Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،   شاید هنوز درخاطرتان مانده باشد که یک نانوایی به خاطر ارزان فروشی پلمپ شد و سر و صدای فراوانی در رسانه‌ها ایجاد کرد و البته محسن مفیدی، رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات مازندران هم گفته است که ارزانکده‌ها پولشویی می‌کنند و فعالیت‌شان وجهه قانونی ندارد! قانون درباره ارزان‌فروش‌ها چه می‌گوید؟

استراتژی سود کم، مشتری بیشتر!

«ارزان سرای میوه» عنوان تابلوی یک میوه فروشی در فلکه دوم صادقیه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرکیلوگرم خرمالو را ٣‌هزار تومان می‌فروشد و قیمت هرکیلوگرم خرمالو در بازار میوه و تره‌بار تهران حداقل ٤‌هزار و ٨٠٠ قیمت خورده است. هرکیلوگرم قیمت انگور بی‌دانه را ٨ هزارتومان زده، درحالی که قیمت این میوه در میادین تهران ٥‌هزار و ٢٠٠ تا ٥‌هزار و ٩٠٠ تومان است. قیمت هرکیلوگرم نارنگی شمال در این مغازه ٤‌هزار تومان است و نارنگی در میادین میوه و تره‌بار ٣‌هزار و ٨٠٠ تومان قیمت خورده است. از صاحب مغازه می‌پرسم چرا ارزان می‌فروشید؟

بیشتر بخوانید:بازار مواد غذایی از لحاظ قیمت اجناس در چه وضعیتی به سر می برد؟

و او جواب می‌دهد:«میوه‌ها مجلسی نیستند، اما افراد زیادی هستند که دنبال میوه ارزان هستند. چرا این مشتری‌ها به مغازه ما نیایند و با کمی تفاوت قیمت مجبور به خرید از مغازه‌های دیگر یا میادین شوند؟»

«همه چیز را ١٠‌هزار تومان بخر» این اطلاعیه یک فروشگاه بزرگ دو دهنه در خیابان آذربایجان تهران است. همه چیز دارد، از سبدهای پلاستیکی و سفره گرفته تا ناخن‌گیر، پادری، حوله، لوازم تزیینی، جا مسواکی و ...

صاحب مغازه درباره علت ارزان فروشی‌اش به «شهروند»می‌گوید: «همه این کالاها را دستفروش‌ها در مترو می‌فروشند و مشتریان زیادی هم دارند. ما فکر کردیم چرا خودمان این کالاهای کوچک مورد نیاز مردم را نفروشیم؟»

او ادامه می‌دهد: «معمولا مغازه‌دارها کالاهای ریز و جزیی را که دستفروش‌ها دارند، نمی‌فروشند یا حداقل به صورت یکجا نمی‌فروشند و شما برای تهیه هرقلم ناچارید به مغازه‌های مختلف بروید، اما در مترو راحت تمام این کالاها را می‌توانید از دستفروش‌ها بخرید ولی ما فکر کردیم همه این کالاها را یکجا بفروشیم.»

علی یکی از فروشندگانی است که در سطح شهر قیمت‌های مغازه‌اش نسبت به پاساژی که در کنارش قرار دارد، بسیار مناسب‌تر است. او می‌گوید: « فروشندگان راه‌های مختلفی را برای سود انتخاب می‌کنند. یکی سود بالا و مشتری کم و دیگری مشتری مداری و سود کم. ما مشتری زیاد و سود کم را انتخاب کرده‌ایم درحالی‌که بسیاری از مغازه‌ها رویه‌ای متفاوت دارند.»

آدم عاقل تومان را به ریال نمی‌فروشد

مغازه‌هایی که ارزان نمی‌فروشند درباره ارزانکده‌ها نظر دیگری دارند. آنها می‌گویند ارزان‌فروش‌ها بنجل فروش هستند و به همین دلیل برایشان می‌صرفد که ارزان بفروشند!

اما ماجرا به همین جا خلاصه نمی‌شود و ارزان‌فروشی در ایران چندان هم ساده نیست. هنوز خیلی‌ها خاطره پلمپ شدن یک نانوایی در ورامین را به دلیل ارزان‌فروشی به یاد دارند. از آن سمت برخی اتحادیه‌های صنفی هم فعالیت ارزان‌فروشی‌ها را غیرقانونی می‌دانند.

محسن مفیدی، رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات مرکز مازندران به ایسنا گفت: «هیچ واحد صنفی حق ندارد در محل کسب خود تابلوی ارزان‌فروشی نصب کند و درواقع اصلا ارزان‌فروشی وجاهت قانونی ندارد.»

رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات مرکز مازندران با اشاره به این‌که مجتمع‌های بزرگ و ارزانکده‌ها یک تهدید محسوب می‌شوند و فقط پولشویی می‌کنند، گفت: «این‌که گفته می‌شود این مجتمع‌ها ارزانکده هستند و خرید و فروش در آنها به سود مشتری است، به هیچ عنوان صحت ندارد و موجب بروز مشکلات فراوانی ازجمله افزایش اجاره مغازه‌ها شده‌اند.»

مفیدی افزود: «نرخ اقلامی که در این مجتمع‌ها به فروش می‌رسد، نسبت به خرده‌فروشی‌ها هیچ تفاوتی ندارد و تنها روی چند کالایی که چشمگیرتر است، کمتر سود می‌گیرند و برخی از این فروشگاه‌ها به منظور جذب مشتری، قیمت کالا را تا حد زیادی کاهش می‌دهند که این امر تخلف است.»

در عین حال رحیم مقیمی‌اصل، رئیس اتحادیه فروشندگان پلاستیک و نایلون هم به «شهروند» می‌گوید: « ارزان‌‌فروشی به همین راحتی هم نیست و قوانینی برای جلوگیری از فروش اجناس زیر نرخ مصوب وجود دارد.»

مقیمی‌اصل توضیح می‌دهد: «باید در نظر داشت کسانی که ارزان‌فروشی می‌کنند، چرا ارزان‌فروشی می‌کنند و علت آن را باید جست‌وجو کرد، معمولا کسانی که ارزان‌فروشی می‌کنند یا کارشان ایراداتی دارد یا دارند تخلف می‌کنند یا درصدد پاس‌کردن چک‌های خود هستند یا ایراد‌های جدی دیگری بر کارشان وارد است وگرنه چه آدم عاقلی تومان را به ریال می‌فروشد.»

ارزان‌فروشی جرم نیست

رعایت نکردن نرخ مصوب تنها استدلال آنهایی است که ارزان‌فروشی را جرم یا اشتباه می‌دانند. با این حال، علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران به «شهروند» می‌گوید: «ارزان‌فروشی جرم نیست و کسانی که از سود مقرر خود چشم‌پوشی می‌کنند و اجناس خود را با قیمت مناسب‌تری در اختیار مردم قرار میدهند، باید مورد تشویق قرار بگیرند.»

رئیس اتاق اصناف بر این باور است که «قیمت اجناس صنعتی براساس مصوبه‌ای که وجود دارد، تعیین می‌شود و نرخ‌گذاری از سوی سازمان حمایت صورت می‌گیرد، البته اتحادیه‌ها دستمزدی را برای فروشندگان در نظر می‌گیرند و آن نرخ در کمیسیون به تصویب می‌رسد. البته باید در نظر داشت که این نرخ‌گذاری از عمده‌فروشی تا خرده‌فروشی بین ٧تا ١٧درصد است. اکنون اگر بنگاهی قصد دارد جنس خود را ارزان‌تر ارایه دهد، کسی نمی‌تواند از چنین اقدامی جلوگیری کند، چراکه این موضوع در هیچ کجای قانون، جرم تلقی نشده است.»

او با اشاره به این‌که فروشندگان معمولا حداکثر سود را برای خود در نظر می‌گیرند، تاکید می‌کند: «واحد‌های صنفی اموال خود را با ضرر به فروش نمی‌رسانند، به همین جهت به‌طور معمول ارزان‌فروشی اتفاق نمی‌افتد، از سوی دیگر معمولا نرخ کالا‌ها با سود ١٢درصد اعلام می‌شود و فروشنده اگر بخواهد با سود کمتر به‌عنوان مثال با سود ٧درصد جنس خود را به فروش برساند، مشکلی وجود ندارد.»

محمد محمدی، رئیس سابق سازمان تعزیرات تهران هم توضیح می‌دهد: «ارزان‌فروشی نه‌تنها تخلف نیست، بلکه باید از صنفی که اجناس خود را ارزان‌تر ارایه می‌دهد، تقدیر شود. البته برخی اوقات افرادی هستند که به همراه ارزان‌فروشی جواز کسب هم ندارند که این موضوع جای تامل دارد و منجر به پلمپ‌شدن مغازه می‌شود، به‌عنوان مثال نان‌فروشی‌ای که در ورامین پلمپ شد. همچنین باید در نظر داشت که در هیچ کجای قانون این موضوع جرم در نظر نگرفته شده است.»

او ادامه می‌دهد: «البته تنها در یک مورد آن هم حراج و نه تخفیف نیاز به مجوز دارد که باید از اتحادیه مربوطه مجوز حراج گرفت، چراکه ممکن است سوءاستفاده‌هایی در این زمینه صورت بگیرد؛ به‌عنوان مثال فردی قیمت‌های خود را ٨٠‌درصد بالا می‌برد و تخفیف ٦٠‌درصد به مشتریان ارایه می‌دهد که در نوع خود تخلف است، به همین جهت ابتدا باید اتحادیه قیمت‌ها را بررسی کند و سپس مجوز تخفیف را صادر کنند.»

البته نباید از یاد برد که براساس قوانین صنفی، ارزان‌فروشی درباره کالاهای فاسدشدنی با احتیاط بیشتر انجام می‌شود. همچنین کسانی که می‌خواهند ارزان‌فروشی کنند، باید مجوز بگیرند تا اتحادیه‌های صنفی دقیقا بررسی کنند که علت ارزان‌فروشی آنها فروش کالاهای خارج از استاندارد یا بدون مجوزهای لازم نباشد.

منبع: روزنامه شهروند

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مشکلات مردم خواندنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۰۳۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی+جدول

به گزارش خبرنگار مهر، قیمت عمده فروشی محصولات کشاورزی برای هفته جاری (۲۷ فروردین تا ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) از سوی میدان بزرگ میوه و تره بار تهران اعلام شد.

بازار میوه

قیمت انواع میوه‌های تولید داخل در میوه فروشی‌های مناطق مرکزی رو به پایین شهر نیز به شرح زیر است؛

هر کیلو نارنگی ۲۰ تا ۶۴.۸۰۰، سیب زرد ۴۰ تا ۶۹.۸۰۰، سیب قرمز ۳۰ تا ۵۹.۸۰۰، لیمو شیرین ۵۹.۸۰۰، کیوی ۸۹ تا ۹۸، توت فرنگی ۱۷۹ تا ۱۹۸، به ۵۹.۸۰۰ و پرتقال ۲۵ تا ۳۵ است.

در بازار میوه‌های نوبرانه هر نیم کیلو چاقاله بادام ۱۴۹ تا ۱۹۰ و گوجه سبز ۳۵۰ هزار تومان است.

در بازار میوه‌های آبدار هر کیلو هندوانه بین ۱۰ تا ۲۰، طالبی ۳۹، دستنبو ۲۳.۸۰۰، ملون ۲۵ تا ۳۴.۸۰۰ تومان قیمت گذاری شده است.

در بازار میوه‌های وارداتی هم موز هر کیلو ۷۸.۸۰۰ تا ۸۴.۸۰۰ تومان، هر دانه نارگیل بین ۵۰ تا ۷۵، آناناس ۲۵۰، هر بسته ۲۰۰ گرمی بلوبری ۲۴۰، هر عدد آوا کادو ۱۴۰، کیوانا ۵۵، دراگون ۲۴۰، هر بسته فیسالیس ۵۰ و هر عدد انبه استوایی ۳۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسند.

بازار سبزی‌جات

در ادامه قیمت انواع میوه‌های تولید داخل در میوه فروشی‌های مناطق مرکزی رو به پایین شهر می‌آید.

هر کیلو گوجه فرنگی ۱۹.۸۰۰، هویج ۱۳.۸۰۰، کاهو ۲۹.۸۰۰، کدو ۲۲.۸۰۰، کلم پیچ ۱۵.۸۰۰، کلم بروکلی ۸۸، خیار ۲۶.۸۰۰ تا ۲۹.۸۰۰، باقالا کاشان ۳۸، لیمو ترش ۴۹ تا ۱۱۵ و سیر تازه ۱۹۰ هزار تومان تعیین شده است. همچنین هر بسته گوجه گیلاسی ۵۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

سیب زمینی در این بازار هر کیلو ۲۲.۸۰۰، پیاز شیری (سفید) ۲۹.۸۰۰ و پیاز زرد ۳۵.۸۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

گفتنی است؛ انواع میوه ۴۲ درصد و سبزیجات ۲۹ درصد ارزان‌تر در میادین و بازارهای میوه و تره بار به فروش رسید. همچنین مواد پروتئینی ۶۴ درصد، غلات ۱۲ درصد، مرغ ۸ درصد، تخم مرغ ۱۸ درصد، قند ۱۸ درصد، شکر ۲۴ درصد و حبوبات ۱۶ درصد ارزان‌تر از سطح شهر است.

در ادامه جدول قیمت عمده فروشی محصولات کشاورزی میدان بزرگ میوه و تره بار تهران قابل مشاهده است.

کد خبر 6078633 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی قیمت مسکن تا پایان سال ۱۴۰۳ | برای خرید مسکن در ارزان‌ترین نقظه تهران باید این مقدار هزینه کنید
  • آیفون SE4 ارزان قیمت با ویژگی آیفون ۱۵ عرضه می‌شود
  • با این مواد ارزان‌قیمت سلامت شوید
  • قیمت انواع میوه و سبزی +جدول
  • اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی در بازار
  • اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی+جدول
  • چرا موشک‌ های چند میلیون‌ دلاری غرب حریف پهپادهای ارزان قیمت یمنی نمی‌شوند؟
  • قیمت سکه و طلا باز هم ریخت/ سکه ۱.۶ میلیون تومان ارزان شد
  • خودرو ارزان شد + جدول قیمت‌ها
  • قیمت دلار، طلا و سکه امروز ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ + جدول