Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-24@03:43:00 GMT

۶۰ درصد معاملات مسکن دلالی است

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۰۶۴۸۱

۶۰ درصد معاملات مسکن دلالی است

به گزارش جهان نيوز، طرح مقابله با سوداگری و کاهش التهابات بازار مسکن با هدف اخذ مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) در بخش املاک است اوایل شهریورماه امسال در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد.

در صورت تصویب این طرح، قرار است هر نوع نقل و انتقال قطعی زمین، املاک و مستغلات با کاربری‌های مسکونی، اداری و تجاری که پس از تاریخ اجرای این قانون خریداری (به انتقال گرفته) شوند، مشمول «مالیات بر عایدی سرمایه» خواهد شد و نرخ این مالیات در سال اول اجرا ۵ درصد، در سال دوم ۱۰ درصد، در سال سوم ۱۵ درصد و از سال چهارم به بعد ۲۰ درصد عایدی ملک یعنی ما به التفاوت قیمت خرید و فروش خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این مالیات که با عنوان (CGT) در دنیا شناخته می شود، قدیمی ترین مالیات حوزه املاک است و سابقه اجرای آن بعضا به ۱۰۰ سال هم می رسد. البته مطابق با این طرح، موارد زیر از پرداخت این مالیات معاف می باشند:

الف- اولین انتقال املاکی که قبل از اجرای این قانون خریداری شده باشند ب- نقل و انتقال واحد مسکونی اصلی هر شخص حقیقی، یکبار در هر ۲ سال ج- اولین انتقال ساختمان‌های نوساز، در صورتی که ۵ سال از اخذ پروانه ساخت نگذشته باشد د-نقل و انتقال به منظور وقف ملک ه- زمانی که قیمت فروش (انتقال دادن) کمتر از قیمت خرید (به انتقال گرفتن) باشد.

همچنین مطابق با تبصره ۹ این طرح، باید کلیه درآمدهای حاصله از این مالیات برای تامین مسکن جوانان و محرومان از مسکن، پوشش بخشی از نرخ سود تسهیلات خرید خانه اولی ها و تسهیلات ودیعه مسکن اجتماعی هزینه شود. ۶۰ درصد معاملات مسکن دلالی است  در این خصوص محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مشرق در مورد طرح مالیات بر عایدی سرمایه که در کمیسیون عمران مجلس در حال بررسی است، گفت: چند سالی است بیش از ۶۰ درصد معاملاتی که در حوزه مسکن انجام می شود برای بحث اسکان و مصرف خانواده ها نیست؛ بلکه در راستای خرید و فروش و به نوعی سوداگری انجام می شود. به جرات می توان گفت بخشی از افزایش قیمت ها در بازار مسکن ناشی از این معاملات است و مجلس برای مقابله با این رفتار طرح اخذ مالیات بر عائدی سرمایه را پیشنهاد داده است.

رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس
وی افزود: رویکرد ما باید این باشد که مسکن را از حوزه سوداگری و کالای سرمایه ای خارج کنیم و اگر خرید و فروشی صورت می گیرد بر مبنای نیاز مردم در زمینه اسکان و صاحب خانه شدن باشد. یعنی پاسخی بر تقاضای مصرفی مردم باشد که در این صورت می تواند بر فاکتور قیمت مسکن اثر مثبت بگذارد. در صورت تبیین مالیات بر عائدی سرمایه، مخالفین همراه می شوند رضایی در خصوص نظر سایر نمایندگان به این طرح اظهار داشت: نظرات متفاوت است و در عین وجود موافقین سرسخت، مخالفین سرسختی هم وجود دارد. با این حال من فکر می کنم اگر این طرح درست تبیین شود اکثر نمایندگان نظرشان همراه شود. حمایت از تولید مسکن، سیاست وزیر جدید رضایی افزایش تولید و عرضن مسکن را عامل دیگری برای تنظیم  قیمت مسکن دانست و گفت: خوشبختانه رویکرد وزیر جدید هم حمایت از تولید مسکن است. ما در کمیسیون عمران هم روی این موضوع تأکید داشتیم و امیدواریم که در ادامه کار، آنها هم به بحث تولید مسکن توجه بیشتری داشته باشند.

منبع: مشرق

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۰۶۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منتظر این مالیات‌های جدید باشید/ این دارایی‌ها را بفروشید باید مالیات بدهید

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین، با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی یک ماده به‌عنوان ماده (۴۶) ذیل فصل اول باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم به شرح زیر الحاق شد. بر اساس این ماده کلیه اشخاص غیرتجاری انتقال‌دهنده «عین» یا «حق‌واگذاری محل» در خصوص انتقال دارایی‌های زیر مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند.

به این ترتیب املاک با انواع کاربری و حق واگذاری محل، انواع خودروی سواری دارای شماره انتظامی (پلاک) شخصی، انواع طلا، نقره، پلاتین و مسکوکات آنها و جواهرآلات و انواع ارز مشمول پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه شدند.

مشروج این مصوبه را اینجا بخوانید.

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898850

دیگر خبرها

  • منتظر این مالیات‌های جدید باشید/ این دارایی‌ها را بفروشید باید مالیات بدهید
  • انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود
  • اجرای قانون مالیات بر سوداگری در مهار نرخ ارز،مسکن،خودرو و طلا موثر است/مصوبه مجلس به رونق بورس کمک می کند
  • چای از لیست کالا‌های مشمول مالیات یک درصدی حذف می‌شود
  • تعیین دارایی‌هایی که انتقال آن مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود
  • پشت پرده عجیب آگهی‌های فروش مسکن؛ وسوسه نشوید!
  • در خرید مسکن بی گدار به آب نزنید / پشت پرده آگهی های خانه ارزان
  • هشدار تعزیرات حکومتی استان اردبیل به مشاوران املاک
  • پشت پرده عجیب آگهی‌های فروش مسکن
  • سال متفاوت استان یزد در وصول درآمد از بخش‌های مختلف