Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن دفاع از واگذاری مسئولیت کنوانسیون تنوع زیستی به وزارت جهاد کشاورزی گفت: این کنوانسیون ۳۰ سال در اختیار وزارت خارجه بود و رسیدگی‌ای به آن نمی‌شد اما کسی اعتراض نکرد و اعتراضات از تبلیغاتی ناشی می‌شود که برخی سران محیط‌زیستی که قبلا در سازمان محیط زیست بودند، انجام می‌دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، عیسی کلانتری در حاشیه گردهمایی محیط‌بانان که امروز در سازمان محیط زیست برگزار شد در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد واگذاری کنوانسیون تنوع زیستی به وزارت جهاد کشاورزی گفت: این کنوانسیون طی ۳۰ سال گذشته در وزارت امور خارجه بوده و کسی سوال نمی‌کرد که چرا در این وزارتخانه است. در حالی که هیچ رسیدگی‌ای به این کنوانسیون وجود نداشت. حالا که دولت یک اقدام درست انجام داده و مسئولیت کنوانسیون تنوع زیستی را به وزارت جهاد کشاورزی واگذار کرده است، برخی اعتراض می‌کنند.

وی در مورد انتقادات به واگذاری کنوانسیون تنوع زیستی به جهاد کشاورزی گفت: اینها تبلیغاتی است که برخی سران محیط‌زیستی که قبلا در سازمان محیط زیست بوده‌اند و حالا رفته‌اند؛ دامن می‌زنند.

رئیس سازمان محیط زیست در ادامه تاکید کرد: دولت با توجه به وجود بانک ژنی که در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است، مسئولیت کنوانسیون تنوع زیستی را به این وزارتخانه سپرده است.

کلانتری همچنین اضافه کرد: کل مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست ۱۷ میلیون هکتار است در حالی که یکصد میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی در اختیار سازمان جنگل‌ها و وزارت جهاد کشاورزی است و بنابراین دسترسی این وزارتخانه به تنوع زیستی کشور بیشتر از سازمان محیط زیست است.

وی با تاکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی بیش از سه بانک ژنی در اختیار دارد، گفت: در سازمان محیط‌ زیست حتی یکی از این بانک‌های ژنی نیز وجود ندارد.

رئیس سازمان محیط زیست در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا واگذاری مسئولیت کنوانسیون تنوع زیستی به وزارت جهاد کشاورزی به دلیل تولید محصولات دستکاری شده ژنتیکی است؟ گفت: تنوع زیستی هیچ ارتباطی به محصولات تراریخته ندارد. ضمن اینکه تراریخته از یک ژن وحشی تولید نمی‌شود بلکه یک ژن شناخته شده که دیگر وحشی تلقی نمی‌شود به موجود دیگر انتقال می‌یابد.

کلانتری همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان محیط زیست نظارتی بر روند تولیدات محصولات دستکاری شده ژنتیکی خواهد داشت، گفت: بله، سازمان محیط زیست بر تولید محصولات تراریخته نظارت دارد. همچنین مسائل ایمنی زیستی به سازمان محیط زیست مرتبط می‌شود.

وی همچنین در ادامه به مسائل مربوط به محیط‌بانان پرداخت و گفت: محیط‌بانان افراد زحمت‌کشی هستند که شبانه‌روز خود را در زیستگاه‌ها می‌گذرانند. یکی از خواسته های محیط‌بانان تصویب سریع لایحه حمایت از محیط‌بانان است که در کمیسیون‌های مختلف مجلس تصویب شده و باید در صحن علنی بررسی شود.

رئیس سازمان محیط‌ زیست با اشاره به اینکه رئیس مجلس قول داده‌اند که لایحه حمایت از محیط‌بانان هر چه سریع‌تر بررسی شود، گفت: امیدواریم قبل از این که مجلس وارد بررسی بودجه سال ۹۸ شود؛ لایحه حمایت از محیط‌بانان را به تصویب برساند.

کلانتری ادامه داد: وظیفه محیط‌بانان حفاظت از حیات وحش کشور است و در این مسیر امکان درگیری بین شکارچی متخلف و محیط‌بان وجود دارد. در این شرایط یا محیط‌بان کشته می‌شود یا اگر طرف مقابل کشته شود محیط‌بان قصاص می‌شود بنابراین برای محیط‌بان هر دو سر باخت است.

وی تاکید کرد: لایحه حمایت از محیط‌بانان باعث می‌شود محیط‌بانان در رده سایر نیروهای نظامی و انتظامی قرار گیرند تا اگر در حین انجام وظیفه اتفاقی افتاد پیگیری حقوقی و قضایی آنها متفاوت‌تر از شرایط کنونی خواهد بود. در نتیجه چنین وضعیتی، محیط‌بانان راحت‌تر می‌توانند از منطقه خود حفاظت کنند.

رئیس سازمان محیط زیست در ادامه با اشاره به اینکه محیط‌بانی یک شغل کاملا تخصصی است، تصریح کرد: در شرایط حاضر حدود ۵۰ دانشکده محیط زیست در کشور وجود دارد. سازمان محیط زیست نیز یک دانشکده محیط زیست دارد اما متاسفانه هیچ ساختاری برای آموزش محیط‌بانان وجود ندارد.

کلانتری با بیان اینکه محیط‌بانان باید به مسائل حقوقی، اجتماعی و نظامی و حتی جانورشناسی، گیاه‌شناسی، زمین‌شناسی و خاک‌شناسی آگاهی داشته باشند، گفت: متاسفانه محیط‌بانان بدون هیچ آموزشی استخدام و به پاسگاه‌ها عازم می‌شوند. بنابراین از وزارت علوم و شورای عالی اداری درخواست کرده‌ایم که دانشکده محیط زیست وابسته به سازمان محیط زیست به دانشکده محیط‌بانی تبدیل شود تا محیط‌بانان بعد از گذراندن دوره‌های تخصصی و اخذ مدرک کاردانی و کارشناسی به محل خدمت خود اعزام شوند. امیدواریم تا پایان امسال کارهای اداری این موضوع انجام شود.

وی همچنین با اشاره به شیفت کاری محیط‌بانان گفت: محیط‌بانان ۱۸ شبانه‌روز در پاسگاه‌ها حضور دارند و ۱۲ روز در استراحت هستند. به عبارت ساده محیط‌بانان در ماه بیش از ۴۰۰ ساعت سر کار هستند اما پرداختی‌های آنها حداقل است و لازم است در این زمینه با سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی به تفاهم برسیم و در این مورد مکاتباتی با این سازمان‌ها انجام دادیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عیسی کلانتری کنوانسیون تنوع زیستی وزارت کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۰۵۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح می شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاد دانشگاهی، به مناسبت گرامیداشت «روز ملی خلیج فارس» و در راستای تحقق فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) در خصوص تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»، مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، ستاد توسعه زیست فناوری کشور و استانداری هرمزگان "افتتاح بانک ذخایر دریایی ایران و دومین نشست هم اندیشی یاوران حفظ ذخایر ژنتیکی و زیستی" را با محوریت مشارکت مردمی در حفظ تنوع زیستی دریایی(خلیج فارس) برگزار می کند.

دکترحسین شاهسوارانی سرپرست مرکز در این خصوص گفت: ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی از ذخایر دریایی بسیار غنی برخوردار است. در این میان آبهای خلیج‌فارس پناهگاه موجودات دریایی به‌ویژه آبزیان کوچک و مکانی آرام برای گونه‌های مختلف است که از هزاران سال پیش تا امروز به زندگی خود ادامه داده‌اند.

شاهسوارانی افزود: خلیج‌فارس با وجود تمامی مشکلات محیطی و اقلیمی که بر آن حاکم است از تنوع زیستی بالایی برخوردار است. به‌گونه‌ای که حدود ۹۰۷ گونه در قالب ۱۵۷ خانواده در آن وجود دارد که تعداد زیادی از آن‌ها بهره‌برداری اقتصادی دارند. و این عامل باعث شده است تا خلیج‌فارس ازنظر تنوع زیستی جزو مناطق کم‌نظیر معرفی شود.

وی خاطر نشان کرد: حفظ و احیاء ذخایر ژنتیکی به عنوان راهبرد توسعه ی پایدار برای تأمین نیازهای کنونی بشر از اواسط قرن بیستم بصورت جدّی مورد توجه قرار گرفت. کشور ایران با توجه به دارا بودن تنوع اقلیمی و اکوسیستم های آبی متنوع همچون آب شیرین، آبهای لب شور، شور و خیلی شور از تنوع زیستی گستردهای برخوردار است و از لحاظ ذخایر ژنتیکی به عنوان یکی از متنوع ترین و غنی ترین کشورهای جهان شناخته شده است.

شاهسوارانی اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به تخریب زیستگاه های آبزیان از طریق تخلیه زباله ها و پسابها در رودخانه ها و دریاها، استفاده بیش از حد از آفتکشها، و سایر عوامل ناشی از توسعه شهری و فعالیتهای صنعتی و زیست محیطی، حذف تدریجی تنوع ژنتیکی در اکوسیستمهای طبیعی و جایگزینی آن با سیستمهای پرورشی، متاسفانه بسیاری از این ذخایر ارزشمند را در معرض نابودی و انقراض قرار داده است.

سرپرست مرکز همچنین بیان کرد: حفاظت از تمامی ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور نیازمند توجه و همکاری همه دستگاه ها، ارگانها، انجمن های مردم نهاد به عنوان ثروت بی دیل و ودیعه الهی است و مشارکت مردمی را می طلبد. لذا با توجه به این که امسال نیز از سوی رهبر معظم انقلاب به شعار «جهش تولید با مشارکت مردمی» مزین شده است.

مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با توجه به یکی از رسالتهای خود که حفاظت از ذخایر ژنتیکی و زیستی بومی کشور است، برای پاسداشت روز ملی خلیج فارس که امتداد هویت تاریخی و تمدن دیرپای ایران زمین است، دومین نشست هم اندیشی یاوران حفظ ذخایر ژنتیکی و زیستی را با تاکید و محوریت قرار دادن مشارکت مردمی در حفظ ذخایر دریایی برگزار می نماید. به یمن این روز و با هدف کمک به حفاظت ذخایر دریایی کشور، بانک ذخایر دریایی ایران نیز افتتاح خواهد شد.

کد خبر 6087288

دیگر خبرها

  • رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تنها ۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است
  • جنجال در منطقه میانکاله؛ ممانعت محیط بانان از ورود مصالح ساختمانی
  • جامعه‌شناسی محیط‌زیست
  • محیط زیست به مثابه تمام دولت/تلنگری به طرفداران گفتمان سازش/نگرانی تمام‌نشدنی یک واگذاری
  • برگزاری یازدهمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران در بندرعباس
  • تحویل خودرو‌های عملیاتی به محیط بانان کشور
  • پسماند‌ها به معضل محیط زیستی کشور تبدیل شده است
  • بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح می شود
  • رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس بیان کرد؛ نمره ضعیف کشور در برخی شاخص های محیط زیستی
  • افت شاخص عملکرد محیط‌زیست نسبت به سال‌های گذشته/ دفن تنها ۶/۶۹ درصد پسماند‌ها در سطح دنیا