Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - ساري- ايرنا- رئيس اداره فناوري هاي مکانيزه جهاد کشاورزي مازندران گفت که استقبال کشاورزان سبب سبب پيشي گرفتن 50 درصدي خاک ورزي حفاظتي از برنامه سالانه شده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، پرويز موسي نژاد سه شنبه شب در گفت و گو با خبرنگاران در قائمشهر افزود: آموزش و اجراي خاک ورزي حفاظتي يکي از برنامه هاي مهم جهاد کشاورزي مازندران در سال جاري بود که از مرداد ماه کليد خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي توضيح داد: بر اساس برنامه ريزي در حالي که انتظار داشتيم خاک ورزي در 20 درصد از مزارع جو ، گندم و کلزا اجرايي شود ولي با استقبال کشاورزان تاکنون به 30 درصد رسيده ايم.
موسي نژاد بيشترين استقبال را مربوط به شرق مازندران به خاطر وجود اراضي شيب دار و درک اهميت خاک ورزي در اين زمين ها توسط کشاورزان دانست.
مازندران 460 هزار هکتار عرصه کشاورزي دارد که در حدود 50 هزار هکتار گندم، 20 هزار هکتار کلزا و حدود 40 هزار هکتار هم جو کشت مي شود. بيشتر اين محصولات در زمين هاي شيب دار شرق و مناطق کوهستاني کشت مي شود.
فرسايش خاک مهم ترين معضل زمين هاي کشاورزي اين مناطق است که خاک ورزي در آنها سنتي است و سبب تشديد آن مي شود. خاک‌ورزي حفاظتي روشي نوين براي جلوگيري از فرسايش و به هم خوردن توازن و تعادل مواد موجود در خاک با به کارگيري شيوه هاي علمي در کاشت، داشت و برداشت محصول از کشتزارهاست که در مازندران در دستور کار قرار گرفته است..
هدف از اين کار، فـراهم آوردن محيطي مناسب جهت سبز شدن بذر ، رشد و نمو ريشه، کنترل علف هاي هرز، کنترل فرسايش خاک و کنترل رطوبت است که از طريق حفظ مقدار کافي بقاياي گياهي در سطح خاک، تردد کمتر در زمين و دستکاري کمتر خاک انجام مي شود.
يکي از مزيت هاي خاک ورزي حفاظتي مقابله با خشکسالي است زيرا اين کوشش سبب مي‌شود تا بقاياي گياهان پيشين درون خاک، به شکل يک کود گياهي خوب براي زمين درآيد و زمين را به شکل يک اسفنج ظرفشويي درآورد و در نتيجه آب باران و شبنم راحت‌تر در زمين فرومي‌رود و کمک بسيار بزرگي براي مقابله با خشکسالي و کم‌آبي مي کند.
بقاياي گياهي نه تنها از تبخير آب به وسيله تابش آفتاب جلوگيري مي‌کند،بلکه با فرو دادن سريع آب در زمين سبب جلوگيري از بروز سيلاب شده و باعث مي شود تا هوا (اکسيژن، نيتروژن و…) نيز راحت‌تر در زمين نفوذ کند.
7334/1654
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۰۷۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ماراتن علمی ۳۸ هزار داوطلب آزمون سراسری در مازندران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران،  آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور از صبح امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت با رقابت داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و علوم انسانی در حوزه‌های امتحانی آغاز شد.

نماینده سازمان سنجش در مازندران گفت: ۳۸ هزار و ۵۱۰ داوطلب مازندرانی در نوبت اول آزمون سراسری دانشگاه‌ها شرکت می‌کنند.

عباس نژاد افزود: نوبت اول آزمون سراسری دانشگاه‌ها روز‌های پنجشنبه ۶ و جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ همزمان با سراسر کشور در ۱۷ شهرستان و ۱۹ حوزه امتخانی در استان برگزار می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی که صبح پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود ۵ هزار و ۲۸۸ داوطلب مازندرانی شرکت دارند در آزمون گروه علوم انسانی هم که صبح پنجشنبه ۶ اردیبهشت برگزار می‌شود ۱۰ هزار و ۷۵۳ داوطلب مازندرانی شرکت می‌کنند.

نماینده سازمان سنجش در مازندران تصریح کرد: آزمون گروه آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی عصر پنجشنبه ۶ اردیبهشت برگزار خواهد شد. در گروه هنر یک هزار و ۷۱۰ داوطلب و در گروه زبان‌های خارجی ۳ هزار و ۳۲۷ داوطلب از مازندران حضور خواهند داشت.

عباس نژاد خاطر نشان کرد: در آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی که صبح جمعه ۷ اردیبهشت در حوزه‌های امتحانی برگزار خواهد شد ۱۷ هزار و ۴۳۲ داطلب مازندرانی در جلسه آزمون حاضر خواهند شد.

وی افزود: ۶۰ درصد داوطلبان مازندرانی در مرحله اول آزمون سراسری زن و ۴۰ درصد مرد هستند.

به گفته وی داوطلبان باید با ورود به کارپوشه خود از طریق درج کدملی/ شناسه یکتا و رمز عبور یک نسخه پرینت از راهنما و کارت شرکت در آزمون تهیه کنند.

داوطلبانی که در ۲ گروه آزمایشی شامل یک گروه آزمایشی اصلی (علوم ریاضی، علوم انسانی و علوم تجربی) به همراه یکی از گروه‌های آزمایشی هنر یا زبان‌های خارجی متقاضی شده‌اند دارای ۲ کارت هستند.

برای داوطلبانی که برای پذیرش در آزمون پذیرش دانشجو- معلم اعلام علاقه مندی کرده‌اند نیز در گروه آزمایشی مربوطه منحصراً یک کارت ورود به جلسه منتشر شده است. این دسته از داوطلبان باید علاوه بر پاسخگویی به دفترچه‌های سؤالات آزمون اختصاصی مربوط به گروه آزمایشی انتخابی، به دفترچه سوالات اختصاصی آزمون پذیرش دانشجو- معلم نیز پاسخ دهند.

دیگر خبرها

  • آغاز نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ در مازندران
  • آغاز ماراتن علمی ۳۸ هزار داوطلب آزمون سراسری در مازندران
  • فواید و مضرات باران ۴۸ ساعته مازندرانی‌ها
  • حمایت ۲۲۰ ایرانی خارج از کشور از ایتام مازندرانی
  • وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است
  • استقبال مازندرانی ها از طرح « نور» مطلوب است/ دستگیری تعداد اندک
  • پیام تقدیر استاندار سابق از مردم مازندران
  • شادی کشاورزان مازندرانی از بارش رحمت الهی
  • جزئیات اعزام زائران مازندرانی به حج عمره
  • ۲ مازندرانی رتبه‌های برتر اتوموبیلرانی کشور را تصاحب کردند