Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-03-19@08:56:06 GMT

افرادی که نباید آنتی هیستامین مصرف کنند

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۰۷۶۵۱

به گزارش پارس نیوز، 

دکتر ابراهیم رزم‌پا _ نایب رییس انجمن راینولوژی ایران با بیان اینکه داروهای آنتی‌هیستامین برای رفع علائم آلرژی استفاده می‌شوند، گفت:  آنتی‌هیستامین‌ها در دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند؛ نسل اول کلرفنیرامین، دیمن‌هیدرینات، دیفن‌هیدرامین و دوکسیلامین و نسل دوم لوراتادین و سیتریزین که هر دو دسته در درمان علائم آلرژی و گاهی سرماخوردگی استفاده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به گفته وی، آنتی‌هیستامین‌های نسل اول اثرات خواب‌آوری دارند و به عنوان داروهای خواب‌آور نیز کاربرد دارند؛ همچنین این داروها اثرات ضد تهوع هم دارند و در تهوع مسافرتی نیز قابل استفاده هستند.

 

این متخصص گوش و حلق و بینی با بیان اینکه هر دو دسته آنتی هیستامین‌ها با سایر داروها از جمله داروهای ضد درد و یا ضدگرفتگی مخلوط می‌شوند تا همزمان بتوانند چند مشکل را از بین ببرند، افزود: باید توجه داشت اگر فرد فقط دچار آبریزش بینی است، از مصرف فرآورده‌هایی که ترکیبی هستند، دوری کند؛ زیرا آن‌ها حاوی داروهای اضافه‌ای هستند که برای بدن او لازم نیستند.

 

نحوه عملکرد آنتی‌هیستامین‌ها

رزم‌پا درباره نحوه عملکرد آنتی‌هیستامین در بدن انسان گفت: بدن انسان در تماس با مواد آلرژی‌زا "هیستامین" تولید می‌کند. "هیستامین" به سلول‌ها متصل و سبب تورم و خروج مایعات می‌شود. این امر موجب خارش، عطسه، آبریزش بینی و اشک‌ریزی می‌شود. آنتی‌هستامین‌ها از اتصال "هیستامین" به سلول‌ها و بروز علائم ذکر شده جلوگیری می‌کنند.

 

آنتی‌هیستامین‌ها را همزمان با این داروهامصرف نکنید

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه ممکن است مصرف آنتی‌هیستامین‌ها در کنار  برخی دیگر از داروها موجب  تداخل دارویی شود، گفت: داروهای آنتی‌هیستامین‌ با داروهایی مانند داروهای خواب‌آور، آرام‌بخش و شل‌کننده‌های عضلانی تداخل دارند. بنابراین قبل از مصرف همزمان آن‌ها باید با پزشک مشورت شود. در عین حال آنتی‌هیستامین‌های نسل دوم تداخل کمتری با سایر داروها دارند.

 

چه افرادی نباید آنتی هیستامین مصرف کنند؟

وی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه افرادی نمی‌توانند آنتی هیستامین مصرف کنند؟ گفت: افرادی که بیماری‌هایی از قبیل اختلال ادرار، آسم، آمفیزم یا برونشیت مزمن، بیماری‌های تیروئید، بیماری‌های قلبی، بیماری کلیوی یا کبدی و فشار خون بالا دارند، برای مصرف آنتی‌هیستامین باید با پزشک مشورت کنند.

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: ایران درمان آلرژی سرماخوردگی بدن انسان تورم هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی پزشک فشار خون بالا بدن انسان تورم درمان فشار خون بالا هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی پارس پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۰۷۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از آب لوله کشی برای شستشوی بینی با عفونت آمیب مرتبط است

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، یک گزارش جدید نشان می‌دهد که متأسفانه، بسیاری از توصیه‌های استاندارد برای اجتناب از استفاده از آب لوله‌کشی را رعایت نمی‌کنند و این منجر به عفونت‌های آمیب می‌شود.

«جولیا هالستون» از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده می‌گوید: «یک مطالعه اخیر نشان داد که تقریباً دو سوم بزرگسالان فکر می‌کنند که آب لوله‌کشی برای شستشوی بینی بی‌خطر است».

گروه هالستون هشدار داد، آب لوله کشی اغلب از رودخانه‌ها و دریاچه‌هایی می‌آید که می‌توانند حامل آمیب‌های خطرناکی مانند آکانتامبا باشند و باعث انواع عفونت‌های شدید انسانی شود.

اینها شامل شکل بالقوه کُشنده آنسفالیت به نام آنسفالیت آمیبی گرانولوماتوز (GAE) است که به سیستم عصبی مرکزی حمله می‌کند.

بیماری‌های پوستی مختلف، رینوسینوزیت، بیماری ریوی و استئومیلیت (عفونت استخوان) نیز با عفونت آمیب ناشی از آب مرتبط هستند.

افرادی که دچار نقص ایمنی هستند در بالاترین خطر ابتلاء به عفونت آکانتامبا قرار دارند؛ افرادی مانند مبتلایان به دیابت، بیماران سرطانی تحت شیمی درمانی، افرادی که مبتلا به HIV هستند و دریافت کنندگان پیوند عضو.

محققان تاکید کردند که اگرچه این اتفاق بسیار نادر است، اما عفونت‌های غیر پوستی آکانتاموبا کُشنده هستند: ۸۲ درصد از افراد مبتلا به این بیماری جانشان را از دست می‌دهند.

در گزارش جدید، تیم تحقیق ۱۰ مورد شناخته شده عفونت آکانتاموبا را که از طریق شستشوی بینی بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۲۲ ثبت شده بودند، بررسی کردند.

در ۹ بیمار، عفونت سینوس‌ها، آنها را درگیر کرد، اما شش بیمار نیز عفونت مغزی داشتند. شش مورد عفونت پوستی داشتند و سه مورد بیماری استخوانی ناشی از عفونت آکانتامبا را تجربه کردند.

حداقل نیمی از بیماران گفتند که هنگام شستشوی مجرای بینی خود از آب لوله کشی استفاده کرده اند و منبع آب برای پنج بیمار دیگر ناشناخته است. اکثر آنها ماه‌ها یا سال‌ها به طور مرتب از شستشوی بینی استفاده می‌کردند.

بر اساس این یافته‌ها، تیم تحقیق بار دیگر تاکید می‌کند که شستشوی بینی همیشه با آب استریل یا آب جوشیده شده انجام شود، نه با آب لوله‌کشی جوشانده نشده.

کد خبر 6056805

دیگر خبرها

  • کنترل اسید معده یا رفلاکس معده در هنگام روزه‌داری
  • تاثیر تنوع ژنتیکی بر فشار خون
  • آسیب‌های مصرف روزانه داروهای مسکن برای بدن
  • این افراد به هیچ وجه نباید از ژلوفن استفاده کنند
  • میزان شیوع آنفلوانزا و کرونا در کشور / از مصرف خودسرانه دارو و آنتی‌بیوتیک خودداری کنید
  • جگر مرغ مفید است یا مضر؟
  • هشدار محققان؛ خطر شست و شوی بینی با آب لوله کشی
  • استفاده از آب لوله کشی برای شستشوی بینی با عفونت آمیب مرتبط است
  • سبزی که کبد چرب را درمان می کند!
  • این گروه از افراد اصلا نباید از ژلوفن استفاده کنند