Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهردار منتخب مشهدمقدس گفت: حضور تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد مشهد در امور فرهنگی کمرنگ است. ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۵ استانها خراسان رضوی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، به‌نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، محمدرضا کلایی در شورای اداری سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد با بیان اینکه ابتدا باید به این نکته توجه شود که چرا معاونت فرهنگی در شهرداری‌ها ایجاد شده است؟ اظهار داشت: تا جایی که به یاد دارم و آن را نیز قبول دارم معاونت فرهنگی برای سازمان دادن رابطه مردم و شهرداری ایجاد شد لذا ما متولی جبران کاستی‌های فرهنگی در شهر مشهد نیستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: بر این اساس عملا نباید هر باری را که در حوزه فرهنگی بر زمین مانده را برداریم زیرا نه می‌توانیم، نه می‌خواهیم و اینکار هم جزء وظایف ما نیست و با توجه به کمبودها و محدودیت‌هایی که وجود دارد نتیجه خوبی هم عاید ما نخواهد شد.

شهردار منتخب مشهد مقدس تصریح کرد: اما با این حال اگر در حوزه‌های فرهنگی اجتماعی فرصتی فراهم شد و با ابزارها و امکاناتی که شهرداری در اختیار دارد می‌توانستیم در امور فرهنگی در مسیر رضایت شهروندان گام برداریم و اینکار را نکردیم، آنجا مقصریم.

کلایی با اشاره به اینکه جز این نیست که تمام خدماتی را که شهرداری مشهد ارائه می‌دهد در جهت جلب رضایت شهروندان است، اظهار کرد: اگر رفت و روب، حمل و نقل و سایر اقداماتی که در چهارچوب وظایف شهرداری‌ها است هم را انجام می‌دهیم، در راستای جلب رضایت شهروندان است.

شهردار منتخب مشهد تصریح کرد: مبنای کار ما در امور فرهنگی تامین رضایت شهروندان با توجه به خدماتی است که به مردم ارائه می‌دهیم لذا از فرصت‌هایی که برای حوزه فرهنگی در راستای افزایش رضایت شهروندان فراهم شود، استفاده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: تاکید می‌کنم، ما با کار فرهنگی به دنبال افزایش رضایت شهروندان هستیم اما در کنار آن سرمایه اجتماعی نیز می‌خواهیم لذا انجام اقدامات فرهنگی تنها برای جلب رضایت شهروندان کفایت نمی‌کند.

کلایی با بیان اینکه ما به مردم قول داده‌ایم در کلانشهری مانند مشهد که شهرداری متولی بسیاری از موضوعات است، محیطی منظم و پررونقی داشته باشیم، اظهار کرد: لذا وظیفه شهرداری این است که این محیط را ایجاد کند اما برای تحقق این موضوع به سرمایه اجتماعی نیاز داریم که باید در کنار رضایت مردم افزایش پیدا کند.

وی گفت: در این مسیر، هرجایی که می‌توان با اقدامات فرهنگی و اجتماعی اعتماد مردم که همان سرمایه اجتماعی است را افزایش داد باید آنجا حضور و نفوذ داشته باشیم.

شهردار منتخب مشهد مقدس افزود: البته نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است هدف و خواسته ما که همانا ایجاد یک محیط منظم و پررونق در شهر است، چگونه باید ایجاد شود؟

وی با اشاره به اینکه الگوی نظری ما که برنامه 97-1400شهرداری نیز بر آن استوار است قدرتمندتر و ثروتمندتر کردن شهر مشهد و افزایش شش دسته سرمایه‌ای است که در مشهد کارکرد دارد است، تصریح کرد: لذا در این مسیر ابتدا باید سرمایه علمی و فکری را افزایش داده و افراد متخصص را در مشهد نگاه داریم و آنهایی هم که رفته اند را به مشهد برگردانیم و دانشی که در اختیار دارند را بکار بگیریم.

وی اضافه کرد: ما باید در کنار توسعه سرمایه علمی و فکری، سرمایه دموکراتیک، شفافیت و پاسخگویی را نیز افزایش دهیم زیرا این اقدامات افزایش مشارکت مردم را نیز به دنبال خواهد داشت.

کلایی به توجه به افزایش سرمایه فرهنگی و اجتماعی نیز اشاره کرده و ادامه داد: در این راستا شهر مشهد باید برند قدرتمندی داشته باشد که طبیعتا برند اصلی شهر مشهد گردشگری حول محور حرم مطهرحضرت رضا (ع) است لذا باید این برند را تقویت کنیم زیرا شهر و مردم به این برند احساس تعلق می‌کنند.

شهردار منتخب مشهد مقدس افزود: همچنین سرمایه محیطی شهر مشهد نیز باید افزایش پیدا کرده و شهری زیست پذیر باشد، ما نمی‌توانیم شهری قدرتمند و ثروتمند باشیم اگر منابع آب نداشته باشیم و هوا چنان آلوده باشد که نتوان خوب تنفس کرد و اگر به محیط زیست شهری توجه نداشته باشیم، این حوزه‌ای است که می‌تواند ما را از پای درآورد.

وی اضافه کرد: در کنار این سرمایه‌ها، سرمایه فنی، فیزیکی، تاسیسات و تجهیزات شهری مشهد مانند پل‌ها، حمل و نقل و شبکه‌های انتقال آب نیز باید توسعه پیدا کند.

کلایی با بیان اینکه آخرین سرمایه از شش دسته سرمایه‌ای که در مشهد کارکرد دارد، سرمایه مالی است که باید به آن توجه کرد، اظهار کرد: شهر مشهد از نظر مالی قوی است و سرمایه‌ای که در شهر مشهد گردش دارد زیاد است، اما باید قویتر شود.

وی گفت: مبنای نظریه ما قدرتمندتر شدن این شش دسته سرمایه‌ها است اما باید حواسمان باشد اگر بخواهیم این شش دسته سرمایه شهر مشهد را افزایش دهیم ابزار فرهنگی ابزار اصلی ماست.

شهردار منتخب مشهد مقدس افزود: ما مگر جز با ابزار فرهنگی و ایجاد حس تعلق توانستیم در مقطعی افراد متخصص را در شهر مشهد نگاه داریم و آنها را جذب کنیم، به همین دلیل است که معتقدیم تحقق شش سرمایه مذکور در شهر مشهد ابزار فرهنگی می‌خواهد.

وی تصریح کرد: اگر 100 بار سیستم‌های الکترونیک را در همه مناطق راه‌اندازی کرده و شهروند الکترونیک و منطقه الکترونیک ایجاد کنیم، بالاخره یک جا شهروند باید احساس کند، این امکانات برای او گذاشته شده است و هدف از این اقدامات جلب رضایت شهروندان بوده که این کار تنها با توسعه ابزار فرهنگی امکان‌پذیر است.

کلایی ادامه داد: پس به این نتیجه می‌رسیم که مبنای تحقق نظریه ما افزایش رضایت مردم ناشی از قدرتمند و ثروتمندتر کردن و بهبود محیط زیست شهری مشهد از طریق بالا بردن شش سرمایه اجتماعی فرهنگی، علمی و فکری، مالی، فنی و فیزیکی، محیطی و برندسازی است.

شهردار منتخب مشهد مقدس با بیان اینکه من به جد معتقدم اگر ما زمینه بهره‌برداری فرهنگی را ایجاد نکنیم، سایر دستگاه‌های متولی حوزه فرهنگ هم اینکار را نخواهند کرد، اظهار کرد: این موضوع را به صورت جدی می‌گویم و اهل تئوری پردازی نیستم. من از کار نتیجه می‌خواهم؛ اگر تمام بضاعت فرهنگی ما همین شورا است پس کار بسیار سنگینی بر دوش‌مان است لذا در این مسیر مناطق مهم هستند و باید مستقل عملکرده و احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند.

وی گفت: اگر این صحبت‌ها را می‌کنم برای این است که برای من مهم است که حوزه فرهنگ تغییر کند. ما مدعی استفاده از سمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد در کارها هستیم اما آیا واقعا، NGOها، سمن‌ها و افراد متخصص و دغدغه‌مند را در کارهای فرهنگی درگیر کرده‌ایم؟ آیا تشکل‌های مردم نهاد و سمن‌ها را تشکیل داده و یا از آنها حمایت کرده‌ایم؟ در پاسخ باید بگوییم حقیقتا نکرده‌ایم و اگر هم انجام شده کمرنگ بوده است لذا اگر آمده‌ایم گفته ایم حکمرانی خوب می‌کنیم باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که بدون توجه به پایه مدنی این کارها امکانپذیر نیست.

انتهای پیام/ز

R41347/P41362/S6,1188/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۰۲۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام امور فرهنگی باید برعهده مردم باشد

تولیت مسجد مقدس جمکران با تاکید بر اینکه فرهنگ باید مردمی باشد، گفت: دولت تنها وظیفه زمینه‌سازی و راهبری را برعهده دارد و انجام امور فرهنگی باید بر عهده مردم باشد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازقم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدعلی‌اکبر اجاق‌نژاد در نشست دهه کرامت که در سالن جلسات مسجد مقدس جمکران برگزار شد، اظهار داشت: در مراسم نیمه شعبان تمام آستان‌های مقدس، نهادهای فرهنگی و امنیتی همکاری لازم را داشتند.

وی با اشاره به اینکه در ایام دهه کرامت آماده ایفای نقش در یک حرکت عظیم فرهنگی هستیم، مطرح کرد: تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا میزبانی شایسته‌ای از زائران کریمه اهل بیت(ع) و مسجد مقدس جمکران داشته باشیم.

تولیت مسجد مقدس جمکران افزود: باید بررسی شود که در پایان برنامه‌های دهه کرامت با تمام هزینه‌های انجام شده چه دستاوردی را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در هزینه‌کردها باید بسیار مراقب باشیم، عنوان کرد: باید تمام تمرکز خود را به کار بگیریم که برای یک کار ثواب، فعل حرام را مرتکب نشویم.

اجاق‌نژاد با اشاره به اینکه آورده دهه کرامت مخصوصا باید برای نسل جدید باشد، خاطرنشان کرد: تنها با برگزاری جلسات و نشست‌ها نمی‌توانیم فرهنگ را درست کنیم چرا که فرهنگ یک موضوع بسیار عمیق است.

وی با بیان اینکه امور فرهنگی را باید به دست افرادی بدهیم که ذاتا فرهنگی هستند، تصریح کرد: باید نظرات این افراد فرهنگی را تجمیع کرده و در دهه کرامت به دنبال تحقق آن باشیم.

تولیت مسجد مقدس جمکران با تاکید بر اینکه فرهنگ باید مردمی باشد، یادآور شد: دولت تنها وظیفه زمینه‌سازی و راهبری را بر عهده دارد و انجام امور فرهنگی باید بر عهده مردم باشد.

وی با اشاره به اینکه جشن‌های مردمی باید مردمی اداره شود، گفت: هر فرهنگی که دولتی شود، مردم آن منطقه در پذیرش آن فرهنگ مقاومت خواهند کرد.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • افتتاح مرکز خدمات سرمایه گذاری قم هفته آینده با حضور رییس جمهور
  • مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان با حضور رئیس جمهور افتتاح خواهد شد 
  • انجام امور فرهنگی باید برعهده مردم باشد
  • افزایش بهره‌وری اوقاف یعنی موفقیت در گستراندن خیرات در کشور
  • کارکرد‌های مختلف وقف در نمایشگاه دستاورد‌های این نهاد
  • بودجه دولتی برای حوزه‌های علمیه | جمع مبلغ نهاد‌های فرهنگی و مذهبی ۶۷ هزار میلیارد تومان!
  • نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف بستری برای ارائه عملکرد واقفین
  • تضمین امنیت سرمایه گذاری و غذایی از اثرات بارز رفع تداخلات است
  • سرمایه وقف به سمت رفع نیاز مردم در حرکت است
  • روش‌های جدید در تبلیغات دین به معنای کمرنگ شدن روش‌هایی سنتی تبلیغ نیست