوجوان و حتی کودک از هر قید و بند جنسی و از سویی جلوگیری از ازدواج به هنگام و مطابق نیاز علنا خواسته شده است و صراحتا می‌خواهد که پدر و مادر فضایی آزاد را برای کودک جهت ارتباط جنسی با خواهر یا بردار و یا دوست خود در اختیار داشته باشد و همچنین باید روش‌های جلوگیری از بارداری به خصوص یک وسیله خاص به کودک به خوبی آموزش داده شود. لذا آموزش‌ها و تربیت‌های جنسی متناسب با فرهنگ غرب مطالبه و پیگیری می‌شود.

غیر از سند 2030 که خواستار افزایش سن ازدواج در ایران است کنوانسیون حقوق کودک هم پیش از این خواستار چنین چیزی از ایران شده بود و جالب است که با اینکه در همه این اسناد ازدواج جوان و نوجوان 18 ساله، ازدواج کودکان خوانده می‌شود اما رابطه جنسی کودک 8، 9 ساله با دوست یا رفیقش آزادی جنسی اطلاق می‌شود و از پدر و مادرها خواسته که جلوی این دست از روابط کودکان را نگیرند چون نیاز جنسی دارند، کدام فرهنگ و انسان عاقلی جوان و نوجوان 18 ساله را کودک می‌نامد؟

کدام کشور و انسان عاقلی جوان و نوجوان 16-18ساله را کودک می‌نامد؟

اساسا کودکی به چه سنی اطلاق می‌گردد؟

مروتی- شاهدیم که هم فکری شدیدی بین اسناد بین‌المللی و کسانی که پیگیر مفاد اسناد در ایران هستند وجود دارد و هر دو سعی می‌کنند که در مفاهیم جابجایی صورت دهند که این خیانت است. یک عبارتی که این افراد سعی کرده‌اند در این سال‌ها جا بیندازند عبارت ازدواج کودکان است. سوال این است که اساسا کودکی به چه سنی اطلاق می‌گردد اگر منظور از کودکی سن است در کجای دنیا به نوجوان 13 یا 16 ساله کودک اطلاق می‌گردد؟

اگر منظور از کودکی بلوغ فکری است که ممکن است فردی تا 30 سالگی یا بیشتر هم کودک باشد و بلوغ فکری پیدا نکند چرا مثلا سن 30 سالگی را به عنوان سن ممنوعیت ازدواج مطالبه نمی‌کنند؟ بنابراین مشخص می‌شود در انتخاب سن 16 سالگی برای ممنوعیت ازدواج مبنای علمی و درستی را در نظر نگرفته‌اند و نتیجه این بی‌سوادی جز ضرر برای کشور چیز دیگری نیست.

اساسا قرار دادن سن برای اطلاق عباراتی چون کودکی و نوجوانی و جوانی و... یک امر قرار دادی است، از نسل پدربزرگ‌ها تا امروز شاهدیم که گاه یک فرد 14 ساله فارغ از جنسیت توانایی پذیرفتن و چرخاندن بیش از یک خانواده را دارد اما فردی تا 50 سالگی هم بی‌مسئولیت و ناتوان و سربار جامعه و خانواده است.

قطعا پشت طر ح‌هایی چون طرح افزایش سن ازدواج خود دولت ایستاده است

این همه اصرار برای اجرای اسناد بین المللی فقط جنبه مالی دارد؟

مروتی- لذا یک روز با لایحه در حوزه زن یک روز با لایحه در حوزه کودک و ازدواج برای اجرا کردن مفاد سند 2030 یونسکو هستند و قطعا پشت این دست طرح‌ها و لایحه‌ها خود دولت ایستاده است تا مگر به برخی از مشوق‌های مالی دست پیدا کنند و البته مواردی هم در خصوص نیات باندی و شخصی در این حوزه وجود دارد.

ازدواج در آغاز نیاز حکم اسلام و رهبر انقلاب است/عده‌ای در مجلس و دولت دنبال قبیح جلوه دادن احکام قرآن و اسلام هستند

چرا عبارت ازدواج کودکان و چنین الفاظی را به کار می‌برند؟

مروتی- عرض کردم که بعد از وقوع انقلاب جنسی و بسط فساد اخلاقی دو هدف عمده داشتند یکی کم کردن تعداد فرزندان خانواده و دیگری فروپاشی خود خانواده. فروپاشی خانواده  را از طرق رسانه‌ای پیگیری می‌کنندکه البته در کنارش اسناد بین المللی هم نقش بازی می‌کنند.

یک موردی که دنبال می‌کنند بر هم زدن ازدواج در آغاز نیاز است. افقی که مد نظر اسلام است این است که برسیم به جایی که در جامعه ازدواج‌ها در آغاز نیاز اتفاق بیفتد یعنی با اولین حس نیاز عاطفی یا جنسی دختر یا پسر بتوانند به ازدواج دسترسی داشته باشند.

عین همین صحبت را هم امام خامنه‌ای نیز دارند به گونه‌ای که ایشان ازدواج در زمان نیاز را از اختصاصات اسلام بر می‌شمرند و می‌فرمایند هر چه زودتر دختر یا پسر بتوانند با ازدواج نیازشان را پاسخ دهند بهتر است.

بنابراین امثال این طرح‌ها در مجلس و اسناد پنهانی در دولت هم دارند افق مطلوب جامعه اسلامی را و ازدواج‌هایی که باید در موقع نیاز انجام شوند را قبیح جلوه می‌دهند و از طرف دیگر دارند به فساد جامعه دامن می‌زنند.

کسانی که با قبیح جلوه دادن ازدواج به هنگام، مانع رفتن جوان و نوجوان ما به سمت این حلال الهی می‌شوند مستقیما جلوی احکام خدا ایستاده‌اند.

ازدواج در آغاز نیاز واجب شرعی است/ لطفا کسی خودش را دلسوزتر از شر ع و قرآن در حق مردم نداند

اگر فرد زودتر از سنی که قانون وضع می‌کند نیاز به ازدواج پیدا کرد چه باید بکند؟

مروتی- در چه جامعه‌ای آموزش جنسی در مدارس انجام شود به نفع مجریان نابودی خانواده خواهد بود؟ در جامعه‌ای که ازدواج و پاسخ به نیاز به موقع صورت نگیرد، وگرنه ازدواج اگر در سنین مناسب و نیاز باشد ما با آموزش جنسی به فردی که در شرف ازدواج یا ابتدای زندگی مشترک است مشکلی نداریم.

مسئله این است که فرد وقتی به بلوغ می‌رسد مدت زمانی طول می‌کشد تا به بیداری غریزه برسد. ممکن است در یک فضا و محیط این بیداری تا سنین  بیست و چند سالگی هم رخ ندهد اما در جامعه‌ای که ما فعلا سراغ داریم با این وضعیت فضای مجازی، رسانه و دسترسی به محتوای مستهجن و حجاب، افراد با فاصله بسیار اندکی از بلوغ جسمی غریزه جنسی در آنها بیدار می‌شود حتی در بسیاری موارد ما شاهدیم که این بیداری قبل از بلوغ کامل جسمی اتفاق می‌افتد.

می دانیم وقتی غریزه در کسی بیدار شد ازدواج برای او واجب شرعی می‌شود ما اصرار داریم که این واجب شرعی باید رعایت شود چون با این فاصله‌های حداقل 10-15 ساله ای که بین بیداری غریزه تا ازدواج مرسوم کرده اند باعث اعتیاد دختر یا پسر به گناه می شود که حتی بعد از اینکه وارد زندگی هم که می شوند به علت بسیاری از اختلالاط از پس روابط در زندگی مشترک برنمی‌آیند و زندگیشان از هم پاشیده می‌شود.

شاخص‌های بین‌المللی باعث افزایش هر چه بیشتر سن ازدواج در کشور می‌شود

چگونه اسناد بین المللی در کشورها اهداف خود را اجرایی می‌کنند؟

مروتی- یکی از کارهایی که اسناد بین المللی انجام می‌دهند این است که شاخص تعریف می‌کنند یعنی یک هدفی به نام اینکه ازدواج زیر 18 سالی صورت نگیرد، دارند لذا برای این هدف شاخص تعریف می‌کنند و هر ساله ما باید تعداد ازدواج‌های زیر 18 سال و تعداد بارداری‌های زیر 18 سال را به سازمان ملل گزارش کنیم.

البته آمار همه ازدواج‌ها و بارداری‌ها از کشور خارج می‌شود اما شاخص را طوری تعریف کرده‌اند که براساس اهداف خودشان باشد مثلا  نگفته‌اند  تعداد زوج‌های بالای 30 سال، که اگر شاخص را اینگونه تعریف می‌کردند به علت وجود میلیون‌ها جوانی که از سن ازدواج‌شان گذشته آن وقت افزایش سن ازدواج بد می‌بود، که واقعا هم بد است، اما چون دنبال افزایش سن ازدواج در کشور ما هستند شاخص را به گونه‎ای تعریف می‌کنند که باعث افزایش هر چه بیشتر سن ازدواج شود.

برخی در غربی شدن از خود غرب جلو زده‌اند

حداقل سن قانونی ازدواجی که برای ایران مطرح می‌کنند همانی است که در کشورهای غربی پیاده می‌شود؟

مروتی- جالب است که حداقل سن قانونی ازدواج در انگلیس 16 سال است اما وقتی به ایران می‌رسند ازدواج زیر سن 18 سال را ممنوع می‌کنند.یعنی 18 سال به بالا مانعی ندارد  زیر 16 سال کلا ممنوع است و بین سن 16 تا 18 سال را دادگاه باید اجازه بدهد که این مورد کاملا مطابق با سند 2030 یونسکو است،برخی در غربی شدن از خود غرب جلو زده‌اند.

پیامد اجرایی نشدن مفاد اسناد بین‌المللی حذف مشوق‌های مالی و جریمه‌های سنگین است

و اگر شاخص‌ها به درستی پیاده نشوند چه می‌شود؟

مروتی- براساس این شاخص‌ها کشورهای مختلف را رده بندی می‌کنند و تعیین می‌کنند که هر کشوری چه میزان موفقیتی نسبت به این شاخص به دست آورده است و اگر کشوری نتواند به این شاخص‌ها برسد از یکسری مشوق‌های مالی منع می‌شود.

گفتیم که یکسری وام‌ها و مشوق‌های مالی صرف اجرایی شدن خود تعهد داده شده به مجامع بین المللی می‌شود و برخی از مشوق‌ها هم منوط به اجرایی شدن اهداف می‌شود علی القاعده بسیاری از دولت‌ها هم وسوسه می‌شوند اما از طرفی چون بازپرداخت‌ وام‌ها در مدت اندکی باید انجام شود اگر در موعد مقرر پرداخت نکنند جریمه سنگینی می‌شوند مثل بلایایی که در دولت هاشمی رفسنجانی سر کشور آمده است.

آمارهای رسمی کشور حکایت از تعداد بسیار پایین طلاق‌ها در ازدواج‌های زیر 18 سال خبر می‌دهد

به نظر شما آمار ارائه شده در مورد بالا بودن طلاق در سنین زیر 18 سال چگونه توجیه می‌شود؟

مروتی- نکته دیگر صحت آمار و اسنادی است که مبتنی بر آن طرح افزایش سن ازدواج را مطرح می‌کنند مثلا می‌گویند طلاق‌ها در ازدواج‌های زیر سن 18 سال بسیار بالا است و آمار صحیحی در مورد آن ارائه نمی‌دهند و مبتنی بر همین آمار مخدوش خواستار توقف ازدواج‌های زیر سن 18 سال می‌شوند، بارها از این افراد در مجلس و دولت خواسته‌ایم که منبع دقیق آمارهای خودشان را به ما ارائه کنند اما همیشه از آن سرباز زده‌اند.

آمارهای رسمی به ما می‌گوید که ازدواج‌های دختران در سنین زیر 18 به صورت ویژه کمترین احتمال طلاق را داشته است عده‌ای می‌گویند دختری که زیر 18 سال ازدواج کرده فرصت طلاق گرفتن نداشته اما باید بگویم که همه آمارهای رسمی به ما می‌گویند که بیشترین درصد طلاق‌ها در سال اول زندگی رخ می‌دهد و 50 درصد طلاق‌ها در 5 سال اول زندگی است.

 یعنی اگر می‌خواست طلاق صورت بگیرد در همان سنین زیر 18 می‌توانست رقم بخورد و کسی که زیر 18 سال ازدواج کرده فرصت برای طلاق داشته اما چون احتمال طلاق در این سنین به مراتب کمتر است و علت آن هم انعطاف بیشتر فرد در سنین پایین، در گیر نشدن فرد در روابط عاطفی یا جنسی خارج از شرع و چارچوب است، و همین منجر به این می‌شود ازدواج‌ها در این سنین پایدارتر باشد.

جدول توزیع سنی زوجه در زمان ازدواج و طلاق که از سایت سازمان ثبت احوال کشور قابل دسترسی است این ادعا که آمار طلاق ازدواج‌های زیر 18 سال بالا است را رد می‌کند:

 

سال

تعداد ازدواج

تعداد طلاق

درصد ازدواج های منجر به طلاق

کمتر از 15 سال

نه ماهه سال 1395

29710

871

2.9

25-29 سال

نه ماهه سال 1395

109106

30520

27.9

کمتر از 15 سال

سال 1394

37117

1249

3.3

25-29 سال

سال 1394

138357

37535

27.1

کمتر از 15 سال

سال 1393

40404

1267

3.1

25-29 سال

سال 1393

142239

38110

26.7

کمتر از 15 سال

سال 1392

41439

1205

2.9

25-29 سال

سال 1392

148912

37442

25.1

کمتر از 15 سال

سال 1391

40653

1078

2.6

25-29 سال

سال 1391

155110

13887

8.9

کمتر از 15 سال

سال 1390

39831

961

2.4

25-29 سال

سال 1390

157519

12967

8.2

کمتر از 15 سال

سال 1389

43459

863

1.9

25-29 سال

سال 1389

150102

34335

22.8

کمتر از 15 سال

سال 1388

40609

853

2.1

25-29 سال

سال 1388

145968

31005

21.2

کمتر از 15 سال

سال 1387

37996

731

1.9

25-29 سال

سال 1387

135635

9162

6.7

کمتر از 15 سال

سال 1386

35931

628

1.7

25-29 سال

سال 1386

124251

23443

18.8

کمتر از 15 سال

سال 1385

33383

638

1.9

25-29 سال

سال 1385

109188

7964

7.2

جدول توزیع سنی زوجه در زمان ازدواج و طلاق

سال گذشته حتی یک مورد هم مرگ مادر زیر 18 سال به علت بارداری نداشته‌ایم

البته علت دیگری که طرح افزایش سن ازدواج را مطرح کرده اند افزایش مرگ و میر مادران است نظر شما چیست؟

مروتی- اما موضوع دیگری که به بهانه آن افزایش سن ازدواج را مطرح می کنند افزایش مرگ و میر مادران به خاطر بارداری زیر سن 18 سال است درحالیکه همان طور که گفتم چون کاهش مرگ و میر مادران یکی از شاخص‌هایی است که هر ساله وزرات بهداشت باید در مورد آن به سازمان ملل پاسخگو باشد طبق آمار خودشان بسیار بسیار ناچیز است و بر طبق آمار رسمی مرکز پژوهش‌های مجلس سال گذشته حتی یک مورد هم مرگ مادر زیر 18 سال به علت بارداری نداشته‌ایم، لذا آماری که در این زمینه هم ارائه می‌کنند جز دروغ چیز دیگری نیست.

لازم است که مسئول وزرات بهداشت در یک جلسه علنی در مورد آمار مرگ و میر مادران زیر سن 18 سال رسما آمار را  اعلام کند.

چرا نوجوانان متاهل اجازه حضور در مدارس را ندارند؟/ برخوردهای ظالمانه با دختران متاهل در مدارس قابل اغماض نیست و خشونت علیه زن است

دیگر علت طرح افزایش سن ازدواج در مجلس  ترک تحصیل دختران عنوان شده است، این مسئله تا چه حد صحت دارد؟

مروتی- در مورد افزایش ترک تحصیل دختران با ازدواج در سنین زیر 18 سال طبق آمار رسمی مرکز پژوهش‌های مجلس باید بگویم که اصلا اینگونه نیست.

 نکته دیگر در این زمینه برخورد بد مدارس با خانم‌هایی است که ازدواج کرده‌اند اگر یک زمانی بر این قضیه توجیهی وجود داشت، اما امروز که فضای مجازی ما پر از روابط موارد غیراخلاقی است و آزادانه هم قابل دسترسی است و هر محتوای مستهجنی به کمترین زحمتی قابل دسترسی است حضور یک دختر متاهل در فضای دبیرستان چه مشکلی می‌تواند ایجاد کند ؟

 واقعا این برخوردها عین خشونت علیه زن و بی‌عقلی است و در حالتی هم عناد با دستورات اسلامی است. بجای اینکه خود وزارت بهداشت حامی ازدواجی باشد که اسلام به شدت آن را تبلیغ کرده است، مانع آن می‌شود؟

 در روایات هست که از سعادت مرد این است که دخترش در خانه او عادت ماهیانه نشود، لطفا با دستورات دین با هیجان وسطحی برخورد نکنید، آنقدر متن دین توسط مسئولان ما مهجور گذاشته شده است که از گفتن و مطالبه آن سر که بازمی‌زنند هیچ دقیقا آنچه مقابل اسلام هست را هم پیاده می‌کنند.

وقتی بسیاری از دختران در سنین نوجوانی درگیر دوست پسر می‌شوند یعنی نیاز دارند و اینکه این دختر توانایی اداره زندگی مشترک را ندارد مربوط به خانواده و سیستم آموزشی است و ربطی به سن ندارد.

 برخورد ظالمانه با دختران متاهل در مدارس چه معنی می‌تواند داشته باشد؟ دختری که نیاز به همسر دارد چرا باید همسری در چشم او خفیف و قبیح باشد که از مطرح کردن ازدواج در سنین نوجوانی دوری کند؟ چرا شرایط باید به گونه‌ای پیش برود که اگر دختر نوجوان دوست پسر  داشت و یا نوجوان پسر دوست دختر داشت کسی عکس‌العملی به آن نشان ندهد ولی اگر خواست ازدواج کند به راحتی او را منع کنند؟

چرا وقتی دختری خودش طالب ازدواج است و با کسی که دوست داشته و خانواده‌اش هم موافق بوده‌اند و  وارد زندگی مشترک شده آنقدر عرصه بر او تنگ شود که ازدواجش را از مدارس پنهان کند ؟ اما اگر همین دختر دوست پسر داشت که بعد از مدتی با سخت‌ترین لطمات عاطفی او را رها کند همین مدارس واکنشی نشان ندهند؟

اتفاقا چون در اسلام خانواده اصل است اگر مدرسه و دبیر بهتری هست باید برای دختران متاهل در نظر گرفته شود نه اینکه آنها را از حق طبیعی خودشان محروم کنیم و امکان تحصیل را از آنها بستانیم.

سیستم آموزشی ما با فرهنگ و دین مردم ایران در تناقض است چون فرد را آماده زندگی مشترک نمی‌کند

چرا سن نیاز به ازدواج و سن آمادگی برای ازدواج با هم تطابق ندارند؟

مروتی- واقعیتی که باید بپذیریم این است که نوجوان ما در سنین بلوغ اصلا آماده پذیرفتن مسئولیت‌های ازدواج نیست و این یکی از بزرگترین تناقضات دستگاه آموزشی با متن فرهنگ و دین مردم ایران است امروز افراد به گونه‌ای تربیت می‌شوند که تا سنین بالا حتی تا 30 سالگی توانایی اداره یک زندگی را ندارند.

 لذا در طرح افزایش سن ازدواج این را به جوان و نوجوان بالغ ما می‌گوید چون توانایی اداره زندگی را نداری پس کلا ازدواج نکن یعنی مشکلی به مشکلات او می‌افزاید یعنی مشکلات بی‌بندباری عاطفی و یا جنسی را هم به مشکلات فرد و جامعه اضافه می‌کند و در بن بستی او را رها می‌کند.

نه مدرسه  و نه دانشگاه به فرد آموزش نمی‌دهد که چگونه خانواده را مدیریت کن فقط ازدواجش را به تاخیر انداخته است.

در فرهنگ ایرانی کار کردن بچه قسمتی از فرآیند تربیتش بوده اما امروز یک خرید ساده را هم به او آموزش نمی‌دهند

دقیقا سیستم آموزشی برای توانمند کردن فرد چه کاری باید انجام دهد؟

مروتی- در سیستم آموزشی ما  قرار هم نیست وقتی این پسر یا دختر وقتی به سن 20 سالگی می‌رسد نسبت به س 18 سالگی تفاوتی در اداره خود و خانواده کرده باشد چون سیستم آموزش و پرورش و آموزش عالی اصلا این را آموزش نمی‌دهد مگر اینکه خود فرد کاری انجام دهد این سیستم آموزشی حتی قدرت یک خرید ساده را هم به بچه‌ها نمی دهد.

در همین یکی دو نسل پیش بچه از ابتدا در خانه و خارج خانه کار می‌کرد نه برای اینکه برای پدر و مادر صرفه اقتصادی داشته باشد حتی چه بسا کار کردنش سودی هم نداشته اما در فرهنگ ما کار کردن بچه قسمتی از فرآیند تربیتش بوده یعنی بچه‌ها کار می کردند که تربیت شوند این بخش از فرهنگ را کاملا گرفته‌ایم و مدام می‌گویند کودکان کار چقدر بدبخت و بیچاره هستند اینقدر این مسئله در جامعه پمپاژ شده که کار کردن کودک و نوجوان قبیح شده است.

البته ما با معنای خاص کودکان کار که بچه وسط اتوبان گل بفروشد یا زباله جمع کند مخالفیم ولی اینکه فنی را یاد بگیرد یا اینکه مسئولیت‌پذیر و پرتلا ش شود صرفا از طریق همین کار کردن به وجود می‌آید.

بدسابقه‌ترین NGOها مسئولیت کودکان کار را به عهده گرفته‌اند/ چرا از ژاپن آموزش مسئولیت‌پذیری به کودکان را یاد نمی‌گیرید؟

آموزش‌های مسئولیت‌پذیر شدن کودکان به چه صورت انجام می‌شود؟

مروتی- نکته جالب تر اینکه خرابکارترین و بدسابقه‌ترین NGOها مسئولیت کودکان کار را به عهده گرفته‌اند کسانی که صلاحیت‌شان و ارتباط‌شان با خارج از کشور بشدت زیرسوال است و مطمئنم برای اختلال در تربیت فرزندان این مملکت انجام می شود. وگرنه در همین کشورهای غربی که بسیار هم اشتیاق به آنها در برخی مسئولان ما وجود دارد و در همین ژاپن و چینی که همیشه پیشرفت وتکنولوژیش را به رخ ما می‌کشند همیشه مسئولیت‌پذیری و پرتلاشی جزء مفاد آموزشی رسمی است.

در طرحی که به فرد بالغ 18 ساله می‌گوید کودک باید هم منتظر فرد 40 ساله‌ای باشید که سربار پدر و مادر است/راهکار بلند مدت و کوتاه مدت مقابله با افزایش سن ازدواج

راهکارهای مقابله با افزایش سن ازدواج کدامند؟

مروتی- درطرح افزایش سن ازدواج به فرد بالغ 18 ساله کودک اطلاق می‌گردد خوب معلوم است که این فرد تا دهه سوم و چهارم زندگیش مسئولیت پذیر نخواهد شد.

لذا به تعویق انداختن ازدواج فرد به بهانه اینکه توانایی ندارد تنها به مشکلات اضافه می‌کند، همان طور که در یادداشت تشییع خزنده فحشا هم اشاره کرده‌ام، که این مسئله دو راهکار دارد یک راهکار بلندمدت و اینکه برنامه جامع و سیستماتیکی تنظیم شود که در آن خانواده، رسانه و نظام آموزشی هم آموزش و پرورش و هم آموزش عالی دست به دست هم بدهند و به گونه‌ای کار کنند که بلوغ اجتماعی و عقلی همزمان شود با بلوغ جسمی، جنسی و عاطفی.

اما تا رسیدن به آن فضا می‌توان راهکارهای کوتاه مدت را به کار گرفت. مثلا دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی مربوط می‌تواند یک راهکار باشد که افراد را همزمان با آغاز احساس نیاز بتوانند برای ورود به ازدواج آماده کنند و پدر و مادر هم همراهی کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: افزایش سن ازدواج مجلس شورای اسلامی سند 2030 یونسکو خشونت علیه زنان توسعه پایدار سند توسعه هزاره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۰۱۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم ازدواج باشکوه پیرمرد ۸۶ ساله (فیلم)

 

منبع: فرارو

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: رسم عجیب کتک زدن داماد توسط برادر‌های عروس (فیلم) آرایش عروس در بلغارستان/ حفظ سنت‌ قوم مسلمان پوماک (فیلم) ازدواج سلطنتی در برونئی پس از ۱۰ روز جشن (فیلم)

دیگر خبرها

  • جست‌وجو برای یافتن نوجوان ۱۸ ساله غرق شده در رودخانه ماشکید ادامه دارد
  • قهجاورستان کجای اصفهان است؟
  • جدول اجرای عموم نمایش‌های بخش کودک و نوجوان اعلام شد
  • جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در قم برگزار شد
  • مراسم ازدواج باشکوه پیرمرد ۸۶ ساله (فیلم)
  • راه اندازی فضای دوستدار کودک و نوجوان ویژه محلات حاشیه نشین گلستان
  • بالگرد اورژانس قم به کمک کودک پنج ساله رفت
  • «سر سفره خدا» در طول سال تولید و پخش می‌شود/ افتتاح باغ رسانه کودک و نوجوان در ۱۴۰۳
  • تفاوت قد عجیب این زوج در گینس ثبت شد
  • تشکیل باشگاه کتابخوانی در ۱۲ باب از کتابخانه‌های کانون مساجد زنجان