Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست بررسی مشکلات و مسائل محیط بانان که امروز(سه‌شنبه) برگزار شد، اظهار کرد: سال‌هاست که حقوق محیط‌بانان حتی مانند خود کارمندان سازمان نبوده که باید در این خصوص از تمام محیط بانان عذر خواهی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود:از وضعیت کنونی محیط بانان مطلع هستم، در گذشته یک مورد مسئله محیط‌بانی در دفتر رئیس مطرح نمی‌شد یعنی محیط بانان موظف بودند برای سازمان نوکری کنند و سازمان در قبال کار آن‌ها هیچ اقدامی انجام نمی‌داد.

معاون رئیس جمهور گفت: محیط‌بانان در گذشته حتی به عنوان افراد تشریفاتی در مراسمات به کار گرفته می‌شدند که مقصر اصلی این مسائل خود آن‌ها بودند که نتوانستند حقوق خود را مطالبه کنند.

کلانتری با بیان اینکه 50 درصد سازمان حفاظت محیط زیست را محیط بانان تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: باید گره مشکلات سازمان را اول از محیط بانان شروع کنیم، چرا که شما محیط بانان در هیچ کجا نه سخنگو  و نه بلندگو داشتید و حتی جزء کارمندان اثر بخش هم نبودید. به عنوان مثال در گذشته حتی فرماندهان محیط بانی نیز در یک زیرزمین مشغول به کار بودند که مانند انفرادی بود، چراکه شما محیط بانان برای آن‌ها مهم نبودید.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نباید از شهادت ترسید، چراکه شهادت و شهید شدن جزئی از کار محیط بانی است. محیط بان نباید از ترس شهید شدن از انجام صحیح وظایف خود کوتاهی کند.

وی افزود: محیط بانان معادل رنجرهای غرب هستند که بعد از آموزش‌های دانشگاهی وارد این عرصه می‌شوند، اما محیط بانان ما اینگونه نبوده‌اند یعنی ما در این کار تعلل کرده‌ایم. در این که محیط بانان ورزیده و آموزش دیده را وارد مناطق نکردیم که مقصر تمام این‌ها خود ما هستیم.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: در گذشته سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان شکار ممنوع فعالیت می‌کرد. ما از همان ابتدا راه را اشتباه رفتیم.

وی ادامه داد: محیط بانا‌ن باید از علم حقوق،‌ جامعه ‌شناسی،‌ جانورشنا‌سی،‌ گیاه شنا‌سی مطلع باشند، ما نمی‌توانیم در کوه‌ها متخصص داشته باشیم،‌کار شما محیط بانان تعریف شده است و ما تنها کشوری نیستیم که محیط بان داریم.

کلانتری گفت: ما به وظایف خود به خوبی عمل نکرده‌ایم و نتوانستیم یک محیط‌بان واقعی را تحویل محیط زیست دهیم. ما نتوانسته‌ایم محیط بان حرفه‌ای تربیت کنیم که مقصر اصلی، خودمان هستیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه بیان کرد: باید برای تداوم راه شما یک شبکه محیط بانی کاملا حرفه‌ای پایه‌ریزی کنیم.

وی افزود: حدود 40 تا 50 دانشکده محیط زیست در کشور داریم که در این دانشکده‌ها مهندسین مکانیک و شیمی تربیت می‌شوند و از چند ماه گذشته به این نتیجه رسیدیم که در هیچ کجای کشور محیط بان آموزش دیده نداریم و پول را در جاهای بیهوده خرج کرده‌ایم و تنها جایی که باید هزینه می‌کردیم، ‌نکردیم.

کلانتری با بیان اینکه باید زیر بنای سازمان را درست کنیم، گفت: ما زمانی که به سراغ مردم می‌رویم باید به آن‌ها بگوییم این محیط زیست مال شماست و باید شما از آن حفاظت کنید.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: از 30 سال گذشته تا به امروز مسئولیت حفاظت از تنوع زیستی بر عهده وزارت خارجه بوده است، اما تا کنون کسی سوالی نپرسیده که چرا مسئولیت این ارگان برعهده وزارت خارجه است؟، ما باید ساختار محیط زیست را قوی کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: ما می‌‌خواهیم افرادی که وارد دانشکده محیط بانی می‌شوند از همان ابتدا به استخدام سازمان در بیایند.

کلانتری ادامه داد: مشکلات شما محیط بانان را باید فرماند‌هانتان حل کنند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به سخت‌گیری دولت در زمینه تجهیزات محیط بانان تصریح کرد: ما چه کنیم که می‌گویند حمایت از تولید ملی و نمی‌گویند که جلیقه ضد گلوگه ایرانی 12 کیلو است، اما این جلیقه در اروپا بیش از 3 کیلو نیست. یک سری مصوباتی سد راه است که می‌توانیم با پول کمتر جنس خارجی بخریم، اما طبق این شعار ما باید جنس ایرانی خریداری کنیم.

وی با بیان اینکه شیفت کاری محیط بانان باید از 12 تا 18 روز به 15-15 تبدیل شود و 400 محیط بانی که قراردادی هستند باید در کارهای دفتری مشغول بله کار شوند.

کلانتری در رابطه با وضعیت رفاهی محیط بانان نیز افزود: هر اقدامی که در این زمینه از دستمان بر بیاید انجام می‌دهیم. عملیاتی همچون بیمه تکمیلی 3 هزار محیط بان که حدود یک میلیارد و 200 میلیون تومان از بودجه کشور برای آن‌ها تخصیص خواهیم داد که این بودجه از اضافه کاری کارمندان سازمان کسر می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان محیط زیست یکی از فقیرترین سازمان‌های کشور است.

وی افزود: محیط بانان باید تکلیفشان روشن شود، اولویت سازمان نیز در تعیین تکلیف محیط بانان خواهد بود.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه بودجه‌های کشور به استان‌ها صددرصد اختصاص می‌یابد، گفت: اگر این بودجه ملی شود، حدود 80 درصد می‌َشود که 20 درصد دیگر آن از بین می‌رود، ‌ما سعی می‌کنیم مدیر کل‌های استانی را درست انتخاب کنیم تا از این بودجه به خوبی استفاده کنند.

کلانتری در پایان تصریح کرد: یکی از فاکتورهای ارزیابی از نظر من، وضعیت محیط بانان در استان‌ها است، البته برخی از دفاتر مرکزی ما در استان‌‌ها در این رابطه بسیار قد قد می‌کردند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۰۴۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشدید برخورد محیط زیست با سودجویان اراضی ملی

ایسنا/گیلان رئیس اداره حفاظت محیط زیست شفت با اشاره به رفع تصرف دو هکتار از اراضی ملی واقع در منطقه حفاظت شده سیاهمزگی، گفت: محیط زیست با سودجویان اراضی ملی مطابق قانون برخورد می‌کند.

یاسر ریاضی امروز ۱۷ اردیبهشت ماه در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به تشدید برخورد با متخلفان تصرف اراضی ملی، اظهار کرد: به منظور حفظ حقوق بیت‌المال و برخورد با تصرفات اراضی ملی، ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان با همکاری یگان حفاظت منابع طبیعی در محدوده منطقه حفاظت شده سیاهمزگی با دستور مقام قضائی اقدام به رفع تصرف دو هکتار از اراضی ملی جنگلی کردند.

وی افزود: ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان شفت بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای حفاظت از انفال و جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی به صورت شبانه‌روزی و حتی در ایام تعطیل در راستای حراست و صیانت از اراضی ملی در حال گشت و کنترل مناطق تحت مدیریت است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان شفت گفت: دوستداران محیط‌زیست می‌توانند گزارشات خود را در خصوص تخریب، تصرف و آلودگی محیط‌زیست به اطلاع اداره حفاظت محیط زیست برسانند و محیط‌بانان و حافظان طبیعت را یاری کنند تا با سودجویان مطابق قانون برخورد قاطع انجام شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سازمان محیط زیست عزم خود را برای تحقق شعار سال جزم کرده است
  • مشاهده پلنگ در منطقه سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: رهاسازی چاه‌های نفت آب و خاک خوزستان را آلوده می‌کند
  • تصاویری از گشت و گذار پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه
  • تشدید برخورد محیط زیست با سودجویان اراضی ملی
  • راه اندازی ۵۰ خانه محیط زیست در خراسان جنوبی
  • دستگیری متخلف شکار و صید در شهرستان میناب
  • تحویل یک قطعه بوتیمار به محیط زیست
  • عدم انجام تکالیف قانونی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ارزش‌گذاری مناطق تحت مدیریتش
  • متخلفان صید ماهی در تور محیط بانان لرستان