Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@13:24:03 GMT

استقبال کشاورزان مازندرانی از خاک ورزی حفاظتی

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۰۷۷۴۶

استقبال کشاورزان مازندرانی از خاک ورزی حفاظتی

ساری- ایرنا- رئیس اداره فناوری های مکانیزه جهاد کشاورزی مازندران گفت که استقبال کشاورزان سبب سبب پیشی گرفتن 50 درصدی خاک ورزی حفاظتی از برنامه سالانه شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، پرویز موسی نژاد سه شنبه شب در گفت و گو با خبرنگاران در قائمشهر افزود: آموزش و اجرای خاک ورزی حفاظتی یکی از برنامه های مهم جهاد کشاورزی مازندران در سال جاری بود که از مرداد ماه کلید خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی توضیح داد: بر اساس برنامه ریزی در حالی که انتظار داشتیم خاک ورزی در 20 درصد از مزارع جو ، گندم و کلزا اجرایی شود ولی با استقبال کشاورزان تاکنون به 30 درصد رسیده ایم.
موسی نژاد بیشترین استقبال را مربوط به شرق مازندران به خاطر وجود اراضی شیب دار و درک اهمیت خاک ورزی در این زمین ها توسط کشاورزان دانست.
مازندران 460 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که در حدود 50 هزار هکتار گندم، 20 هزار هکتار کلزا و حدود 40 هزار هکتار هم جو کشت می شود. بیشتر این محصولات در زمین های شیب دار شرق و مناطق کوهستانی کشت می شود.
فرسایش خاک مهم ترین معضل زمین های کشاورزی این مناطق است که خاک ورزی در آنها سنتی است و سبب تشدید آن می شود. خاک‌ورزی حفاظتی روشی نوین برای جلوگیری از فرسایش و به هم خوردن توازن و تعادل مواد موجود در خاک با به کارگیری شیوه های علمی در کاشت، داشت و برداشت محصول از کشتزارهاست که در مازندران در دستور کار قرار گرفته است..
هدف از این کار، فـراهم آوردن محیطی مناسب جهت سبز شدن بذر ، رشد و نمو ریشه، کنترل علف های هرز، کنترل فرسایش خاک و کنترل رطوبت است که از طریق حفظ مقدار کافی بقایای گیاهی در سطح خاک، تردد کمتر در زمین و دستکاری کمتر خاک انجام می شود.
یکی از مزیت های خاک ورزی حفاظتی مقابله با خشکسالی است زیرا این کوشش سبب می‌شود تا بقایای گیاهان پیشین درون خاک، به شکل یک کود گیاهی خوب برای زمین درآید و زمین را به شکل یک اسفنج ظرفشویی درآورد و در نتیجه آب باران و شبنم راحت‌تر در زمین فرومی‌رود و کمک بسیار بزرگی برای مقابله با خشکسالی و کم‌آبی می کند.
بقایای گیاهی نه تنها از تبخیر آب به وسیله تابش آفتاب جلوگیری می‌کند،بلکه با فرو دادن سریع آب در زمین سبب جلوگیری از بروز سیلاب شده و باعث می شود تا هوا (اکسیژن، نیتروژن و…) نیز راحت‌تر در زمین نفوذ کند.
7334/1654

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد كشاورزي خاك ورزي مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۰۷۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰ هزار حلقه چاه آب در مازندران غیرمجاز است

به گزارش خبرنگار مهر، حیدر داوودیان بعدازظهر دوشنبه در شورای منابع آب استان اظهار کرد: در مازندران نزدیک به ۱۱۰ هزار چاه کشاورزی داریم که از این تعداد حدود ۳۰ هزار حلقه چاه برق‌دار هستند و مابقی با موتور دیزلی بهره‌برداری می‌شوند.

وی افزود: کشاورزان برای برخورداری از سهمیه سوخت یا برق‌دار کردن این چاه‌ها باید پروانه بهره‌برداری داشته باشند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: از این ۱۱۰ هزار چاه کشاورزی در حال حاضر حدود ۲۰ هزار چاه به تمدید پروانه نیاز دارند. یعنی به دلیل انجام نشدن تمدید پروانه چاه‌های پروانه‌دار غیرمجاز محسوب می‌شوند.

داوودیان با تاکید بر این‌که ارائه سهمیه سوخت یا برق‌دار شدن چاه‌ها بدون تمدید پروانه برای کشاورزان میسر نیست، اظهار کرد: قانون تاکید کرده که برق‌دار کردن چاه‌ها یا ارائه سوخت صرفاً در صورت معتبر بودن پروانه بهره‌برداری انجام می‌شود. بنابراین به همه کشاورزان توصیه می‌شود که تا پیش از زمان نیاز ضروری به بهره‌برداری از چاه‌ها نسبت به تمدید پروانه اقدام کنند.

کد خبر: کد خبر 6085563

دیگر خبرها

  • شادی کشاورزان مازندرانی از بارش رحمت الهی
  • آفت واردات بر بار برنج مازندران
  • جزئیات اعزام زائران مازندرانی به حج عمره
  • ۲۰ هزار حلقه چاه آب در مازندران غیرمجاز است
  • ۲ مازندرانی رتبه‌های برتر اتوموبیلرانی کشور را تصاحب کردند
  • هوای بارانی در راه مازندران
  • رقابت بیش از ۳۸ هزار داوطلب مازندرانی در آزمون سراسری
  • آغاز کشت چغندر قند با استقبال کشاورزان قزوینی+ فیلم
  • استقبال کشاورزان فاروجی از کشت نشایی
  • آغاز کشت چغندر قند با استقبال کشاورزان قزوینی + فیلم