Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-03-19@08:00:18 GMT

چینی‌ها هنوز کار خود را آغاز نکرده‌اند

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۰۷۶۲۶

درپی خروج توتال از کنسرسیومی که برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی تشکیل شده بود، طبق قرارداد توسعه، شرکت ملی چین (CNPC) جایگزین توتال شد و مدارک فنی را تحویل گرفت، اما آخرین اخبار حاکی از آن است که این شرکت هنوز کار خود را در فاز ۱۱ آغاز نکرده است.

به گزارش ایسنا، یکی از دستاوردهای برجام و معرفی قراردادهای جدید نفتی، امضای قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با کنسرسیومی متشکل از شرکت فرانسوی توتال با سهم ۵۰.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱، شرکت چینی CNPC  با سهم ۳۰ درصد و شرکت ایران پتروپارس با سهم ۱۹.۹ درصد بود. این کنسرسیوم بعد از امضای قرارداد، کار خود را آغاز کرد و طی زمانی که توتال در ایران فعالیت می کرد، اولین جکت فاز ۱۱ پارس جنوبی توسط شرکت‌های ایرانی ساخته شد.

در ادامه، کار توتال در فاز ۱۱ طبق زمان‌بندی پیش رفت، مناقصه برگزار شد و این شرکت فرانسوی ۹۰ میلیون دلار در فاز ۱۱ هزینه کرد؛ اما با خروج ترامپ از برجام، فعالیت توتال در پارس جنوبی متوقف شد و هرچند مدیرعامل این شرکت از مذاکره با ترامپ برای ادامه فعالیت در ایران خبر داد و زنگنه  - وزیر نفت - هم به توتال فرصت ۹۰ روزه داد، اما این غول نفتی فرانسوی سرنوشتی جز خروج از فاز ۱۱ نداشت.

از همان زمان که زمزمه‌های خروج توتال به گوش رسید، مسئولان نفتی اعلام کردند درصورتی که توتال از قرارداد خارج شود، طبق مفاد شرکت چینی جایگزین آن خواهد شد. شرکتی که به گفته غلام‌رضا منوچهری - معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت - مشکلی در تامین سرمایه طرح ندارد. طبق اعلام مسوولان وزارت نفت، این شرکت چینی در زمینه تکنولوژی توانایی لازم برای بهره‌برداری از فاز ۱۱ را دارد و فقط ممکن است در زمینه به‌کارگیری سیستم تقویت فشار که قرار بود توسط توتال صورت گیرد و الگوی سایر فازهای پارس جنوبی شود، دچار مشکل شود. البته تا رسیدن به این مرحله هنوز زمان زیادی باقی مانده است.

وزیر نفت در اواخر مردادماه اعلام کرد که توتال به‌صورت رسمی قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را ترک کرده است و علی کاردر - مدیرعامل پیشین شرکت ملی نفت ایران - در آخرین گفت‌وگوی خود با ایسنا درباره خروج توتال از طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی و جایگزینی CNPC با توتال توضیح داد که این دو شرکت با یکدیگر جلسات فنی برگزار کردند و توتال اسناد فنی و مناقصه ها را به شرکت CNPC واگذار کرد. این شرکت چینی نیز اعلام کرد که باید اسناد را یک بار دیگر بررسی کند، زیرا توتال اسناد را طبق تکنولوژی، ابزار و توانمندی خودش بررسی کرده بود. بر همین اساس به شرکت CNPC فرصت داده شد که اسناد و مدارک را بررسی کند. 

در این راستا در جدیدترین اظهار نظرها درباره آخرین وضعیت فعالیت این شرکت چینی، امیرحسین زمانی‌نیا - معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل - در پاسخ به سوال ایسنا درباره فعالیت CNPC در فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: CNPC هنوز کار خود را در فاز ۱۱ پارس جنوبی آغاز نکرده است.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۰۷۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مونتاژ اولین قطار بدون راهبر در مترو ترکیه

تین نیوز

شرکت سازنده ناوگان ریلی CRRC چین از نخستین قطار مترو بدون راهبر خود در ترکیه رونمایی کرد.

به گفته این شرکت چینی، قطار M11 ساخت CRRC در شعبه استانبول این شرکت تولید شده است. نسخه اولیه این قطار نیز پیشتر در ژانویه ۲۰۲۳ در مقر اصلی کارخانه های CRRC در شهر ژوژو چین ساخته و به بهره برداری رسیده بود.

به گزارش تین نیوز به نقل از پرتال حمل و نقل ریلی ، ان اولین بار است که یک شرکت چینی در خارج از کشور، قطار متروی خودران با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت تولید می کند و “سریع ترین قطار مترو” ترکیه با موفقیت ساخت بومی سازی شده را اجرا می کند.

قطارهای این پروژه با استفاده از فناوری رانندگی مستقل، توسط CRRC Zhuzhou توسعه و تولید شده اند و دارای ویژگی های سطح هوش بالا و همچنین ایمنی و راحتی هستند و نیازهای عملیاتی مسافت های طولانی و تعداد زیادی مسافر را برآورده می کنند.

ساخت نخستین قطار بدون راهبر مترو شرکت CRRC در ترکیه، بر اساس قرارداد ۲۲۲ میلیون دلاری میان راه آهن ترکیه و طرف چینی انجام شده است. این قرارداد شامل ساخت ۴۴ دستگاه قطار مترو M11 خواهد بود که نخستین دستگاه آن به صورت رسمی به بهره برداری رسیده است.

سریع ترین قطار مترو در ترکیه

سرعت M11 حداکثر ۱۲۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده که با این حساب، به سریعترین قطار شبکه مترو اروپا تبدیل خواهد شد. همچنین، هر رام از این قطارها قابلیت حمل ۱۱۴۲ مسافر را دارند.

به گفته «عبدالقدیر اورال اوغلو» وزیر حمل و نقل ترکیه، شرکت چینی CRRC قرار است تا پایان سال جاری میلادی، ۱۴ رام دیگر از این قطار را در تورکیه مونتاژ نموده و به راه آهن این کشور تحویل دهد.

نکته جالب توجه در خصوص ساخت قطارهای M11 مونتاژ ترکیه اینکه بیش از ۶۰ درصد قطعات این قطار در داخل این کشور ساخته شده و ۷۳ درصد از قطعات موتور نیز ساخت ترکیه است.
 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • آغاز فراخوان ایران خودرو برای متقاضیان پارس
  • ایران‌خودرو اولین فراخوان مجدد برای مشتریان پارس ارسال کرد
  • آغاز فراخوان ایران خودرو برای ثبت نام کنندگان پژو پارس
  • تساوی شهر راز شیراز و پارس جنوبی جم در فوتبال دسته یک کشور
  • توقف خانگی نماینده شیراز در جام آزادگان
  • از اختلال در سامانه سوخت تا انعقاد قرارداد فشارافزایی پارس جنوبی
  • طرح ویژه خدمات رسانی به لاماری سواران در نوروز ۱۴۰۳
  • از اختلال در سامانه سوخت تا انعقاد قرارداد فشار افزایی پارس جنوبی
  • مونتاژ اولین قطار بدون راهبر در مترو ترکیه
  • ◄ نقش آفرینی مپنا در طرح فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی