Web Analytics Made Easy - Statcounter


رییس پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، با اشاره به ارایه ۴۰۰ چکیده مقاله و ۲۰۰ اثر هنری به همایش ملی هنر ایران در دوره قاجار، بی توجهی به هنر دوره قاجار به علت حوادث و شرایط نامطلوب سیاسی – نظامی آن را یکی از دلایل برگزاری این همایش دانست.

به گزارش  امتداد نیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری عبدالمجید شریف زاده، امروز سه شنبه در مراسم افتتاحیه همایش ملی هنر ایران در دوره قاجار با اعلام این مطلب افزود: پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به یمن همت و غیرت متخصصان و اندیشمندان عرصه تاریخ هنر و کوشش و تلاش بی بدیل مسولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گام در وادی عنایت به دوره ای نهاد که در اغلب منابع به عمد یا سهو مسکوت مانده و میلی برای پژوهش در آن نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او با اشاره به استقبال از همایش هنر ایران در دوره قاجار و ارسال تعداد زیادی مقاله و تالیف به دنبال اعلام فراخوان این همایش گفت: انتخاب این دوره برای پژوهش چند دلیل اساسی داشت که اهم آنها بی توجهی به هنر این عصر به علت حوادث و شرایط نامطلوب سیاسی – نظامی آن است.
او برگزاری همایش هنر ایران در دوره قاجار در سطح ملی را فتح بابی برای برپایی این همایش در سطح بین المللی در آینده دانست.

همکاری موزه های داخلی و خارجی

دبیر علمی و هنری همایش در ادامه به همکاری ارزشمند برخی از موزه های غیرایرانی از جمله موزه لوور فرانسه، موزه ملی گرجستان و موزه ارمیتاژ سن پترزبورگ روسیه اشاره کرد و از سازمان اسناد، کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، کتابخانه و موزه ملی ملک و کاخ موزه گلستان، اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری تهران و فرهنگستان هنر برای حمایت و همکاری شان قدردانی کرد.
وی با اشاره به ارسال حدود ۴۰۰ چکیده مقاله و پذیرش ۲۵۰ مقاله از بین آنها گفت: از این تعداد حدود ۱۰۰ مقاله کامل، توسط هیاتی حدود ۳۰ نفر از متخصصان داوری و پذیرفته شد.
به گفته وی، اعضای هیات داوران پس از جلسات متعدد کمیته علمی که شامل ۲۰ تن از زبدگان این عرصه بود انتخاب شدند.
شریف زاده گفت: برای زمینه سازی نیز حدود ۲۰ نشست تخصصی در حوزه های مختلف نگارگری، موسیقی، خوشنویسی و عکاسی برنامه ریزی و برگزار شد و اغلب مخاطبان آنها را بسیار مطلوب ارزیابی کردند.
وی با بیان این نکته که چهار دانشگاه تهران، هنر تهران، سیستان و بلوچستان و تربیت مدرس شان علمی این همایش را تایید کردند گفت: همین امر باعث شد مقالات تایید شده جایگاه ISC پیدا کنند .
او افزود: از آنجا که بیان مبانی بدون نمایش مصادیق امری ابتر و چه بسا ناقص و نارسا است در کنار همایش فراخوانی برای ارسال آثار هنری مرتبط نیز تهیه شد و ۲۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد که پس از داوری، حدود ۱۵۰ اثر به بخش نمایشی راه یافت و طی ۳ نمایشگاه بزرگ در معرض دید مخاطبان قرار گرفت.

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۰۶۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد

به‌گزارش خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین؛ علی بویری در گفت‌وگویی رسانه‌ای اظهار کرد: با توجه به وضعیت ویترین‌ها و آثار شاخص و منحصر به‌فرد موجود در آن‌ها که بعضاً سال‌ها بود در وضعیت نامطلوبی قرار داشت و جز پایش‌های موزه‌ای امکان حفاظتی دیگری نداشتند، پس از ارزیابی و اولویت‌سنجی براساس پایداری وضعیت و همچنین وضعیت نمایش موزه‌ای بر اساس اولویت‌های استاندارد این حوزه و ارزش‌گذاری بر حفظ آثار تاریخی و حفظ شأن و ارزشمندی آثار و نیز احترام به بیننده موزه‌ای، مرمت هفتاد اثر با نظارت معاون میراث‌ فرهنگی استان و کارشناس پایگاه میراث‌ جهانی به عنوان ناظر مقیم در دستورکار قرار گرفت.


سرپرست پایگاه میراث‌ جهانی شوش ادامه داد: در این راستا، هفتاد شیء از بخش‌های مختلف پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی از جنس سفال و شیشه، به‌منظور عملیات حفاظت و مرمت به کارگاه و آزمایشگاه مرمت پایگاه میراث‌جهانی شوش انتقال یافتند و پس از طی فرآیند حفاظت و مرمت، به تالارهای موزه و ویترین‌های نمایش برای بازدید عموم برگردانده شدند.

وی با اشاره به اینکه آثار تاریخی مرمت‌ شده در این طرح شامل اشیایی از دوره‌های تاریخی مختلف از جمله پیش از تاریخ، عیلامی، هخامنشی، اشکانی، ساسانی و اسلامی و از جنس سفال و شیشه بودند، افزود: شاخص‌ترین این آثار، لیوان‌های منقوش، ظرف‌ها وجام‌های پیش از تاریخ موزه بودند که وضعیت حفاظت و مرمتی آن‌ها نامطلوب و به علت حساسیت آن‌ها سال‌ها بود که دست‌ نخورده باقی مانده بودند که در این طرح، اشیاءِ یادشده، بازبینی و مستندنگاری دقیق شدند و پاک‌سازی آثار از رسوبات و آلاینده‌های محیطی نیز انجام شد.

همچنین حذف آثار مرمت‌های متعدد و کهنه و نیز الحاقات هم در دستورکار قرار گرفت و اتصالات جدید و مرمت بخش‌های کمبود با تکیه بر استانداردهای جهانی این حوزه و استحکام‌ بخشی ساختار نیز روی آن‌ها اجرا شد و برای مشاهده عموم دوباره در موزه قرار گرفتند.

بویری بیان کرد: موزه باستان‌ شناسی شوش در سال ۱۳۴۵، در جوار قلعه و محوطه باستانی شوش گشایش یافت و از شاخص‌ترین موزه‌های ایران به‌شمار می‌رود که آثار ارزشمندی از دوره‌های مختلف باستانی ایران را در خود جای داده است.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899653

دیگر خبرها

  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی
  • موزه ها گنحینه فاخر علم و هویت ایرانیان هستند
  • هویت ملی در هر حوزه‌ای ثبت جهانی شود
  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»
  • ضرغامی: موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • تشکر از صداوسیما برای سریال «نون‌خ» / موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد