Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-18@15:09:48 GMT

لغو موقت دستور ترامپ با رای یک قاضی

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۰۶۳۷۷

لغو موقت دستور ترامپ با رای یک قاضی

به گزارش سرویس بین‌الملل جام نیـوز، اجرای فرمان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای خودداری از اعطای پناهندگی به مهاجرانی که به طور غیرقانونی از مرز جنوبی وارد ایالات متحده می‌شوند با رای یک قاضی فدرال متوقف شده است.

 

قاضی جون تیگار، قاضی دادگاه ناحیه در سان فرانسیسکو پس از دریافت درخواست و استماع گروه‌های مدافع حقوق مدنی دستور تعلیق فرمان رئیس جمهوری را صادر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

ترامپ در واکنش به حرکت کاروان مهاجران به سوی مرزهای جنوبی آمریکا، این فرمان را صادر کرده و دلیل آن را لزوم حفاظت از منافع ملی اعلام داشته است. در زمان صدور فرمان، گروه های مدافع حقوق مدنی مخالفت خود با آن اعلام کردند.

 

 

هزاران تن از شهروندان کشورهای هندوراس، گواتمالا و السالوادر در آمریکای مرکزی به امید ورود به ایالات متحده به سوی مرز مشترک آمریکا و مکزیک در حرکت هستند و گفته‌اند که به دلیل آزار سیاسی، فقر و خشونت در کشورهای خود در نظر دارند به ایالات متحده پناهنده شوند.

 

در روزهای منتهی به انتخابات میاندوره‌ای آمریکا، دونالد ترامپ گفت که بسیاری از این مهاجران افراد مجرم هستند و از حرکت آنان به سوی مرز آمریکا با عنوان "هجوم برای اشغال" نام برد. وی گفت که مخالف پذیرش مهاجران نیست و مهاجرت را برای آمریکا لازم می‌داند اما لازم است مهاجران از مجاری قانونی وارد آمریکا شوند. ترامپ به چند هزار تن از نفرات ارتش دستور داد برای جلوگیری از ورود پناهجویان در مرز مستقر شوند.

 

ترامپ گفته است که راه‌اندازی کاروان مهاجران و حرکت آنان به سوی مرز آمریکا و مکزیک "انگیزه سیاسی" دارد. وی در جریان مبارزات انتخاباتی وعده داده بود به منظور جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی از مرز مکزیک، دیواری در سراسر خط مرزی احداث کند.

 

 

قاضی تیگر در توجیه رای خود گفت که قوانین مصوب کنونی تصریح دارد که هر فرد خارجی که وارد خاک آمریکا شود "چه از مبادی مشخص مرزی وارد شده باشد و چه از طرق دیگر" می‌تواند از این کشور درخواست پناهنگی کند. به گفته او، فرمان مورخ ۹ نوامبر رئیس جمهور "تخطی فاحش" از رویه‌های رایج محسوب می‌شود.

 

وی گفت: "بدون توجه به حوزه اختیارات رئیس جمهوری، او مجاز نیست قوانین مهاجرتی را بازنویسی و شرایطی را تحمیل کند که قوه مقننه صراحتا مردود دانسته است."

 

رای دادگاه ناحیه سانفرانسیسکو در واکنش به دادخواست "اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا"، "مرکز قوانین مقابله با فقر در جنوب" و "مرکز دفاع از حقوق اساسی" صادر شده که استدلال کرده بودند که فرمان ترامپ وجاهت قانونی ندارد.

 

حکم تعلیق قاضی فورا اجرایی می‌شود و تا زمان تشکیل دادگاه برای تصمیم‌گیری نهایی در این مورد لازم الاجراست. دادگاه بعدی در ماه آینده تشکیل خواهد شد.

 

فرمان مورخ ۹ نوامبر ترامپ مقرر می‌کند که هر کس که در صدد کسب پناهندگی از آمریکاست باید حتما از مبادی ورودی رسمی وارد این کشور و اگر به صورت غیرقانونی وارد آمریکا شده باشند به درخواست پناهندگی او رسیدگی نخواهد شد.

 

قرار بود این فرمان به مدت نود روز اجرایی باشد و در این فاصله، آمریکا با مکزیک بر سر بازگرداندن پناهجویان به توافق دست یابد.

 

براساس قوانین آمریکا، رسیدگی به درخواست پناهندگی از سوی مهاجرانی که مدعی هستند که به خاطر فرار از خشونت از کشورشان گریخته‌اند الزامی است و به محل ورود آنان به خاک آمریکا بستگی ندارد. به این ترتیب، فرمان ترامپ عملا به معنی تعلیق این قانون به مدت نود روز بوده است.

 

دولت ترامپ در سال گذشته با توسل به فرمان اجرایی رئیس جمهور، تعلیق اجازه ورود به شهروندان چند کشور مسلمان به آمریکا را با اجرا گذاشت. مقامات آمریکایی گفته‌اند که دولت‌های این کشورها حاضر یا قادر به همکاری با دولت آمریکا در زمینه بررسی سابقه متقاضیان اخذ روادید ورود به آمریکا نیستند و به این ترتیب، ایالات متحده نمی‌تواند مطمئن باشد که دریافت کنندگان ویزا از این کشورها با هدف خرابکاری و زیان به منافع و امنیت آمریکا وارد این کشور نمی‌شوند.

 

شهروندان کشورهای ایران، لیبی، سومالی، سوریه، یمن، عراق، چاد و سودان مشمول فرمان اولیه ترامپ بودند اما بعدا کشورهای عراق، چاد و سودان ظاهرا با اعلام آمادگی برای همکاری در صدور ویزای آمریکا برای شهروندانشان از این فرمان معاف و دو کشور کره شمالی و ونزوئلا به مشمولان این فرمان اضافه شدند.

 

هنوز کاخ سفید نسبت به حکم قاضی تیگر واکنشی نشان نداده است.

 

106

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: دونالد ترامپ مهاجران آمریکا جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۰۶۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ در دادگاه: آمریکا توسط یک مرد ناتوان اداره می‌شود

آفتاب‌‌نیوز :

«دونالد ترامپ» نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا روز دوشنبه و پس از ورود به دادگاه منهتن جهت رویارویی با ۳۴ اتهام جنایی در اولین دادگاه کیفری یک رئیس‌جمهور سابق آمریکا، اعلام کرد که «هیچ پرونده‌ای وجود ندارد».

وی ادامه داد: این تعقیبات سیاسی است... این یک حمله به آمریکاست.

ترامپ اظهار کرد که ایالات متحده توسط یک مرد ناتوان اداره می‌شود که بسیار در این پرونده دخیل است.

وی افزود: این واقعا یک حمله به یک رقیب سیاسی است.

ترامپ به اتهام ۳۴ جرم جعل اسناد تجاری برای پنهان کردن ۱۳۰ هزار دلار حق‌السکوت پرداخت شده به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن، در حال محاکمه است.

این پرونده یکی از چهار اتهام جنایی علیه ترامپ در طول دوره ریاست‌جمهوری وی است و ممکن است تنها پرونده‌ای باشد که قبل از روز انتخابات در ماه نوامبر به دادگاه ارجاع شود.

اگر ترامپ در این پرونده مجرم شناخته شود ممکن است تا چهار سال به زندان محکوم شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • اعتراف ترامپ درباره هزینه‌های آمریکا برای جنگ در خاورمیانه (فیلم)
  • جنجال ایکس در هند
  • گفت‌وگو با جوان‌ترین قاضی زن/ آقای قاضی خطابم می‌کنند!
  • بایدن ورود کشتی های روسی به بنادر آمریکا را برای یک سال دیگر ممنوع کرد
  • کاخ‌ســــفید مأمن رادیکالیسم ویرانگر
  • «تردز» به طور موقت در ترکیه مسدود می‌شود
  • ترامپ در دادگاه خود را به خواب زد
  • تردز در این کشور ممنوع شد
  • «مشکل واقعی» ترامپ با قاضی پرونده خود در منهتن
  • ترامپ در دادگاه: آمریکا توسط یک مرد ناتوان اداره می‌شود