Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-25@12:45:04 GMT

چرا در ماه‌های سرد سال باید بیشتر آب بنوشیم؟

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۰۶۴۴۹

چرا در ماه‌های سرد سال باید بیشتر آب بنوشیم؟

کم‌آبی بدن حتی در ماه‌های سرد سال هم خطر بزرگی است.

آب اغلب ماده‌ای فراموش شده تلقی می‌شود چون در بیشتر مواقع به سادگی در دسترس است. در نیمه دوم سال که هوا رو به سرد شدن می‌رود، علائم ظاهری نیاز بدن به آب، کاهش می‌یابند و متأسفانه علائم ثانویه مانند گرفتگی عضلات، تند شدن تنفس و سردردهای مزمن، نمایان می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع فارغ از اینکه دمای هوا چند درجه باشد و حتی اگر احساس تشنگی نمی‌کنید و عرق نکرده‌اید، بدن برای انجام فعالیت‌های روزانه مثل رساندن مواد مغذی و اکسیژن به سلول‌ها، دفع کردن مواد زائد، محافظت از اندام‌ها، آب رسانی و مرطوب نگهداشتن پوست و چشم‌ها، تنظیم غلظت خون و متعادل نگهداشتن فشار خون، به آب نیاز دارد. همچنین در فصل‌های گرم سال، آب به تنظیم دمای بدن و جلوگیری از گرما زدگی کمک می‌کند.

اما مسأله این است که در فصل‌های سرد، به آن اندازه که در تابستان با تعریق و احساس تشنگی، متوجه کم‌آبی بدن می‌شویم، این چنین نیست و در نتیجه میزان کمتری آب می‌نوشیم.

اما چرا باید حتی در فصل‌های سرد سال، به مقدار کافی آب بنوشیم؟

۱) جلوگیری از سوزش معده:

عدم نوشیدن آب کافی می‌تواند باعث رفلاکس اسید معده شود.

۲) مقابله با خستگی مفرط:

کمبود آب اولین علت خستگی است و می‌تواند سطح انرژی را کاهش دهد. چرا که ماهیچه‌ها نیازمند محیط متعادل الکترولیت برای انجام فعالیت‌ها می‌باشند.

۳) جلوگیری از یبوست:

کمبود آب، سیستم دفع را مختل کرده و باعث باقی ماندن مواد سمی در بدن می‌شود. در چنین شرایطی، آب مورد نیاز برای فعالیت، از اندام‌های داخلی تأمین شده و همین امر موجب بروز یبوست می‌شود.

۴) جلوگیری از درد مفاصل:

کم‌آبی شکننده شدن غضروف‌ها را به دنبال خواهد داشت مانع از عملکرد صحیح آن‌ها می‌شود. وقتی غضروف‌ها ضعیف شوند، بین مفاصل اصطکاک به وجود خواهد آمد و درد و آسیب آن‌ها را در پی دارد.

۵) جلوگیری از کمر درد:

آب موجود در دیسک نخاعی حدود ۷۵درصد از وزن بدن را تحمل می‌کند. اگر آب موجود در دیسک از بین برود، عملکرد آن مختل شده و باعث احساس درد در ناحیه کمر می‌شود.

۶) کاهش سردرد:

کمبود آب در بدن از علل عمده‌ی بروز سردرد و میگرن است. میگرن اغلب به علت گسترش بیش از حد رگ‌های خونی ناشی از استرس، گرما و آلرژی به مواد غذایی به وجود می‌آید. کم‌آبی بدن می‌تواند هرکدام از این فاکتورها را افزایش دهد.

۷) بهبود وضعیت پوست:

خشک شدن و ضعیف شدن پوست یکی از نتایج عدم مصرف کافی آب است. نوشیدن مقدار کافی آن می‌تواند باعث شفاف شدن پوست شود.

۸) جلوگیری از ورم کردن اعضای بدن:

در شرایط حاد، بدن شروع به ذخیره آب موجود در بدن می‌کند و این عمل اغلب در عضوهایی مانند صورت، دست یا پا صورت می‌گیرد.

برای جلوگیری از بروز هر کدام از مشکلات یاد شده، سعی کنید همواره بطری آب همراه داشته باشید اما از نوشیدن آب بسیار سرد خودداری کنید چون برای کبد مضر است. همچنین می‌توانید در طول روز از نوشیدنی‌هایی مانند چای سبز هم استفاده کنید اما مصرف کافئین و الکل را، که هردو کمبود آّب بدن را تشدید می‌کنند، تا حد امکان متوقف کنید.

 

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۰۶۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوگیری از ۲۱۲ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی لرستان

 مسلم مویدی در حاشیه تخریب اراضی غیرمجاز این شهرستان اظهار کرد: ۲۱۲مورد تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغی توسط گشت‌های یگان حفاظت امور اراضی استان شناسایی شد که خرم‌آباد با ۷۴ مورد بیشترین تغییر کاربری را به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به اینکه برخی از افراد سودجو برای خرید و فروش زمین‌های خارج از محدوده شهر یا روستا و ساخت‌وساز ویلا و مسکن در مزارع و باغ‌ها اقدام می‌کنند، تاکید کرد: این در حالی است که براساس قانون، هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی بدون مجوز سازمان جهاد کشاورزی ممنوع است و علاوه بر قلع وقمع بنا‌های احداثی، با متخلفان طبق قانون برخورد خواهد شد.
 
 فرمانده یگان حفاظت امور اراضی استان لرستان در پایان از مردم درخواست کرد در صورت مشاهده هرگونه تغییر کاربری غیرمجاز موضوع را به سامانه ۱۳۱ گزارشات مردمی اطلاع دهند یا با مراجعه با آدرس https://cms laoi.ir تخلف تغییر کاربری را ثبت و پیگیری کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • صلح با تحقق عدالت در حق فلسطینیان محقق می‌شود
  • ترفندی برای جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز
  • ماده‌ای سمی که به راحتی می‌توان از تولیدش جلوگیری کرد
  • جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟
  • ۱۷۹ مورد ساخت و ساز غیر مجاز در استان بوشهر شناسایی شد
  • دمنوشی که موجب جلوگیری از اضافه وزن می‌شود
  • اجرای طرح نظارت بر بازار لاستیک خودرو در مازندران
  •  انواع ظروف یکبار مصرف درب دار پلاستیکی در آرمانی 724
  • جلوگیری از ۲۱۲ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی لرستان
  • «ایکس» به جنگ بات‌ها می‌رود