Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@19:31:50 GMT

روسیه و داووس، از همکاری تا تحریم

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۰۲۱۸۵

روسیه و داووس، از همکاری تا تحریم

مسکو - ایرنا - روابط روسیه و مجمع جهانی اقتصاد پس از دو دهه همکاری تیره شده و مقام های روسیه پس از ممانعت شرکت چند سرمایه دار روس در نشست امسال این مجمع تهدید به تحریم آن کردند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، روابط روسیه و مجمع جهانی داووس از حدود یک ماه پیش که این مجمع جهانی از دعوت «اولگ دریپاسکا»، «ویکتور وکسلبرگ» و «آندره کوستین» سه سرمایه دار روس در نشست آینده خودداری کرد، تیره شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این سه سرمایه دار روس و نیز برخی سرمایه داران دیگر روسیه که نام آنها در فهرست تحریم های غرب و آمریکا قرار گرفته به مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس دعوت نشده اند.
چهلمین نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس از 22 تا 25 ماه ژانویه سال 2019 میلادی (دوم تا پنجم بهمن ماه سال 97) برگزار می شود.

** نگاهی به مجمع جهانی اقتصاد در داووس
داووس شهرکی کوهستانی در سوییس است که هر ساله مجمع جهانی اقتصاد در آن برگزار می شود و به دلیل محل برگزاری آن، این مجمع به مجمع اقتصادی داووس معروف شده است.
مجمع جهانی اقتصاد از سال 1971 در داووس برگزار می شود و در نشست های آن معمولا روسای جمهور، نخست وزیران، وزیران، روسا، صاحبان شرکت ها، سرمایه داران و کارشناسان از کشورهای مختلف شرکت می کنند.
شمار اشخاص شرکت کننده در این مجمع در برخی نشست ها به یک هزار نفر از بیش از 70 کشور می رسد.
نشست مجمع جهانی اقتصاد در اواخر ماه ژانویه برگزار می شود و هر نشست به موضوعی خاص اختصاص می یابد.

**حضور سه دهه ای روسها در داووس
سابقه حضور روس ها در مجمع جهانی اقتصاد در داووس به دوره اتحاد جماهیر شوروی بازمی گردد.
نخستین هیات روسی در سال 1987 زمانی که هنوز اقتصاد بسته و کاملا دولتی در اتحاد جماهیر شوروی حاکم بود در داووس شرکت کرد.
پس از فروپاشی شوروی در ماه دسامبر سال 1991، حضور روسیه به عنوان جانشین رسمی اتحاد جماهیر شوروی در مجمع داووس پررنگ تر شد.
مقام های ارشد روسیه و سرمایه داران این کشور هر سال به داووس می رفتند تا کشورهای غربی را از طرح های اقتصادی در روسیه آگاه ساخته و آنها را ترغیب به مشارکت و سرمایه گذاری در این طرح ها کنند.
در دو دهه اخیر عالی ترین مقام های روسیه از جمله 'ولادیمیر پوتین' رئیس جمهوری، 'دمیتری مدودف' نخست وزیر و معاونان وی و تقریبا همه سرمایه داران روس در مجمع جهانی اقتصاد شرکت کردند.
روسیه در شهرک کوهستانی داووس مرکزی رسمی تاسیس کرده که به «روسکی دوم» (خانه روسی) معروف است و برنامه های روسیه در مدت سه روز برگزاری مجمع جهانی اقتصاد در آن برگزار می شود.

**اهمیت شرکت در مجمع جهانی اقتصاد برای روسیه
شرکت در مجمع جهانی اقتصاد در داووس در دو دهه و نیم گذشته همواره برای روس ها در عرصه های اقتصادی، سرمایه گذاری و سیاسی اهمیت داشته است.
روسها از هر تریبونی سعی داشتند که به جهان بگویند اقتصاد این کشور از حالت متمرکز دولتی ویژه شوروی خارج شده و به اصطلاح اقتصاد بازار آزاد است.
داووس این تریبون و جایگاه را برای اعلام طرح های اقتصادی و جذب مشارکت و سرمایه گذاری خارجی در پروژه های روسیه فراهم می کند و روسها از این طریق دهها میلیارد دلار سرمایه خارجی در طرح های اقتصادی خود جذب کردند.
بسیاری از مراکز اقتصادی خارجی و کارخانه هایی که در روسیه با سرمایه های خارجی تاسیس شده است حاصل همین تبلیغات در شهرک داووس بوده است.
مجمع اقتصاد جهانی برای روس ها از لحاظ سیاسی نیز بسیار اهمیت داشته است.
شبکه تلویزیونی روسی ار.ب.کا در گزارشی در این مورد نوشت: برای نخستین بار جهان در نشست داووس بود که از طرح جانشینی دمیتری مدودف بجای پوتین در مقام رئیس جمهوری روسیه در سال 2007 آگاه شد.
مدودف در آن زمان که معاون نخست وزیر روسیه بود در مجمع جهانی اقتصاد شرکت کرد و طرح های خود را در آن اعلام کرد.
وی یک سال بعد در انتخابات ریاست جمهوری روسیه در سال 2008 شرکت کرد و به پیروزی رسید.
مدودف دو سال پس از شرکت خود در مجمع داووس در سال 2009 رسما آن را افتتاح کرد و در مقام رئیس جمهوری روسیه در آن سخنرانی کرد.
این وضعیت تا سال 2013 ادامه داشت و روسیه به طور فعالانه در مجمع داووس شرکت می کرد و مقام ها و سرمایه داران روس طرح های خود را اعلام می کردند.
در واقع اهمیت سیاسی داووس برای روس ها به تمایل آنها برای شناخته شدن به عنوان بخشی از اروپا بازمی گردد.
برخی کارشناسان معتقدند که بزرگترین توهین به یک مقام روس این است که بگویی روسیه بخشی از اروپا نیست و کشور اروپایی محسوب نمی شود.
روسیه حاضر است میلیون ها دلار هزینه کند تا بخشی از اروپا باشد.
در وضعیت مربوط به شورای اروپا که روس ها سالانه 30 میلیون دلار بابت عضویت در آن می پردازند نیز این تمایل روسیه کاملا مشخص است.
پس از آنکه در سال 2014 به دلیل مساله اوکراین، شورای اروپا حق رای را از هیات روسیه گرفت، این کشور نیز پس از صبر و هشدار دو ساله در سال 2016 پرداخت حق عضویت را نیز متوقف کرد.
'سرگئی لاوروف' وزیر خارجه روسیه صریحا اعلام کرد که هر گاه حقوق و اختیارات هیات روسی در شورای اروپا به آن بازگردانده شود ما نیز حق عضویت خود را به طور کامل پرداخت خواهیم کرد.
این وضعیت بطور کامل در ابعاد کمتر در مورد شرکت روسیه در داووس هم صدق می کند.

**چرا از اهمیت داووس برای روس ها کاسته شد
روسیه از سال 2012 از سوی آمریکا مورد تحریم قرار گرفت و نخستین بسته تحریمی به نام 'قانون ماگنیتسکی' در این سال در مورد روسیه وضع شد.
ˈسرگئی ماگنیتسکیˈ وکیل روس شرکت سرمایه گذاری انگلیسی ˈهرمیتاژˈ پس از دستگیری به جرم فرار مالیاتی در سال 2009 در بازداشتگاهی در مسکو درگذشت و مرگ وی به موضوعی مناقشه برانگیز در روابط روسیه و غرب تبدیل شد.
تحریم های اصلی آمریکا علیه روسیه از سال 2014 و در مساله اوکراین وضع شده و تاکنون واشنگتن 63 بسته تحریمی در مورد این کشور اعمال کرده است.
اتحادیه اروپا نیز در پیروی از آمریکا تحریم های اقتصادی و مالی درمورد روسیه وضع کرده و صدها مقام و شهروند روس در فهرست تحریمی غرب قرار گرفته اند.
بدیهی است که اشخاص تحریم شده حق شرکت در مجمع جهانی اقتصاد را ندارند و شرکت های غربی نیز از مشارکت در طرح های روسیه منع می شوند و در غیراین صورت مجازات های سنگین از طرف آمریکا در انتظار آنها است.
این وضعیت امسال با اعلام رسمی مدیریت داووس برای ممنوعیت شرکت «اولگ دریپاسکا»، «ویکتور وکسلبرگ» و «آندره کوستین» سه سرمایه دار روس موجب تیرگی روابط روسیه با این مجمع شده است.
علت دیگر کاهش نسبی تمایل روس ها برای شرکت در مجمع جهانی اقتصاد رونق یافتن همایش های سرمایه گذاری و اقتصادی در روسیه است.
از چند سال پیش همایش بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ، همایش بین المللی سرمایه گذاری سوچی، همایش اقتصادی شرق در ولادی وستوک و همایش اقتصادی نووسیبیرسک (با اهمیت کمتر نسبت به همایش های دیگر) رونق یافته است.
روس ها با برگزاری این همایش ها و دعوت از سران و سرمایه داران از کشورهای مختلف برای شرکت در این همایش ها تلاش کردند از وابستگی به مجمع داووس بکاهند و با توجه به موفقیت این تلاش ها، تمایل روس ها به این مجمع برای اعلام طرح های اقتصادی خود نیز کاهش یافته است.
لازم به یادآوری است که موقعیت مجمع جهانی اقتصاد با توجه به شرکت سران و نمایندگان گروه جی 20 (بیست کشور صنعتی) و کشورهای پیشروی دیگر و نیز مقام های سازمان های بین المللی ازجمله سازمان ملل و اتحادیه اروپا و نیز برگزاری بیش از 400 نشست در این مجموعه از همایش های روسیه به مراتب بالاتر است.

**آیا روسیه داووس را تحریم می کند؟
نخست وزیر روسیه به تازگی هشدار داده است در صورتی که سرمایه داران تحریم شده روس نتوانند در مجمع جهانی اقتصاد در داووس شرکت کنند ممکن است مقامات این کشور نیز در این نشست شرکت نکنند.
دمیتری مدودف خاطرنشان کرد: شرکت روسیه در مجمع جهانی اقتصاد بستگی به تصمیم برگزار کنندگان آن دارد.
نخست وزیر روسیه با انتقاد از تصمیم برگزار کنندگان مجمع جهانی اقتصاد برای دعوت نکردن از سرمایه داران تحریم شده روسیه، یادآوری کرد که درباره این مساله با «آلین برست» رئیس جمهوری سوئیس گفت وگو کرده است.
وی افزود: رئیس جمهوری سوئیس وعده داد که درباره این مساله اطلاعات بیشتری کسب کند.
در حالی که نخست وزیر روسیه و برخی مقام های روس از امکان تحریم داووس سخن گفته اند، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که شرکت روسیه در این مجمع بستگی به تصمیم هر فرد شرکت کننده دارد.
پوتین تصمیم برای دعوت نکردن از سرمایه داران روس در داووس را زیانبار خواند و در همین حال گفت: هر یک از اشخاصی که قصد دارند در مجمع داووس شرکت کنند می توانند بطور مستقل در این مورد تصمیم گیری کنند.
این سخنان رئیس جمهوری روسیه به آن معنی است که در شرایط جدید پیش آمده که این کشور تحت تحریم های غرب و آمریکا قرار گرفته سطح حضور روسیه در داووس نیز احتمالا پایین خواهد آمد.
اروپام*391*1346**2040

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي روسيه داووس اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۰۲۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت راهبردی ایران و روسیه در صنعت نفت و گاز

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ توسعه و تعمیق همکاری‌های ایران و روسیه در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در سال‌های اخیر، دو کشور را به سوی مشارکت راهبردی در این حوزه سوق داده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


مدیران ارشد بخش‌های انرژی، نفت و گاز، صنعت پتروشیمی و علم فناوری ایران و روسیه، در نشستی تخصصی با عنوان «مشارکت راهبردی ایران و روسیه در صنعت نفت و گاز - علم و فناوری»، راه‌های تعمیق همکاری‌ها و استفاده از ظرفیت‌های دو کشور به منظور اثرگذاری بر محیط بین‌الملل را بررسی کردند.
پاول کوزنتسوف، معاون وزیر انرژی روسیه در این نشست به نقشه راه همکاری‌های فناورانه بین دو کشور اشاره کرد و گفت: زمینه‌های همکاری در این بخش تهیه شده است و شرکت‌های زیادی از روسیه با طرف‌های ایرانی در حال مذاکره و رایزنی هستند.
مرتضی شاه‌میرزایی، مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران نیز که بصورت برخط در این نشست حضور داشت، از رشد شتابان همکاری‌های دو کشور در زمینه سرمایه‌گذاری، تکمیل زیرساخت‌ها، تامین تجهیزات و تولید محصولات پتروشیمی خبر داد و افزود: در حال حاضر هیچ مانعی برای توسعه همکاری‌های دو کشور در عرصه انرژی بویژه پتروشیمی وجود ندارد.
کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه نیز به اهتمام جدی رهبران دو کشور برای توسعه همه جانبه روابط تهران و مسکو اشاره و تاکید کرد: این سطح از همکاری‌ها متاثر از رویکرد مشترک دو کشور در عرصه‌های منطقه‌ای و بین المللی است.
ادوارد آندرونیکوویچ موسایدا، مدیر اجرایی سازمان توسعه صنایع نفت روسیه در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بیش از ۴۰ سال است که تحریم شده گفت: با این وجود در همه فناوری‌های روز جهان، از جمله در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی جزء ده کشور اول دنیاست.
وی افزود: در دوسال گذشته که بسیاری از شرکت‌های آمریکایی و غربی از روسیه خارج شدند، همکاری ما با ایران بطور جدی گسترش یافته و با کمک متخصصان ایرانی، که در این صنعت بسیار قوی هستند، توانستیم تاسیسات زیرساختی را تکمیل و جای خالی غربی‌ها را پر کنیم.
ایکبال گولیف، معاون مؤسسه بین المللی سیاست انرژی روسیه نیز با اشاره به اینکه همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه انرژی تنها به نفت و گاز و پتروشیمی محدود نمی‌شود گفت: این همکاری‌ها انرژی صلح آمیز هسته‌ای را نیز در بر می‌گیرد.
این مقام روسی تاکید کرد: این همکاری‌ها اکنون به سطح جدیدی رسیده و مسیر تعاملات دوجانبه در عرصه‌های گوناگون، به ویژه در حوزه انرژی، به نحوی ترسیم شده که بتوانند در سطح جهان اثرگذار باشند.
گولیف افزود: دوکشور دارای بیشترین ذخایر شناخته شده نفت و گاز هستند و در کنار آن، از دانش، فناوری و تجربه لازم برخوردارند. این مزیت‌ها، روسیه و ایران کشور‌هایی تعیین کننده در حوزه انرژی تبدیل کرده است.
————-
مصاحبه‌ها
۱-ادوارد موسایدا - مدیر اجرایی سازمان توسعه صنایع نفت روسیه
۲-ایکبال گولیف - معاون مؤسسه بین المللی سیاست انرژی در روسیه

دیگر خبرها

  • گروه ۷ کشور‌های همکاری کننده با روسیه را تهدید به تحریم کرد
  • گروه ۷ کشورهای همکاری کننده با روسیه را تهدید به تحریم کرد
  • پیکر مرحوم پرویز داودی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد
  • همکاری اقتصادی و فرهنگی کره شمالی و بلاروس 
  • مشارکت راهبردی ایران و روسیه در صنعت نفت و گاز
  • روسیه: فوری اسرائیل را تحریم کنید | خشم روس‌ها از اتهام همکاری کارکنان آژانس امداد و کار با جنبش حماس
  • شرکتی که به دنبال فروش سهام ایران خودروست
  • نامه مجمع کارآفرینان به رئیس‌جمهوری؛ چالش‌های گمرکی را برطرف کنید
  • امسال رشد اقتصادی روسیه سریع‌تر از کشور‌های پیشرفته خواهد بود
  • تضمین رشد اقتصاد در سایه سرمایه‌گذاری شرکت‌های جوان دانش‌ محور