Web Analytics Made Easy - Statcounter

کوالالامپور- ایرنا- ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی که کشورش با پکن در دریای جنوبی چین اختلاف ارضی دارد، اعلام کرد که تردد ها و آزادی حمل و نقل دریایی به رغم ادعای چین دراین پهنه آبی باید حفظ و کشتی ها بتوانند به راحتی در این آبراه حرکت داشته باشند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، نخست وزیر مالزی تاکید کرد که مهمترین مساله دردریای جنوبی چین این است که تمام کشتی ها بتوانند آزادانه تردد داشته و این موضوع از ادعای چین دراین آبراه مهمتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ماهاتیر محمد در گفت وگو با یک نشریه محلی Mekong Review افزود: چین به واسطه نام این دریا بر آن ادعای ارضی دارد. اکنون کشتی ها از تنگه مالاکا (در مالزی) به سوی دریای جنوبی چین روزانه در حرکت هستند که این دسترسی و تردد باید ادامه داشته باشد.
تنگه مالاکا که در مالزی واقع شده دریای جنوبی چین ، اقیانوس هند و اقیانوس آرام را به هم متصل می کند و یک منطقه استراتژیک محسوب می شود.
نخست وزیر مالزی یادآورشد: دریای جنوبی چین مهمترین خط ارتباطی است و پکن می خواهد از تردد آزاد کشتی های تجاری خود در این دریا مطمئن باشد اما فکر نمی کنم که آنها بخواهند حرکت سایر کشتی ها را در این دریا قطع کنند.
ماهاتیز محمد پس از سفررسمی به چین در آگوست گذشته (شهریور) اظهارداشت: برای کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا'آسه آن' عاقلانه نیست که موضع تقابل علیه چین را اتخاذ کنند .
وی افزود: کشورهای آسه آن می توانند ادعای چین دراین دریا را مورد اعتراض قرار دهند و ابرقدرت ها نیز می توانند آن رابه راحتی نادیده بگیرند.
نخست وزیر مالزی تاکید کرد که کشورش از راههای دیپلماتیک اختلاف با پکن در دریای جنوبی چین را پیگیری می کند.
پکن در دریای جنوبی چین با مالزی، برونئی، ویتنام وفیلیپین از اعضای آسه آن اختلاف ارضی دارد که این امر سبب افزایش تنش ها و همچنین حضور نیروهای نظامی آمریکا در این منطقه شده است.
جزیره‌های واقع بر دریای جنوبی چین که با هم یک مجمع‌الجزایر را تشکیل می‌دهند افزون بر صدها عدد بوده و خالی از سکنه هستند و همچنین خود دریا، مورد جدال کشورهای مختلف بوده‌اند به همین علت حتی نام‌های متفاوتی برای اشاره به این دریا به کار می‌رود که البته «دریای جنوبی چین» نام پذیرفته شده بین‌المللی، حداقل در انگلیسی و زبان‌های اروپایی است.
چین تقریبا بر کل دریا و کشورهای ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان هریک بر بخش‌هایی از آن ادعای مالکیت دارند، همچنین این کشورها بر سر جزایر غنی از نفت و گاز اسپراتلی و پارسل اختلاف دارند.
دریای جنوبی چین منطقه ای است که سالانه 3 تریلیون دلار تبادلات جهانی از آن می گذرد و از این رو برای تجارت کشورهای جنوب شرق آسیا و جهان بسیار حیاتی است.
علاوه براین مالزی و کشورهای جنوب شرق آسیا اقتصادی وابسته به تجارت منطقه ای و بین المللی دارند از این رو آزادی تردد در آبراه دریای جنوبی چین برای آنها حیاتی است.
شبد**آساق**1599

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي مالزي چين درياي جنوبي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۰۸۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انسداد برخی از محور‌های مواصلاتی در خراسان جنوبی



به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، رئیس پلیس راه استان خراسان جنوبی گفت: همچنین تردد در محور‌های دیهوک به طبس بعد از پیچ پل اصفهک به سمت بیرجند بعلت تخریب بخشی از بدنه راه و و محور "چاهداشی به دهسلم" فقط یک لاین با احتیاط کامل امکان پذیر است.

سرهنگ رضایی از مسافران و رانندگان خواست قبل از حرکت از وضعیت راه‌ها مطلع و تا اطلاع بازگشایی این مسیرها، از تردد در آن خودداری کنند.

دیگر خبرها

  • الحوثی: در ۲۰۲ روز، ۱۰۲ کشتی هدف قرار گرفتند
  • انسداد برخی از محور‌های مواصلاتی در خراسان جنوبی
  • عملیات یمن علیه ناوشکن و کشتی‌های آمریکایی و اسرائیلی
  • یمن عملیات اخیر خود علیه ناوشکن و کشتی‌های آمریکایی و اسرائیلی را تشریح کرد
  • آفریقای جنوبی تحقیق درخصوص گورهای جمعی غزه را خواستار شد
  • حضور هیأت بلندپایه کوالالامپور در کابل
  • مالزی: روابط با حکومت افغانستان را گسترش می‌دهیم
  • آماده همکاری گسترده با طالبان هستیم
  • لیبرمن خواستار کناره گیری نتانیاهو از نخست وزیری رژیم صهیونیستی شد
  • ایجاد منطقه مشترک اقتصادی مالزی و سنگاپور