Web Analytics Made Easy - Statcounter

دومین نمایشگاه گل و گیاه شهرستان پاکدشت با حضور مسئولان کشوری،استانی،شهرستانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ابتدای این مراسم شیرزاد معاون وزیرجهاد کشاورزی و مدیرعامل سازمان تعاون و روستایی کشور به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: وزارت جهاد کشاورزی طی 8ماه گذشته بیش از 20نمایشگاه در جهت صادرات  گل برگزار  و همچنین کنگره های علمی در زمینه گل های زینتی برگزار کرده است و پاکدشت یکی از مهم ترین شهرستانها در این زمینه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت : سوال اصلی اینجاست که چرا سیاست‌های جهاد کشاورزی در زمینه تولید گل زینتی معطوف به خیلی چیز‌ها است؟ یکی از دلایل به صادرات حجم بالای گل و گیاه مربوط است که پاکدشت یکی از پهنه‌های مستعد در این زمینه است و امکان این که با صادرات گل و گیاه ،صادرات نفت را کمی تعدیل ببخشیم وجود دارد و هر صد شاخه رز معادل یک بشکه نفت در بازارهای بین المللی ارزش دارد

وی با اشاره به اینکه  این امتیاز ویژه‌ای  برای کشور محسوب می‌شود افزود:  از سویی دیگر در زمینه کسب و کار به طور مستقیم و غیر مستقیم بیش از200 هزار نفر مشغول به کارند که  درآمد بسیاری از این افراد و خانواده‌های‌شان  وابستگی مستقیم  به تولید گل‌های زینتی دارد.

به گفته این مقام مسئول ، در کل کشور سطح زیر کشت مربوط به گیاهان زینتی و گل‌های شاخه بریده 7000 هکتار است و حدود 1000هکتار از بدترین اراضی  (به عنوان نمونه در ایلام) در زیر کشت گل نرگس است.  ولی وقتی به درآمد تولید گل در این اراضی نامرغوب نگاه می اندازیم خواهیم دید( گل نرگس) در اراضی نامرغوب چیزی بالغ بر 57تا60میلیون عایدی برای خانوار بهره بردار دارد .

وی اضافه کرد:  نکته دیگر، مثبت بودن تراز تجاری گل و گیاه است که امکان رسیدن به خود اتکایی مناسب را فراهم می آورد و  صادرات 7/22 میلیون دلاری در کنار واردات 17میلیون دلاری  نشان از اتفاقات نوید بخش دارد و نشان از ظرفیت‌های آتی کشور برای توسعه صنعت گل و گیاه دارد و اما نکته مهم تر اینکه در صنعت گل و گیاه  گردش سرمایه 4 بار در سال است و در میان محصولات کشاورزی  این گردش سرمایه منحصربه فرد است بنابراین همه  این دلایل اهمیت تولید گل و گیاه را نشان می دهد.

وی در ادامه اظهار داشت : کشور ما رتبه  پنجم تولید گل زینتی و شاخه بریده را در آسیا دارد وبا اندک توجهی به این صنعت  کم کم به رتبه چهارم خواهیم رسید .در سال96 درآمد کشور از این راه  7/22میلیون دلار ارزش صادراتی کشور بود  که این اتفاق زمینه را برای افزایش ظرفیت صادراتی به ارزش 35میلیون دلار در سالهای آتی فراهم آورد.  البته   در مقایسه با  بازار جهانی تولید گل و گیاه که ارزش صادرات در آن 200میلیارد دلار می باشد یک دهم درصد بازار دنیا را در دست داریم و بنابراین در سال  1400ما قطعا هدف گذاری در زمینه صادرات را  به سه دهم درصد خواهیم رساند.

وی با اشاره به وجود دو اتحادیه کشوری در زمینه گل و گیاه گفت: دو اتحادیه گل و گیاه زینتی سراسری که 21 تعاونی در کل کشور این دو اتحادیه را تقویت می کنند در کنار یک اتحادیه دیگر که با 9تشکل دارای فعالیت در این عرصه هستند لازمه  تشکیل فدراسیون سراسری تولید گل و گیاه زینتی  در این زمینه  را افزایش می دهند  و بهتر است  به اشکال جدیدتری از نهادهایی بپردازیم که بتوانند تامین مالی داشته باشند و هم در حوزه اقتصاد ملی سیاست گذار باشند .

دومین نمایشگاه گل وگیاه پاکدشت از امروز -سه‌شنبه 29 آبان ماه به مدت 4 روز در این شهر برپا است.

گزارش :رقیه غلامی

عکس:جابر کنگرلو

 

 

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی ایران درآمد سرمایه کسب و کار نفت 40 سالگی انقلاب منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۰۴۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟ | خارجی ها بستنی ایرانی را با این طعم‌ها دوست دارند | جدیدترین قیمت بستنی قیفی، متری، سنتی و ویژه را ببینید

همشهری آنلاین-مرضیه ثمره‌حسینی: «در ایران روزانه حدود هزار و ۲۰۰تن بستنی مصرف می‌شود که از این میزان حدود هزار تن از سوی شرکت‌های صنعتی و ۲۰۰تن هم از سوی کارگاه‌ها و بستنی‌سازی‌های سنتی تولید می‌شود.» اینها را محمدجواد شکری، از فعالان صنعت تولید و تجارت بستنی در ایران در مورد آمار تولید و صادرات بستنی در کشور به همشهری می‌گوید. اما مهم‌تر از بستنی‌هایی که مصرف داخلی دارند، لژیونرها و صادراتی‌ها هستند؛ بستنی‌هایی که با برند ایرانی شهرت جهانی کسب کرده‌ و دل مشتری‌ها را به‌دست آورده‌اند.

شکری در مورد صادرات بستنی می‌گوید: «بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده ایرانی به کشورهای همسایه صادرات بستنی دارند؛ صادراتی که رکورد ۴۰۰تن بستنی در روز را به دست‌آورده است؛ بستنی‌هایی که بیشتر به عراق و کشورهای حوزه خلیج‌فارس مانند عمان و کویت و امارات به‌ویژه شهر دوبی می‌رسند. علاوه بر حوزه خلیج‌فارس، بستنی‌های ایرانی به کشورهای آذربایجان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان و حتی کشورهای آفریقایی مانند لیبی هم صادر می‌شود و صادرکنندگان نیم‌نگاهی هم به بازار چین دارند.»

مردم جهان بستنی ایرانی را با چه طعم‌هایی دوست دارند؟

شکری با بیان اینکه صادرات بستنی ایرانی به کشورهای دیگر با توجه به فرهنگ و ذائقه هر کشوری و با بسته‌بندی‌های مختص هر منطقه انجام می‌شود، می‌گوید:« چینی‌ها مزه‌های ایرانی مانند رز، گلاب و زعفران را خیلی دوست دارند و کشورهای همسایه شمال ایران طعم زردآلو را می‌پسندند.»

این فعال صنعت تولید و تجارت بستنی با بیان اینکه بستنی ایران حتی به آمریکا و کانادا هم صادرات می‌شود، می‌گوید: «هرچند صادرات ما به این کشورها محدود به ایرانیان ساکن در آنجا می‌شود اما در شهرهایی مانند تورنتو عرضه بستنی ایرانی به جز فروشگاه‌های ایرانی به فروشگاه‌های غیرایرانی هم رسیده، ضمن اینکه به‌دنبال توسعه صادرات بستنی به آمریکا هم هستیم.»

بستنی زعفرانی ابتکار ایرانی

بستنی از فرنگ به ایران رسید. ناصرالدین‌شاه قاجار در سفر به فرانسه بعد از خوردن بستنی میوه‌ای فرانسوی، عاشق این دسر جذاب شد و به خدم‌وحشم خود دستور داد طرز تهیه آن را از فرانسوی‌ها بگیرند و به ایران بیاورند و اینگونه شد که پای بستنی به ایران باز شد. نخستین کسی که در تهران بستنی درست کرد «ممد ریش» نامی بود که با چرخ دوره‌گردی‌اش روانه کوچه و بازار می‌شد و بستنی می‌فروخت. پس از او، اکبر مشتی(مشدی) به بستنی رنگ و بوی ایرانی داد و بستنی زعفرانی تولید کرد. طعم این بستنی آنقدر خاص و خوب بود که خیلی زود در میان ایرانیان و جهانیان محبوب شد. اواخر دهه۴۰ شمسی، دستگاه‌های بستنی‌سازی وارد ایران شدند و بستنی در طعم‌ها و برندهای مختلف عرضه شد.

بستنی گران‌ شده، مشتری آب رفته

مغازه‌داران می‌گویند رشد قیمت این خوراکی پرطرفدار باعث شده تقاضا برای خرید بستنی کاهش پیدا کند. رئیس اتحادیه بستنی، آبمیوه و کافی‌شاپ تهران با تأیید این موضوع می‌گوید: «تورم بر میزان تقاضا برای آبمیوه و بستنی اثرگذار بوده و تقاضا تا حدودی کم شده است. برای همین با وجود اینکه هزینه‌ها بیش از ۵۰درصد افزایش یافته است، صنف ما برای حمایت از مصرف‌کنندگان و برای حفظ بازارمان، تصمیم گرفت امسال فقط حدود ۲۰درصد افزایش قیمت داشته باشد».

محسن مبرا، ضمن تأکید بر اینکه بستنی قیمت مصوب ندارد، ادامه می‌دهد: «از سال۱۴۰۲ بنا بر مصوبه سازمان حمایت، دیگر نرخ مصوب نداریم و نرخ‌ها از سوی خود تولیدکننده‌ها تعیین می‌شود.»

قیمت انواع بستنی در بازار

کماکان ارزان‌ترین بستنی بازاری بستنی یخی است. بستنی یخی میوه‌ای در برندهای مختلف ۷ هزار تومان است. بستنی چوبی میلکی۱۰ هزار تومان، بستنی کیم ۱۰ هزار تومان، بستنی کیک تیرامیسو ۱۵ هزار تومان، قیفی ۱۵ هزار تومان، بیسکورول ۲۰ هزار تومان، بستنی لیوانی ماراش با شیر بز ۳۰ هزار تومان، بستنی چوبی سالار ۳۰ هزار تومان و بستنی مگنولیا ۴۰ هزار تومان است.

همچنین بستنی یک لیتری طالبی و وانیلی۸۰ هزار تومان است.

هر کیلو بستنی سنتی ساده هم در تهران بین ۱۳۰ تا ۱۷۰ هزار تومان و نوع ویژه و ۴ مغز آن بین ۲۰۰ تا ۲۷۵ هزار تومان است. هر کیلو بستنی میوه‌ای هم در طعم‌های مختلف انبه، توت‌فرنگی و غیره بین ۱۵۰ تا ۱۹۰ هزار تومان است.

اگر بخواهید بستنی سنتی در میزان کم سفارش دهید یک ظرف کوچک بستنی سنتی حدود ۴۰ هزار تومان و یک ظرف کوچک بستنی میوه‌ای شامل ۴ اسکوپ (هر اسکوپ بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان) حدود ۷۰ هزار تومان است. اگر هوس بستنی قیفی هم کنید هر عدد آن بین ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان است. بستنی قیفی متری هم که در بعضی مغازه ها عرضه می شود با توجه به اندازه کوچک، متوسط و بزرگ به قیمت ۵۰ هزار، ۶۰ هزار و ۷۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

کد خبر 848579 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها صادرات قیمت - تنظیم بازار بستنی و فالوده عراق عمان امارات

دیگر خبرها

  • دولت از فعالان بازار لوازم خانگی انتظار معجزه دارد
  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟ | خارجی ها بستنی ایرانی را با این طعم‌ها دوست دارند | جدیدترین قیمت بستنی قیفی، متری، سنتی و ویژه را ببینید
  • تولید زعفران ۷۰ درصد افت پیدا کرده است/صادرات با نام دیگران
  • گسترش بازار صادراتی دانش بنیان‌های ایرانی در ۱۶ کشور دنیا
  • ۲ هزار قطعه ماهی زینتی از مرز مهران به عراق صادر شد
  • سعدمحمدی: خریداری ۱۵ دستگاه تراک یکصد تنی برای معدن جانجا
  • توانمندی صنعت قم برای تولید انواع کفش در نمایشگاه اکسپو به نمایش درآمد
  • اوجی: تولید نفت ایران امسال جهش می‌کند
  • اکتشافات جهانی نفت و گاز سقوط کرد
  • سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود