Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-03-19@02:16:01 GMT

سیل جان ۳۵ نفر را در عربستان گرفت

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۰۷۶۰۹

طبق آمارهای اداره حمایت مدنی عربستان سعودی که امروز (سه‌شنبه) منتشر شد دست‌کم 35 نفر بر اثر جاری شدن سیل در شهرهای مختلف این کشور طی چند روز گذشته جان خود را از دست داده‌اند.

همچنین بنابر اعلامیه منتشره از سوی این اداره، بیش از 4 هزار نفر از مردم در شهرهای مختلف به دلیل جاری شدن سیل مجبور به تخلیه محل سکونت خود شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیش از 2500 نفر از خسارات ناشی از سیل نجات یافته‌اند و 2536 تن دیگر در حال حاضر در پناهگاه ها به سر می برد.

سیل علاوه بر تلفات جانی، خسارات گسترده‌ای را در شهرهای بزرگ عربستان نیز برجای گذاشته است که بزرگترین آن ریزش بخشی از سقف ترمینال فرودگاه بین‌المللی سلطان خالد ریاض بود.

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: سیل فرودگاه سیل عربستان عربستان سعودی فرودگاه جان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۰۷۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترین‌های جهان در سال ۱۴۰۲

سبزترین کشورهای جهان، زیباترین پایتخت‌های جهان، طولانی‌ترین پل‌های معلق دنیا، مرموزترین مکان‌های دنیا، پیشرفته‌ترین شهرهای جهان، خطرناک‌ترین شهرهای جهان بر اساس شاخص جرم جهانی، تمیزترین شهرهای دنیا، بزرگترین کلان‌شهرهای جهان، عناوین «ترین‌های» سال ۱۴۰۲ است.

‌به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ترین‌های شهرها و کشورهای جهان در موضوعات مختلف و بر اساس معیارهای مشخص در سال ۱۴۰۲ انتخاب شده است که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.

زیباترین پایتخت‌های جهان در سال ۲۰۲۳ + جاذبه‌های گردشگری

زیباترین پایتخت‌های جهان اتاوای کانادا، واشنگتن آمریکا، بوداپست مجارستان، رم ایتالیا، ریکیاویک ایسلند و پراگ جمهوری چک است.

معمولاً پایتخت‌ها، اولین مقاصدی هستند که مردم کشورهای جهان از آن‌ها بازدید می‌کنند. اگرچه سفر به پایتخت یک کشور، ممکن است هزینه بیشتری برای افراد داشته باشد، اما زیرساخت‌ها، امکانات رفاهی و جاذبه‌های توریستی زیادی در این مکان‌ها وجود دارد که باعث می‌شود پایتخت‌ها، بیشتر از سایر شهرهای یک کشور، مورد توجه گردشگران قرار گیرد. معماری خیره‌کننده، مناظر طبیعی و فعالیت‌های سرگرم‌کننده فراوانی که این شهرها ارائه می‌دهند، کافی است تا بازدیدکنندگان زیادی را از گوشه و کنار دنیا به سوی خود جذب کند. در ادامه به معرفی زیباترین پایتخت‌های جهان در سال ۲۰۲۳ می‌پردازیم:

اتاوا، کانادا

پایتخت کانادا با دیدنی‌های تاریخی باشکوه و فضای پرجنب‌وجوش شهری، برای مسافران بسیار جذاب است. این شهر زیبا، معماری خیره‌کننده و سرگرمی‌های هیجان‌انگیز زیادی برای گردشگران دارد. همچنین زندگی شبانه در اتاوا جریان دارد و نورهای خیره‌کننده خیابان‌ها، باعث می‌شود این کلان‌شهر هنگام شب نیز همچنان زیبا به نظر برسد. در فصل زمستان این شهر دوست‌داشتنی به سرزمین عجایب تبدیل می‌شود و در آن می‌توان انواع ماجراجویی‌ها از اسکیت روی یخ گرفته تا اسکی و اسنوموبیل را یافت. کانال Rideau که یکی از جاذبه‌های گردشگری اتاوا به‌شمار می‌رود، در زمستان به بزرگ‌ترین پیست اسکیت روباز جهان تبدیل می‌شود و در فصل تابستان می‌توان از انجام فعالیت‌های آبی هیجان‌انگیز آن لذت برد. به طور کلی می‌توان گفت که بازدیدکنندگان هیچ لحظه کسالت‌باری را در این شهر زیبا نخواهد داشت و از همه لحظات خود لذت خواهند برد.

واشنگتن دی سی، آمریکا

پایتخت آمریکا از مناظر طبیعی و جاذبه‌های تاریخی بی‌نظیری برخوردار است. در سرتاسر شهر، درختان زیبایی به چشم می‌خورد که در کنار سازه‌های چشمگیر قرار گرفته‌اند و بعضی از آن‌ها برای تاریخ کشور بسیار مهم است. همچنین واشنگتن دارای موزه‌های شگفت‌انگیز، گالری‌های هنری بی‌نظیر، رستوران‌ها و هتل‌های مجلل است. یکی از جاذبه‌های دیدنی این شهر، بنای یادبود آبراهام لینکلن است که او را به صورت نشسته روی یک صندلی نشان می‌دهد و اطراف آن چشم‌اندازهای طبیعی همچون دریاچه کریستالی و درختان زیبا وجود دارد.

بوداپست، مجارستان

معماری پایتخت مجارستان بسیار خیره‌کننده است و ترکیبی از سبک‌های گوتیک، باروک، نئوکلاسیک، رنسانس و دیگر سبک‌های معماری در ساختمان‌های آن دیده می‌شود. بنابراین قدم زدن در خیابان‌ها و چشم دوختن به سازه‌های عظیم این شهر، یک کار هیجان‌انگیز برای گردشگران محسوب می‌شود. همچنین قلعه‌های بلند، غذاهای خوشمزه، زندگی شبانه پرجنب‌وجوش، رودخانه جذاب دانوب و حمام‌های زیرزمینی (geothermal baths) که آب گرم فوق‌العاده‌ای دارند، این شهر را به یکی از بهترین مقاصد توریستی جهان تبدیل کرده‌اند.

رم، ایتالیا

پایتخت ایتالیا از زمان تأسیس در دوران باستان تاکنون همواره زیبا بوده و جذاب‌ترین جاذبه‌های تاریخی جهان را در خود جای داده است. این شهر دارای بناهای خیره‌کننده فراوانی نظیر تماشاخانه کولوسئوم، کلیسای سنت پیتر، پانتئون و فواره تروی است که هر فردی را مجذوب خود می‌کند. علاوه بر جذابیت‌های معماری و تاریخی، خوشمزه‌ترین غذاها و تنقلات جهان، در شهر رم خودنمایی می‌کند. همچنین این کلان‌شهر دارای موزه‌ها، کلیساها، گالری‌های هنری و قلعه‌های جالب زیادی است و به همین دلیل، همیشه و در هر زمان از سال، پایتخت ایتالیا مملو از گردشگران است.

ریکیاویک، ایسلند

چیزی که پایتخت ایسلند را متفاوت‌تر از سایر پایتخت‌های جهان می‌کند، مناظر طبیعی بی‌نظیر آن است. اطراف این شهر، کوه‌های سر به فلک کشیده زیادی وجود دارد که در فصل زمستان پوشیده از برف است و در فصل تابستان با چمن سبز مزین می‌شوند. معماری ریکیاویک از دیگر مواردی است که بسیار مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. ساختمان‌های بلند این شهر کاملاً با یکدیگر همسو هستند و با رنگ‌های روشن رنگ‌آمیزی و توسط درختان احاطه شده‌اند. همچنین پایتخت ایسلند دارای رستوران‌ها، هتل‌ها و موزه‌های متنوع زیادی است که در نزدیکی جاذبه‌های طبیعی هیجان‌انگیز وجود دارد و گردش کردن در این شهر دوست داشتنی را به خاطره‌ای فراموش‌نشدنی تبدیل می‌کند.

برلین، آلمان

معماری چشمگیر، فضای مدرن و بناهای تاریخی، از جمله مواردی است که برلین را بسیار زیبا کرده است. در این شهر، طیف وسیعی از سبک‌های معماری از دوران باروک تا رومنس، رنسانس و گوتیک را خواهید دید. این سبک‌های معماری در کلیساهای جامع شهر، موزه‌ها، قلعه‌ها، هتل‌ها، گالری‌های هنری و حتی ساختمان‌های مسکونی برلین خودنمایی می‌کند. هنگام شب با روشن شدن نورهای رنگارنگ، خیابان‌های پایتخت آلمان به طرز باورنکردنی پرجنب‌وجوش به نظر می‌رسد و بازدیدکنندگان زیادی شامل دانشجویان، افراد ماجراجو، عاشقان فرهنگ و تاریخ و حتی دوستداران غذا را به سوی خود جذب می‌کند.

پراگ، جمهوری چک

در سرتاسر شهر پراگ، سازه‌های باشکوهی به سبک‌های معماری رنسانس، باروک و گوتیک به چشم دیده می‌شوند. حتی ساختمان‌های مسکونی این شهر نیز دارای سبک‌های مختلف معماری هستند. همچنین پراگ با مناظر طبیعی بی‌نظیر خود گردشگران را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در سراسر این کلان‌شهر، درختان زیبایی وجود دارد و یک رودخانه زیبا نیز از وسط آن می‌گذرد که زیبایی بیشتری به پایتخت جمهوری چک می‌بخشد. رمانتیک بودن فضای شهر، معماری چشمگیر، مناظر طبیعی و فضای پرجنب‌وجوش پراگ، افراد زیادی را از سراسر جهان به سوی خود جذب می‌کند.

سبزترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳ + شاخص‌ها

سبزترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳ شامل سوئد، دانمارک، انگلستان، فنلاند، سوئیس، فرانسه، کاستاریکا و ایسلند می‌شود.

سبز بودن یک کشور بدین معنا است که آن کشور تا چه اندازه به حفظ و احیای محیط زیست و منابع آن همچنین سلامت شهروندان خود اهمیت می‌دهد. بعضی از کشورهای جهان، قوانین و استانداردهای مشخص و سختگیرانه‌ای برای حفاظت از محیط زیست، مدیریت مواد شیمیایی، زباله و آلودگی هوا دارند. محققان چهار شاخص عملکرد محیطی (EPI) دانشگاه ییل، گزارشی از مرکز تحقیقات مشترک اتحادیه اروپا (JRC)، شاخص آینده سبز (GFI) از مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) و اطلاعات IQ Air مربوط به کیفیت هوا را با یکدیگر مقایسه کرده‌اند و بر این اساس، فهرستی از سبزترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳ را ارائه داده‌اند.

سوئد

سوئد، رتبه اول کشورهای سبز جهان را به خود اختصاص می‌دهد . این کشور در رتبه پنجم شاخص عملکرد محیطی (EPI) ، جایگاه نهم شاخص آینده سبز (GFI) و رتبه چهارم برای کمترین میانگین سالانه غلظت PM۲.۵ با ۶.۶ میکروگرم بر متر مکعب قرار دارد. با این وجود سوئد مانند بسیاری از کشورهای اروپایی، از لحاظ انتشار گاز دی اکسید کربن (CO۲) با انتشار سرانه ۴.۱۸ تن در جایگاه ۲۸ قرار دارد و چهارمین کشور در اروپا محسوب می‌شود. این کشور امتیاز بسیار بالایی در شاخص EPI برای حفاظت از اکوسیستم‌های دریایی به خود اختصاص می‌دهد که فاکتور مهمی برای سبز شدن آن است. همچنین سوئد رتبه دوم را در رشد انتشار CO۲ در شاخص آینده سبز بخش حمل‌ونقل دارد.

دانمارک

دانمارک یک کشور پیشگام در ترویج پایداری محسوب می‌شود. بنابراین جای تعجب نیست که این کشور رتبه دوم سبزترین کشورهای جهان را از آن خود کند. همچنین دانمارک در شاخص‌های EPI و GFI به ترتیب رتبه اول و دوم را دارد، اما از نظر انتشار سرانه دی‌اکسیدکربن (CO۲) با حدود با ۴.۴۳ تن و میانگین سالانه غلظت PM۲.۵ با ۹.۶ میکروگرم بر متر مکعب، نسبتاً پایین‌تر است و به ترتیب در جایگاه‌های ۳۱ و ۱۶ قرار دارد. یکی از نکات مهم در مورد کشور دانمارک این است که برای شاخص تصفیه فاضلاب EPI در صدر فهرست قرار دارد. این موضوع بدان معنا است که ۱۰۰ درصد جمعیت این کشور به سیستم فاضلاب متصل هستند و ۱۰۰ درصد فاضلاب خانگی آن تصفیه می‌شود.

انگلستان

بریتانیا در سال‌های اخیر برای سبز شدن، پیشرفت‌های زیادی کرده است و تصمیم دارد تا سال ۲۰۵۰ به صفر خالص (net zero) دست یابد. رسیدن به این هدف مستلزم کاستن از میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای و متعادل کردن تولید کربن ناشی از فعالیت‌های مختلف است. این کشور هنوز هم برای کاهش انتشار CO۲ و میانگین سالانه غلظت PM۲.۵ باید کارهای زیادی انجام دهد، زیرا با تولید ۴.۶۶ تن دی‌اکسیدکربن و ۸.۸ میکروگرم بر متر مکعب PM۲.۵، به ترتیب در جایگاه‌های ۳۴ و ۱۳ این شاخص‌ها قرار دارد. انگلستان از نظر اعمال سیاست‌های آب و هوایی خوب عمل کرده است و رتبه سوم را در شاخص آینده سبز GFI و رتبه دوم را در عملکرد محیطی EPI دارد.

فنلاند

فنلاند در شاخص EPI، رتبه سوم و در شاخص GFI، رتبه ششم را به خود اختصاص می‌دهد. این کشور از نظر نوآوری‌های پاک آینده سبز در بین کشورهای جهان، برتری دارد و توانسته است رتبه اول را از آن خود کند. علاوه بر این، فنلاند برای کمترین میانگین سالانه غلظت PM۲.۵ با ۵.۵ میکروگرم بر متر مکعب، رتبه اول را کسب کرده است. این کشور برای سبز شدن هر چه بیشتر باید بر کاهش انتشار CO۲ تمرکز کند، زیرا با تولید ۷.۲۹ تن سرانه در رتبه ۴۵ قرار دارد. فنلاند قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، وابستگی خود را به سوخت‌های فسیلی تا حدود ۵۰ درصد کاهش دهد.

سوئیس

پنجمین کشور سبز جهان در شاخص عملکرد محیطی EPI رتبه نهم و در شاخص آینده سبز GFI، رتبه چهاردهم را به خود اختصاص می‌دهد. سوئیس از نظر انتشار سرانه CO۲ و میانگین سالانه غلظت PM۲.۵ امتیاز به‌نسبت پایین‌تری دارد. این کشور با انتشار ۴.۰۷ تن دی اکسید کربن، رتبه ۲۷ و با ۱۰.۸ میانگین سالانه میکروگرم در متر مکعب PM۲.۵، رتبه ۲۰ را از آن خود کرده است. همچنین این کشور برای شاخص‌های بهداشت و آب آشامیدنی EPI امتیاز کامل را دارد.

فرانسه

کشور فرانسه است در شاخص EPI، رتبه دوازدهم و در شاخص، GFI رتبه هفتم را به خود اختصاص می‌دهد. سرانه تولید دی اکسید کربن این کشور ۴.۲۶ تن است و از این نظر در رتبه ۲۹ قرار دارد. علاوه بر این، میانگین سالانه غلظت PM۲.۵ فرانسه، ۱۱.۴ میکروگرم در متر مکعب است که از این لحاظ نیز رتبه ۲۳ را از آن خود کرده است. این کشور در سال ۲۰۱۵، اولین پذیرنده اهداف توسعه پایدار سازمان ملل شد. همچنین ششمین کشور سبز جهان، رتبه چهارم را برای اتخاذ سیاست‌های آب و هوایی GFI از آن خود کرده است.

کاستاریکا

کاستاریکا، اولین کشور غیر اروپایی این فهرست است که از نظر آینده پایدار، پیشتاز واقعی است. این کشور کمترین میانگین سالانه غلظت PM۲.۵ را با ۷.۸ میکروگرم بر متر مکعب دارد و از این لحاظ جایگاه هشتم را به خود اختصاص داده است. کاستاریکا با تولید ۱.۵۵ تن دی اکسید کربن از نظر انتشار سرانه CO۲ در رتبه دوازدهم و در شاخص GFI ، رتبه ۲۰ را دارد. همچنین از بین ۱۸۰ کشور ارزیابی‌شده در شاخص عملکرد طبیعی EPI، کاستاریکا در رتبه ۶۸ قرار دارد و قرار است انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا حدود ۳.۹۴ درصد در سال کاهش دهد.

ایسلند

ایسلند از نظر شاخص آینده سبز، به عنوان کشور برتر شناخته شده است و در جایگاه دهم شاخص EPI قرار دارد. همچنین این کشور دارای میانگین سالانه غلظت PM۲.۵ پایین ۶.۱ میکروگرم بر متر مکعب و در رتبه سوم این شاخص قرار دارد، اما با انتشار ۹.۲۳ تن CO۲ رتبه ۵۶ را به خود اختصاص می‌دهد. دولت ایسلند قصد دارد تا سال ۲۰۴۰ به کربن خنثی دست یابد و تا سال ۲۰۵۰ کشور بدون سوخت فسیلی محسوب شود. بنابراین اگرچه اکنون ایسلند در جایگاه هشتم سبزترین کشورهای جهان قرار دارد، باید شاهد صعود آن در رتبه‌بندی‌های سال‌های بعد باشیم.

طولانی‌ترین پل‌های معلق دنیا + تصاویر

طولانی‌ترین پل‌های معلق دنیا شامل پل دوم دانگتینهوی چین، پل رودخانه رونیانگ یانگ تسه، پل عثمان قاضی ترکیه و پل آکاشی‌کای‌کیو می‌شود.

پل‌های معلق که معمولاً دو ناحیه دوردست را به یکدیگر متصل می‌کنند، سازه‌های غول‌پیکری هستند که عبور از آنها برای بسیاری از افراد و حتی کسانی که کم‌ترین ترس از ارتفاع را دارند، چالش بزرگی محسوب می‌شود. معماری دقیق این پل‌ها بسیار شگفت‌انگیز است و زیبایی خیره‌کننده آنها باعث می‌شود، به عنوان پرطرفدارترین مناطق برای علاقه‌مندان به عکاسی شناخته شوند. همچنین بعضی از پل‌های معلق، امکان تردد خودروهای زیادی را فراهم می‌کنند و نقش مؤثری در کاهش ترافیک شهری دارند. در ادامه به معرفی طولانی‌ترین پل‌های معلق جهان می‌پردازیم:

پل دوم دانگتینهو

پل دوم دانگتینهو چین (Second Dongtinghu) ۱۴۸۰ متر طول دارد و بر فراز دریاچه دانگتینگ در شمال شرقی استان هونان قرار دارد. این پل عظیم با استفاده از دو لنگر که بیش از ۶۳۰ هزار تن وزن دارند، دو دکل با طول بیش از ۲۰۰ متر، کابل‌های اصلی به طول ۲۶۰۰ متر و عرشه‌ای با وزن بیش از ۴۳ هزار تن ساخته شده است.

پل رودخانه رونیانگ‌یانگ‌تسه

پل رودخانه رونیانگ‌یانگ‌تسه (Runyang Yangtze)، روی رودخانه‌ای به همین نام در جیانگ‌سو قرار دارد و دو شهر یانگژو و ژنجیانگ چین را به هم متصل می‌کند. برای ساخت این پل ۵.۸ میلیارد یوان (یا ۷۰۰ میلیون دلار) هزینه شده است. طول پل معلق جنوبی رودخانه رونیانگ‌یانگ‌تسه تقریباً ۱۴۹۰ متر است. ساخت این پل در سال ۲۰۰۰ آغاز و در آوریل ۲۰۰۵ برای تردد خودروها افتتاح شد.

پل یی سون‌شین

پل یی سون‌شین کره جنوبی (Yi Sun-Sin Bridge) که با نام پل ۱۵۴۵ نیز شناخته می‌شود، دهانه‌ای به طول تقریبی ۱۵۴۵ متر دارد و با وجود آن دیگر مسافران مجبور نیستند حتماً با قطار از کره جنوبی مسافرت کنند. یی سون‌شین به عنوان یک پل جاده‌ای عمل می‌کند و به نام دریاسالار کره نام‌گذاری شده است. مراحل ساخت این پل از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ طول کشید.

پل عثمان قاضی

پل عثمان قاضی ترکیه در سال ۲۰۱۶ افتتاح شد و یکی از بزرگترین پل‌های معلق جهان محسوب می‌شود که شهر بزرگ استانبول و ازمیر را به هم متصل می‌کند. این پل در امتداد لبه شرقی دریای مرمره قرار دارد و یکی از بزرگترین پروژه‌های آزادراه ترکیه محسوب می‌شود. موضوع قابل‌توجه این است که پس از اتمام ساخت پل عثمان قاضی، این مسیر حدود ۸۷ مایل کاهش پیدا می‌کند.

پل کمربندی بزرگ

اگرچه بیش از ۲۰ سال از زمان احداث پل کمربندی بزرگ می‌گذرد، این سازه عظیم هنوز هم یکی از بزرگترین پل‌های جهان محسوب می‌شود. پل کمربندی بزرگ برای بهبود تردد در دانمارک طراحی شد و پروژه ساخت آن شامل پل شرقی (پل معلق)، پل غربی و تونل شرقی می‌شود. دهانه اصلی این پل حدود ۱۶۲۴ متر طول و ۸۳۳ متر ارتفاع دارد و بلندترین نقطه کشور دانمارک به‌شمار می‌رود.

پل Xihoumen

این پل معلق که در مجمع الجزایر ژوشان چین واقع شده است، به عنوان یک پل جاده‌ای عمل می‌کند و دهانه آن تقریباً ۱۶۵۰ متر است. هنگامی که ساخت پل Xihoumen در سال ۲۰۰۹ به پایان رسید، به عنوان دومین پل معلق بزرگ جهان شناخته شد، اما از آن زمان تاکنون، رتبه آن تغییر کرده است.

پل رودخانه یانگ‌تسه

پل رودخانه یانگ‌تسه که در سال ۲۰۱۹ تکمیل شد، در شهر استان هوبی چین و روی رودخانه یانگ‌تسه قرار دارد. دهانه اصلی این پل ۱۷۰۰ متر است و به عنوان یک پل معلق دو طبقه عمل می‌کند. این پل مناطق هانیانگ و ووچانگ را به هم متصل می‌کند و ترافیک شهری را از طریق رودخانه کاهش می‌دهد.

پل آکاشی‌کای‌کیو

پل معلق آکاشی کای با دهانه مرکزی ۱۹۹۱ متر، در امتداد تنگه آکاشی در غرب مرکز ژاپن گسترده شده است و شهر کوبه ژاپن را به جزیره آواجی متصل می‌کند. این پل عظیم، بخشی از بزرگراه کوبه-آواجی-ناروتو را تشکیل می‌دهد و تردد روزانه ۲۳ هزار خودرو را امکان‌پذیر می‌کند. آکاشی‌کای‌کیو، یکی از بهترین نمونه‌های مهندسی مدرن است و از برجسته‌ترین آثار معماری ژاپن محسوب می‌شود.

پل چاناکاله ۱۹۱۵

پل چاناکاله ۱۹۱۵ یک شگفتی مهندسی به‌شمار می‌رود که توانست رکورد طولانی‌ترین پل‌های معلق جهان را شکست دهد. این سازه شگفت‌انگیز که به نام پل تنگه چاناکاله نیز شناخته می‌شود، طولانی‌ترین دهانه پل‌های دنیا را با ۲۰۲۳ متر از آن خود کرده است. چاناکاله ۱۹۱۵ که در شمال‌غربی ترکیه قرار دارد، تنگه داردانل را در بر می‌گیرد. این پل در سال ۲۰۲۲ افتتاح شد. چاناکاله ۱۹۱۵ با تلاش‌های دو شرکت ترکیه و کره جنوبی احداث و برای ساخت آن ۲.۵ میلیارد یورو (۲.۸ میلیارد دلار) هزینه شد.

مرموزترین مکان‌های دنیا + تصاویر و ویژگی‌ها

مرموزترین مکان‌های دنیا شامل آبشار خون قطب جنوب، جنگل کج لهستان، دروازه جهنم ترکمنستان، آبشار شعله ابدی نیویورک و جزیره عروسک‌ها در مکزیکوسیتی می‌شود.

همیشه بازدید کردن از زیباترین مکان‌های روی زمین و جاذبه‌های تاریخی شهرهای جهان، انتخاب مناسبی نیست، بلکه گاهی باید به دیدن مکان‌هایی برویم که رازهایی به همراه دارند و باید قوه تخیل و ادراک خود را به کار گیریم و به رمزگشایی از آنها بپردازیم. این مکان‌های اسرارآمیز برای سال‌های زیاد، باعث سردرگمی انسان‌ها شده است. بعضی از این مکان‌ها ساخته دست بشر و بعضی دیگر طبیعی هستند و داستان‌های متفاوتی برای گفتن دارند. در ادامه به مرموزترین مکان‌های دنیا و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن‌ها می‌پردازیم:

آبشار خون، قطب جنوب

قطب جنوب، مقصدی است که مسافران باید حداقل یک بار در طول عمر خود از آن دیدن کنند. این منطقه فقط به خاطر یخ‌های غول پیکر، برف و پنگوئن‌های بزرگ خود معروف نیست، بلکه اسرار شناخته زیادی در آن وجود دارد. یکی از مکان‌های مرموز قطب جنوب، آبشار خون است. این منظره ترسناک به دلیل ریزش آب‌های شور که از دل یخ بیرون آمده و به دریاچه بانی می‌ریزد، ایجاد شده است. رنگ قرمز یا خونی این آبشار به اکسید آهن موجود در آب نسبت داده می‌شود. این پدیده قرمز رنگ که تمام فکر و ذهنتان را به خود مشغول می‌کند، یکی از دورافتاده‌ترین و عجیب‌ترین مکان‌های جهان است که بازدید از آن بسیار شگفت‌انگیز خواهد بود.

جنگل کج، لهستان

جنگل کج، مکانی با ۴۰۰ درخت به شکل علامت سوال معکوس است که در نزدیکی شهر "گریفینو" قرار دارد. چشم‌انداز جنگل، آن را شبیه صحنه‌ای از یک قلمروی فانتزی نشان می‌دهد و قدم زدن در آن وحشتناک است. اگرچه موضوعات زیادی به عنوان علت این پدیده منحصربه‌فرد ذکر شده است، اما دلیل واقعی شکل‌گیری این مکان عجیب تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده است. خم شدن درختان همه در یک جهت، باعث می‌شود که مردم نسبت به این جنگل مرموز بیشتر کنجکاو شوند.

دروازه جهنم، ترکمنستان

دروازه جهنم، یکی از مکان‌هایی است که هر سال، گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. این دروازه که به نام دهانه گاز دروازا (Darvaza Gas Crater) نیز شناخته می‌شود، یک میدان گازی در ترکمنستان است که به‌طور مداوم در حال سوختن است. این مکان نه تنها یکی از اسرارآمیزترین، بلکه یکی از شگفت‌انگیزترین مکان‌های جهان محسوب می‌شود که در طول یک پروژه حفاری گاز طبیعی در روسیه کشف شد. بازدید از دروازه جهنم برای عموم افراد آزاد است و اسرار این حفره مرموز، کارشناسان زیادی را به خود مشغول کرده است.

آبشار شعله ابدی، نیویورک

آبشار شعله ابدی در غرب نیویورک قرار دارد و یکی از هیجان‌انگیزترین جاذبه‌های طبیعی دنیا به‌شمار می‌رود. در واقع شعله کوچکی در مرکز این آبشار وجود دارد که گاز طبیعی، باعث روشن ماندن آن در طول سال شده است. غار کوچکی که در پایین آبشار قرار دارد، محل انتشار گازهای طبیعی است. اگرچه آتش آبشار شعله ابدی بیشتر سال روشن است، اما گاهی اوقات نیز خاموش می‌شود و پس از آن توسط افرادی که از آن بازدید می‌کنند، دوباره روشن می‌شود. گردشگران می‌توانند از این جاذبه مرموز در پارک ریج‌چستنات (Chestnut Ridge Park ) در غرب نیویورک دیدن کنند و علاوه بر مناظر شعله‌های آتش در پشت آبشار، از تفریحات اطراف پارک نیز لذت ببرند.

جزیره عروسک‌ها، مکزیکوسیتی

با ورود به جزیره عروسک‌ها، ترس تمام وجودتان را ترس فرا می‌گیرد؛ این همان موضوعی است که باعث شده است جزیره عروسک‌ها به عنوان یکی از ترسناک‌ترین و عجیب‌ترین مناطق توریستی دنیا شناخته شود. این جزیره پر از موجودات خزنده، عروسک‌هایی با چشم‌های باز و اندام‌های گل‌آلود و کثیف است. برخی افراد مدعی هستند که گاهی صدای زمزمه عروسک‌ها را با یکدیگر را شنیده‌اند و بسیار وحشت کرده‌اند. برای بازدید از این مکان شگفت‌انگیز، گردشگران باید یک تور قایق بگیرند و خود را به جنوب مکزیکو سیتی و کانال‌های Xochimico برسانند.

دریاچه هیلیر، استرالیا

دریاچه هیلیر یکی از مکان‌های اسرارآمیز جهان است که در کنار اقیانوس آرام، در جزیره میدل استرالیا (Middle Island) قرار دارد. آب این دریاچه، رنگ صورتی زیبایی دارد که آن را از اقیانوس آبی و پوشش گیاهی اطراف متمایز می‌کند. علت رنگ منحصربه‌فرد دریاچه هیلیر تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده است، اما نظریه‌های بسیاری پیرامون آن وجود دارد. پذیرفته‌شده‌ترین نظریه این است که دریاچه، رنگ خود را در نتیجه حضور جلبک‌هایی به نام دونالیلا سالینا (Dunaliella Salina) گرفته است.

پارک ملی زمین‌شناسی ژانگی دانکسیا

پارک ملی زمین‌شناسی ژانگی‌دانکسیا که به کوهستان رنگارنگ چین معروف است، از تعداد زیادی صخره‌های قرمز شیب‌دار به ارتفاع چندین متر تشکیل شده است که این برآمدگی‌های رنگارنگ تا خط افق امتداد دارند. پارک ملی زمین‌شناسی ژانگی‌دانکسیا، توسط ماسه‌سنگ‌ها و مواد معدنی که در طول سال‌ها با جابه‌جایی صفحات تکتونیکی روی هم قرار گرفته‌اند، ایجاد شده‌اند. این مکان زیبا که نام آن در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است، یک مقصد ایده‌آل برای عکاسی محسوب می‌شود و هر سال گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند.

پیشرفته‌ترین شهرهای جهان + برترین جاذبه‌های دنیای تکنولوژی

پیشرفته‌ترین شهرهای جهان شامل برلین آلمان، لندن انگلستان، بنگلور هند، توکیوی ژاپن، سیاتل آمریکا و سنگاپور پایتخت کشور سنگاپور می‌شود.

تجربه سفر هیجان‌انگیز همیشه نباید شامل رفتن به مقاصدی پر از جاذبه‌های طبیعی مانند حیات وحش و کوهستان باشد. گاهی برای گردشگران بسیار خوشایند است که به یک شهر با تکنولوژی بالا سفر کنند و در مورد دنیای فناوری، اطلاعات بیشتری به دست آورند. اینگونه سفرها باعث می‌شود فرد با آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا آشنا شود و خود را با پیشرفت‌های جدید وفق دهد. امروزه شهرهایی با تکنولوژی بسیار بالا در سراسر جهان وجود دارد که می‌تواند مقاصدی عالی برای مسافران آشنا با دنیای فناوری باشد. در ادامه به معرفی پیشرفته‌ترین شهرهای جهان و جاذبه‌های تکنولوژی آنها می‌پردازیم.

توکیو، ژاپن

توکیو از دیرباز یکی از پیشرفته‌ترین شهرهای جهان بوده است. اینجا حتی سرویس‌های بهداشتی هم از تکنولوژی بالایی برخوردار هستند. ژاپن، جایی است که سریع‌ترین قطارهای جهان و بسیاری از شرکت‌های پیشرفته دنیای فناوری را در خود جای می‌دهد. در شهر توکیو، خیابان‌هایی با تکنولوژی بسیار بالا را پیدا خواهید کرد که به مردم این احساس را منتقل می‌کنند که گویی به شهری از آینده سفر کرده‌اند. مرکز فضایی Tsukubaو اولین هتل جهان که توسط ربات‌ها مدیریت می‌شود، از جاذبه‌های فناوری این شهر محسوب می‌شود.

سیاتل، واشنگتن

سیاتل، یکی از بهترین و رو به رشدترین شهرهای فناوری آمریکا است؛ مکانی است که فرصت‌های زیادی برای نوآوری‌های دنیای تکنولوژی دارد و بسیاری از غول‌های فناوری جهان به آنجا نقل مکان کرده‌اند. کمپانی‌های بزرگ و محبوبی همچون مایکروسافت و آمازون، سیاتل را خانه خود می‌نامند، زیرا تجارت آنها ریشه در این شهر دارد. جالب است بدانید که بیل گیتس، نابغه دنیای تکنولوژی نیز اهل سیاتل است. این شهر، علاوه بر شرکت‌های فناوری، دارای جاذبه‌های زیادی مانند "سوزن فضایی" است که به مسافران این حس را منتقل می‌کند که گویی در یک فیلم علمی تخیلی حضور دارند. از دیگر جاذبه‌های فناوری این شهر مدرن می‌توان به کره سیاتل (the Sphere) و موزه پرواز آن اشاره کرد.

سنگاپور، آسیای جنوب شرقی

سنگاپور، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کسانی است که به دنبال شهری با شرکت‌های پیشرفته در زمینه هوش مصنوعی و تجارت الکترونیک هستند. بسیاری از بزرگترین کمپانی‌های فناوری جهان مانند آمازون، گوگل، اپل و مایکروسافت در این کشور شعبه دارند. این شرکت‌ها، بسیاری از استارت‌آپ‌ها را برای یک ماجراجویی مرتبط با دنیای فناوری پرورش داده‌اند. برترین جاذبه‌های دنیای تکنولوژی این شهر شامل مرکز علمی سنگاپور و مزرعه فناوری کوک فاه (Kok Fah Technology Farm) می‌شود.

برلین، آلمان

برلین، پایتخت آلمان و توسعه‌یافته‌ترین شهر از نظر فناوری در این کشور محسوب می‌شود. این شهر خانه بسیاری از شرکت‌ها همچنین استارت آپ‌های فناوری است که به‌سرعت در حال رشد هستند. همچنین در برلین، افراد زیادی وجود دارند که به فناوری اطلاعات آشنا هستند و ممکن است آنها به ایجاد برنامه‌هایی نظیر فیس‌بوک یا گوگل آینده کمک کنند. از برترین جاذبه‌های تکنولوژی پایتخت آلمان می‌توان به موزه فناوری آن اشاره کرد.

بنگلور، هند

هندی‌ها در رأس بعضی از شرکت‌های برتر فناوری جهان امروز قرار دارند و این موضوع تصادفی نیست. بنگلور (Bengaluru) در جنوب هند، یکی از شهرهای پیشرفته است که اکنون لقب دره سیلیکون هند را از آن خود کرده است. افراد زیادی در این شهر پر جمعیت با فناوری اطلاعات آشنا هستند. همچنین بنگلور، دارای بالاترین تعداد مؤسسات فناوری اطلاعات در کشور هند است و به همین دلیل، بسیاری از متخصصان دنیای تکنولوژی و شرکت‌های فناوری به این مکان علاقه‌مند هستند. علاوه بر این، همه غول‌های فناوری دنیا مانند گوگل، سیسکو، ادوبی و اوراکلس، شعبه‌هایی در بنگلور دارند. برترین جاذبه‌های فناوری این شهر شامل شهر الکترونیک و پارک فناوری بین‌المللی می‌شود.

پاریس، فرانسه

فرانسه، مدت‌ها است که در خط مقدم نوآوری‌های تکنولوژی قرار دارد و پاریس مرکز آن است. در این شهر، بعضی از نوآورانه‌ترین شرکت‌های فناوری دنیا و همچنین بسیاری از استارت‌آپ‌ها را خواهید دید. آخرین اختراعات تکنولوژی در زمینه‌های هوش مصنوعی، فناوری فضایی و رباتیک در پاریس خودنمایی می‌کند. همچنین این شهر، مقصد عالی برای دوستداران هنر است و این یکی دیگر از مواردی است که ارزش بازدید از پایتخت فرانسه را بیشتر می‌کند. موزه فناوری پاریس، برترین جاذبه دنیای تکنولوژی این شهر محسوب می‌شود.

نیویورک، آمریکا

نیویورک، شهری است که رقابت شدیدی با دره سیلیکون سانفرانسیسکو دارد. اکوسیستم فناوری‌های عظیم، تجارت املاک و مستغلات، این شهر را برای علاقه‌مندان فناوری و شرکت‌های تکنولوژی جذاب می‌کند. در نیویورک، فناوری در همه جا از خیابان‌ها گرفته تا فروشگاه‌ها خودنمایی می‌کند؛ حتی مکانی مانند میدان تایم (Time Square)، دارای فناوری‌هایی است که ذهن بسیاری از افراد را درگیر خود می‌کند. شعبه‌های بزرگ‌ترین شرکت‌های تکنولوژی جهان از جمله متا، فیس‌بوک، آی‌بی‌ام، ادوبی، مایکروسافت، در این شهر وجود دارد. همچنین نیویورک، پر از استارت‌آپ‌ها است و باهوش‌ترین ذهن‌های دنیای فناوری را به خود جذب کرده است. برترین جاذبه‌های تکنولوژی این شهر شامل گهواره موزه هوانوردی، دنیای واقعیت مجازی و تالار علوم نیویورک می‌شود.

لندن، انگلستان

لندن، مدت‌ها است که به عنوان فناورانه‌ترین شهر اروپا در نظر گرفته می‌شود، زیرا میزبان تعداد زیادی از شرکت‌های تکنولوژی و یک اکوسیستم فناوری شگفت‌انگیز است. بسیاری از مواردی که امروزه باعث پیشرفت جهان شده‌اند از این شهر نشئت گرفته است. همچنین لندن، زادگاه باهوش‌ترین ذهن‌های دنیای فناوری است و جاذبه‌های برتر فناوری آن شامل موزه علوم و موزه ملی محاسبات می‌شود.

خطرناک‌ترین شهرهای جهان بر اساس شاخص جرم جهانی

بر اساس شاخص جرم جهانی، کاراکاس در ونزوئلا، پرتوریا، دوربان و ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی، پورت مورسبی در پاپوآ گینه نو و سن پدرو سولا در هندوراس از خطرناک‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۳ هستند.

مجموعه داده‌های شاخص جرم جهانی سالانه سوابقی از رتبه‌بندی جرم و جنایت برای شهرهای سراسر جهان را به همراه اطلاعات مربوط به کشورهای مربوطه ارائه می‌دهد. این مجموعه با تمرکز بر هر سال دربردارنده رتبه‌بندی شهرهای هر کشور از سراسر جهان بر اساس شاخص جرم به صورت یک مقدار عددی است که سطح کلی جرم و جنایت در یک شهر را با مقادیر بالاتر نشان می‌دهد. در رتبه‌بندی کشورهای طبق شاخص جرم، شاخص ایمنی نیز در نظر گرفته می‌شود که سطح عمومی ایمنی در یک شهر را نشان می‌دهد. این ایمنی از عواملی مانند زیرساخت‌های مناسب، مراقبت‌های بهداشتی خوب و ثبات سیاسی ناشی می‌شود.

این مجموعه داده‌ها کارشناسان داده را قادر می‌سازد تا رتبه‌بندی جرم و جنایت را در شهرها و کشورهای مختلف تجزیه‌وتحلیل و با یکدیگر مقایسه کنند که این اقدام بینشی در مورد سطوح ایمنی نسبی مکان‌های مختلف در یک سال مشخص به‌دست می‌دهد. با استفاده از این مجموعه داده‌ها، محققان می‌توانند با تجزیه‌وتحلیل داده‌های اکتشافی، مطالعات مقایسه‌ای انجام دهند و پتانسیل هر مکان را بر اساس روندها و الگوهای نرخ جرم و جنایت در سطح جهان برای سال مورد بررسی شناسایی کنند. قابل‌توجه این‌که این داده‌ها باید تنها برای مقاصد اطلاعاتی مورد استفاده قرار گیرند و نباید صرفاً به‌منظور ارزیابی شرایط ایمنی فعلی یک مکان خاص به آن‌ها اعتماد کرد.

داده‌های شاخص جرم و ایمنی سراسر جهان در سال ۲۰۲۳ بعضی از جنبه‌های تاریک شهرها و کلان‌شهرهای آلوده به جرم و جنایت را در کنار چالش‌هایی که برای ساکنان آن‌ها به‌وجود می‌آورد، مورد بررسی قرار داده و لیستی شامل ۴۱۶ شهر ارائه داده است که به‌عنوان خطرناک‌ترین شهرهای جهان بر اساس شاخص جرم جهانی شناخته می‌شود. در ادامه به بررسی ۶ شهر ابتدایی لیست می‌پردازیم.

کاراکاس در ونزوئلا، شهری با نرخ قتل بالا

ونزوئلا با آمار بالای جنایات خشونت‌آمیز و آدم‌ربایی، یکی از بالاترین نرخ‌های قتل را در جهان دارد. دزدی در انواع و اقسام خود در این کشور بسیار رایج است و اغلب شامل سطوح شدید خشونت می‌شود. در این کشور اجتناب از مقاومت در برابر مهاجمان بسیار مهم است. کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، با شاخص جرم جهانی ۸۳.۱ و شاخص ایمنی جهانی ۱۶.۹ نامی آشنا در میان شهرهای خطرناک جهان است و نرخ قتل نزدیک به ۶۲.۴۲ در آن، دلایل قوی برای قرار گرفتنش در صدر لیست خطرناک‌ترین شهرهای جهان به‌دست می‌دهد.

پرتوریا در آفریقای جنوبی، شهری با ضرب‌وشتم‌های فیزیکی

آفریقای جنوبی با حوادث رایج سرقت معمولی، حمله به قصد ایجاد صدمات شدید بدنی و ضرب و جرح معمول مواجه است و پرتوریا با امتیاز تقریبی ۸۲ در صدر جدول شاخص جرم و جنایت در میان شهرهای آفریقایی قرار دارد. این شهر با شاخص ایمنی جهانی ۱۸.۱، به‌عنوان دومین شهر خطرناک در سطح جهان شناخته می‌شود. میزان جرم و جنایت در پرتوریا ۹۰.۵۴ به ازای هر ۱۰۰۰ نفر در سال ۲۰۲۱ است.

پورت مورسبی در پاپوآ گینه نو، حمله به بانک‌ها و ماشین‌های حمل پول

سومین شهر خطرناک جهان، پورت مورسبی، دارای نرخ جنایت ۸۱ و شاخص ایمنی ۱۹ و مواجه با کیف‌قاپی، تعرض و دزدی است. مجرمان در این شهر اغلب بانک‌ها و ماشین‌های حمل پول نقد را هدف قرار می‌دهند. پیاده‌روی پس از تاریکی در پورت مورسبی و دیگر مراکز شهری پاپوآ گینه نو به‌شدت ناامن است و جامعه جهانی سفر به این کشور را به‌واسطه نرخ بالای جرم و جنایت و ناآرامی‌های مدنی اصلاً توصیه نمی‌کند.

دوربان در آفریقای جنوبی، شهری نیازمند رعایت اصل احتیاط در زمان سفر

دوربان، چهارمین شهر خطرناک جهان، شاهد افزایش جرایمی مانند قتل و اقدام به قتل، تعرض، جرایم جنسی، سرقت اتومبیل و دیگر انواع دزدی است. میزان جرم و جنایت در دوربان ۱۱۵.۲۸ به ازای هر ۱۰۰۰ نفر در سال ۲۰۲۱ تعیین شده است و شاخص جرم آن عدد ۸۰.۹۰ را در برابر شاخص ایمنی ۱۹.۱ نشان می‌دهد. بنابراین جامعه جهانی بر نیاز حیاتی مسافران این شهر بر رعایت اصل احتیاط هنگام پیمایش در شهر تأکید دارد.

ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی، شهری خطرناک برای دارندگان جواهرات

ژوهانسبورگ، شهر رتبه پنجم، با چالش‌های متعددی مواجه است. نرخ بالای جرم و جنایت، حمل‌ونقل عمومی ناکافی، آلودگی هوا و قطعی برق، آن را به یکی از خطرناک‌ترین مکان‌ها در سطح جهان تبدیل کرده است. این شهر با شاخص جرم جهانی ۸۰.۷۰ در برابر شاخص ایمنی ۱۹‌.۳، سومین شهر آفریقای جنوبی در بین پنج شهر اول لیست است. برای ایمن ماندن در این شهر لازم است اشیای قیمتی را مخفی نگه داشت و از حمل جواهرات پر زرق و برق اجتناب کرد.

سن پدرو سولا در هندوراس، پایتخت قتل جهان

سن پدرو سولا که دارای شاخص جرم و ایمنی مشابه ژوهانسبورگ است، با آمار قتل سالانه ۱۷۱ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر خطرناک‌ترین شهر زمین است و تا ایمن شدن فاصله زیادی دارد. خطرات موجود در این شهر برای مسافران شامل سرقت‌های مسلحانه، دزدی، آدم‌ربایی و گرفتار شدن در معرض تیراندازی‌های متقابل می‌شود و در آن فعالیت گسترده باندهای خشونت‌آمیز شامل اخاذی، تعرض، جنایات خیابانی و قاچاق انسان و مواد مخدر نیز وجود دارد. خدمات اورژانس و پلیس محلی این شهر فاقد منابع کافی برای پاسخگویی مؤثر به جرایم جدی هستند.

تمیزترین شهرهای دنیا معرفی شد + تصاویر

کپنهاگ، سنگاپور، هلسینکی، هامبورگ، بریزبن و استکهلم، ولینگتون و ساپورو به عنوان تمیزترین شهرهای دنیا شناخته شده‌اند.

به دنبال افزایش چشمگیر مشکلات زیست محیطی، پاکی هوا از اهمیت بالاتری میان مدیران شهرهای جهان برخوردار شده است، به‌طوری که تمام آن‌ها در تلاش هستند تدابیری برای کاهش انتشار گازهای آلاینده در شهرها ارائه دهند. بدیهی است که کاهش انتشار گازهای آلاینده می‌تواند از جنبه‌های مختلف کیفیت زندگی شهروندان را بهبود ببخشد، ضمن این‌که مزایای اقتصادی بی‌شماری را نیز برای شهرها به ارمغان می‌آورد. در ادامه به معرفی پاک‌ترین شهرهای سراسر دنیا می‌پردازیم و به‌طور خلاصه بعضی از اقدامات آن‌ها در این زمینه را معرفی می‌کنیم.

کپنهاگ، دانمارک

اکونومیست (یک هفته‌نامه خبری و بین‌المللی در لندن) کپنهاگ را به عنوان پاک‌ترین شهر دنیا معرفی کرده و جالب این‌که پایتخت دانمارک برای چهارمین سال متوالی به عنوان زیست‌پذیرترین شهر جهان و یکی از امن‌ترین نقاط دنیا نیز شناخته شده است.

سنگاپور

سنگاپور که به عنوان پایدارترین و تمیزترین شهرهای جهان شناخته شده، در سال جاری جایگاه دومین شهر دنیا با کمترین نرخ انتشار کربن را از آن خود کرده است. افزایش آگاهی مردم از اهمیت هوای پاک از یک‌سو و اعمال اقدامات دوستدار محیط زیست نظیر بازیافت پسماندها و ممنوعیت استفاده از مواد پلاستیکی از سوی دیگر در کاهش نرخ تولید آلاینده‌های هوا در سنگاپور نقش مهمی ایفا کرده است.

هلسینکی، فنلاند

پایتخت فنلاند یکی از زیست‌پذیرترین شهرهای جهان به‌شمار می‌رود که به علت برخورداری از محیط زیست پاک در سراسر دنیا شهرت دارد. مردم شهر کیفیت زندگی بسیار بالایی را در هلسینکی تجربه می‌کنند و این در حالی است که سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی شهر به عنوان یکی از بهترین سامانه‌های تردد جهان شناخته شده است.

هامبورگ، آلمان

هامبورگ که در نزدیکی رودخانه البه واقع شده، جمعیتی بیش از یک میلیون نفر را در خود جا داده است و تقریباً تمام ساکنان آن هوای پاک تنفس می‌کنند.این شهر به علت برگزاری رویدادهای ورزشی در آب به عنوان یکی از توریست‌پذیرترین شهرهای جهان نیز شناخته شده، ضمن این‌که برخورداری از سیستم‌های حمل‌ونقل پیشرفته با قابلیت استفاده از سوخت هیدروژنی در کاهش انتشار کربن هامبورگ نقش بسیار مهمی ایفا کرده است.

بریزبن، استرالیا

بریزبن در استرالیا میزبان حدود دو میلیون نفر است و به عنوان شهر خورشید و ماسه در سراسر دنیا شهرت دارد. بریزبن خالی از هر گونه زباله، علف هرز، گرد و غبار و هنرهای دیواری است و همین ویژگی‌ها آن را در لیست تمیزترین شهرهای جهان قرار داده است. بازیافت پسماندها در بریزبن تبدیل بخش اعظم آن‌ها را به اقلام قابل استفاده به دنبال دارد، ضمن این‌که فرآیند بازیافت به تولید الکتریسته نیز منجر می‌شود.

استکهلم، سوئد

استکهلم، پایتخت سوئد، به طور شگفت‌انگیزی تمیز است که محققان علت آن را به بازیافت و استفاده دوباره بیش از ۹۸ درصد از پسماندهای شهر با پایدارترین سیستم مدیریت ضایعات نسبت داده‌اند. علاوه بر این، حمل‌ونقل عمومی شهر کاملاً دوستدار محیط زیست است و همین امر به کاهش چشمگیر انتشار گازهای گلخانه‌ای در آن منجر شده است.

ولینگتون، نیوزلند

ولینگتون در نیوزلند از نظر بسیاری از منتقدان شهری به عنوان زیست‌پذیرترین شهر دنیا شناخته شده، ضمن این‌که یکی از شهرهای جهان با پایین‌ترین نرخ انتشار گازهای آلاینده و کیفیت بالای زندگی به‌شمار می‌رود. وجود فضاهای سبز بی‌شمار و تأمین پاک‌ترین آب دنیا برای شهروندان از دیگر ویژگی‌های مهم پایتخت نیوزلند به‌حساب می‌آید که آن را در لیست تمیزترین شهرهای دنیا قرار داده است.

ساپورو، ژاپن

مدیران ساپورو با تلاش بی‌وقفه خود برای کاهش انتشار کربن توانسته‌اند عنوان بهترین شهر دوستدار محیط زیست ژاپن را از آن خود کنند و یکی از بهترین جایگاه‌های دنیا را برای شهر خود از حیث پاکیزگی به ارمغان بیاورند. نرخ بازیافت پسماندها در شهر به بیش از ۷۵ درصد می‌رسد و این در حالی است که ساپورو به عنوان یکی از زیست‌پذیرترین شهرهای ژاپن نیز شناخته شده است.

بزرگترین کلان‌شهرهای جهان در سال ۲۰۲۳

بزرگترین کلان‌شهرهای جهان در سال ۲۰۲۳ شامل قاهره مصر، کراچی پاکستان، پکن چین، بمبئی هند و سائو پائولوی برزیل می‌شود.

در سال‌های اخیر، جمعیت کشورهای جهان افزایش چشمگیری داشته و از مرز هشت میلیارد نفر نیز گذشته است. از آنجا که کیفیت زندگی، خدمات رفاهی و امکانات آموزشی در شهرهای بزرگ از استاندارد بالاتری برخوردار است، بسیاری از روستانشینان نیز به کلان‌شهرها مهاجرت کرده‌اند و جمعیت آنها نیز پیوسته در حال افزایش است. از این‌رو در پایتخت کشورهای جهان، عده زیادی از افراد همواره در حال گذران زندگی در آپارتمان‌های شلوغ و سربه‌فلک‌کشیده هستند یا بیشتر اوقات خود را در مترو، اتوبوس و یا سوار بر خودروی شخصی و ماندن در پشت چراغ‌های قرمز به سر می‌برند که یکی از مهمترین اثرات آن آلودگی هوا، ازدحام جمعیت و افزایش ترافیک است. همچنین شهرهای بزرگ جهان، بسیاری از جاذبه‌های توریستی را در خود جای داده‌اند و هر سال گردشگران زیادی را به‌سوی خود جذب می‌کنند. در ادامه به‌معرفی بزرگترین کلان‌شهرهای جهان در سال ۲۰۲۳، جمعیت و چالش‌های پیش روی آنها می‌پردازیم.

قاهره، مصر

شهر قاهره که در کرانه رود نیل و در شمال مصر قرار دارد، پایتخت و بزرگترین شهر این کشور است. قاهره با جمعیتی حدود ۱۸.۷ میلیون نفر، یکی از بزرگترین شهرهای آفریقا و خاورمیانه نیز محسوب می‌شود. این شهر به‌خاطر میراث فرهنگی، مکان‌های تاریخی، بازارهای شلوغ و صنایع دستی باستانی خود در جهان مشهور است. پایتخت مصر، علاوه بر دارا بودن جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر، قطب اقتصادی و سیاسی مهم کشور به‌شمار می‌رود، زیرا صنایع مختلفی نظیر نساجی، گردشگری و فرآوری مواد غذایی را در خود جای داده است.

کراچی، پاکستان

کراچی که در ساحل دریای عرب واقع شده است، پایتخت ایالت سند و یکی از بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان محسوب می‌شود. این شهر بیش از ۲۰ میلیون نفر را در خود جای داده است و به‌دلیل تنوع فرهنگی غنی، پیشینه‌های قومی و مذهبی مختلف، در دنیا شناخته شده است. همچنین کراچی به‌دلیل دارا بودن بخش نساجی، مؤسسات مالی و شرکت‌های بزرگ، به‌عنوان یک مرکز بزرگ اقتصادی و تجاری در پاکستان شناخته می‌شود و نقش مهمی در اقتصاد این کشور ایفا می‌کند. در دسترس نبودن مایحتاج ضروری ساکنان مانند برق و آب آشامیدنی، از جمله چالش‌های جدی پیش روی این کلان‌شهر است.

پکن، چین

پکن که در شمال چین و در نزدیکی مرز مغولستان قرار دارد، یکی از بزرگترین شهرهای جهان با جمعیتی حدود ۲۰.۴ میلیون نفر است. این شهر دارای مکان‌های فرهنگی و جاذبه‌های گردشگری مهم از جمله معبد بهشت، شهر ممنوعه و کاخ تابستانی است. همچنین پکن به‌عنوان یک مرکز بزرگ اقتصادی و تجاری، همچون سایر کلان‌شهرها، با چالش‌هایی مانند افزایش ترافیک، آلودگی هوا و هزینه مسکن مواجه است.

بمبئی، هند

بمبئی، بزرگترین شهر هند و مرکز ایالت ماهاراشترا، با جمعیتی حدود ۲۱ میلیون نفر، یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان محسوب می‌شود. این شهر به‌خاطر میراث فرهنگی غنی خود که با حال‌وهوای مدرن شهری درآمیخته است، در دنیا شهرت دارد. بمبئی به‌طور مداوم، خدمات خود را برای رفاه شهروندان و گردشگران توسعه می‌دهد و همواره جاذبه‌های جدیدی مانند مرکز جهانی Jio را به فهرست مکان‌های دیدنی خود اضافه می‌کند. این شهر به‌عنوان مرکز تجاری و مالی بزرگ هندوستان، میزبان بانک‌های پیشرو همچنین صنعت فیلم این کشور با استودیوها و شرکت‌های تولیدی مختلف است. پایتخت هندوستان با وجود تمام فعالیت‌های مالی، با چالش‌هایی همچون فقر، کمبود زیرساخت‌های اولیه و امکانات حمل‌ونقل مواجه است که موانع مهمی در پیشرفت این کلان‌شهر به‌شمار می‌رود.

سائوپائولو، برزیل

سائوپائولو با جمعیتی حدود ۲۱.۸ میلیون نفر، پایتخت ایالت سائوپائولو و یکی از بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان است. این شهر که در جنوب شرقی برزیل قرار دارد، به‌دلیل فرهنگ بی‌نظیر، جمعیت متنوع و آثار هنری پر رونق، در دنیا محبوب است. همچنین پایتخت برزیل به‌عنوان مرکز فعالیت‌های اقتصادی، فرودگاه‌های بین‌المللی مختلف، مشاغل پیشرو و مؤسسات مالی بسیاری را در خود جای داده است. از معایب زندگی در سائوپائولو، همچون هر شهر بزرگ دیگر می‌توان به فقر و ازدحام ترافیک اشاره کرد.

سئول، کره جنوبی

سئول که در شمال غربی کره جنوبی قرار دارد، یک کلان‌شهر وسیع با جمعیتی حدود ۲۶ میلیون نفر است. از آنجا که پایتخت کره جنوبی، بسیار بزرگ است، مسافران می‌توانند برای دیدن جاذبه‌های گردشگری آن، یک هفته را در سئول سپری کنند. این شهر به‌دلیل معماری بسیار مدرن و ریشه‌های فرهنگی غنی خود در دنیا مشهور است و به‌عنوان مرکزی برای شرکت‌های چند ملیتی، مؤسسات مالی و استارت‌آپ‌ها عمل می‌کند. با وجود فعالیت‌های تجاری و فرهنگی، سئول از شاخص کیفیت هوای ضعیف و تراکم ترافیکی برخوردار است که این موضوع به توجه ویژه مسئولان شهری نیاز دارد.

جاکارتا، اندونزی

پایتخت اندونزی، با جمعیتی در حدود ۳۳.۹ میلیون نفر، یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان محسوب می‌شود. این شهر به‌دلیل غذاهای بی‌نظیر و فرهنگ پرجنب‌وجوش خود در دنیا معروف است. جاکارتا با برخورداری از موزه‌های مختلف، گالری‌های هنری و مراکز فرهنگی بسیار، تاریخ غنی اندونزی را به نمایش می‌گذارند. این شهر دارای مؤسسات مالی، مشاغل و استارت‌آپ‌های مختلف است که آن را به قطب اصلی تجارت در آسیای جنوب شرقی تبدیل کرده است. جاکارتا با مشکلاتی مانند آلودگی هوا و تغییرات آب و هوایی دست و پنجه نرم می‌کند.

توکیو، ژاپن

توکیو با جمعیتی حدود ۳۷.۴ میلیون نفر، یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان و مرکز سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ژاپن است. این شهر بسیاری از جنبه‌های فرهنگ سنتی ژاپن نظیر معابد و زیارتگاه‌های تاریخی را حفظ کرده است و یک مرکز توریستی محبوب با جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر و زندگی شبانه پرجنب‌وجوش، محسوب می‌شود. در این شهر فرصت‌های بسیاری برای بازدیدکنندگان همچون خرید، خوردن غذاهای جدید و سرگرمی‌های متنوع وجود دارد.

کد خبر 737178

دیگر خبرها

  • استقبال از سال نو با بارش باران
  • تشکیل بیش از ۳۹۰۰ پرونده تخلفات صنفی در اداره صمت کهگیلویه و بویراحمد
  • رتبه اول نیشابور در حفظ کاربری اراضی کشاورزی و باغی
  • رونق زندگی شبانه در شهرها
  • بارش شدید باران و آبگرفتگی معابر در ریاض عربستان+فیلم
  • امنیت غذایی برای هر کشور در اولویت است / پلمب ۱۱ مرکز متخلف با اجرای طرح تشدید نظارت‎‌ها
  • امنیت غذایی برای هر کشور صدر اولویت است / پلمب ۱۱ مرکز متخلف با اجرای طرح تشدید نظارت‎‌ها
  • ترین‌های جهان در سال ۱۴۰۲
  • قم از پاکیزه‌ترین شهرهای کشور است / اهمیت اتحاد مجموعه‌های مدیریتی در شهر
  • افزایش عایدی اداره ترافیک پنجشیر