Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-26@05:54:00 GMT

مدیریت اتوبوسی در خراسان شمالی

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۰۶۳۹۴

مدیریت دولتی محور اصلی اجرای سیاست های عمومی و در نتیجه تضمین بهروزی افراد جامعه است و یکی از عوامل موفقیت یا شکست آن برای تحقق اهداف و سیاست ها ، مدیران دولتی هستند. از این رو ثبات یا بی ثباتی مدیران دولتی یکی از علل ناکامی یا توفیق آنها محسوب می شود. در کشورهایی مثل کشور ما که انتخابات را به عنوان نظام انتخاباتی پذیرفته اند، اغلب، گردش قدرت سیاسی و تغییر دولت اتفاق می افتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت جدید به دنبال اصلاح دستگاه دولتی است و آن را وسیله ای برای دنبال کردن شعارهای خود و تبدیل آن به دستاوردهای واقعی می داند.

تغییرات لحظه ای مدیران در خراسان شمالی 

چند روز قبل خبری به صدر اخبار روز تبدیل شد و در فضای مجازی بیش از چند میلیون بازدید داشت ،  تغییر لحظه ای مدیر کل پست استان در مراسم معارفه ؟!  تیتر جالبی داشت "شعبده بازی در تودیع و معارفه مدیرکل" 

خبر از این قرار بود که در مراسم معارفه مدیر کل پست استان هنگام دریافت حکم توسط مدیر کل جدید، تلفنی خبر می رسد که شخص دیگری مدیرکل مورد نظر ماست و اشتباه تایپی پیش آمده !!

به گفته پورعیسی سرپرست استانداری خراسان شمالی : این از عجایب روزگار است ...و نمونه هایی دیگر از مدیرانی که با آمدن استانداران حذف می شوند، چیزی که تعدد آن در خراسان شمالی مشهود است و جوانب این تغییرات مدیریتی در سطوح کلان و خرد موجب شده تا موجی از نظرات را در فضای مجازی و حتی در بین غیر سیاسیون و مردم عادی هم در پی داشته باشد.

سابقه خراسان شمالی در تغییرات مدیریتی

انتصاب سرپرست برای فرمانداری های فاروج و گرمه، انتصاب فرماندار جاجرم، تغییر معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، انتصاب سرپرست برای معاونت سیاسی استاندار، تغییر در ادارات کل فنی ، امور اجتماعی ، سیاسی و انتخابات، بحران ، حوزه استاندار و مدیرکل اقتصاد و دارایی در سال پایانی خدمت محمدرضا صالحی استاندار اسبق و انتصاب مدیرکل بحران، مدیرکل شهری، مدیرکل دفتر روستایی ،انتصاب فرماندار گرمه ، انتصاب سرپرست اداره کل روابط عمومی ، تغییر فرماندارهای اسفراین و مانه و سملقان و انتصاب مدیرکل امور اداری استاندار تنها در حدود 3 ماه تصدی محمدرضا خباز چالشی است که استان خراسان شمالی را درگیر کرده و این موضوع با پشت صحنه های موجود موجب بی ثباتی مدیریتی در استان شده که عواقب متعددی در بخش های مختلف توسعه ای خراسان شمالی دارد.

به عنوان یک نمونه و بر اساس گزارش از حوزه صنعت،معدن و تجارت استان وضعیت صادرات خراسان شمالی از ابتدای امسال تا کنون تعریف چندانی نداشته و به لحاظ ارزشی16 و به لحاظ وزنی هم 32 درصد کاهش داشته است امین قربانی رئیس اداره تجارت خارجی سازمان صنعت،معدن و تجارت استان گفته امسال 242 هزارتُن انواع کالا به ارزش حدودی 63 میلیون دلار به کشورهای هدف که بیشترین آن به کشور هند بوده است صادر شده.

توقف توسعه  با حرکت اتوبوسی 

مهران صولتی جامعه شناس و استاد دانشگاه با منفی ارزیابی کردن تغییرات گسترده مدیران دولتی در کشور و خراسان شمالی می گوید: اگر به تجربه ها نگاه کنیم، یکی از عوامل وقفه در توسعه یافتگی ایران بی ثباتی مدیریت ها بوده است ، یعنی با روی کار آمدن و رفتن جناح های سیاسی، مشاغل مدیریتی دچار تزلزل و بی ثباتی می شوند و اصطلاحا شاهد تغییرات اتوبوسی هستیم.

وی با نگاهی به موضوع بی ثباتی در یک چارچوب تاریخی می افزاید: اگر جامعه ایران را یک جامعه کوتاه مدت در نظر بگیریم، شخصی شدن سیاست در ایران سبب تزلزل در امنیت شغلی مدیران و بی ثباتی در عرصه مدیریت شده است. 

این استاد دانشگاه با تفکیک مدیریت حرفه ای از مدیریت سیاسی می گوید: هیچ استانداردی برای حفظ مدیران حرفه ای به عنوان موتور محرکه توسعه یافتگی در برابر آمدن و رفتن دولت های مختلف نداریم و به طبع آن بیشتر شاهد این خواهیم بود که مدیران حرفه ای هم برای تضمین بقا و تداوم خود به ناچار به سمت جناح های سیاسی گرایش پیدا می کنند.

در این رابطه می توان به وضعیت ناپایدار مدیریت کلان استان هم اشاره کرد که از زمان تاسیس در سال 1383 تا کنون 8 استاندار و 2 سرپرست در این استان منصوب شده اند :1- محسن نریمان دولت هشتم2- بهروز همتی دولت نهم 3- غلامحسین بشارتی (سرپرست) دولت نهم 4- محمدحسین جهانبخش دولت نهم و دهم 5-ابو طالب شفقت دولت دهم 6- محمود احمدی بیغش دولت دهم7- علی اکبر پرویزی دولت یازدهم8- محمد رضا صالحی دولت یازدهم و دوازدهم9-محمد رضا خباز دولت دوازدهم  10- مجیدپورعیسی سرپرست کنونی ، البته پست معاونت سیاسی و امنیتی استانداری هم 10 ماه است که با سرپرست اداره می شود .  

حامی پروری

قاسم عطایی عظیمی فعال سیاسی با نقد وضعیت مدیریت دولتی ، حامی پروری را مهمترین ویژگی امروز کشور می داند و می گوید؛ بیشتر مدیران نه به واسطه تخصص، تجربه و شایستگی بلکه به دلیل حمایت نمایندگان و یا افراد ذی نفوذ انتخاب می شوند.

چیزی که اصلا در حکمشان دیده نمی شود.

مهران صولتی جامعه شناس و استاد دانشگاه نیز با تاکید بر رشد تفکر حامی - پیرو در عرصه سیاست ایران می گوید: در اندیشه حامی - پیرو معمولا یک رابطه مرید و مرادی در عرصه سیاست وجود دارد و حامیان سعی می کنند پیروانشان را برای تضمین حیات سیاسی در مدیریت حرفه ای بگمارند و طبیعی است که در اینجا نیز چیزی به نام شایسته سالاری وجود ندارد.

علی اصغر افتاده  فعال سیاسی و رسانه ای هم  با تاکید بر پیامدهای منفی تغییر پی در پی مدیران سیاسی به سه دسته از عوامل در این باره اشاره می کند ؛ اول: عدم انسجام احزاب و نیروهای حامی دولت، دوم: فقدان ارتباط موثر تصمیم سازان در جامعه محلی و سوم: نقش مستقیم وزارت خانه ها.

سیاست زدگی 

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی در مورد اعمال سلیقه ها برای روی کارآوردن  هواداران برخی نمایندگان می گوید : این اعمال سلیقه ها نیز باعث خیلی از تغییر مدیریت ها شده است و باعث شده که افراد نالایق و کار نابلد صاحب پست و منصب شوند که در انجام کارهای عملیاتی ضعیف عمل کرده و سبب عقب افتادگی در برخی زمینه ها می شود.

علی قلی زاده، فعال سیاسی و دبیر مجمع فرهنگیان خراسان شمالی با انتقاد از شیوه انتصابات در مدیریت ها، دخالت قوه مقننه را در انتخاب و انتصاب مدیران را از پیامدهای سیاست زدگی عرصه مدیریت می داند و می گوید: متاسفانه با نزدیک شدن به انتخابات، نمایندگان برای حفظ آرای خود دخالتشان را بیشتر از قبل کرده و در مقابل انتخاب اصلح ( شایسته) می ایستند.

سید محسن موسوی فعال سیاسی و عضو شورای شهر بجنورد با اشاره به منفی دانستن واگرایی نمایندگان استان، منطقه گرایی مورد نظر نمایندگان مجلس را از آفات مدیریت در استان می داند و اضافه می کند: واگرایی و عدم انسجام عناصر استان از مهمترین آسیب ها و سیاست زدگی در خراسان شمالی است. 

وی همچنین از تغییرات پی در پی استاندار خراسان شمالی و تاثیر منفی این تغییرات در حرکت توسعه استان می گوید: در این تغییرات مباحث سیاسی دخیل است و ما اگر بدنبال توسعه و پیشرفت استان هستیم باید بدنبال شایسته سالاری باشیم.

ماجرای تغییر لحظه ای و به سرعت نور مدیر کل پست استان را شاید بتوان در همین مقوله جای داد : دخالت قوه مقننه !! ا

لبته نوعی از ثبات مدیریتی را که بر اثر دخالت در کار دولت می شد دید در مدیریت یکی از حوزه های علمی و نخبه پروری خراسان شمالی مشاهده کردیم ، نمونه ای که مدیر آن به مدت 7 سال و با دخالت مستقیم نماینده مجلس در سمت خود باقی ماند.

آسیب های بی ثباتی مدیریت

بسیاری از پژوهشگران مدیریت بی ثباتی مدیریت را از عوامل اصلی فساد اداری می دانند که باعث آسیب رسیدن به فرآیند منابع انسانی می شود و در نتیجه آن، کنترل های درونی سیستم اداری کاهش می یابد و فضایل اخلاقی هم کم رنگ می شود . ن

ماینده ولی فقیه در استان در مورد تغییرات مکرر مدیریتها در استان ،می گوید: بی ثباتی مدیریت بخصوص مدیریت کلان ،بی اعتمادی مردم را به همراه دارد و اگر مدیریت متزلزل باشد ،استان هم متزلزل می شود.

مهندس سید محسن موسوی عضو شورای شهر بجنورد، جابجایی مدیران بویژه استانداران خراسان شمالی را موجب توقف حرکت توسعه استان می داند.

علیرضا محمدی دانش آموخته مدیریت دولتی هم معتقد است: اگرچه کندی و یا توقف توسعه و رشد جامعه از آثار فسادی است که ممکن است ناشی از بی ثباتی مدیران باشد، اما باعث توزیع ناعادلانه قدرت هم می شود که علاوه بر تضعیف انگیزه ها سبب شکل گیری پدیده‌هایی چون، حامی پروری و رابطه سالاری می شود . 

وی با تاکید بر لزوم مبارزه با فساد در همه وجوه آن در سازمان های خصوصا دولتی که با حقوق مردم مرتبط هستند اضافه می کند: یکی از اثر بخش ترین شیوه های مبارزه با فساد اداری، شایسته گزینی و ثبات در مدیریت هاست.

پیامدهای مثبت و منفی تغییر مدیران می توان مهمترین پیامدهای ثبات مدیریت را امکان برنامه ریزی بلند مدت، افزایش فرصت یادگیری، تسهیل در روابط کاری، کاهش هزینه های ناشی از جابجایی پی در پی مدیران،  افزایش عملکرد و بهره وری، کاهش سیاست زدگی، انباشتگی دانش مدیران ذکر کرد ، چیزی که شاید در سیستم مدیریت کلان استان کمتر دیده می شود.

همچنین از مهمترین پیامدهای منفی ثبات مدیریت هم می توان به کاهش پاسخگویی در قبال کارگزاران، افزایش ناهمسویی ایدیولوژیکی، کاهش نو آوری و مقاومت در برابر تغییرات و افزایش فساد اشاره کرد. خوشبختانه این مورد فعلا شامل تعداد معدودی از سیستم مدیریتی خراسان شمالی می شود.

اگر چه ثبات یا تغییر گسترده مدیران هر کدام طرفداران و مخالفان خود را دارد اما «بی ثباتی» مدیریتی واقعیتی انکارناپذیر در نظام اداری خراسان شمالی قلمداد می شود.وزیر کشور در نشست هیات دولت خبر از معرفی استانداران جدید داد و قول داده به زودی برای استان هایی که با سرپرست اداره می شوند استاندار منصوب شود.

خواسته ای که مردم این استان از استاندار یازدهم ، نمایندگان مجلس و مسئولان ارشد دولتی دارند این است که کمی به ثبات مدیریت در خراسان شمالی کمک کنند چیزی که در خراسان جنوبی که همزمان با این استان تاسیس شد بیشتر دیده می شود.

 

 

خبرنگار : سکینه خرمی

سردبیر: تکتم عارفی

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: مدیریت مدیریت اداری ثبات مدیریتی بی ثباتی مدیریتی مدیران لایق مدیریت اتوبوسی مدیریت سفارشی تودیع و معارفه مدیرکل پست خراسان شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۰۶۳۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دختر موتورسوار اهل خراسان شمالی به مسابقات جهانی اعزام می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، در پایان مسابقات دو روزه انتخابی تیم ملی موتور کراس که در پیست موتور کراس مجموعه آزادی تهران برگزار شد، هستی رضایی موتور سوار آشخانه‌ای با بیشترین امتیاز و جمع بندی کادر فنی به عنوان یکی از منتخبین تیم ملی ایران معرفی شد.

تیم ملی موتور کراس برای دومین سال متوالی در شهریور ماه امسال در مسابقات جهانی ترکیه شرکت می‌کند.

کد خبر 6087371

دیگر خبرها

  • تغییر مدیریت در کار نیست؛ مدیران سرخابی حداقل تا پایان فصل در استقلال می‌مانند
  • قالیباف: منتظر برنامه دولت برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • منتظر برنامۀ بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • قالیباف: اگر بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه خود را ارائه خواهد کرد
  • بهترین قطار برای سفر شما کدام است؟ راهنمای انتخاب قطار مناسب
  • قالیباف: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد
  • منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • روند کاهشی نرخ بیکاری خراسان شمالی در دولت سیزدهم
  • دختر موتورسوار اهل خراسان شمالی به مسابقات جهانی اعزام می‌شود
  • شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند