Web Analytics Made Easy - Statcounter

با اینکه گلایه مردم از افزایش قیمت ها و عدم کنترل بازار توسط نهادهای حکومتی به بالاترین حد خود رسیده، اکنون خبرهایی از افزایش قیمت خودرو تا حدود حاشیه بازار به گوش می رسد؛ افزایشی که اگر رخ دهد، قیمت خودروهای بی کیفیت داخلی را بیش از دو برابر می کند.

به گزارش «تابناک»؛ خودروسازی ها از مدت ها پیش به بهانه هایی مانند افزایش قیمت ارز و مواد اولیه، فروش خود را در بازار متوقف و با اینکه خودروها را پیش فروش کرده اند، از تحویل آن به خریداران خودداری می کنند تا بتوانند قیمت ها را به حداکثر میزان ممکن برسانند و با تشنه نگه داشتن بازار، در زمان دریافت مجوز افزایش قیمت، به مشکل برنخورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر، دولت نیز در راستای همصدایی با تمامیت خواهی خودروسازی ها، علاوه بر اینکه تعرفه های بسیار سنگینی برای واردات در نظر گرفته بود، از مدت ها پیش واردات خودروهای خارجی را ممنوع کرده و همه این عوامل دست به دست هم داده تا بی کیفیت ترین خودروی داخلی امروز در بازار با قیمتی بیش از دو برابر معامله شود.

اما در شرایطی که مردم در انتظار کاهش قیمت ها و آزاد شدن واردات خودرو بودند، یکباره خبر افزایش قیمت خودروهای داخلی، موجی از ناامیدی را در بازار پمپاژ و کمیسیون صنایع مجلس نیز مانند دولت، همگام با لابی خودروسازی عمل می کند؛ در این میان، تنها چیزی که کمترین اهمیت را داراست، میزان رضایت مردم است.

رمضانعلی سبحانی‌فر، عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: هم اکنون واردات خودرو در کشور وجود ندارد و مواد اولیه نیز از سوی بورس ارائه می شود و به راحتی و با قیمت مناسب در دسترس صنعت گران وجود دارد؛ بنابراین، این موارد باعث شده تا بازار خودروهای داخلی، شرایط خوبی را فراهم آورد.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: اما متأسفانه خودروسازی های داخلی به این موارد قانع نیستند و در تلاشند هر چقدر می توانند از این شرایط به نفع خودشان بهره ببرند و قیمت ها را افزایش دهند.

این نماینده مجلس در خصوص درخواست افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازی ها گفت: جلسات مختلفی بین خودروسازی ها و وزارت صنعت صورت گرفته و در تلاشند، بتوانند تمام داده ها را جمع بندی کنند تا به یک قیمت معقول دست پیدا کنند تا هم بتواند به بخش خودروسازی کمک کند و هم حاشیه هایی را که سود آن به جیب دلال ها می رود، کم کند.

این نماینده درباره قیمت های جدید نیز افزود: بعید است، به این زودی قیمت جدیدی برای خودرو اعلام شود. فعلا در حال انجام مراحل کارشناسی است و هنوز کسی به جمع بندی برای قیمت ها نرسیده است.

وی در پاسخ به این که آیا موافقت وزارت صمت برای افزایش قیمت خودرو، تأثیر لابی های خودرو در زمان رأی اعتماد به وزیر جدید است نیز گفت: لابی ها در تعیین وزیر و افزایش قیمت ها بی تأثیر نیست؛ اما بحث این است که الان مردم دچار مشکلات زیادی هستند. از سوی دیگر، خودروسازی ها هم مشکلاتی دارند. هم اکنون در این کش و قوس ها، عده ای خاص هستند که سود بسیار کلانی به جیب می زنند و مردم عادی از آن زیان می برند؛ خودروسازی ها هم البته از این وضعیت ناراضی نیستند، ولی ما به دنبال شیوه ای هستیم که این حاشیه سود ایجاد شده برای دلال ها کم شود. اعتقاد ما این است، خودروهایی که برای قشرهای کم درآمد ساخته می شود، کمترین افزایش را داشته باشند و بخش های دیگر هم نسبت به میزان تقاضایی که وجود دارد، افزایش قیمت یابند.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۰۴۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پژو پارس ۹۰۰ میلیون تومانی در راه است؟

آفتاب‌‌نیوز :

 قیمت کارخانه‌ای جدید پژو پارس با موتور XU۷P (پژو پارس سال) از سوی ایران خودرویی‌ها اعلام شد تا ثبت‌نام کنندگان برای این محصول محبوب در بُهت فرو روند.

آن‌طور که اطلاعیه فروش ایران خودرو برای پژو پارس سال نشان می‌دهد این خودرو از این به بعد با قیمت حدود ۴۴۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در دسترس خریداران قرار خواهد گرفت. 

مقایسه قیمت جدید کارخانه‌ای پژو پارس سال با قیمت پیشین حکایت از آن دارد که قیمت این خودرو، افزایشی حدود ۵۰ درصد در مبدا را تجربه کرده است.

آبی‌های جاده مخصوص پیش از این هر دستگاه پژو پارس سال را با قیمتی حدود ۲۹۴ میلیون تومان برای متقاضیان فاکتور می‌کردند و به این ترتیب، شاهد آن هستیم که قیمت پژو پارس با موتور XU۷P حول و حوش ۱۵۰ میلیون تومان در کارخانه رشد کرده است. 

هنوز پژو پارس سال مدل ۱۴۰۳ در بازار آفتابی نشده، اما مدل ۱۴۰۲ این خودرو با قیمتی نزدیک به ۶۷۵ میلیون تومان در بازار داد و ستد می‌شود؛ بنابراین قیمت این محصول محبوب ایران خودرو با مدل ۱۴۰۲ به نسبت قیمت کارخانه‌ای آن حدود ۳۸۰ میلیون تومان اختلاف را نشان می‌دهد.

حال فرض کنیم همین اختلاف قیمت کارخانه‌ای و بازار با توجه به قیمت جدید پژو پارس در مبدا رقم بخورد. یعنی فاصله حدود ۴۰۰ میلیون تومانی فعلی میان قیمت کارخانه‌ای و بازاری پژو پارس به قیمت جدید اعلامی این محصول محبوب ایران خودرو اضافه شود؛ بنابراین قیمت پژو پارس سال در بازار می‌تواند تا حوالی ۸۵۰ میلیون تا ۹۰۰ میلیون تومان بالا بیاید.

نباید از یاد برد که قیمت حدود ۹۰۰ میلیون تومانی پژو پارس سال در بازار تنها تحت تاثیر افزایش قیمت کارخانه‌ای این خودرو رقم خورده است و عواملی مانند نرخ ارز یا انتشار اخبار خارج از بازار هنوز تاثیر خود را روی پیش بینی قیمت پژو پارس سال در بازار نگذاشته اند.

با این همه پیش‌بینی می‌شود این قیمت حسابی بازار خودرو را بترساند.

منبع: اقتصادنیوز

دیگر خبرها

  • قیمت خودرو امروز ۱ اردیبهشت +جدول
  • تأثیر قاچاق کالا بر افزایش نرخ ارز چیست؟
  • چرا به‌زودی تمام گوشی‌ها گران می‌شوند؟
  • پژوپارس LX امروز در بازار چقدر قیمت خورد؟
  • قیمت جدید رنو ساندرو در بازار
  • جنجال‌ها بر سر افزایش قیمت پژو پارس؛ حق با چه کسی است؟
  • بازار داغ فروش حواله خودرو؛ پژو پارس ۲۹۰ میلیون تومان!
  • میزان افزایش قیمت خودرو با شروع بهار؛ به طور میانگین چقدر گرانی داشتیم؟
  • پژو پارس ۹۰۰ میلیون تومانی در راه است؟
  • تویوتا ۱۳۰ هزار خودرو را به دلیل نقص فنی فراخوان می‌دهد