Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ جمال خاشقچی، منتقد میانه روی ولیعهد سعودی، 49 روز پیش یعنی 10 مهر ماه 1397 (دوم اکتبر) توسط تیمی متشکل از ۱۵ عامل رژیم سعودی که از عربستان عازم استانبول شده بودند، در کنسولگری این کشور در استانبول به طرز فجیعی کشته و سپس اعضای بدن وی قطعه قطعه و معدوم شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خاشقچی برای دریافت گواهی ازدواج به کنسولگری عربستان در ترکیه مراجعه کرده بود.

معمای بزرگی که هنوز با گذشت نزدیک به ماه از قتل این روزنامه نگار مشهور عربستانی حل نشده باقی مانده، پیدا نشدن جسد وی و همچنین عامل اصلی این جنایت فجیع است جنایتی که شدت خشونت آن به حدی بود که پس از اعلام این خبر، جهان را در شوک فروبرد.

جنایت قتل فجیع خاشقچی یاد آور همان جنایت های خشن و عصر بربریتی است که گروه های تروریستی در عراق و سوریه به نام دین همواره مرتکب می شدند و با افتخار عکس ها و فیلم های آن را نیز در رسانه های مختلف و از جمله شبکه های اجتماعی منتشر می کردند.

حالا به نظرمی رسد که حامیان این گروه های تروریستی که با دلارهای نفتی از آنها برای کشتار فجیع زنان و مردان در سوریه و عراق  بهره می بردند و سپس با تشکیل به ظاهر ائتلافی عربی کمر به کشتار زنان و کودکان یمنی و حمله به زیرساختارهای این کشور و گرسنگی دادن آنها از طریق محاصره کامل زمینی، دریایی و هوایی بسته اند، این بار خود آستین ها را بالا زده و جنایت دیگری از این دست را مرتکب شده اند با این تفاوت که هرگز فکرش را هم نمی کردند که در سایه برخورداری حمایت از غرب، اینگونه تحت فشار قرار بگیرند و رسوا شوند.

مقامات سعودی که ابتدا هرگونه دست داشتن در قتل خاشقچی را انکار می کردند، پس از انتشار اسناد و مدارک و فشار رسانه ها وافکارعمومی جهانی بالاخره به قتل وی اعتراف ولی آن را به عوامل خودسر نسبت دادند اما این جنایت آنقدر فجیع و بهت آور بود که هیچ گاه افکار عمومی این روایت آل سعود را نپذیرفت بجز یک نفر که آن هم دونالد ترامپ متحد آل سعود که اعلام کرد روایت آنها باور پذیر است اما سر انجام با توجه به اسناد و شواهدی که ترکیه به غرب ارایه داد به ناچار سخنانش را پس گرفت اما هیچگاه حاضر نشد که نقش محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را دراین جنایت بپذیرد.

مقاومت ترامپ در برابر نپذیرفته حقیقت ماجرا که ناشی از دلارهای نفتی هنگفت 650 میلیارد دلاری در قالب قراردادهای نقدی و توافقات 10 ساله با عربستان است، درحالی ادامه یافته است که سر انجام سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) شنبه 26 آبان ماه 1397 جمع بندی خود را درخصوص این قضیه منتشر و اعلام کرد که ولیعهد رژیم سعودی دستور قتل روزنامه‌نگار منتقد این کشور را صادر کرده است.

اگر چه تحلیلگران معتقدند که انشتار ارزیابی سیا درخصوص قتل خاشقچی کار ترامپ را برای حمایت از محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی سخت ترکرده است اما سابقه موضع گیری های رییس جمهور آمریکا در این خصوص نشان می دهد که وی برای ازدست ندادن قراردادهای هنگفت تسلیحاتی با عربستان حاضر است به هر شیوه ای متوسل شود.

به طوری که پس از انتشار ارزیابی سیا درخصوص دست داشتن ولیعهد سعودی درقتل فجیع خاشقچی، رئیس جمهوری آمریکا با اتخاذ موضع جانبدارانه، آن را "بسیار زودهنگام" خواند و این در حالی است که بیش از 40 روز از قتل وی گذشته است.

در همین حال روزنامه نیویورک تایمز نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ، احتمال دست داشتن محمد بن سلمان ولی عهد سعودی در جنایت کشتن جمال خاشقچی خبرنگار سعودی را رد می کند و این در حالی است که دلائل زیادی بر رابطه وی با این جنایت وجود دارد.

این روزنامه خاطرنشان کرد که ولی عهد سعودی در تماس تلفنی اخیر خود با ترامپ ، به دست نداشتن خود در این جنایت اشاره کرده و این سخن به تنهایی برای ترامپ کافی است. اظهارات ترامپ، به خوبی میزان اتکای وی بر بن سلمان را نشان می دهد وی مشتری مهمی برای سلاح های آمریکاست. ترامپ در مخالفت با اظهارات رسانه ها و از جمله ارزیابی سیا گفته که به عنوان رئیس جمهوری باید به مسائل زیادی توجه کند.

رئیس‌جمهور آمریکا در حمایت از ولیعهد سعودی تا جایی پیش رفته که در محافل خصوصی قتل فجیع جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی را کوچک‌نمایی کرده و گفته کشورهای دیگر هم کارهای بد زیادی انجام می‌دهند.

وبگاه "اکسیوس" به نقل از برخی منابع آگاه گزارش داده ترامپ بلافاصله بعد از ترور این روزنامه‌نگار به عنوان اقدامی "واقعا بد" گفته "کشورهای دیگری مثل چین هم کارهای بد زیادی انجام می‌دهند." 

طبق این گزارش، ترامپ همچنین در جمع دستیارانش گفته فکر می‌کند با توجه به اقدام‌های وحشیانه کشورهایی مانند چین، مضحک است که مردم این‌قدر اقدام عربستان سعودی درباره قتل یک نفر را بزرگ می‌کنند. 

ترامپ همچنین با صدای بلند از دستیارانش پرسیده چرا آمریکا باید در ماجرای قتل خاشقچی به جانبداری از یک طرف بپردازد، حال آنکه او اصلا شهروند آمریکا نبوده و قتل هم در آمریکا اتفاق نیفتاده است.

توجه به این نکته ضروری است که رئیس‌جمهور آمریکا در حالی تلاش کرده ترور روزنامه‌نگار منتقد سعودی را کوچک‌نمایی کند که روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داده سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به این ارزیابی رسیده که این ترور به دستور "محمد بن سلمان"، ولیعهد سعودی انجام شده است.

ترامپ پیش از این در واکنش به فشارها برای تنبیه عربستان سعودی به قراردادهای تسلیحاتی چند میلیارد دلاری با این کشور اشاره کرده و گفته قطع تجارت تسلیحاتی با ریاض، در واقع تنبیه آمریکا است و مشاغل زیادی را در این کشور تهدید می‌کند. 

حالا با توجه به انتشار ارزیابی سیا و فشار رسانه ها به ویژه اقدام وبسایت روزنامه "خبر ترک" که محتوا و جزئیات فایل صوتی 11 دقیقه ای لحظات قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول را طی روز سه شنبه (29 آذر ماه) و درست چند ساعت مانده به وعده ترامپ برای اعلام عامل قتل خاشقچی منتشر کرده، به نظر می رسد که رییس جمهور آمریکا بیش از پیش درفشار قرار گرفته و کار سختی را برای تبرئه ولیعهد سعودی درپیش دارد.

ترامپ پس از انتشار گزارش سیا، با رد این گزارش وعده داده که گزارش کاملی در این رابطه تا روزدیگر یعنی (روز سه شنبه 29 آبان ماه 1397) به دست وی می رسد و پس از آن اعلام خواهد کرد که از نگاه دولت آمریکا چه کسی مقصر قتل خاشقچی است.

حالا شمارش معکوس برای وعده ترامپ در خصوص اعلام مقصر اصلی قتل خاشقچی درحالی آغاز شده که فایل صوتی جزئیات لحظات قتل خاشقچی منتشر شده و بیانگر دست داشتن ماهر عبدالعزیز مطرب از محافظان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به عنوان مدیر تیم جنایت، همچنین محمد العتیبی سرکنسول این کشور در استانبول و مهمتر از این ها اعلام این که هنگام این جنایت 19 بار از طبقه دوم کنسولگری که بخش محرمانه آن است، با عربستان تماس تلفنی برقرار شده که مواردی از تماس ها با سعود القحطانی مشاور ویژه محمد بن سلمان انجام شده است.

منبع:العالم

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سوریه شبکه های اجتماعی قتل کودکان گروه های تروریستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۰۲۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون مدیرعامل بانک توسعه تعاون در امور حقوقی و نظارت معرفی شد

در مراسمی با حضور مدیر عامل،رئیس هیات مدیره،اعضای شورای معاونین و روسای ادارات، سید امیرحسین موسوی به عنوان سرپرست معاونت مدیرعامل در امور حقوقی و نظارت بانک توسعه تعاون معرفی شد.

تهران-ایسنا- محمد شیخ حسینی،مدیر عامل بانک توسعه تعاون در این مراسم گفت: صادقانه،خالصانه و صمیمانه از زحمات جناب آقای ذوالفقاری که اکنون به درجه بازنشستگی نائل آمده اند تقدیر و تشکر می کنم.
وی افزود:مرور خاطرات همکاری با آقای ذوالفقاری بیانگر آن است که وی همواره گره از مشکلات باز می کرد و موانع را از سر راه همکاران بر می داشت.
شیخ حسینی ادامه داد:فعالیت جناب ذوالفقاری در حوزه های مالی و نظارتی موجب شده بود که توانایی های ایشان در پذیرش ریسک به حرکت رو به جلوی سازمان کمک کند.
وی با تقدیر از زحمات ذوالفقاری اعلام کرد: تلاش های ایشان نزد خداوند قادر حکیم ماجور خواهد بود.
رئیس هیات مدیره بانک توسعه تعاون نیز در این مراسم اعلام کرد:آقای ذوالفقاری جزو آن دسته از مدیرانی بود که باعلم و کتاب مانوس بود و این انس موجب شده بود که نتایج آن را در سبک و شیوه مدیریت ایشان شاهد باشیم.


وی ادامه داد:ذوالفقاری همچنین صاحب تالیفاتی است که خواننده را با تجربیات درونی و مدیریتی وی آشنا می کند.
حسن شریفی معاون مدیرعامل در امورعملیات بانکی هم در این نشست گفت: مهارت فنی،مهارت انسانی و مهارت ادراکی جزو ویژگی های یک مدیر موفق محسوب می شود و ذوالفقاری واجد این سه ویژگی بود.
کریم میرزاخانی،معاون مدیرعامل در امور استان ها و بازاریابی نیز با اشاره به سابقه همکاری با ذوالفقاری گفت:یکی از حسن های بازرس این است که سایه اش سنگین باشد و ذوالفقاری واجد این ویژگی بود.ویژگی مثبت دیگر ذوالفقاری این بود که از حوزه تخصصی خود خارج نشد.
شهرام بخشا،معاون مدیر عامل در امور برنامه ریزی و فناوری اطلاعات نیزذوالفقاری را به لحاظ علمی و فنی و معرفتی جزو وزنه های سنگین بانک محسوب برشمرد.
محمد ذوالفقاری، معاون سابق مدیرعامل در امور حقوقی و نظارت بانک توسعه تعاون نیز در این مراسم گفت:سعی کردم در طول خدمت تعامل و همکاری را جزو اولویت های خود قرار دادم.
وی افزود:در طول خدمت در صندوق تعاون و بانک توسعه تعاون بین دو حوزه پارادوکسیکال فعالیت کردم.در حوزه مالی سرعت حرف اول را می زند و در حوزه نظارت نیاز به سعه صدر و تامل وجود دارد اما تلاش کردم در دوره خدمت همواره بین این دو ساحت تعادل برقرار کنم.
در پایان این مراسم با اهدای لوح سپاس توسط مدیر عامل بانک توسعه تعاون از تلاش های محمد ذوالفقاری تقدیرو با تقدیم حکمی، سید امیر حسین موسوی با حفظ سمت به عنوان سرپرست معاونت امور حقوقی و نظارت بانک توسعه تعاون منصوب شد.


موسوی پیش از این مدیر امور حقوقی معاونت امور حقوقی ونظارت،بازرس ویژه مدیر عامل، مشاور مدیر عامل در امور مجلس، رییس گروه تطبیق قوانین و مقررات موضوعه کمیته ریسک و تطبیق بانک توسعه‏ تعاون، رییس اداره حقوقی و امور مجلس دانشگاه پیام نور و رییس اداره کارگزینی دانشگاه پیام نور بوده است.

انتهای رپرتاژ آگهی

دیگر خبرها

  • بلینکن: ناامنی غذایی در غزه موج می زند! 
  • شمارش معکوس طولانی برای جدایی ماسیمیلیانو الگری از یوونتوس
  • شمارش معکوس برای تعیین حداقل دستمزد ۱۴۰۳ / آیا دولت با مزد ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان موافقت می‌کند؟
  • شمارش معکوس برای تعیین حداقل دستمزد ۱۴۰۳
  • معاون مدیرعامل بانک توسعه تعاون در امور حقوقی و نظارت معرفی شد
  • شمارش معکوس تا افتتاح ابرشهر ۹ میلیارد دلاری تویوتا
  • واکنش آمریکا به انتخابات ریاست جمهوری روسیه: آزاد و منصفانه نیست
  • شمارش معکوس معرفی رئیس جمهور بعدی روسیه
  • شمارش معکوس برای فاز دوم نسل‌کشی در غزه
  • گزارش استیمسون؛ ایران به قاتل سردار سلیمانی باج نخواهد داد | سعودی‌ها و اماراتی‌ها ممکن است به ترامپ توصیه کنند که...